Ölandsbilder del IIII (Bana)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, June 19, 2017, 01:29 (2496 dagar sedan)

Under åren 2015-2017 har jag besökt diverse mer eller mindre intressanta platser på Öland i jakt på kvarlämningar av järnvägsdriften.

I fyra delar har jag nu visat foton från norr till söder.

Den fjärde och sista delen är (Mörbylånga) - Ottenby.

Banvaktsstugan från Mörbylånga finns numera i Bredinge.

[image]

[image]

Bring banvaktsstuga.

[image]

Kastlösa stationshus.

[image]

Skärlöv station och mindre bro strax norr därom.

[image]

[image]

Segerstad stationshus.

[image]

[image]

[image]

Torngård stationshus, lastkaj och slipers.

[image]

[image]

[image]

Gräsgård stationshus.

[image]

Eketorp hållplats.

[image]

[image]

Ottenby station och lokstall.

[image]

[image]

Därmed har jag visat alla järnvägsbilder jag har från Öland. Tack för din uppmärksamhet!

Bilderna är som sagt tagna för ett tag sedan men jag har lagt lite tid på min semester på att sammanställa dem. Två veckor av min semester spenderas för övrigt just nu på gångavstånd från Ölands Källaberg.

Lindman

Det har varit en trevlig resaÖlandsbilder del IIII

av jhje, Monday, June 19, 2017, 04:47 (2496 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Det har varit en trevlig resa, stort tack och Ottenby besökte jag själv för nära exakt 25 år sedan. Det är trevligt å se de som har tagit ansvar för "sina" stationshus:-)

Ölandsbilder del IIII

av Granis, Monday, June 19, 2017, 08:06 (2496 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Instämmer med föregående skrivare. För snart två år sedan gjorde jag själv samma resa, ja "den södra då" (från Ottenby till Borgholm). Fina upplevelser i fin bygd, med -som det brukar- fina möten med trevliga fastighetsägare. Undantagen var väl möjligen i Skärlöv och grannarna i Vickleby, som backade från löftet att få filma från deras tomt när de tyckte att kameran såg för "proffsig" ut (och trodde att det var nån sorts kommersiell filminspelning på gång.... :-| ).

I Torngård har det väl hänt lite grann sedan bilderna togs (även sen jag var där då). Föreningen Ölands Järnväg har etablerat sig på platsen, och har byggt ett litet spår. Förutom en cykeldressin saknar de än så länge fordon, men med lite spår till verkar det som att de vill åstadkomma en "GHJ 1.0"-liknande anläggning; d v s kortare spårstump att visa upp fordonsrörelser på. Eller nåt sånt. Vi får väl se, och representanter för föreningen, eller andra som vet, får gärna berätta.

/ L G

Ölandsbilder del IIII

av montfrooij, Monday, June 19, 2017, 08:56 (2496 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Very interesting serie!
Thanks :)

Too bad the real action is long gone.

Ölandsbilder del IIII

av Anders Johansson, Monday, June 19, 2017, 09:03 (2496 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Magnus,
Det som ser ut som ett utdrag söder om lokstallet i Ottenby,
Bvet Du om det.är ett gammalt spår?

Ölandsbilder del IIII

av Kjell Aghult, Monday, June 19, 2017, 09:04 (2496 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Den fjärde och sista delen är (Mörbylånga) - Ottenby.

Banvaktsstugan Penåsa lär ha legat isolerad ute på alvaret, Kastlösa-Skärlöv. Rivning
okänd.

Största godsstation söder om Mörbylånga var Öl. Eketorp, där Ölands Ytong AB i
Grönhögen lastade (Förtransport med bil). Bild på vagnutbytet finns i 2009 års historik. Platsen hade som få andra på ön fyra spår i bredd. Kvinnlig platsvakt, växlingen sköttes av godstågskonduktörerna. Som även fick sköta styckegodset, gick här med tåg ända till slutet.

"Dålig" konduktörsturlista i Borgholm, bara godståg: Också bortaliggning
varannan natt i Böda eller Ottenby. Rälsbussförarna (Också i Bhm) gick vintertid
på sexmanslista. Sommartid inlånades några man extra från Karlskrona, Alvesta och
andra närliggande orter. Ibland hyrde de sommarstugor!

Ottenby station bemannades av kontorist Einar Johansson och fru Kerstin: Hon
postbiträde och som ung fröken Ljungström varit platsvakt i Skärlöv. Vid nedläggningen
flyttades båda till biljettexpeditionen i Växjö, hon tjänstemannaanställdes.
Arne Strömberg i Kastlösa (Enmansstation) kom till Vissefjärda.
Någon kan ha kommit till Skåne. Öland sorterade då under det övergripande III distriktet i Malmö, s k högre regional instans (Jfr Försvaret). Därifrån sköttes personalomflyttningarna mellan enheter i s k lägre regional instans (Fackindelade ban-, maskin-, trafik-, signal- och telesektioner). Lokal instans var stationer, banmästerier, busslinjegrupper etc (I Försvaret fredsförbanden).

Tågdriften på Öland sysselsatt ca 100 personer. Bara s k konstitutsanställda kunde
påräkna flyttmöjlighet. Posten kunde överta bara ett begränsat antal. Övriga sades tyvärr upp p g a arbetsbrist, som vid en privatbana.

Oty blev 1957 dagens obevakade vänddriftplats Soh. Liksom Fagerhult på Mönsteråsbanan,
båda bland SJ första. Men lär förut ha förekommit vid Särö (Västerskog) på GSJ,
där man då t o m sägs ha gjort lokrundgångar. Sant?

Ölandsbilder del IIII, jämförelsebild.

av Krister P, Monday, June 19, 2017, 12:55 (2496 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Det är en viss skillnad sedan järnvägen fanns.
Ölands Segerstad.

[image]

Ölandsbilder del IIII, jämförelsebild.

av David Sohlberg, Sunday, August 06, 2017, 18:36 (2447 dagar sedan) @ Krister P

Det är en viss skillnad sedan järnvägen fanns.
Ölands Segerstad.

[image]

Du har inte tillgång till fler bilder där man ser mer av motordressinen?

Ölandsbilder del IIII

av Fredrik Anderson, Wednesday, July 26, 2017, 13:12 (2459 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Oj!

Bilderna från Torngård måste ha något år på nacken, sedan dess har vi bl a lagt räls vid lastbryggan, målat avträdet och monterat upp stationsskylten! :-)

Ölandsbilder del IIII

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, July 31, 2017, 00:31 (2454 dagar sedan) @ Fredrik Anderson

Oj!

Bilderna från Torngård måste ha något år på nacken, sedan dess har vi bl a lagt räls vid lastbryggan, målat avträdet och monterat upp stationsskylten! :-)

Ja, de är tagna 2015-10-21. Så det är ju lite historia i det också, strax innan ni berikade området på nytt!

Lindman

Ölandsbilder del IIII

av Fredrik Anderson, Sunday, August 06, 2017, 14:39 (2448 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Absolut!

Tack för din bild-dokumentation Magnus!

mvh
Fredrik,

Ölandsbilder del IIII

av Sune Nylén, Sunday, August 06, 2017, 18:38 (2447 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Mycket trevlig bilder.
Så tycks ock Ölands Gräsgård under åren förvandlats till dito Trädgård.
:-) Sune

Ölandsbilder del IIII

av Gunnar Håkansson, Monday, August 07, 2017, 08:13 (2447 dagar sedan) @ Sune Nylén

Mycket trevlig bilder.
Så tycks ock Ölands Gräsgård under åren förvandlats till dito Trädgård.
:-) Sune

Den stora skillnaden mellan 1950-talet och 2000-talet är väl just trädens frammarsch. Jag minns Alvaret som en totalt trädlös stäpp; så är det ju inte alls nu längre. Om orsaken till detta kan jag blott spekulera. Att det gjordes försök med får (i för stort antal) vet jag. Det ledde till överbetning, vilket föranledde tilläggsutfordring. Möjligen kan tillskottet av fårspillning ha verkat stimulerande på trädplantorna, men det borde rimligen inte ha gällt hela ön? Och en sådan stimulans borde rimligen ha gällt även (och då i högre grad) för banvallen, som ju fick näringstillskott från persontrafiken, vilket inte alls kan iakttas.