Stämplar (Historiskt material)

av Emelie, Monday, July 03, 2017, 15:35 (2482 dagar sedan)

[img]http://i1353.photobucket.com/albums/q663/emelie_s_84/stmplar_zpsnvt19adb.jpg[/img]

I museets gömmor med oregistrerat material finns några stämplar med olika nummer. De upphittades i en låda med bl.a. stämplar med stationsnamn och stämplar knutna till godshantering. Är det någon som vet vad de har använts till och vad numren står för?

Text på stämplarna:

4090
82250
3592
2054B
23592
2322

Med vänlig hälsning,
Emelie Svensson, antikvarie på Sveriges Järnvägsmuseum

Stämplar

av Lars Ågren, Monday, July 03, 2017, 19:16 (2482 dagar sedan) @ Emelie

Tanken jag får - utan att vara säker - är att de är det nummer som stationerna hade och som användes t ex i redovisningssammanhang av transportinkomsterna till kontrollkontoret. Större stationer med flera olika expeditioner, som var åtskilda i detta avseende skildes åt genom en bokstav i numret. Detta finns naturligtvis beskrivet i något äldre särtryck med redovisningsbestämmelser. Numren skulle anges på olika blanketter som berörde trafikredovisningen. Därför fanns stämplar för att man inte skulle behöva skriva det vid varje tillfälle.

Stämplar

av 53 Wadsten, Tuesday, July 04, 2017, 07:47 (2481 dagar sedan) @ Lars Ågren

ja just det, nu minns jag, alla stationer hade mycket riktigt nummer, kul med gamla lådor, de gömmer ofta på överraskningar precis som vindar i gamla hus.

Vilka nummer hade Stockholm C, Göteborg C, Malmö C och Falsterbo.

Stämplar

av Emelie, Tuesday, July 04, 2017, 09:45 (2481 dagar sedan) @ Lars Ågren

Hej Lars!
Tack så mycket för din hjälp! Det låter ungefär den gissningen min kollega gjorde. Men jag kunde inte riktigt formulera det. Då ska jag se efter med vår arkivarie om särtrycket finns i museets arkiv. :-)
/Emelie

Stämplar

av Pelle i Västerås, Tuesday, July 04, 2017, 19:06 (2481 dagar sedan) @ Emelie

Jag var inne lite på redovisning och bokföring, men kontogrupperna stämmer lite dåligt med dagens kontosystem.
Stationsnummer verkar mera logiskt ;)