Krueger & Toll-bron i Malmö (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Sunday, June 18, 2017, 09:52 (2498 dagar sedan)

Tittade på den fina TV-serien om Krueger igår kväll, mycket bra skådisar i filmen.
Tänker samtidigt på den fina Krueger & Toll-bron över centralbangården i Malmö med sina betongbågar, snyggg var den, riven 1968 och ersatt med Frihamnsviadukten.
Någon som minns bron.

Krueger & Toll-bron i Malmö

av 53 Wadsten, Sunday, June 18, 2017, 17:20 (2498 dagar sedan) @ johanmmolin

Japp, det är den bron.

Krueger & Toll-bron i Malmö

av johanmmolin, Sunday, June 18, 2017, 17:55 (2498 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Du och jag har gjort våra geografiska resor åt olika håll. Jag som östgöte kom till Malmö första gången 1977 som 22-åring och har så småningom hamnat här permanent.

Bron har jag hört talas om mycket men således aldrig sett (vad jag kan minnas). Det finns dock säkert andra på forumet som har personliga minnen av detta ståtliga byggnadsverk.

Malmö bangård. Ovanlig vagn och lok?

av BD, Tuesday, June 20, 2017, 15:20 (2496 dagar sedan) @ johanmmolin

[image]


[image]

Ett intressant ekipage syns i utsnittet.

Malmö bangård. Ovanlig vagn och lok?

av Svante Andersson, Tuesday, June 20, 2017, 16:03 (2496 dagar sedan) @ BD

Någon av dessa?

[image]

[image]

SA

Malmö bangård. Ovanlig vagn och lok?

av Anders Sandgren, Tuesday, June 20, 2017, 16:24 (2496 dagar sedan) @ Svante Andersson

Någon av dessa?

[image]

[image]

SA

Elrevisionsvagnar litt Q13 nr 8 & 15. Nbjvm hade åtm tidigare tre st bevarade, 2, 5 & 34. Hur mår dessa efter branden?
Vissa var självgående och några kunde väl dessutom mata ut högspänning till kontaktledningen för isolationsprov etc. 8'an verkar möjligen vara självgående.

Malmö bangård. Ovanlig vagn och lok? Öb?

av Leif B, Tuesday, June 20, 2017, 19:50 (2495 dagar sedan) @ BD

[image]


[image]

Ett intressant ekipage syns i utsnittet.

Eftersom loket är litet och utan toppstrålkastare bör det vara ett Öb eller Ub. Eftersom kontaktledningen inte verkar vara monterad på det spåret röstar jag för Öb.

Krueger & Toll-bron i Malmö

av yngve nilsson, Tuesday, June 20, 2017, 10:51 (2496 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Visst har jag både sett den och vandrat över den. Den fanns kvar i Malmö när jag var där första gängen på 60-talet. Det lär funnits spårvägsspår på den också men spårvagn han jag aldrig åka på bron och jag vill minnas att spåren var rivna när jag var i Malmö första gången. Jag vet inte vilket år spårvägen slutade att gå på bron och inte vilket år spåren revs upp.

Krueger & Toll-bron i Malmö

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, June 20, 2017, 12:18 (2496 dagar sedan) @ yngve nilsson

Visst har jag både sett den och vandrat över den. Den fanns kvar i Malmö när jag var där första gängen på 60-talet. Det lär funnits spårvägsspår på den också men spårvagn han jag aldrig åka på bron och jag vill minnas att spåren var rivna när jag var i Malmö första gången. Jag vet inte vilket år spårvägen slutade att gå på bron och inte vilket år spåren revs upp.


Persontrafik (MSS linje 7) till 1949, koltågen till gasverket gick till 1963.

Malmö Stads Spårvägar (Wikipedia) - se under linje 7.