S/s Mariefred - forts. (Järnväg allmänt)

av Kurt G Möller, Wednesday, June 14, 2017, 12:12 (2480 dagar sedan)

Uppgift finns om att "Maja" kan vara i gång igen cirka 1 juli - hoppas verkligen detta stämmer...

Ngn som vet mera...?

S/s Mariefred - forts.

av ztenlund, Wednesday, June 14, 2017, 12:55 (2480 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Citat från den öppna Facebooksidan:

"Hör följer en lägesrapport från Claes Insulander:
Reparationerna på ångpannan är nu igång. Det två inspektionsluckorna är fraktade till Sävsjö där panntillverkaren VEÅ har sin industri. Detta företag har också byggt ångpannorna till Djurgården 3 och Frithiof, och är väl förtroget med tekniken. Då luckorna är riktade och slipade på anläggningsytorna, kommer personal hit till Beckholmen för att göra det större arbetet, nämligen att påläggssvetsa i luckekarmarna, där korrosion tagit ca 1/3 av anläggningsytan. Arbetet är inte helt okomplicerat, då material ska analyseras för att anpassa svetselektroderna. Därefter ska påläggsvetsarna avslipas och anpassas till karmarna och luckorna så att minsta möjliga spel kan erhållas. Detta är enda sättet att få luckorna täta igen. En sak vore att skära ut luckekarmarna och svetsa i nya, men det skulle med säkerhet ta mycket längre tid. Problemet med en sådan här pannreparation är att utrymmet är så begränsat och arbetsplatsen så trång att en hel del tid går för att "rigga till" maskiner och verktyg på platsen. Före midsommar kan vi ändock inte räkna med att bli klara - blir det en bit in i juli får vi nog vara glada.
Då de andra ångbåtarna i Stockholm drabbats av sådana här problem, vilket alltså alla har, så har man kunnat sätta in egna reservbåtar för att hålla den publika verksamheten igång. Så kunde Vaxholmsbolaget helt enkelt använda sina motorfartyg då både Storskär och Norrskär fick problem med stagbultar i pannorna och samma sak med Blidösund, som också var ur trafik i flera veckor av samma skäl, men genomförde då musikkryssningarna vid kajen och hade snabbåtarna upp till Norrtälje under helgerna. Vi har inte den kapaciteten och att hyra in annat tonnage blir oss alltför kostsamt.
Vi arbetar ändock på och vet vad son ska göras.
Claes Insulander"

S/s Mariefred - forts.

av 53 Wadsten, Wednesday, June 14, 2017, 16:09 (2480 dagar sedan) @ ztenlund

Viktigast är att lagningen lyckas och att Maja kommer igång, bättre sent än aldrig.

Stort avbräck för G.M.Å.A som äger fartyget.

S/s Mariefred och ÖSlJ - forts.

av Hans W, Wednesday, June 14, 2017, 16:59 (2480 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Viktigast är att lagningen lyckas och att Maja kommer igång, bättre sent än aldrig.

Stort avbräck för G.M.Å.A som äger fartyget.

För att föra denna tråd åter till ett spår:
Stort avbräck även för ÖSlJ som har en stor del av resandet till Taxinge i form av rundturen "Slott och Ånga" med ÖSlJ och Maja.

S/s Mariefred och ÖSlJ - forts.

av Hans W, Wednesday, June 14, 2017, 18:04 (2480 dagar sedan) @ Hans W

ViV> > Viktigast är att lagningen lyckas och att Maja kommer igång, bättre sent än aldrig.


Stort avbräck för G.M.Å.A som äger fartyget.


För att föra denna tråd åter till ett spår:
Stort avbräck även för ÖSlJ som har en stor del av resandet till Taxinge i form av rundturen "Slott och Ånga" med ÖSlJ och Maja.

Vi hoppas och tror dock att detta kan kompenseras av att fler åker ToR till Taxinge med tåg i stället.

S/s Mariefred - Det går utmärkt att täta till tjuriga manluc

av BD, Wednesday, June 14, 2017, 18:11 (2480 dagar sedan) @ ztenlund

Ett arbete som det beskrivna ska göras under vintern, inte under trafiksäsongen.

Det går utmärkt att täta till tjuriga manluckor så de håller över sommaren. Det finns många knep, även i kombination med varandra, att ta till.

S/s Mariefred - Det går utmärkt att täta till tjuriga manluc

av ztenlund, Wednesday, June 14, 2017, 18:56 (2480 dagar sedan) @ BD

Tydligen gick det inte alls utmärkt.

S/s Mariefred - Det går utmärkt att täta till tjuriga manluc

av BD, Wednesday, June 14, 2017, 20:58 (2480 dagar sedan) @ ztenlund

Tydligen gick det inte alls utmärkt.

Man visste tydligen inte vad som är möjligt att göra utan vände sig åt ett omständigt håll.
Det omständiga och slutliga arbetet hade kunnat vänta till senare.

S/s Mariefred - Det går utmärkt att täta till tjuriga manluc

av 53 Wadsten, Thursday, June 15, 2017, 06:17 (2479 dagar sedan) @ BD

Helt rätt:-) , på vintern underhåller man ångbåtarna, liksom muséiföreningarna underhåller sina ånglok. Har hört att Majas naskin börjar bli dålig, samma lär gälla S/S Storskär.