Halmstad Nässjö Järnvägar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Arne Syverstad, Wednesday, June 14, 2017, 18:10 (2498 dagar sedan)

Hei
Jeg bygger en DEVA vogn fra HNJ. Byggsats fra Vagnverkstaden.
Skal det være polkagriser (framändeskerm) på dissevognene?
Jeg finner ikke noen bilder med de montert på.

Hilsen
Arne Syverstad

Halmstad Nässjö Järnvägar

av Jan Frelin, Wednesday, June 14, 2017, 20:23 (2497 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Jag kan inte heller hitta några bilder med DEVA-vagnar på HNJ med framändesskärmer.

Halmstad Nässjö Järnvägar

av Ola Almquist, Wednesday, June 14, 2017, 21:03 (2497 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jag kan inte heller hitta några bilder med DEVA-vagnar på HNJ med framändesskärmer.

Jo, det finns. Placeringen är dock inte den man är van vid. Den var dock vanlig på DEVA-vagnar. Naturligtvis fanns det undantag men det kan bero på leveransåret. T.ex. SNJ 1 och 2 samt LyJ 10.
HNJ 3
HNJ 4

Syns det inte tillräckligt bra? Titta på bilden på BAJ 1.

EDIT. HNJ 2 hade en annan variant. Se även bilden på VB X1.

M.v.h.
Ola

Undrar om det Halmstad Nässjö Järnvägar

av jhje, Thursday, June 15, 2017, 09:48 (2497 dagar sedan) @ Ola Almquist

Undrar om det var 4:an som gick på VCJ? I så fall var det med den som jag fick åka med till Sjötofta och lokföraren var Landberg från Falköping

Undrar om det Halmstad Nässjö Järnvägar

av Ola Almquist, Thursday, June 15, 2017, 12:37 (2497 dagar sedan) @ jhje

Undrar om det var 4:an som gick på VCJ? I så fall var det med den som jag fick åka med till Sjötofta och lokföraren var Landberg från Falköping

4 - 6 var lika. Gick kvar in på SJ-tiden som XF1 21 - 23.
XF1 22
Fotograf var Bertil Thylander.

M.v.h.
Ola

Undrar om det Halmstad Nässjö Järnvägar

av 53 Wadsten, Thursday, June 15, 2017, 14:29 (2497 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fronten påminner om Xoa3p 35 och 36.

Undrar om det Halmstad Nässjö Järnvägar

av Kjell Aghult, Thursday, June 15, 2017, 16:53 (2497 dagar sedan) @ jhje

Undrar om det var 4:an som gick på VCJ? I så fall var det med den som jag fick åka med till Sjötofta och lokföraren var Landberg från Falköping

Än i 1953 års graf var alla tre vagnarna tursatta, huvudsakligen på f d VCJ. Men med
en "underhållstur" till Halmstad, dragande i båda riktningar.

Tidtabellen på f d VCJ var än mycket symmetriskt uppbyggd med tre av dagens fyra huvudtågpar (Två par persontåg och lokalgodstågsparet) mötande i Vegby: På ett
grovt ungefär halvvägs på banan. Tredje persontågsparet möttes som nämnts i Sjötofta, med förarbyte. Bytte de andra tre då förare i Vegby? Eldarturerna låg nog separat m h t
enmanstjänsten i motortågen.

Känt för "byte på mötesstation" var Österlen. Redan sent under privatbanetiden hade man börjat "åka förbi" det klassiska Brösarp. I 1965 års upplägg bytte morgonpersontågen förare nere i Löderup och eftermiddagstågen uppe i Degeberga.

Undrar om det Halmstad Nässjö Järnvägar (II)

av Kjell Aghult, Friday, June 16, 2017, 06:48 (2496 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tidtabellen på f d VCJ var än mycket symmetriskt uppbyggd med tre av dagens fyra huvudtågpar (Två par persontåg och lokalgodstågsparet) mötande i Vegby: På ett
grovt ungefär halvvägs på banan. Tredje persontågsparet möttes som nämnts i Sjötofta, med förarbyte. Bytte de andra tre då förare i Vegby?

Teoretiskt kunde tågen 2621/22/23/24 ha körts av genomgående förare, ändå
utan överliggning: 2621-2624 av falköpingsbor med frånvaro från hemstationen
5.45-15.43. 2622-2623 av landerydare med dito 5.36-15.40. Dock man fått mer oekonomisk tjänst p g a väntetiderna på vändstationerna.

Landerydsförarna fick nattliggning i Falköping troligen från Y6-reformen 1957. Då tjänst i 2626-2621, senare 3582-3581. Dessa med även vissa godstrafikuppgifter.

"Byte på mötesstation" förekom också dagligen i vissa kombinationer på norra Inlandsbanan. Mellan Östersunds- och Storumanförare.

Undrar om det Halmstad Nässjö Järnvägar (II)

av jhje, Friday, June 16, 2017, 13:52 (2496 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Y6 efter 1957 kördes av Halmstad och då körde dessa förare bl.a till Karlsborg."626 drogs väl då av följande lok T 21, Turbinloket då och då samt T 41.
enl bomvakten i Tml

Halmstad Nässjö Järnvägar

av Anders Sandgren, Thursday, June 15, 2017, 14:54 (2497 dagar sedan) @ Ola Almquist

Texten på KAFQ00040 är väl ändå fel. HNJ X/DF 2-3 var 'ombyggda' till post- oxh resgodsvagnar innan de övertogs av SJ och fick aldrig SJ-littera som motorvagn. Däremot 4-6 kom över som motorvagnar XF1 21-23.
2-3 var ju även postvagnar (vilket syns på bilderna) och blev utsatta för en genomgripande ombyggnation till boggievagnar där nog inte mycket mer än delar av postvagnsinredningen och numret återanvändes. De blev DFo10 3878 resp DFo11 3879.

Halmstad Nässjö Järnvägar

av Ola Almquist, Thursday, June 15, 2017, 14:58 (2497 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Texten på KAFQ00040 är väl ändå fel. HNJ X/DF 2-3 var 'ombyggda' till post- oxh resgodsvagnar innan de övertogs av SJ och fick aldrig SJ-littera som motorvagn. Däremot 4-6 kom över som motorvagnar XF1 21-23.
2-3 var ju även postvagnar (vilket syns på bilderna) och blev utsatta för en genomgripande ombyggnation till boggievagnar där nog inte mycket mer än delar av postvagnsinredningen och numret återanvändes. De blev DFo10 3878 resp DFo11 3879.

Det stämmer. Det finns dock ännu värre fel. T.ex. denna bild som uppges föreställa HNJ 3 när det i själva verket är HHJ 51.

M.v.h.
Ola

Halmstad Nässjö Järnvägar

av Sune Nylén, Thursday, June 15, 2017, 07:01 (2497 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Hei
Jeg bygger en DEVA vogn fra HNJ. Byggsats fra Vagnverkstaden.
Skal det være polkagriser (framändeskerm) på dissevognene?
Jeg finner ikke noen bilder med de montert på.

Hilsen
Arne Syverstad

Notera att de äldre var vit och rödmålade.
Det var nog i slutet av 30 talet som vit byttes mot gul.
:-) Sune