WFJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Wellington, Monday, June 26, 2017, 20:50 (2467 dagar sedan)

Såg detta på WFJ:s hemsida: "OBS! Veterantåg med rälsbuss eller ånglok till Skänningevägen är tyvärr inställt tills vidare. OBS!"
Vad har hänt?
Wellington

Låst
1970 visningar

WFJ

av Kanal C, Monday, June 26, 2017, 20:53 (2467 dagar sedan) @ Wellington

Såg detta på WFJ:s hemsida: "OBS! Veterantåg med rälsbuss eller ånglok till Skänningevägen är tyvärr inställt tills vidare. OBS!"
Vad har hänt?
Wellington

Vad sägs om att fråga någon inom föreningen? Både nummer och epostadresser finns ju på hemsidan.

Låst
1764 visningar

WFJ

av Granis, Monday, June 26, 2017, 21:09 (2467 dagar sedan) @ Kanal C

Enligt uppgifter på föreningens egen FB-sida har man inte hunnit/ klarat av att besikta banan p g a "bokad besiktningsman". Behöriga sådana är generellt en "trång sektor" i "branschen", men vi får väl hoppas på att antalet ökar (flera föreningar/ banor samverkar i utbildning av sådana) så problemet minskar. Eller kanske rentav försvinner... Men vad gäller detta konkreta fall bör nog nån ur föreningen kommentera/ förklara exakt hur det ligger till.

/ L G

Låst
1786 visningar

WFJ

av Rogga, Tuesday, June 27, 2017, 10:48 (2466 dagar sedan) @ Granis

När det gäller spårbesiktning, har väl WFJ inte uppfattat att Transportstyrelsen KRÄVER inspektion av banan INNAN trafikstart! Nytt för i år eller??

Med lite framförhållning; vilket sker på andra museibanor; kontaktar man ju myndigheten precis när snön försvunnit.. Och får då banan besiktad innan trafikstart!

Enligt uppgift har WFJ kontaktat myndigheten i Maj månad; vilket är för sent OM man nu ska tro information fr Transportstyrelsen..:-D
MvH/RJa

Låst
1497 visningar

WFJ

av Fredrik Lundström, Tuesday, June 27, 2017, 11:13 (2466 dagar sedan) @ Rogga

När det gäller spårbesiktning, har väl WFJ inte uppfattat att Transportstyrelsen KRÄVER inspektion av banan INNAN trafikstart! Nytt för i år eller??

Med lite framförhållning; vilket sker på andra museibanor; kontaktar man ju myndigheten precis när snön försvunnit.. Och får då banan besiktad innan trafikstart!

Enligt uppgift har WFJ kontaktat myndigheten i Maj månad; vilket är för sent OM man nu ska tro information fr Transportstyrelsen..:-D
MvH/RJa

Det är ju inte Transportstyrelsen som besiktigar anläggningen, det gör ju man ju själv som infrastrukturförvaltare, så då är det väl besiktingsresursen som saknats i sådant fall?

Låst
1521 visningar

WFJ

av Granis, Tuesday, June 27, 2017, 18:37 (2466 dagar sedan) @ Rogga

Som Fredrik påpekar är det ju Infrastrukturförvaltaren själv som ska se till att banan besiktas och inte Transportstyrelsen. Dessa har dock ställt villkoren i tillståndet; infrastrukturförvaltarens i detta fall då. Kruxet är väl att kraven på t ex detta ökat under de senaste åren; högre krav ställs inte bara på att besiktningen görs utan också på besiktningsmännens (personernas ;-)?) kompetens. Och det gäller då inte bara för banan. Dock godtar man väl "kunskap förvärvad genom mångårig gärning på museijärnväg" (eller nåt sånt), och således inte sådant villkorat till civilingenjörsexamen eller dylikt. Men just på bansidan har man alltså mött kraven genom att det anordnas utbildningar efter av Transportstyrelsen godkänd kursplan, och klarar man den blir man godkänd och kan börja besikta. Utbildningen omfattar dock flera både teoretiska och praktiska moment, och det är då inte alltid lätt att få detta att funka mellan lärare och elever, om jag förstått saken rätt. Dessa (båda kategorierna) jobbar huvudsakligen ideellt har därmed också annat att göra. Därmed är godkända spårbesiktare en bristvara -än så länge i varje fall. Nån Mer Insatt får gärna fylla på/ korrigera...

/ L G

Låst
1417 visningar

WFJ

av Rogga, Tuesday, June 27, 2017, 20:58 (2466 dagar sedan) @ Granis

Mja...D är fritt valt att undra..?;-)

Låst
1281 visningar

WFJ

av Kanal C, Tuesday, June 27, 2017, 21:28 (2466 dagar sedan) @ Rogga

Mja...D är fritt valt att undra..?;-)

Så är det. Men man bör däremot undvika att spekulera och påstå saker.

Låst
1263 visningar

WFJ

av Rogga, Wednesday, June 28, 2017, 10:45 (2465 dagar sedan) @ Kanal C

Mja...D är fritt valt att undra..?;-)


Så är det. Men man bör däremot undvika att spekulera och påstå saker.

Yes..Men det är lite skillnad på spekulation och ha tillgång till fakta..;-)
Och det förkommer mycken spekulation på denna sajt om tåg...

Eftersom jag har varit i gänget på WFJ, vet jag lite grand hur D funkar där..
Så är det! :-D

Låst
1174 visningar

WFJ

av Kanal C, Wednesday, June 28, 2017, 17:25 (2465 dagar sedan) @ Rogga

Mja...D är fritt valt att undra..?;-)


Så är det. Men man bör däremot undvika att spekulera och påstå saker.


Yes..Men det är lite skillnad på spekulation och ha tillgång till fakta..;-)
Och det förkommer mycken spekulation på denna sajt om tåg...

Eftersom jag har varit i gänget på WFJ, vet jag lite grand hur D funkar där..
Så är det! :-D

Ändå var det just spekulera och påstå saker du gjorde.. Och "faktan" blev ju sågad av andra i tråden.

Låst
1121 visningar

WFJ

av Micke Carlsson, Tuesday, June 27, 2017, 23:15 (2466 dagar sedan) @ Granis

Jag skulle vinkla bollen som så, att Transportstyrelsen inte nödvändigtvis ställer högre krav på funktionärer utan istället frågar berörda organisationer vilka krav DE ställer på kompetens i vissa funktioner. Det är lätt att hamna i panik och tänka att frågan är försåtlig och att det finns ett "facit" som man vill försöka tangera eller överträffa för att inte hamna i skamvrån. Men vad TS frågar är, hur sållar ni agnarna från vetet, hur går ni tillväga när ni tillsätter en funktionär, och svaret kan vara 1000 års högskolestudier eller licensierad kanelbullebagare, det saken gäller är, hur motiverar man svaret, hur kan man förklara att det val man gjort är det som svarar mot verksamhetens behov. Och svaret kan mycket väl vara att det krävs en rekordhållare i 1000 meter vetelängd på en viss stol, det är upp till organisationen att avgöra.

Vanligtvis har man skrämts av frågan om kompetenskrav, skrivit in ett onödigt krångligt och högt ställt krav för att det ska vara uppenbart att någon med den kompetensen klarar den uppgiften eftersom man inte kan redogöra för ett genomtänkt ställningstagande om kompetensbehovet i den egna organisationen. Och sedan står man där och kan inte hitta någon som svarar mot de egna ställda kraven. En klassiker är att ställa kravet på erfarenhet i samma funktion, vilket stänger dörren för alla nyutbildade i samma funktion, kompetenta eller inte.