Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ? (Fordon: vagnar)

av Mats Nilsson, Friday, June 02, 2017, 07:19 (2492 dagar sedan)

Jag har en fråga om det svarta skrivfält som förekom på vissa (?) godsvagnar vid Sveriges Statsbanor/SJ i slutet på 1800-talet och in på 1900-talet.
Vad jag noterat så fanns det enligt foton på alla vita vagnar, dvs. t.ex. kyl- och kalkvagnar.
På ”brunvagnar” däremot verkar det lite oklart.

Jag har sett något enstaka foto på N3-& I3-vagn med skrivfält men desto fler på täckta godsvagnar, dock inte så många av G3-typ.
På Grh- och G-vagnar och även matvaruvagnar verkar det finnas långt in på 1950-talet.

Någon som känner till ”reglerna” för hur detta skulle tillämpas under respektive tidsperiod och kan informera mig?
Jag är i huvudsak intresserad av vagnar typ R3, I3, O1, G1, G3.

Tacksam för svar.
/Mats

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Christer Fredriksson, Friday, June 02, 2017, 07:47 (2492 dagar sedan) @ Mats Nilsson

På dessa svarta eller röda skyltar så skrevs med krita det datum in då glidlagerboxarna fyllts med olja och eventuella vekar och dynor bytts.

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Joakim L, Friday, June 02, 2017, 11:34 (2492 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nej, dessa fält var väl (?) för att skriva dagorder på?

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Christer Fredriksson, Friday, June 02, 2017, 12:17 (2492 dagar sedan) @ Joakim L

Vad för dagorder?

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Kjell Aghult, Friday, June 02, 2017, 17:17 (2492 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad för dagorder?

Detta begrepp var på sin tid högst definierat: Det var dygnsanpassningen av
stationens ordinarie tågarbetsplan (Uttryckt i bl a TÅGORDNINGEN, här dock inte nådig!)
Dgo upptog en mängd detaljer. Exempel:
- Extratåg och inställda tåg.
- Personvagnsändringar (Förstärknings- och indragna vagnar, relevanta gruppresor etc).
- S k telegramvagnar i godstrafik (Avkopplingsförbud etc).
Dgo skrevs bara på större stationer och tilldelades där de flesta arbetsställen.
Löpande tillägg utfärdades under dygnet och ringdes ut till berörda.
Dgo utfärdades normalt av tågexpeditionen, på en oftast gammal, handdriven skrivmaskin.
Drogs därefter i s k spritstencil, välkänd för oss från gamla skolan.

Hur flödet hanteras i dag vet jag inte. Moderna hjälpmedel finns och stationspersonalen är avsevärt mindre än förr.

Humorister brukade kalla dokumentet "dagsedel" - som ju dock är något annat!

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Mats Nilsson, Friday, June 02, 2017, 17:18 (2492 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nja, jag vet inte om vi talar om samma fält...
Det svarta fält jag menar var målat på vagnssidan på brädorna.
Vad jag vet användes det, åtminstone initialt, som adressfält.
På de äldsta vagnarna fanns texten "Från:" och "Till:" ditmålat i vitt.
Möjligen har detta fält ändrat användningsområde senare (läs 30-50-talet) när adresshållare fanns monterad på vagnarna.

Min fråga var nog inte ordentligt formulerad heller; men det jag vill veta är hade alla vagnar detta fält vid leverans (runt förra sekelskiftet)?
När slutade man använda detta fält (kanske när adresshållare uppsattes) och när var det?

/Mats

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Ola Ahlström, Friday, June 02, 2017, 18:45 (2492 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Grämer mig över att jag inte kan ge dig ett korrekt svar då jag diskuterat ämnet men inte nu hittar eller kommer ihåg svaret. Vill dock minnas att dessa fanns kvar betydligt senare än vad jag trodde.

Däremot kan jag kanske hjälpa till med att illustrera din fråga, i förhoppning att någon annan har svaret, med en bild från Samlingsportalen;

[image]

Ola Ahlström
Malmö

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Christer Fredriksson, Friday, June 02, 2017, 20:13 (2492 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vilket årtal kan detta vara?

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Ola Ahlström, Friday, June 02, 2017, 21:47 (2491 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Enligt Samlingsportalen; 1898.

Notabelt är att vagnen även har gjutjärnsskyltar.

Ola Ahlström
Malmö

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Christer Fredriksson, Friday, June 02, 2017, 20:22 (2492 dagar sedan) @ Ola Ahlström

När började man sätta upp korthållare för adresskorten/vagnskorten?

Detta måste ju vara ett fält för att skriva bestämmelseorten på, eventuellt också via-stationer.

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av WS, Friday, June 02, 2017, 19:57 (2492 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Nja, jag vet inte om vi talar om samma fält...
Det svarta fält jag menar var målat på vagnssidan på brädorna.
Vad jag vet användes det, åtminstone initialt, som adressfält.
På de äldsta vagnarna fanns texten "Från:" och "Till:" ditmålat i vitt.
Möjligen har detta fält ändrat användningsområde senare (läs 30-50-talet) när adresshållare fanns monterad på vagnarna.

Min fråga var nog inte ordentligt formulerad heller; men det jag vill veta är hade alla vagnar detta fält vid leverans (runt förra sekelskiftet)?
När slutade man använda detta fält (kanske när adresshållare uppsattes) och när var det?

/Mats

Jag har inga djupare kunskaper om detaljerna i detta,
men man har ju sett en del gamla bilder från sverige och utomlands.

I äldre tider skrevs ibland vagnens destination med VIT krita direkt på vagnen.
På en vit kylvagn eller kalkvagn var det då helt tvunget med svart fält, så att vit text syns.

På de vanliga röd-bruna vagnarna syns ju vit text från kritan bra utan svart fält.
Så på röd-bruna vagnar verkar det variera över tid om det fanns svart skrivfält eller inte. /WS/

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Anders Jansson, Friday, June 02, 2017, 20:49 (2492 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Såväl rödbruna Ge som vita He var vid leverans från KVAB på 1950-talet försedda med det aktuella svarta fältet på korgen.

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Christer Fredriksson, Friday, June 02, 2017, 22:14 (2491 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det verkar bara vara SJ vagnar som hade detta svarta fält?

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Thomas Tell, Saturday, June 03, 2017, 00:25 (2491 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det svarta fältet finns med på ritningarna av G- och H-vagnar inklusive Hbs t.o.m. 1960.
Även Gp 1944 skulle föres med fältet.
/tell

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Thomas Tell, Saturday, June 03, 2017, 00:31 (2491 dagar sedan) @ Mats Nilsson

G1, G2, I1, R1, H1, H2 och O1 hade svart fält. Vagnar fr.o.m 1898 år modeller som hade svart fält var G-vagnar, H-vagnar, R3 och N3. Bland G ingick även hästvagnarna Ghl, frysvagnarna GHz och isolerade vagnarna Grf.

Allt enligt SJs ritningar.
/tell

Svart skrivfält på godsvagnar vid SJ?

av Mats Nilsson, Tuesday, June 06, 2017, 09:49 (2488 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ja, jag har sett en ritning visande märkning för flera typer av SJ-godsvagnar där också det svarta skrivfältet är markerat.
Dock är ju inte alltid verkligheten som ritningar visar.
Har ett foto på en småboskapsvagn SJ Litt O1 18043 (fotot har funnits i bl.a. tidningen "Smalspårigt"). Kan ej hitta det på Samlingsportalen, tyvärr.
På detta foto från början av 1900-talet så bär vagnen tydliga spår av användning och det svarta skrivfältet saknas.
Brydde man sig inte om att måla dit det igen vid ev. ommålning av vagnar?
Jag är säker på att jag sett fler bilder på vagnar som saknar skrivfält, kan naturligtvis inte hitta någon just nu...

/Mats