Ölandsbilder del II (Bana)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Saturday, June 17, 2017, 01:24 (2500 dagar sedan)

Under åren 2015-2017 har jag besökt diverse mer eller mindre intressanta platser på Öland i jakt på kvarlämningar av järnvägsdriften.

I fyra delar kommer jag visa foton från norr till söder.

Den andra delen fortsätter Borgholm - (Färjestaden).

Borgholms ståtliga stationshus.

[image]

[image]

Platsen för bangården sett från väster. Stationshuset syns till höger.

[image]

Änden av motorvagnshallen sett från väster. Den andra gaveln är inbyggd mot en restaurang och bowlinghall.

[image]

Lyktstolpe utanför Borgholm.

[image]

Kolstad hållplatshus, flyttat från sin ursprungliga plats.

[image]

[image]

Rosenfors banvaktsstuga.

[image]

Läget för Räpplinge station.

[image]

Stationshus och vattentorn i Lindby.

[image]

[image]

Gärdslösa station.

[image]

Högtomta banvaktsstuga.

[image]

Långlöt station.

[image]

Banvaktsstuga i Dörby som kan vara flyttad från Björkerum.

[image]

[image]

Runsten station.

[image]

Läget för Ölands Bäck hållplats.

[image]

Norra Möckleby station.

[image]

Dörby hållplats med lastkaj, banvaktsstuga och väntkur.

[image]

[image]

Lastkaj i Gårdby.

[image]

Lenstad banvaktsstuga.

[image]

Ölands Skogsby stationshus.

[image]

Lundtorp banvaktsstuga. Godsbangården låg till vänster i bilden men där är idag åkermark.

[image]

Fortsättning följer...

Lindman

Ölandsbilder del II

av 53 Wadsten, Saturday, June 17, 2017, 06:58 (2499 dagar sedan) @ jhje

Instämmer:-) Stationen i Borgholm ligger väldigt fint vid vattnet med utsikt upp mot norra Öland.
Kul att den används än idag, var det möjligtvis Ölands huvudstation. Gå in i väntsalen som är relativt oförstörd, biljettluckan och anslagstavlorna från järnvägens tid finns kvar.
Hela Borgholm är mysig:-)

Hur långt var det från Borgholm till Böda resp. Ottenby.

)Ölandsbilder del II

av Kjell Aghult, Saturday, June 17, 2017, 10:14 (2499 dagar sedan) @ jhje

Tack för "goa" bilder:-)

Instämmer livligast! Efter mina tre sommarlovsveckor i Köpingsvik med föräldrarna (1955, 1956 och 1960). K. då närmast en större by vid länsvägen Borgholm-Byxelkrok (Nämnt förut på Forumet).

En kväll 1956 cyklade jag och pappa de tre km till Öjkroken. Slumpvis fick jag se manöveränden av öns enda fjärrstyrda bommar: Kalleguta, ca en km bort. De ersatt grindbevakning 1954: Bomautomatik förstås varit dyrare, Öjk också ändå bemannas för egna, mekaniska bommar. Sådan automatik gick också än smått på prov (Roslagsbanan och enstaka SJ-anläggningar).

Spontant minns jag än bara reläskåpet i trä. Där pappa (SJ-man 1930-1971) sökte
förklara funktionen. Och vi märkts! Han sett en gardinvåd dras undan i stationshusets bostadsdel...

Platsvakt i Köpingsvik var den vänliga Gurli Pettersson (1913-?): Sägs fått övergå till Posten 1961. P. lär än kunnat överta "så många som möjligt", före brevrörelsens konkurrensutsättning (Bank och paket "alltid" haft konkurrens). Om Postens förändringar i Kpv vet jag förstås inget: Minns bara att minst två väntsalsväggar upptogs av postfack.

Om bommarna i Kpv jsg skrivit någon gång förut.

)Ölandsbilder del II (Forts)

av Kjell Aghult, Saturday, June 17, 2017, 12:07 (2499 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Öland var förstås inte bara skollovsidyll. Vinterstormen ('Fåken') kunde vara mycket
besvärlig: Beskriven i bl a 1987 års Ölandsbok. Ändå inget nämnt om "finalvintern" 1960/61: Då många rälsbusståg lär måst ersättas av ångtåg - många sådana lok fått (beräknat?) stå kvar på ön. Och kunnigt folk fått inlånas från fastlandet.

ÖJ var tyvärr en beryktad låglönebana: Låg i gamla privatbaneavtalets lägsta 10 %
(Bangrupp V). Förstatligandet "Mitt livs största löneförhöjning", säger "Lappen" i
Öl. Lindby i 1987 års historik (Blev sedermera postiljon). Självklart jämförde bolaget med andra lokala löner, t ex i lantbruk och stenindustri.

SJ vägtrafik sägs ha internkonkurrerat, men bolagsbanornas internkompletterat. ÖJ ägde 1932 åtta bussar och sex lastbilar: Dessa ofta körda som fyllnadsjobb av
stationskarlar. Därtill två egna personbilar - okänt varför!

Privatbanetillämpningen alltså medgett samordnad personalanvändning: Sedermera (buss)trafikmästare Hjalmar Nilsson i Borgholm skrivit två goda småskrifter: Som ung ende fast chaufför på ÖJ buss Byxelkrok-Persnäs. Förstås med tåganslutning och han däremellan vara lastkarl i Ps (Stenindustrin, stationen enbemannad). SJ avtal medgav inte sådant.
ÖJ 1935 köpt ut värste konkurrenten - Per Noréns Omnibustrafik i Borghulm: Med bl a den raka s k västra vägen Borgholm-Färjestaden.

Hela verksamheten på norra ön var svag. Den kände VD och tc Carl Svensson
uppdrogs ca 1938 av bolagsstyrelsen att utreda en trafikomläggning där:
Ett betsäsongsspår behållas till ca Kalleguta. Allt annat gå till väg: Vinterid några bussar och lastbilar räcka. Veterlige dock inte närmare relaterat någonstans.

S. var tc 37 år på SÖJ/ÖJ - riksrekord!

)Ölandsbilder del II, rättelse

av Kjell Aghult, Saturday, June 17, 2017, 12:49 (2499 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Fjärrstyrda bommar fanns även på öns södra del: Vid plankorsningarna Mörbylånga by och Trollhättevägen (Hoppla!). Den förra förut lokalt bombevakad.

Båda "gammaldags" kontrollerade i egna huvudljussignaler (Då formellt signalplatser, sipl, med egen identitet). Ställverksbild finns på sid 128 i 1987 års ÖJ-bok.

)Ölandsbilder del II, rättelse

av Christer Fredriksson, Saturday, June 17, 2017, 15:00 (2499 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vid Lundtorps rangerbangård var den västra växeln (från Färjestaden) manövrerad elektriskt från Färjestaden, medan den östra växeln (från Borgholm)var manuell och låst med nyckel, liksom övriga hsp-växlar vid Lundtorp.

)Ölandsbilder del II, rättelse

av Kjell Aghult, Saturday, June 17, 2017, 15:39 (2499 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vid Lundtorps rangerbangård var den västra växeln (från Färjestaden) manövrerad elektriskt från Färjestaden, medan den östra växeln (från Borgholm)var manuell och låst med nyckel, liksom övriga hsp-växlar vid Lundtorp.

Stämmer bra: Den linjedelande växeln elmanövrerades normalt av tkl Färjestaden.
Lokal tkl i Lundtorp - med hela stationen aktiv - fanns bara under betkampanjerna.

Tågkörning på "kurvan" krävde bevakning i även Öl. Skogsby, vars gamla T-semafor SJ
därför utbytte mot huvudljussignaler. I 1948 års betkampanj (Se annat inlägg) bevakades stationen för alla tåg av en pensionär - en tidigare stm Hedros, knappast nyuppfunnet.

Sådant var nog också i allmänintresset på privatbanetiden (Personal än inte kunna inlånas). Under betkampanjen en stor del av årskassan tjänas in. Det lär ha dröjt långt fram på vårarna innan all övertid kompenserats.

)Ölandsbilder del II, mer detaljer

av Kjell Aghult, Saturday, June 17, 2017, 15:14 (2499 dagar sedan) @ Kjell Aghult

SJ hade än 1951 särskild platschef på Öland - för både tåg och buss och i ÖJ gamla huvudort Mörbylånga. Indragen före 1955. Sist känd på stolen förste stationsskrivare Frank Carlsson, från Kalmarsmalspåret. Fsts var än en s k sökbefattning - "ikke noe automatisk opprykk", som NSB träffande sade.

C. utfärdat huvudordern för 1948 års betkampanj - troligen en framskrivning av ÖJ
dito (Finns på Jvm). Lustigt nog ordergavs inte tågarrangemangen som vanligt, i temporära tl-order: Nej, man bytte helt sonika tdtbok och graf, troligen att arv från privatbanetiden. Alltså tdtskiften i Säo mening. Det gamla att återta senare, vilket också påmindes om (Som i min hemstad Örebros nu skollovsneddragning av stadsbussarna).

Hur "bettidtabellen" numrerades jag dock aldrig fått klarhet i.