Järnvägsmuseum byter ägare

av 53 Wadsten, Thursday, June 15, 2017, 19:01 (2500 dagar sedan) @ Göran B

Jag tror det blir utmärkt bra:-) efter att ha sett inlägget.

Järnvägsmuseum byter ägare

av Granis, Thursday, June 15, 2017, 21:27 (2500 dagar sedan) @ Göran B

Hur blir det med fordonen, och trafiken med dom? Alla tillstånd t ex. Och då kan väl inte muséet ha hand om Trafikverkets egna driftsfordon längre (rött Rc-lok och "inspektions Y1:an" t ex)? Det sågs väl som en stor samordningsvinst när så skedde?

/ L G

Järnvägsmuseum byter ägare

av 53 Wadsten, Friday, June 16, 2017, 06:15 (2500 dagar sedan) @ Granis

De får väl söka trafiktillstånd som övriga trafikutövare på spåren,

Järnvägsmuseum byter ägare - inte bar järnväg väl?

av Anders Sandgren, Friday, June 16, 2017, 10:12 (2500 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag vill minnas att man redan är egen trafikutövare. Däremot kan man nog behöva bli infrastrukturförvaltare beroende på hur man gör gränsdragningen. Trv kan ju förvisso fortfarande vara ansvarig för hela eller delar spårsystemet och hyra ut till museet men det.

Jag antar att man löser samutbyttjande av vissa fordon genom avtal mellan museet och Trafikverket. Trv har ju även använt museets fordon ibland, bl.a en Da som snöröjde åt Infranord eller hur det var.

Sedan är det väl inte bara järnvägsmuseet som överflyttas, järnvägsmuseet är ju en del av Trafikverkets museer där även väghistoriska som flyghistoriska samlingar ingår.

Denna fråga har ju varit uppe tidigare, bl.a regdogjorde Robert Sjöö för dessa diskussioner på ett forskarmöte för några år sedan, och jag tror att han har haft ett visst inflytande på processen.

Krångligare delar kan ju bli de integrerade IT-delarna som behöver flyttas ut från Trv's domäner. Men det finns säkert en plan för detta.

Järnvägsmuseum byter ägare

av Micke Carlsson, Friday, June 16, 2017, 10:52 (2500 dagar sedan) @ Granis

Hur blir det med fordonen, och trafiken med dom? Alla tillstånd t ex. Och då kan väl inte muséet ha hand om Trafikverkets egna driftsfordon längre (rött Rc-lok och "inspektions Y1:an" t ex)? Det sågs väl som en stor samordningsvinst när så skedde?

/ L G

Trafikverket kan ju teckna avtal med muséet om att köpa underhållstjänsten av dem. Det verkar ju lite konstigt att ett statligt museum ska sköta fordon som inte är museifordon när det finns många andra verkstäder på marknaden, men det har ju varit konstigt från början om än begripligt eftersom det skett "i huset". Nu blir det dock ännu konstigare om det skulle fortsätta längre tid än vad det tar för Trafikverket att hitta en ny lösning. Förvaltningen av f d SSRT-materielen t ex, det är svårt att se att Statens maritima muséer skulle se det som sin kärnverksamhet.

Jag vet inte om muséet har eget organisationsnummer, tillstånd från Transportstyrelsen är kopplade till just organisationsnummer. Sker en förändring där så kan inte tillstånd flyttas med. Men det var väl så att muséets verksamhet var en del av ett tillstånd för Trafikverket överlag? Det tillståndet lär ju stanna i huset vilket innebär att muséet blir utan. Det går säkert att göra en övergångslösning även där, just med anledning av förändringen.

Järnvägsmuseum byter ägare

av H Lundén, Friday, June 16, 2017, 18:17 (2499 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Kanske kan Järnvägsmuseum återgå till att bli ett museum igen. Ett museum, som bevarar och visar historiskt värdefulla föremål. Och inte en arrangör av evenemang och utflyktsresor som de delvis varit på senare tid.

Järnvägsmuseum byter ägare

av Ola Ahlström, Friday, June 16, 2017, 18:38 (2499 dagar sedan) @ H Lundén

Kanske kan Järnvägsmuseum återgå till att bli ett museum igen. Ett museum, som bevarar och visar historiskt värdefulla föremål. Och inte en arrangör av evenemang och utflyktsresor som de delvis varit på senare tid.

Noterade i tidningen Roslagsexpressen som kom i veckan en uppgift ur en artikel om loket Rimbo som nu deponerats hos ULJ;
[i][b]"Ett principbeslut att bara normalspårsmaterial skall bevaras gjorde att situationen med SRJ 3 ljusnade ur ULJ:s synvinkel".[/b][/i]

Betyder detta att JvM nu avvecklar / deponerar allt smalspår? En förberedelse för en mindre kostym?

Ola Ahlström
Malmö

Järnvägsmuseum byter ägare

av Micke Carlsson, Friday, June 16, 2017, 18:42 (2499 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Skrota ut Fryckstad, den går ändå inte att köra på Inlandsbanan med. Ja, det låter ju konstigt om det stämmer. Vad är egentligen principen om vad som ska vara kvar isåfall, om detta stämmer?

Järnvägsmuseum byter ägare

av HP, Saturday, June 17, 2017, 17:43 (2498 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Kanske kan Järnvägsmuseum återgå till att bli ett museum igen. Ett museum, som bevarar och visar historiskt värdefulla föremål. Och inte en arrangör av evenemang och utflyktsresor som de delvis varit på senare tid.


Noterade i tidningen Roslagsexpressen som kom i veckan en uppgift ur en artikel om loket Rimbo som nu deponerats hos ULJ;
[i][b]"Ett principbeslut att bara normalspårsmaterial skall bevaras gjorde att situationen med SRJ 3 ljusnade ur ULJ:s synvinkel".[/b][/i]

Betyder detta att JvM nu avvecklar / deponerar allt smalspår? En förberedelse för en mindre kostym?

Ola Ahlström
Malmö

Såg också det där i Rx, men vet inte var det kommer ifrån eftersom något sådant beslut inte finns vad jag känner till./HP