Oljeeldning på SJ.s-B-lok (Fordon: lok)

av chfahlgren, Thursday, June 08, 2017, 09:53 (2507 dagar sedan)

Bästa Vänner på Forumet!Undertecknad har nog en del uppgifter om just oljeeldade B-lok,men några frågor,som följer: Var genomfördes ombyggnaderna och några åter-
ställdes ju till koleldning igen,finns mera exakta uppgifter som datum år och hur då-
varande SJ tyckte oljeeldningen utföll.Tack på förhand för uppmärksamheten med
Vänliga Järnvägs-Hälsningar från
CarlHenry Fahlgren jvm-vän 62 i Falun.

Oljeeldning på SJ.s-B-lok

av 53 Wadsten, Friday, June 09, 2017, 16:53 (2506 dagar sedan) @ chfahlgren

kanske gick för hårt åt pannorna.

Oljeeldning på SJ.s-B-lok

av Lennart Petersen, Saturday, June 10, 2017, 02:38 (2505 dagar sedan) @ 53 Wadsten

kanske gick för hårt åt pannorna.

Efter kriget infördes oljeledning på ett 70-tal SJ lok och orsak var att det var svårt och relativt dyrt med kol , gruvor och transportvägar var förstörda , medans oljepriserna var låga efter kriget och detta låga pris fortsatte till minst mitten av 50-talet. Enligt SJ 100årskrift fanns det fortfarande då ett total lok vkvar med oljeledning vilket motiverades av att man ville ha mer långsiktiga erfarenheter av oljeeldning samt att "oljepriset inte var direkt ofördelaktigt".
I SLM-69 anges att B 1316,1321,1428 hade oljeeldning och samtliga 6 återstående E10 1739-1741,1743,1746.1747

Oljeeldning på SJ.s-B-lok

av chfahlgren, Saturday, June 10, 2017, 11:08 (2505 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack för svar från de två vännerna ångående oljeeldning på SJ:s B-lok med Vänliga Järnväg-Hälsningar från CarlHenry Fahlgren jvm-vän nr 92 i Falun

Oljeeldning på SJ.s-B-lok

av BD, Saturday, June 10, 2017, 11:08 (2505 dagar sedan) @ 53 Wadsten

kanske gick för hårt åt pannorna.

Nej, snarare tvärtom. Lok som litt B och E10 med relativt stor eldstadsvolym ansågs som lämpliga för oljefyrning. J-loken däremot som olämpliga, bl a därför att överhettningstemperaturen kunde bli så hög att kolvstångstätningarna av babits smälte.

Oljeeldning på SJ.s-B-lok

av jhje, Saturday, June 10, 2017, 12:00 (2505 dagar sedan) @ BD

Jag kommer ihåg en E 10:a som provkördes bl.a på VCJ. Loket var imponerande, kanske det var nymålat också.

Oljeeldning på SJ.s-B-lok

av 53 Wadsten, Sunday, June 11, 2017, 10:10 (2504 dagar sedan) @ BD

Vad jag fått höra är att temperaturen mellan kol och oljefyrning ligger på c.a 1.000 grader.

Oljeeldning på SJ.s-B-lok

av -RB-, Saturday, June 10, 2017, 17:03 (2505 dagar sedan) @ chfahlgren

I "Järnvägsminnen 7 , Ångloksminnen" av Bertil Rehnberg , TNF bok 71 utgiven 2008 står bla :

De oljeeldade loken ställde till med lite eldsvådor i lokstall mm , B 1368 förstördes i Haparanda och slopades 1956 .

I en förteckning över SJ driftsånglok 57-03-01 är följande B lok oljeeldade : B 1034 , 1316 , 1320 , 1370 , 1428 och 1431 .
Totalt är det 65 B lok (kol- och oljeeldade) i förteckningen .
Dvs att 32 B lok är i beredskapsparken , okänt om någon av dessa är oljeeldade .

Övriga oljeeldade lok i denna förteckning är E10 1739 - 1748 och S1 1926 .

1953 (inget datum) anges att efter oljesituationen bättrats var 13 B- , 6 E10- , 2 A5- och några L-lok oljeeldade .

Ytterligare en orsak till att återgå till oljeeldning var att SJ fick ett parti att förbruka av kvarvarande beredskapslager Kvarntorpsolja i början på 50 talet .

mvh Rolf Berg