Kvinnlig platsvakt på Falsterbobanan (Järnvägspersonal)
Kungstorp söder om Vellinge hade en kvinnlig platsvakt med efternamnet Roupé, namnet har efterfrågats tidigare här på forumet.
Bäst att skriva det nu innan minnet sviker:-(
av 53 Wadsten, Saturday, July 01, 2017, 06:16 (2485 dagar sedan)
Kungstorp söder om Vellinge hade en kvinnlig platsvakt med efternamnet Roupé, namnet har efterfrågats tidigare här på forumet.
Bäst att skriva det nu innan minnet sviker:-(
av Rolf Nordin, Saturday, July 01, 2017, 10:38 (2485 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Kungstorp söder om Vellinge hade en kvinnlig platsvakt med efternamnet Roupé, namnet har efterfrågats tidigare här på forumet.
Bäst att skriva det nu innan minnet sviker:-(
Har inte sökt i forumet på tidigare inlägg så detta är kanske redan känt.
Vid Kungstorp från 1934
http://www.stiglundin.se/jarnvag/18118653/hsfj/linje/kungstorp.htm
-------------------------
Enl. Sveriges Befolkning 1970:
1897-01-24
Roupé, Hulda Karolina
Järnvägsg 11A
235 00 Vellinge
Kyrkobokförd i Vellinge (Vellinge kn, Malmöhus län, Skåne), distrikt 01, fastighet 37157. Mantalsskriven på samma ort.
Född 24/1 1897 i Smedstorp (Kristianstads län, Skåne).
--------------
Källa: Mtl Malmöhus län 1971
---------------
Enl. Sveriges Dödbok 1901-2013:
18970124-3900
Roupé, Hulda Karolina
Norrevångsgatan 51-53
235 36 Vellinge
Död 2/7 1998.
Folkbokförd i Eskilstorp, Vellinge kn (Skåne län, Skåne).
Född 24/1 1897 i Smedstorp (Kristianstads län, Skåne).
Änka (11/3 1932).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2014:
Vellinge-Månstorp, Vellinge kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Smedstorp (Kristianstads län)
Källor:
RTB 98 / SPAR 92f
----------------------
av hampus60, Saturday, July 01, 2017, 12:33 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
En lång diskussithons på samma namn om en stins som jobbade i mellansverige. Hon kanske fann sin man
där senare? Hon hette VIRA I FÖRNAMN - Stämmer inte med HK men trevlig läsning på den här länken. http://jvmv2.se/forum/index.php?id=100181
av Kjell Aghult, Saturday, July 01, 2017, 13:07 (2484 dagar sedan) @ hampus60
En lång diskussithons på samma namn om en stins som jobbade i mellansverige. Hon kanske fann sin man
Kungstorp avbemannades (avbekvinnades?) 1960-02-01. Samtidigt nedlades som vanligt
styckegodstrafiken.
Källa: SJ nedläggningsutredning.
av 53 Wadsten, Saturday, July 01, 2017, 13:16 (2484 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Stationerna Kulladal, Vintrie, Västra klagstorp, samt Kungstorp nedlades 1965-12-31.
Samma datum avbemannades Skanör och Ljunghusen, tågen gjorde dock uppehåll där till
det bittra slutet 1971-08-22.
Kulladal, Västra klagstorp, Hököpinge, Vellinge, Åkeshög, samt Kungstorp revs hösten 1971.
Kvar idag är stationshusen i Tygelsjö, Fotevik, Ljunghusen, Skanör, samt Falsterbo.
av Kjell Aghult, Saturday, July 01, 2017, 13:36 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
lades ned helt för traik 1965-12-31 och revs 1971.
Två skrivsätt finns för avvecklingsdatum: "T o m", använt av t ex Försvaret (Förbandsnedläggningar etc). Betyder sista verksamhetsdag.
SJ skrivsätt (´Fr o m´) innebär däremot första verksamhetslösa dag (Här 1966-01-01).
Angett i Järnvägsdata 2009, sid 8, mittspalten, glosa "datering". Antaget då SJ till 1988 var sektormyndighet - rollen sedan övergången till Banverket.
av 53 Wadsten, Saturday, July 01, 2017, 13:57 (2484 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Hur var det med stationen i Skanör, hade försvaret intressen där, någon påstod att den var militärstation för Lv4 som hade sitt skjutfält på Skanörs ljung.
av Kjell Aghult, Saturday, July 01, 2017, 17:24 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Hur var det med stationen i Skanör, hade försvaret intressen där, någon påstod att den var militärstation för Lv4 som hade sitt skjutfält på Skanörs ljung.
Såvitt jag vet fanns inga särskilda, fasta anläggningar för Försvaret ("Militärstation" ej begrepp). Men förstås kunde det använda Skanör på några sätt:
a) För gods till övningsfältet på ljungen. Till ca 1960 gick dessa efter
ett eget, generellt reglemente: Militärtaxan (Mtax) med starkt sänkta priser. Sedan omkonstruerades Försvaret till vanlig avtalskund, med den vanliga "rabattrappan"
b) Ljungen kan ha varit mobplats för ett eller flera krigsförband. SJ hade regionala, hemligstämplade planer för tågförstärkningar vid inryckningarna, även godsvagnar användes. Resandemängden var uppskattad ur enkäter med repsoldater: Några tänkte bila till mobplatsen.
Jag själv tillhörde på den tiden Älvsborgsbrigaden (Ur I 15, Borås). Skulle stiga av i Fristad, för hämtning till mobplatsen, Vralens skola.
av 53 Wadsten, Saturday, July 01, 2017, 17:32 (2484 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Vidare fick jag ihöra att väg 100 över Skanörs ljung en betongväg från 1934 byggdes som landningsbana åt flygvapnet.
av Kjell Aghult, Saturday, July 01, 2017, 17:39 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Vidare fick jag ihöra att väg 100 över Skanörs ljung en betongväg från 1934 byggdes som landningsbana åt flygvapnet.
Det fanns många s k vägbaser. Men gamla flygare kan saken bättre, jag tillhörde ju armén.
av N_Rallaren, Saturday, July 01, 2017, 19:18 (2484 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Vidare fick jag ihöra att väg 100 över Skanörs ljung en betongväg från 1934 byggdes som landningsbana åt flygvapnet.
Det fanns många s k vägbaser. Men gamla flygare kan saken bättre, jag tillhörde ju armén.
Om den var tänkt att användas som flygbs torde den finnas listad här. Kan emellertid inte hitta den...
av Stefan Olsson, Saturday, July 01, 2017, 14:42 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Oavsett om du avser stationshuset eller bangården i Kulladal så var dessa rivna innan nedläggningen, troligen ett bra tag före.
av 53 Wadsten, Saturday, July 01, 2017, 15:21 (2484 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Stationshuset i Kulladal, samma ort där Per-Albin Hansson föddes.
av Bo, Saturday, July 01, 2017, 17:55 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Stationerna Kulladal, Vintrie, Västra klagstorp, samt Kungstorp nedlades 1965-12-31.
Samma datum avbemannades Skanör och Ljunghusen, tågen gjorde dock uppehåll där till
det bittra slutet 1971-08-22.Kulladal, Västra klagstorp, Hököpinge, Vellinge, Åkeshög, samt Kungstorp revs hösten 1971.
Kvar idag är stationshusen i Tygelsjö, Fotevik, Ljunghusen, Skanör, samt Falsterbo.
Kulladals Järnvägsstation.
De senaste åren hade dock Kulladals station spelat ut sin roll, varför tågen inte längre stannade här. Några barns lek med elden satte i början av 1970-talet slut på stationen. Idag står ett minnesmärke på samma plats där stationen låg, med texten" Här låg Kulladals Järnvägsstation i bruk mellan 1898-1966.
Banan lades ner 1971". Söndagen den 22/8 1971 gick det sista fullsatta tåget på sträckan Södervärn-Vellinge-Falsterbo.
Vänligen
Bo
av Kjell Aghult, Saturday, July 01, 2017, 18:10 (2484 dagar sedan) @ Bo
Stationerna Kulladal, Vintrie, Västra klagstorp, samt Kungstorp nedlades 1965-12-31.
Samma datum avbemannades Skanör och Ljunghusen, tågen gjorde dock uppehåll där till
det bittra slutet 1971-08-22.
Kulladal, Västra klagstorp, Hököpinge, Vellinge, Åkeshög, samt Kungstorp revs hösten 1971.
Kvar idag är stationshusen i Tygelsjö, Fotevik, Ljunghusen, Skanör, samt Falsterbo.
Kulladals Järnvägsstation.
De senaste åren hade dock Kulladals station spelat ut sin roll, varför tågen inte längre stannade här. Några barns lek med elden satte i början av 1970-talet slut på stationen. Idag står ett minnesmärke på samma plats där stationen låg, med texten" Här låg Kulladals Järnvägsstation i bruk mellan 1898-1966.
Banan lades ner 1971". Söndagen den 22/8 1971 gick det sista fullsatta tåget på sträckan Södervärn-Vellinge-Falsterbo.
Tågklareringen i Kulladal indrogs dock redan fr o om 1959-05-02. Sedan platsvakt?
Detta för att minska behovet av "licenspersonal", stationshållen var korta.
av 53 Wadsten, Sunday, July 02, 2017, 07:07 (2484 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Bostaden i stationshuset beboddes på 60-taleet av Tågmästare Erik Enelius, vilken jag åkte konduktörselev med på Roslagsbanan i maj 1972. E.E flyttade sedan över till Cst.
av 53 Wadsten, Sunday, July 02, 2017, 07:02 (2484 dagar sedan) @ Bo
Jag åkte med tåget som tog cirka 2 timmar att ta sig till Södervärn.
I Vellinge stod rivningståget klart att börja på måndagsmorgonen 23/8, rivningen gick fort.
av Jonny Saljefeldt, Saturday, July 01, 2017, 18:48 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Kulladal, Västra klagstorp, Hököpinge, Vellinge, Åkeshög, samt Kungstorp revs hösten 1971.
Kvar idag är stationshusen i Tygelsjö, Fotevik, Ljunghusen, Skanör, samt Falsterbo.
Västra Klagstorp och Vintrie finns också kvar.
av 53 Wadsten, Sunday, July 02, 2017, 07:10 (2484 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Vintrie, jaha, som tusan. Tygelsjö lär vara krog liksom Skanör.
av Bo, Sunday, July 02, 2017, 07:26 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Vintrie, jaha, som tusan. Tygelsjö lär vara krog liksom Skanör.
Tygelsjö är inte vad jag har kunnat se och fotograferat någon krog, utan snarare inbyggd och faller i glömska som ett minne av en stations miljö.
Peter Stark har intressanta inlägg.
http://tygelsjo.se/category/gamla-tygelsjo/page/5/
/Bo
av 53 Wadsten, Sunday, July 02, 2017, 08:44 (2484 dagar sedan) @ Bo
Bäst att hålla sig på Näset där den riktga "Falsterbobanan" gick, Vellinge-Falsterbo.
(HSFJ).
av Bo, Sunday, July 02, 2017, 09:49 (2484 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Bäst att hålla sig på Näset där den riktga "Falsterbobanan" gick, Vellinge-Falsterbo.
(HSFJ).
Sen jag var en liten påg så sa man alltid att sträckan ifrån Södervärn - Falsterbo var Falsterbo banan.
Stod många gånger hos morfar i Kulladal och tittade ut över åkern när tåget kom.
Sen vet jag att HFSJ började utifrån Vellinge.
Allting har sin tid, och utefter detta så är det tragiskt att se resterna som är kvar.
/Bo