Stenar utmed HNJ (Bana)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Tuesday, June 13, 2017, 01:05 (2508 dagar sedan)

Utmed banan mellan Nässjö/Jönköping - Halmstad har jag på flera ställen sett små stenar. Enligt tidigare diskussion kom det fram att det kan vara gräns mellan olika banvakters delsträckor.

På km 16.2 mellan Nässjö och Vaggeryd står sten nummer 30.

[image]

[image]

På km 24 står sten nummer 29.

[image]

[image]

På km 31.5 står sten nummer 28.

[image]

På km 39 mellan Hok och Vaggeryd står sten nummer 27.

[image]

[image]

Mellan Bratteborg och Vaggeryd finns sten nummer 33 på km 29.5 Jö-Vgd.

[image]

På km 70.330 mellan Klevshult och Hörle finns sten nummer 23.

[image]

[image]

På km 93.4 mellan Värnamo och Forsheda finns sten nummer 20.

[image]

[image]

Som avslutning även en bild på en sten av annat slag. På km 133.1 mellan Smålandsstenar och Landeryd står detta minnesmärke.

[image]

[image]

Lindman

Stenar utmed HNJ

av Micael Lindgren, Tuesday, June 13, 2017, 03:43 (2507 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Som avslutning även en bild på en sten av annat slag. På km 133.1 mellan Smålandsstenar och Landeryd står detta minnesmärke.

[image]
Vem var Måns Persson?

Lindman

Stenar utmed HNJ

av Mikael Blom, Tuesday, June 13, 2017, 20:07 (2507 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Vem var Måns Persson?

Han var överbanmästare på HNJ som omkom genom olyckshändelse den 2 oktober 1905. Han färdades tillsammans med en banvakt på dressin för att inspektera pågående reparationsarbeten. Vid Tuvhult mötte de ett extra backgående gruståg och de hann båda hoppa av dressinen. Perssons kappa hamnade dock mellan rälerna och när han försökte rycka åt sig den träffades han av främsta vagnens buffert och dog omedelbart.
Måns Persson blev 61 år och hade varit anställd vid HJJ/HNJ i 32 år.

Stenar utmed HNJ / km-tavlor/visare

av Rolf Nordin, Tuesday, June 13, 2017, 17:33 (2507 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Vilket var syftet med km-visarna/tavlorna? Lutningsvisarna förstår jag syftet med?

Stenar utmed HNJ / km-tavlor/visare

av Jim Hansson, Tuesday, June 13, 2017, 18:08 (2507 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Vilket var syftet med km-visarna/tavlorna? Lutningsvisarna förstår jag syftet med?

Syftet är (inte var) att kunna definiera en plats. Om det t ex står en signal på en plats måste man kunna tala om dess position.
Jim

Stenar utmed HNJ / km-tavlor/visare

av Christer Fredriksson, Tuesday, June 13, 2017, 18:19 (2507 dagar sedan) @ Jim Hansson

Glöm inte lägesangivelser för olyckor, påkörda djur, hastighetsnedsättningar, skador på spår, mm, dvs lägesangivelser till/från lokförare.

Stenar utmed HNJ / km-tavlor/visare

av Jim Hansson, Tuesday, June 13, 2017, 18:21 (2507 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Glöm inte lägesangivelser för olyckor, påkörda djur, hastighetsnedsättningar, skador på spår, mm, dvs lägesangivelser till/från lokförare.

Inte bara lokförare. Banpersonalen har ju samma behov att kunna precisera en plats vid sina arbeten.
Jim

Stenar utmed HNJ / km-tavlor/visare

av Rolf Nordin, Tuesday, June 13, 2017, 18:39 (2507 dagar sedan) @ Jim Hansson

Mina tankar var nog lite i ånglokens tidevarv när jag ställde frågan. Det betyder (alltså) att lokföraren hela tiden måste hålla reda på vilka km-tavlor som passeras(?) Annan personal vet väl idag med hjälp av GPS, snudd på metern, var loket/föraren befinner sig?

Som ni säkert förstår är jag helt rudis på detta :-)

Stenar utmed HNJ / km-tavlor/visare

av Christer Fredriksson, Tuesday, June 13, 2017, 18:55 (2507 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ingen fara!

Alla är vi barn i början och strävar efter att få inhämta kunskaper där de finnes och kan ges av personer som vill förkovra andra i detta mycket intressanta ämnesområde som har genomgått en så omvälvande verksamhet genom åren!

Stenar utmed HNJ / km-tavlor/visare

av Rolf Nordin, Tuesday, June 13, 2017, 19:38 (2507 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ingen fara!

Alla är vi barn i början och strävar efter att få inhämta kunskaper där de finnes och kan ges av personer som vill förkovra andra i detta mycket intressanta ämnesområde som har genomgått en så omvälvande verksamhet genom åren!

Tack! Hade inte sagt det bättre själv! ;-)

Stenar utmed HNJ

av Thomas Helin, Tuesday, June 13, 2017, 21:21 (2507 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Hej
När jag för många år sedan letade efter uppgifter över Ruda-Älghults järnväg på Riksarkivet hittade jag i anslutning till renstakningshandlingarna en förteckning med fixpunkter för den renstakade linjen. Daterad 5 mars 1915.
Förteckningen visar en fixpunkt ungefär varje km med angivande av hur långt från linjen stenen fanns och hur den var märkt. Som exempel står det för sten nr 8 följande:
Höjd over jämförelseplanet i meter: +93.74
Läge sekt: 7+018
Art och läge i förhållande till linjen: En jordfast sten med inhugget ringformigt märke 4 m höger om linjen.
Totalt 47 fixmärken som jag inte försökt lokalisera i verkligheten.
Kan det vara sådana fixmärken som bilderna visar??

Stenar utmed HNJ

av Kent A, Tuesday, June 13, 2017, 22:18 (2507 dagar sedan) @ Thomas Helin

> Kan det vara sådana fixmärken som bilderna visar??

Som gammal utsättare vill jag med yttersta bestämdhet säga NEJ!!!

Det som talas om här är verkliga fixpunkter, avsedda att placera ditt instrument över och utgjordes med till visshet gränsande sannorlikhet av kryss eller liknande inhuggna i en bergklack eller ett block som det inte står inom mänsklig förmåga att rubba, alternativt ett rör nedslaget ca 1,5 meter i mark, punkter som var så fasta att man skulle kunna återvända 10 år senare och fortfarande mäta från dem och hamna rätt +/- några millimeter.

Stenar utmed HNJ

av Marcus75, Sunday, December 03, 2023, 01:28 (143 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Hej,
undrar över denna sten/markering nära järnvägen strax väster om Forsheda. Kan den ha någon anknytning till järnvägen eller är det något helt annat? (idéer på vad emottages i så fall tacksamt). Stenens sidor är jämförbara i storlek med stenar som visas i denna tråd, men höjden är obetydlig och har en markering i form av en kvadrat.
Tack på förhand,
Marcus

[image][image]

Stenar utmed HNJ

av Lennart Fransson, Sunday, December 03, 2023, 09:00 (143 dagar sedan) @ Marcus75

En huggen fyrkant i en sten brukar betyda att det är en markering av fastighetsgräns, dvs en "råsten" som markerar en "rågång".
Länk

Stenar utmed HNJ

av Marcus75, Sunday, December 03, 2023, 19:47 (143 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tack så mycket Lennart! Det löste mitt "mysterium".

Stenar utmed HNJ

av Sune Nylén, Monday, December 04, 2023, 15:10 (142 dagar sedan) @ Marcus75

Det finns/ fanns ju till och med en station som hette Smålandsstenar.