C3d interiör (Fordon: vagnar)

av Jan Bergsten, Friday, June 02, 2017, 12:27 (2519 dagar sedan)

Norrbottens Järnvägsmuseum arbetar med att återställa C3d 2180 till originalskick. Vi saknar dock ritningar till interiören. Det vi främst söker är dimensioner/utseende på golvlisten och listen mellan fönstren. Vi undrar också vilket spackel som användes i samband med målningen.
Finns det någon förening som har en C3d i originalskicka. I så fall vore vi tacksamma för dimensioner och utseende på listerna.
Kanske finns det ritningar hos Riksarkivet, men en sökning där ger så många svar. Kanske någon har en uppgift om närmare ritningsbeteckning.

C3d interiör

av Anders Jansson, Friday, June 02, 2017, 20:27 (2519 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Norrbottens Järnvägsmuseum arbetar med att återställa C3d 2180 till originalskick. Vi saknar dock ritningar till interiören. Det vi främst söker är dimensioner/utseende på golvlisten och listen mellan fönstren. Vi undrar också vilket spackel som användes i samband med målningen.
Finns det någon förening som har en C3d i originalskicka. I så fall vore vi tacksamma för dimensioner och utseende på listerna.
Kanske finns det ritningar hos Riksarkivet, men en sökning där ger så många svar. Kanske någon har en uppgift om närmare ritningsbeteckning.

Ritningen ifråga heter Mbr 8795. Dock så återstår att reda ut till vad de på ritningen förekommande profilerna användes.

[image]

C3d interiör

av Thomas Tell, Friday, June 02, 2017, 23:42 (2519 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Norrbottens Järnvägsmuseum arbetar med att återställa C3d 2180 till originalskick. Vi saknar dock ritningar till interiören. Det vi främst söker är dimensioner/utseende på golvlisten och listen mellan fönstren. Vi undrar också vilket spackel som användes i samband med målningen.
Finns det någon förening som har en C3d i originalskicka. I så fall vore vi tacksamma för dimensioner och utseende på listerna.
Kanske finns det ritningar hos Riksarkivet, men en sökning där ger så många svar. Kanske någon har en uppgift om närmare ritningsbeteckning.

Hur mycket skall ni återställa då? Originalskick låter ambitiöst.
Gasglödljus system Dalén med stora tankar i underredet?

Ingen förening har någon C3d i trafik så det är något som verkligen saknas. C3d tillverkades i 275 exemplar därefter kom resgodsvagnen F5 i 206 ex.
/tell

C3d interiör

av Gunnar Håkansson, Saturday, June 03, 2017, 08:36 (2518 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Norrbottens Järnvägsmuseum arbetar med att återställa C3d 2180 till originalskick. Vi saknar dock ritningar till interiören. Det vi främst söker är dimensioner/utseende på golvlisten och listen mellan fönstren. Vi undrar också vilket spackel som användes i samband med målningen.
Finns det någon förening som har en C3d i originalskicka. I så fall vore vi tacksamma för dimensioner och utseende på listerna.
Kanske finns det ritningar hos Riksarkivet, men en sökning där ger så många svar. Kanske någon har en uppgift om närmare ritningsbeteckning.

Det var troligen den tidens linoljespackel som kom till användning. Sådant går knappast att köpa längre, men man kan röra ihop själv (av kokt linolja och lämplig fyllning, exempelvis zinkvitt, Malmökrita eller gips. Gärna litet siccativ också, om sådant finns att anskaffa - annars går det ändå, även om det tar litet längre tid att hårdna.) Konsten är att få rätt konsistens, och det tar en stund av flitigt rörande. Men det går!

C3d interiör (edit)

av Stefan Skoglund, Saturday, June 03, 2017, 14:01 (2518 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Norrbottens Järnvägsmuseum arbetar med att återställa C3d 2180 till originalskick. Vi saknar dock ritningar till interiören. Det vi främst söker är dimensioner/utseende på golvlisten och listen mellan fönstren. Vi undrar också vilket spackel som användes i samband med målningen.
Finns det någon förening som har en C3d i originalskicka. I så fall vore vi tacksamma för dimensioner och utseende på listerna.
Kanske finns det ritningar hos Riksarkivet, men en sökning där ger så många svar. Kanske någon har en uppgift om närmare ritningsbeteckning.


Det var troligen den tidens linoljespackel som kom till användning. Sådant går knappast att köpa längre, men man kan röra ihop själv (av kokt linolja och lämplig fyllning, exempelvis zinkvitt, Malmökrita eller gips. Gärna litet siccativ också, om sådant finns att anskaffa - annars går det ändå, även om det tar litet längre tid att hårdna.) Konsten är att få rätt konsistens, och det tar en stund av flitigt rörande. Men det går!

Malmökrita = ja då börjar det likna linoljefönsterkitt.

Siccativ, inte för mycket av det (tror jag...)
men jag undrar om det överhuvudtaget användes spackel (de senare kraven på en riktigt jämn yta fanns inte.)

I inredningsmåleriet så var det delvis först iom att fabrikstillverkning av sprutmålade möbler och annat som man även i inomhusmåleriet började försöka efterlikna den ytjämnheten.

Det här rör sig ju om C:vagn så jag undrar om man spacklade överhuvudtaget (med kitt, via kredering eller något annat) iom att virket troligtvis var handhyvlat av vana snickare till en ganska så hög finish.

Riksantikvarieämbetet stödde (och stödjer fortfarande ?) arbetena på Mälsåker, det här är ju en högreståndsmiljö så jag undrar...

När är C3d:n ursprungligen byggd ?

C3d interiör (edit)

av Mattias Jansson, Saturday, June 03, 2017, 14:48 (2518 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

När är C3d:n ursprungligen byggd ?

Tillverkad 1914 i Södertälje.

C3d interiör

av Stefan Olsson, Saturday, June 03, 2017, 15:53 (2518 dagar sedan) @ Jan Bergsten

I 1920 års "Allmänna bestämelser för tillverkning av 2-axliga personvagnar med länkaxlar" specificeras under "Den inre målningen":

De synliga panelbräderna grundas med en av blyvitt och krita i kokt linolja riven och utspädd grundfärg. Spaktlingen(!, min anm) verkställes med ett kitt, sammansatt av krita, kokt linolja, siccativ och terpentin med några droppar vatten. Härpå slipas och strykes minst två gånger med de för varje vagnslag bestämda färgerna. Till ådringen av färgen användes vattenfärg. ... Fernissningen ska ske två gånger med s.k. invändig vagnsfernissa. Golvet strykes två gånger med oljefärg, där det ej belägges med förhydningsmassa."

C3d interiör

av Stefan Skoglund, Saturday, June 03, 2017, 17:25 (2518 dagar sedan) @ Stefan Olsson

I 1920 års "Allmänna bestämelser för tillverkning av 2-axliga personvagnar med länkaxlar" specificeras under "Den inre målningen":

De synliga panelbräderna grundas med en av blyvitt och krita i kokt linolja riven och utspädd grundfärg. Spaktlingen(!, min anm) verkställes med ett kitt, sammansatt av krita, kokt linolja, siccativ och terpentin med några droppar vatten. Härpå slipas och strykes minst två gånger med de för varje vagnslag bestämda färgerna. Till ådringen av färgen användes vattenfärg. ... Fernissningen ska ske två gånger med s.k. invändig vagnsfernissa. Golvet strykes två gånger med oljefärg, där det ej belägges med förhydningsmassa."

Hmm, kritan behövs för att få grundfärgen att bli spackelliknande och vattnet behövs för att kritan på ett bättre sätt ska gå ihop med linoljefärgen.

Prata med Ottosons om spaktlingen.

Annars deras basfärg (linolja med zinkvitt) på kritan, en aning vatten och terpentin för att få inträngning i trä, slipa lätt och samma färg men med lite mindre terpentin en gång till och slipa lätt, därefter två-tre lager med rätt kulör.

C3d interiör

av Stefan Skoglund, Saturday, June 03, 2017, 23:18 (2518 dagar sedan) @ Stefan Olsson

I 1920 års "Allmänna bestämelser för tillverkning av 2-axliga personvagnar med länkaxlar" specificeras under "Den inre målningen":

De synliga panelbräderna grundas med en av blyvitt och krita i kokt linolja riven och utspädd grundfärg. Spaktlingen(!, min anm) verkställes med ett kitt, sammansatt av krita, kokt linolja, siccativ och terpentin med några droppar vatten. Härpå slipas och strykes minst två gånger med de för varje vagnslag bestämda färgerna. Till ådringen av färgen användes vattenfärg. ... Fernissningen ska ske två gånger med s.k. invändig vagnsfernissa. Golvet strykes två gånger med oljefärg, där det ej belägges med förhydningsmassa."

Ursäkta jag läste fel.

Grundfärgen är gjort på blyvitt,kokt linolja och krita.
Spaktlingen kommer efter grundmålningen.

C3d interiör- en sak till

av Stefan Olsson, Saturday, June 03, 2017, 15:55 (2518 dagar sedan) @ Jan Bergsten

... det finns ju en del interiörbilder på samlingsportalen, men det har ni förstås redan sett. I detta fall hittar man ju tom leveransbilder av nästa vagn i serien, bara genom att söka på C3d! Det är inte alltid man lyckas så enkelt...

C3d interiör

av Jan Bergsten, Saturday, June 03, 2017, 22:39 (2518 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Tack för alla fina uppgifter om hur vi ska försöka återställa C3d-vagnens interiör. Intressant också att det kanske är den enda vagnen i sitt slag som finns kvar. Jag ska försöka hålla forumkretsen informerad om hur arbetet fortskrider.

Originalskick

av NOR, Sunday, June 04, 2017, 10:17 (2517 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Om det nu är så att detta är den enda kvarvarande vagnen av den en gång i tiden så rikhaltigt förekommande typen så anser jag att man bör ställa ganska höga krav på originalskick.

Avsikten med en restaurering av ett fordon är att det ska finnas bevarat väldigt långt in i framtiden, det är också vårt ansvar inför kommande generationer. Då är det mindre lämpligt om man börjar att ta genvägar i sin iver att få fordonet klart till en viss tidpunkt, detta kommer att straffa sig i framtiden.

Således ska man använda rätt sorts trävirke såsom ek, ask och teak för att nu ta några exempel. Ävenså färg och spackel av rätt sorts pigment och bindemedel bör användas vid en restaurering till originalskick.

Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle bedriver idag en restaureringsverksamhet som är unik i världen vad gäller kunskap, teknik och arbetsmetoder. Personalen inom restaureringsverksamheten besitter ett kunnande i gamla arbetsmetoder och material som dom sannolikt är ensamma om i Sverige.
Järnvägsmuseum kan ge råd och tips om materialval, arbetsmetoder och utförande av en restaurering i stil med denna, om ni så vill.

Så vilka ambitioner har ni med att återställa detta fordon till originalskick?

Originalskick?

av Martin Långström, Sunday, June 04, 2017, 11:54 (2517 dagar sedan) @ NOR

Nu är det så att detta är inte den enda vagnen som är bevarad av C3d. Det finns flera, men som är i mer eller mindre tjänstevagnsutförande.

Hur mycket denna vagn försöker återställas till originalskick, så blir det ändå bara ett falsarium, då det bara är korgen som kommer från C3d 2180.

Underredet kommer från C3d 2265.

Korgen till 2180 såldes till sommarstuga utanför Älvsbyn och underredet skars ned, så C3d 2180 är formellt sett skrotad.

Originalskick?

av Håkan Zaar, Sunday, June 04, 2017, 12:50 (2517 dagar sedan) @ Martin Långström

Vad är det för vagnsunderrede som står vid kolgården i Arvidsjaur?

Är inte det också till en C3d?

Kommer inte ihåg ramstansen på den...

/Håkan

Återskapande av fordon

av NOR, Sunday, June 04, 2017, 16:00 (2517 dagar sedan) @ Martin Långström

Detta är förvisso ett dilemma, men av ett lite annorlunda slag. Det går säkert att i järnvägshistorien hitta exempel på fordon fått ett nytt ramverk efter någon olyckshändelse och ändå fått bibehålla sitt gamla nummer. Men har man nu återanvänt ett ramverk från 2265 där man placerar korgen från 2180 på så ska kanske vagnen kallas för C3d 2265 istället.

Då korgen från 2180 stått som sommarstuga ett antal år, så kan man misstänka att det var i stort sett ett tomt skal som man nu ska göra en vagn av igen. Detta är förvisso ingen omöjlighet men det kräver lite mer planering och eftertanke.

Sveriges Järnvägsmuseum håller på med ett liknande projekt, i och med återskapandet av restaurangvagnen AB03a 2702 som också var ett nästintill tomt skal vid arbetsstarten. Återskapandet sker här med delar från flera andra vagnar, eller helt nytillverkade så att de kommer så nära originalet som är möjligt. Detta kommer även att behövas vid återskapandet av C3d 2180/2265.

Oavsett i vilket utförande som vagnen ämnas få i sitt återskapade skick, så vill jag med emfas föreslå att ni använder rätt sorts material och arbetsmetod. Vad som är ”rätt” sorts material finner man bland annat i leveranskontrakt och i teknisk beskrivning och på ritningar.