Citybanan och Stockholms första spårväg invigs samma datum (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Thursday, June 15, 2017, 16:58 (2478 dagar sedan)

Citybanan invvigs den 10 juli, samma datum/månad 1877 rullade den första hästspårvagnen på Stockholms gator "Djurgårdslinjen" som den hette då. Kul att man valt samma datum.

Citybanan och Stockholms första spårväg invigs samma datum

av Stefan Isaksson, Sunday, June 25, 2017, 00:05 (2469 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Petimätrisk detalj: det var två spårvägslinjer som invigdes 1877-07-10. Ingen av dem gick till Djurgården, även om en av dem förvisso förlängdes dit redan redan den 12 oktober samma år.

Bortsett från byggförsening (det var meningen att anläggningen skulle öppnats i april, men den stränga vintern satte stopp för det), fanns det faktiskt inga vagnar för att köra längre. Faktum är att samtliga 10 tillgängliga vagnar tursattes till augusti då fler vagnar levererades. Det var driftsäkerhet det: inga reservvagnar alls.
Första utbytesvagn var den (troligen) bevarade vagn 12, gissningsvis på blivande Djurgårdslinjen. Vagn nr 11 (troligen även den bevarad) kom i trafik några dagar senare, även den som utbytesvagn, gissningsvis på blivande Ringlinjen.

Men visst sammanträffandet är kul, och att det är på dagen 140 år gör att det är jämnt årtal också.

SI

P.S. Anledningen till att jag skriver att vagnarna 11 och 12 endast troligen är bevarade, är att det är oklart hur SNS omnumrerade vagnparken (vilket de gjorde 1887), och att det har funnits två vagnar nr 11, en utrangerad 1900, varefter dåvarande nr 22 gavs nr 11. Den sistnämnda gjorde sin sista trafikdag (som hästspårvagn i alla fall) på valborgsmässafton 1904 tillsammans med nr 10 och 12. I alla tre fallen på Djurgårdslinjen.

Citybanan och Stockholms första spårväg invigs samma datum

av 53 Wadsten, Sunday, June 25, 2017, 07:32 (2468 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Första hästspårvagnslinjen utgick från Grefbron, nuv. Grevmagnigatan.

Citybanan och Stockholms första spårväg invigs samma datum

av 53 Wadsten, Sunday, June 25, 2017, 08:46 (2468 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Sista hästspårvagnen gick på Stockholms gator i april 1962 då SS fyllde 85 år, färden gick Norrhallen-Slussplan för speciellt inbjudna. Konduktör ombord var den legendariske
OSCAR,Georg,Natanel Berg som sedemera tjänstgjorde på Spårvägsmuséet vid Odenplan, mycket trevlig person som gärna berättade minnen från SS.

SS bildades 1916 som kommunalt bolag ägt av Stockholms stad införlivningen mellan SNS och SSB
ägde rum 1917 om jag inte läst fel, den gemensamma driften kom igång 1917 eller 18.
Således måste det varit "NORRA" bolaget som frade 85-årsjubileum 1962.
Läs spårväg o Buss 1962-63, ni får hjälpa mig på traven tack.

SS förvärv av SNS och SSB (var Citybanan och hästspårvagnar)

av Stefan Isaksson, Sunday, June 25, 2017, 12:55 (2468 dagar sedan) @ 53 Wadsten

SS bildades 1916 som kommunalt bolag ägt av Stockholms stad införlivningen mellan SNS och SSB
ägde rum 1917 om jag inte läst fel, den gemensamma driften kom igång 1917 eller 18.

SS bildades 1916 för att ta över driften från SNS vars koncession löpte ut det året.
Det var frågan om inlösen, hela anläggningen värderades till 13 miljoner kronor vill jag minnas. Som ett kuriosum värderades en utbildad spårvagnsförare till 113:-

Ursprungligen var Stockholms stad bara 50%-ägare av SS. Största privata ägare var för övrigt SNS, som ingalunda lade ned verksamheten bara för att spårvägsrörelsen sålts. I det här skedet såldes dessutom inte SNS anläggningar i Råsunda, framför allt då Råsundahallen (spårvägens största) och spårvägens verkstäder, som SS hyrde fram till 1920 då SS köpte även dessa anläggningar. Det som SS aldrig köpte från SNS var Råsunda elverk, samt Råsundabolaget som i praktiken var ett helägt dotterbolag till SNS.

SSB var inte inblandat i det här skedet, dels därför att dess koncessioner inte hade löpt ut och - antagligen - dels för att Stockholms stad ägde SSB till 50% sedan 1908. Ägarkonstruktionen av SS vid dess bildande verkar ha varit en ren kopia av ägarkonstruktionen för SSB.

År 1917 är SSB:s ledning helt intsälld på att fortsätta driften och genomför på hösten en lyckad nyemission (aktiekapitalet ökas från tre till fyra miljoner kronor), där de befintliga aktieägarna erbjuds att köpa de nyemitterade aktierna för 20% över pari (alltså att en aktie nominellt värde 100:- säljs för 120:- ). Så gott som samtliga aktieägare nappar, av de 5.000 aktier som inte reserverats för Stockholms stad är det bara 43 som inte köps av de som har rätt till förhandsteckning. Andra aktieägare köper dessa, ingen av aktierna kommer ut på öppna marknaden.

Därför måste det kommit som en blixt från klar himmel när SSB styrelse i december 1917 får ett brev från de två största privata aktieägarna med en begäran om att spårvägsrörelsen ska säljas till SS. Om man antar att även Stockholms stad stödde förslaget (och det bör man nog tro) är det över 80% av aktieägarna som begär försäljning. Styrelsen har bara att lyda, även om det sker under protest.

SS tar över under 1918.

Återigen är det inte allt som säljs: SSB egna elverk ingår inte i försäljningen.

Ernst Hjortzberg, som 1916 värvats till SS som teknisk chef men som hösten 1917 tjänstgjorde som VD, hade i samband med värvningen övertalats av SSB styrelse att kvarstå som VD där, och var alltså verkställande direktör för båda spårvägsbolagen. Inte heller han tycks ha haft någon förvarning om aktieägarnas planer.

Det hela stinker aktiekupp: de två privata storägarna i SSB äger ungefär samma andel i SS, så genom att tvinga fram försäljning av rörelsen kan de kamma in en rejäl vinst på sina SSB-aktier, medan de i egenskap av aktieägare i SS fortsätter äga lika mycket av spårvägen.

Någon direkt sammanslagning av verksamheten är det inte frågan om i det här skedet: spårvägsnäten är av tekniska skäl - slussbroarnas bärighet - åtskilda från varandra. Det är först 1922 som spårvägarna kan kallas fullt sammanslagna.

Således måste det varit "NORRA" bolaget som frade 85-årsjubileum 1962.
Läs spårväg o Buss 1962-63, ni får hjälpa mig på traven tack.

Jag tror att jubileet var spårvägens (som företeelse) som firades. SNS (som om man ska vara petig betydde Stockholms NYA Spårvägsbolag, även om det mycket ofta kallades norra bolaget) stiftades för övrigt 1876 och fyllde således 85 år 1961.

Alla jubileer har vad jag vet firats i samband med årsdagen av SNS trafikstart. Det gäller inte bara 85-årsjubileet, utan även 100-årsjubleet 1977. Detaljerna om andra jubileer känner jag inte till, men 50-årshistoriken kom 1927, Spårvägen 60 år 1937 och en 70-årshistorik kom 1947.

SI