Förstatligade malmvagnar? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Monday, June 19, 2017, 23:06 (2502 dagar sedan)

I samband med förstatligandet av de stora privatbanorna på 40-talet kom ett stort antal treaxliga malmvagnar till SJ från BJ/GDJ/SWB. Hur användes dessa vagnar vid SJ, littera Iasu/Ias, var de fortsatt insatta i malmtrafik? Om så, var de sina ursprungliga trafikområden trogna? Varför fick de littera "I" och inte "M"?

Ola Ahlström
Malmö

Förstatligade malmvagnar?

av Kjell Friberg, Tuesday, June 20, 2017, 02:08 (2502 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Anledningen till littera I hos SJ var att SJ littera M föreskrev bottentömning vilket dessa tidigare privata vagnar inte var utrustade med. Däremot behövde vagnarna hos dessa banor före förstatligandet inte ha bottentömning då de enskilda järnvägarnas litterasystem bara angav malmvagn (med eller utan bottentömning) för littera M.

Förstatligade malmvagnar?

av Jan Frelin, Tuesday, June 20, 2017, 10:23 (2501 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Den här bilden visar en Ias vid Persbergs station, gissningsvis insatt i malmtrafiken därifrån.
Bild från Persberg

Notera också de gamla I-vagnarna, som jag gissar också har släpats dit för malmtrafiken.

Persbergs gruvor genererade några vagnslaster malm om dagen, som i regel gick till olika bruk i närheten. Till trafiken användes lite allt möjligt, jag har bilder på N, O och Mam-vagnar som lastar malm i Persberg. Just Ias-vagnen kan tyda på malm till Västerås, eftersom de var specialbyggda för vagnvändaren där.

Förstatligade malmvagnar?

av Bertil Bengtsson, Saturday, June 24, 2017, 14:40 (2497 dagar sedan) @ Jan Frelin

Rätta mig om jag har fel - men om med "Ias" menas den större vagnen till höger, tycker jag det ser ut som en tysk "DVW A10", dvs Is(u). I så fall: inte treaxlig.
Berra

Förstatligade malmvagnar?

av Jan Frelin, Monday, June 26, 2017, 00:05 (2496 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag tror att det är fd. SWB-malmvagn med plåtkorg och tre axlar. Men helt säker kan man inte vara.

Förstatligade malmvagnar?

av Christer Fredriksson, Tuesday, June 20, 2017, 11:42 (2501 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ia-vagnarna gick kvar med malmen från Grängesberg, Blötberget, Håksberg och Idkerberget till Domnarvet fram till början av 1950-talet då de ersattes av Ibr-vagnar.

Sedan användes de bl.a. för malmen från Långfallsgruvan/Björnhyttan till Västerås fvb med båt till Rönnskär, där de senare ersattes av Kbö-vagnar.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=85558

Förstatligade malmvagnar?

av Olle Sundstrom, Thursday, June 22, 2017, 11:11 (2499 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Mina minnen av dessa vagnar härrör sig från femtiotalet.

BJ-GDJ:s I3m användes då för alla typer av transporter av sådant som bröts i en gruva:
järnmalm till hamnar och järnverk som tillverkade råjärn, från Falu Gruva svavelkis till svenska sulfitfabriker, kopparkis samt bly- och zinkslig till (oftast) Gävle hamn. Jag har f. ö. en tydlig bild på näthinnan av ett backgående vxlsätt från Falu Gruva till Tisken där man lyckades spåra ur i medväxeln in till Omfomarstationen vid Timmervägen. Först i detta sätt gick en obromsad I3m!

Skrot i retur från hamnarna var också vanligt.

Jag tillåter mig att här även beröra Din fråga av den 13.6 (som vanligt läser jag Jvhist Forum alldeles för sällan!).
Ja, frågan om den nedsänkta gaveln på GDJ:s I3m förbryllar ett flertal malmvagnomaner, ingen nämnd och ingen glömd.

Låga lastningsanordningar tycks ha förekommit i åtminstone Idkerberget och vid Falu Gruva. (Nå'nstans har jag läst att Elgens hytt sänktes för att klara låga lastningsfickor och en arbetsplatsbild av min farfar (malmprovstagare vid Falu Gruvas anrikningsverk) kan tolkas som att tratten hänger långt ner.)

Men varför skulle då GDJ:s vagnar ha låga gavlar - båda kunderna "tillhörde" ju BJ? Och kunde en planka få påverka en hel vagnsserie? Hade det inte varit enklare att kapa nedre delen av tratten?

Eller är uppgiften i GV-boken felaktig? Fel är ju tyvärr inte sällsynta i den boken.

Eller är den felande plankan helt enkelt en myt? Själv är jag benägen att tro det sistnämnda alternativet!

Olle S

Kolet, Wickberg,...

av Olle Sundstrom, Thursday, June 22, 2017, 11:55 (2499 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

kolet! (Fritt efter Baron i Hans nåds testamente.)

Jag glömde ju den från hamnarna viktiga returlasten STENKOL!

Kol användes givetvis främst för industriella ändamål samt för fastighetsuppvärmning men även järnvägen själv tog en hel del som lokbränsle.

Farsan, som började vid GDJ Ta -42, brukade berätta om hur han och de andra stationskarlsaspiranterna stod i kö för att på övertid få lossa kol när en sändning kommit till Falun.

Nog för idag om ubåtar med och utan broms (i o. f. s. fel, en ubåt har broms, annars är det ingen ubåt.)

Olle S

Pappersmassa

av BD, Thursday, June 22, 2017, 12:33 (2499 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Det finns en bild på en av vagnarna, bland flera andra vagntyper, lastad med pappersmassa vid en hamn. Bilden kommer från ett av Stig Nybergs erbjudanden och ör vara från mitten av 1950-talet.

Förstatligade malmvagnar?

av Ola Ahlström, Sunday, June 25, 2017, 23:17 (2496 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Eller är den felande plankan helt enkelt en myt? Själv är jag benägen att tro det sistnämnda alternativet!>
Olle S

Spännande!

Så några frågor om BJ vagnarna. Tittade i Särtryck 77 från 1952 och konstaterade att två BJ vagnar av de ursprungliga 100 vagnarna, nr 2701-2800, saknades. Vad hände med 2714 och 2787?

Ola Ahlström
Malmö

Förstatligade malmvagnar?

av Kjell Friberg, Monday, June 26, 2017, 00:45 (2496 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Allt jag kan finna om deras öde är att de försvann redan på BJ-tiden.