BJ/GDJ malmvagnar? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, June 13, 2017, 22:04 (2506 dagar sedan)

Många med mig saknar den ultimata BJ historiken som förhoppningsvis ger svar på allt vi vill veta om BJ. I väntan på "boken", som jag hoppas någon skriver, får vi hålla till godo med de olika källor som finns och här är "Svenska Godsvagnar, normalspår 1856-1956" en.

Min fråga gäller de stora treaxliga malmvagnarna som levererades i ett antal av 100 vagnar vardera till BJ och GDJ mellan 1911 och 1915. Boken anger att GDJ:s vagnar hade lägre gavlar för att kunna "gå under befintliga lastfickor", vad kan menas med detta?

En annan uppgift i boken är att "liknande tyskbyggda vagnar" var privatregistrerade hos SWB mellan 1917-1919 (malmexportören Cornelius), hur pass lika var dessa vagnar med GDJ/BJ typen?

Ola Ahlström
Malmö

BJ/GDJ malmvagnar?

av Christer Fredriksson, Tuesday, June 13, 2017, 23:10 (2506 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Boken anger att GDJ:s vagnar hade lägre gavlar för att kunna "gå under befintliga lastfickor", vad kan menas med detta?

Vid vissa gruvor så utlastades malmen via malmfickor och "slasar" antingen från sidan av spåret eller mitt över spåret. Dessa "slasar" satt ofta ganska lågt med minimal "frigång" under dessa, därav att gavlarna skulle vara "låga" för att gå under dessa "slasar".

BJ/GDJ malmvagnar?

av Svante Andersson, Tuesday, June 13, 2017, 23:31 (2506 dagar sedan) @ Ola Ahlström

En annan uppgift i boken är att "liknande tyskbyggda vagnar" var privatregistrerade hos SWB mellan 1917-1919 (malmexportören Cornelius), hur pass lika var dessa vagnar med GDJ/BJ typen?

Ola Ahlström
Malmö

Fanns väl inga motsvarande treaxliga tyska vagnar öht? Vad jag kan komma ihåg av vad som skrivits angående SWB så var det helt vanliga hochbordwagen litt Om eller liknande.

SA

BJ/GDJ malmvagnar?

av Christer Fredriksson, Wednesday, June 14, 2017, 00:09 (2506 dagar sedan) @ Ola Ahlström

En annan uppgift i boken är att "liknande tyskbyggda vagnar" var privatregistrerade hos SWB mellan 1917-1919 (malmexportören Cornelius), hur pass lika var dessa vagnar med GDJ/BJ typen?

Är det dessa vagnar du avser?

[image]

BJ/GDJ malmvagnar?

av Ola Ahlström, Wednesday, June 14, 2017, 00:38 (2506 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Är det dessa vagnar du avser?

[image]

Jag menar inget utan refererar bara till uppgiften i boken som talar om "liknande vagnar". Min kunskap (?) om tyska vagnar gör mig frågande till uppgiften men i SWB boken (SJK bok nr 8) återfinns samma uppgift, alltså att "I januari 1916 kom 200 stora treaxliga vagnar litt I3m,nummerserie 3501-3700, av en typ som liknade den av BJ och GDJ hade". Att det i Tyskland fanns vagnar av liknande typ vore intressant att få verifierat.

Ola Ahlström
Malmö

BJ/GDJ malmvagnar? Spånga och Worms

av BD, Wednesday, June 14, 2017, 03:17 (2505 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I boken över järnvägsutställningen i Seddin 1924 finns en annons med en bild på en treaxlig vagn för Hafenahn Worms. Den vagntypen ska ha använts för transport av våta hudar vilket motiverade tre axlar.

Återkommer med sen skanning av den sidan. Vagnen är mycket lik den som skymtar på den mellersta bilden från Spånga under kriget. Tydligen ställdes malmtågen upp i Sundbyerg i väntan på att SJ eller S skulle dra tåget till Värtan eller Nynäshamn.

[image]

[image]

[image]

BJ/GDJ malmvagnar? Sundbyberg och Worms

av BD, Wednesday, June 14, 2017, 14:27 (2505 dagar sedan) @ BD

I boken över järnvägsutställningen i Seddin 1924 finns en annons med en bild på en treaxlig vagn för Hafenahn Worms. Den vagntypen ska ha använts för transport av våta hudar vilket motiverade tre axlar.

Återkommer med sen skanning av den sidan. Vagnen är mycket lik den som skymtar på den mellersta bilden från Spånga under kriget. Tydligen ställdes malmtågen upp i Sundbyerg i väntan på att SJ eller S skulle dra tåget till Värtan eller Nynäshamn.

[image]

[image]

[image]

[image]

Möjligen har denna vagn ett förflutet i Sverige och som efter kriget fått en ny korg och bl a hylsbuffertar. Vagnarna som överfördes till Tyskland lär ha fördelats av segrarmakterna. Kanske finns det fördelningsprotokoll där vagnar nr 3501 - 3700 dyker upp.
En del fördelningsprotokoll vad gäller lok finns bevarade och kanske även för godsvagnar.

BJ/GDJ malmvagnar? Spånga och Worms

av Jan Frelin, Wednesday, June 14, 2017, 20:32 (2505 dagar sedan) @ BD

Fast vagnen på bilderna från Sundbyberg ser ut som en helt vanlig tvåaxlig "Breslau".

BJ/GDJ malmvagnar? Spånga och Worms

av Svante Andersson, Thursday, June 15, 2017, 03:44 (2504 dagar sedan) @ Jan Frelin

Fast vagnen på bilderna från Sundbyberg ser ut som en helt vanlig tvåaxlig "Breslau".

Om man nu inte anser att hjulet på andra sidan vagnen tillhör den tredje axeln...

SA