Sth Västra centralbanan (Järnväg allmänt)

av Johan Tengroth, Thursday, July 06, 2017, 15:03 (2458 dagar sedan)

När man studerar tidtabellen över de sista trafikåren på.västra centralbanan, alltså sträckan Landeryd Falköping, kan man konstatera att hastigheten inte var särskilt hög. Den låg omkring 50 km/h. Min fråga till forumet lyder som följer: var det alltid så, eller har den tidigare varit högre..? Denna sträcka var väl inte den mest prioriterade.

Sth Västra centralbanan

av Baloo, Thursday, July 06, 2017, 15:43 (2458 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Enligt Historiskt.nu så ska banan från öppnandet ha haft sth 70. Rimligtvis höjdes detta senare också på vissa sträckor men sådana uppgifter får andra komplettera med. Anledningen till den mycket låga hastigheten du har fått fram torde vara att de flesta större plankorsningarna innebar att tågen fick stanna till innan passage. Antingen p g a stopplikt för tågen eller för att föraren manuellt fick veva ner och sedan upp bommarna. Det var ett arrangemang som förekom inte bara på den banan utan även mellan Gånghester och Ulricehamn (och säkert många fler banor) de sista åren innan nedläggningen.

Sth Västra centralbanan

av jhje, Thursday, July 06, 2017, 16:31 (2458 dagar sedan) @ Baloo

Det stora skämtet var väl på slutet. Då skulle rälsbussföraren gå ut fälla bommar i Timmele var det 3 övergångar, Dalum hade väl ingen, Blidsberg hade en övergång, likaså Trädet, Kinnarp/slutarp hade 2, en mellan Kinnarp/ Slutarp och en vid kvarna i Slutarp.
När vi hade snabbvagnar gick det unna likaså när Byström fick uppfarten på de gamle HC:arna
När min far var på möten och fick höra på planerna på hur banan skulle nedläggas och det var i slutet på 50-talet så förstod jag, att järnvägen inte var framtiden och Olof Palme som Kommunikationsminister gjorde allt för bil och buss.

Sth Västra centralbanan

av 53 Wadsten, Thursday, July 06, 2017, 17:07 (2458 dagar sedan) @ jhje

Håller med dig, 1963 års trafikpolitiska beslut tog död på järnvägen, Palme var mycket riktigt
en av de stora pådrivarna, men visst fanns det hopplöst olönsamma järnvägslinjer där få eller ingen åkte, det kommer vi inte ifrån, te.x Öland och Gotland, Rimbo/Hallstavik-Uppsala,
samt Edsbyn-Orsa.

Men! i vilket skick var de stora Europavägarna, te.x E4 Stockholm-Hälsingborg 1963, bedrövligt
trots att "Bilen" var på modet och bensinen billig.

TVÅ autostrador/motorvägar fanns på sträckan, Botkyrka-Södertälje, samt Gränna-Jönköping,
resten var tvåfilig landsväg som gick genom alla städer och byar. Tåget var betydligt snabbare.
1965 gick en resa med Expresståg Stockholm-Malmö på 5 timmar och 55 minuter, med bil tog det
9 timmar, vanligt dagsnälltåg 8 t.

Sth Västra centralbanan

av Kjell Aghult, Thursday, July 06, 2017, 17:23 (2458 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Håller med dig, 1963 års trafikpolitiska beslut tog död på järnvägen, Palme var mycket riktigt
en av de stora pådrivarna, men visst fanns det hopplöst olönsamma järnvägslinjer där få eller ingen åkte, det kommer vi inte ifrån, te.x Öland och Gotland, samt Rimbo/Hallstavik-Uppsala.

Vi kan också titta på utlandet. Samma år som 1963 års trafikpolitik kom den första s k
Beeching-rapporten i England. Bilen sågs ju ofta som patentlösning och 20 % av British
Railways stationer hade 80 % av intäkterna (Och tvärtom). England lade också 1950-1971 ned ca 40 % av nätet, Sverige samma tid 23 %. Trea Frankrike med 14 %.
Se gärna "Beeching, Richard" på engelska Wikipedia.

Sth Västra centralbanan

av 53 Wadsten, Thursday, July 06, 2017, 18:09 (2458 dagar sedan) @ Kjell Aghult

England, Tyskland och Frankrike hade fler motorvägar än oss på 60 och 70-talet, därmed vann bilen mark på kontinenten, soppan var ännu billigare där, låg bensinskatt eller ingen alls.

Sedan var SJ fula som konkurrerade med sig själva genom att sätta in snabbussar från Stockholm till Göteborg-Karlstad-Sundsvall, samt nattbuss till Umeå dit "Tåget":-) gick.

Sedan lade man tågtidtabellerna på landsortslinjerna så att ingen kunde åka, anslutningarna passade helt enkelt inte, ta te.x Nässjö med anslutning mot Jönköping, eller Alvesta mot Växjö
om du kom med olämpligt tåg från Stockholm, eller kanske skulle mot Halmstad eller Oskarshamn
Nix:-(

Sth Västra centralbanan

av Kjell Aghult, Friday, July 07, 2017, 05:35 (2457 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Sedan var SJ fula som konkurrerade med sig själva genom att sätta in snabbussar från Stockholm till Göteborg-Karlstad-Sundsvall, samt nattbuss till Umeå dit "Tåget":-) gick.

Bättre om dåvarande Linjebuss gått in? Såklart sökte SJ stänga ute dem. De förklarade öppet, att de eftersträvade ett svenskt Greyhound-nät. Deras Öresundsfärjor var också ett första steg mot ett tänkt linjenät på kontinenter.

Sedan lade man tågtidtabellerna på landsortslinjerna så att ingen kunde åka, anslutningarna passade helt enkelt inte, ta te.x Nässjö med anslutning mot Jönköping, eller Alvesta mot Växjö
om du kom med olämpligt tåg från Stockholm, eller kanske skulle mot Halmstad eller Oskarshamn
Nix:-(

Här bör nog tågnummer och tidtabellsår anges. Jag har många gånger åkt t/fr släkten i Landeryd via Nässjö. Tåg åt alla håll gick förr i tydliga grupper runt framförallt
kl 12 och 18. Då bl a tre sorters ånglok kunde ses.
Med de många maskorna i riksnätet går det rent allmänt inte att skapa anslutningar överallt mellan allting. Som i all annan ekonomi måste man välja. En av SJ centrala tidtabellsmän höll en gång ett bejublat föredrag för SJK Stockholm. Med god systemkunskap: En anslutningsbrist uppåt Bergslagen kunde härledas till en tvärförbindelse söderut: Jag tror det var rälsbussen Ljungby-Vislanda!

Sth Västra centralbanan

av Nils-Eric Sääf, Saturday, July 08, 2017, 08:52 (2456 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hultsfred var ett föredöme vad gäller anslutningar. Växjö, Västervik, Linköping, Oskarshamn möjligen även vid något tillfälle även Nässjö? 3 ggr om dagen drog det iväg 4 tåg samtidigt.

Sth Västra centralbanan

av 53 Wadsten, Saturday, July 08, 2017, 10:29 (2456 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Hultsfred var liksom Rimbo, två hål på kartan som gud glömde bort, föredrar nog dock Rimbo med god överliggning
och Veras(gott mathak) mummmmsiga:-) :-) "Roslagssnitzel".

Sth Västra centralbanan

av jhje, Saturday, July 08, 2017, 11:53 (2456 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ja, där fungerade allt. Det uppmärksammade jag första gången 54 när jag kom där med stora motorvagnståget. Bockabanan fick sina Y6:or s samband med tidtabellskiftet i juni 54

Sth Västra centralbanan

av 53 Wadsten, Saturday, July 08, 2017, 13:20 (2456 dagar sedan) @ jhje

Hultsfred har bara en kinarestaurang och ett systembolag som bommar kl 13 om lördagarna, riktig "Håla". Där fanns åtminstonde förut ett riktigt hotell som drevs av en äldre dam, viket finns dokumenterat på film , båda är sedan länge borta.

Sth Västra centralbanan

av Nils-Eric Sääf, Saturday, July 08, 2017, 13:51 (2456 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja,nu ja. Jag med flera pratade om gamla tider, då trafiken och anslutningar fungerade. Nu finns det inga anslutningar till Västervik eller Växjö. Inte till Nässjö heller . Oskarshamn finns det anslutning till Berga ,sen är det buss till OH. Till Linköping och Kalmar kan man ju ta sej med tåg om något av KLTs fordon fungerar.

Sth Västra centralbanan

av jhje, Saturday, July 08, 2017, 14:40 (2456 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Du Sääf, hade ÖCJ någon form av snabbvagn?

Sth Västra centralbanan

av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 09, 2017, 10:09 (2455 dagar sedan) @ jhje

Någon direkt "snabbvagn" fanns inte ,men från skarven 49-50talet och senare gick snälltåg 65 och 66 LP-OH dagligen. Det utgjordes av den sk. Hästholmarn Y 422 och som reserv fanns den sk SDJ bussen Yo1 652. Senare blev det 2 SNT par på linjen när Y 6 orna kom men senare slutade man kalla dom SNT och de ingick i den vanliga nummerserien för banan typ 965 tex, och blev då snabbtåg istället. Men du vet väl att på SMALAN (NVHJ) gick det under några år Snälltåg Västervik - Norsholm (Kimstad). Stannade endast i Överum,Gamleby Och Åtvidaberg . Det fordrades SNT biljett till dessa tåg. Man klarade av sträckan på cirka 2 Timmar vilket var en bedrift om man tänker på alla 40 nersättningar som fanns.

Sth Västra centralbanan

av Kjell Aghult, Sunday, July 09, 2017, 14:10 (2455 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

...då snabbtåg istället

Vill man vara noga SNABBPERSONTÅG "Snabbtåg" då än inget SJ-begrepp.

...Men du vet väl att på SMALAN (NVHJ) gick det under några år Snälltåg Västervik - Norsholm (Kimstad). Stannade endast i Överum,Gamleby Och Åtvidaberg . Det fordrades SNT biljett till dessa tåg. Man klarade av sträckan på cirka 2 Timmar vilket var en bedrift om man tänker på alla 40 nersättningar som fanns.

Snälltågen 27 och 28 (Även nämnda i SJ-Nytt) gick bara tidtabellsåret 1958-06-01--
1959-05-30. De möttes strax före kl. 12 i Överum. Gångtid 123 resp. 126 minuter, det längre p g a mötesintervallet där. Efteråt kan tyckas överarbetat med snälltågstillägg.
Redan 1959 omdöptes därför tågen till snabbpersontåg 1505/1506, med oförändrade
körtider. Dock mötet flyttat till Storsjö, p g a passningen t/fr stambanan.

Sth Västra centralbanan

av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 09, 2017, 16:44 (2455 dagar sedan) @ Kjell Aghult

1961 när vi bodde i Storsjö så var det ändrat till att 1506 och 1509 blev något liknande i stället,dock stannade de på flera mellanstationer. 1503-1504 möttes då i Storsjö kl. 9.52.Storsjö försvann som bevakad station när breddningen var klar. Far övertog då Nelhammar men det stationshuset revs så far och mor och syrran bodde kvar i Storsjö till 1973 då far efter att ha vikarierat på diverse stationer placerades i LP . de hade då byggt ett litet hus i Björsäter. Han var kvar i LP med lika olika tjänster(resebyrån,biljetterna,fraktgodset tills att han helt utan förvarning den 21/1 1984 avled på skidspåret.

Sth Västra centralbanan

av Kjell Aghult, Friday, July 07, 2017, 05:57 (2457 dagar sedan) @ Kjell Aghult

...20 % av British
Railways stationer hade 80 % av intäkterna (Och tvärtom)...

För att spetsa till det litet hade ca 1/3 av persontrafiklinjerna bara 1 % av dessa volymer. Halva godstrafiknätet hade motsvarande bara 5 % av totalen.
25 % av persontrafikstationerna hade bara 2 % av biljettintäkterna. I andra änden
inkasserade 1 % av stationerna 26 %. Hälften av godsstationerna gav bara 3 %
av dessa intäkter.
Källa: Ken Hoole m fl: "Rail 150",en av de många böckerna till detta jubileum 1975.
Synd att motsvarande statistik inte offentliggjorts i Sverige.

Sth Västra centralbanan

av Kjell Aghult, Thursday, July 06, 2017, 17:08 (2458 dagar sedan) @ Baloo

Enligt Historiskt.nu så ska banan från öppnandet ha haft sth 70. Rimligtvis höjdes detta senare också på vissa sträckor men sådana uppgifter får andra komplettera med. Anledningen till den mycket låga hastigheten du har fått fram torde vara att de flesta större plankorsningarna innebar att tågen fick stanna till innan passage. Antingen p g a stopplikt för tågen eller för att föraren manuellt fick veva ner och sedan upp bommarna. Det var ett arrangemang som förekom inte bara på den banan utan även mellan Gånghester och Ulricehamn (och säkert många fler banor) de sista åren innan nedläggningen.

Även banans sth, d v s för snabbaste tåg (motorvagnar), sänktes enligt följande:
- 1971 95>80 Falköping-Ulricehamn
- 1972 Dito Ulricehamn-Limmared
- 1977 Dito Limmared-Landeryd
- 1978 80>70 hela sträckan Falköping-Landeryd
Skälet var bl a försämrat slipersbestånd. Och bakgrunden banans mycket oklara framtid, enligt 1963 års trafikpolitiska beslut.

Sth Västra centralbanan

av Gunnar Olson, Thursday, July 06, 2017, 20:20 (2458 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt Historiskt.nu så ska banan från öppnandet ha haft sth 70. Rimligtvis höjdes detta senare också på vissa sträckor men sådana uppgifter får andra komplettera med. Anledningen till den mycket låga hastigheten du har fått fram torde vara att de flesta större plankorsningarna innebar att tågen fick stanna till innan passage. Antingen p g a stopplikt för tågen eller för att föraren manuellt fick veva ner och sedan upp bommarna. Det var ett arrangemang som förekom inte bara på den banan utan även mellan Gånghester och Ulricehamn (och säkert många fler banor) de sista åren innan nedläggningen.

Även banans sth, d v s för snabbaste tåg (motorvagnar), sänktes enligt följande:
- 1971 95>80 Falköping-Ulricehamn
- 1972 Dito Ulricehamn-Limmared
- 1977 Dito Limmared-Landeryd
- 1978 80>70 hela sträckan Falköping-Landeryd
Skälet var bl a försämrat slipersbestånd. Och bakgrunden banans mycket oklara framtid, enligt 1963 års trafikpolitiska beslut.

En gång i början av 80-talet, när jag åkte Falköping-Limmared, var hastigheten uppe i 110 på stora delar av sträckan Ulricehamn-Limmared. Ändå skakade det inte nämnvärt.

Sth Västra centralbanan

av jhje, Thursday, July 06, 2017, 20:36 (2458 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Klart det att det gick fort och speciellt efter Hög med unnabacke och vinden i ryggen

Sth Västra centralbanan

av Kjell Aghult, Friday, July 07, 2017, 05:43 (2457 dagar sedan) @ jhje

Klart det att det gick fort och speciellt efter Hög med unnabacke och vinden i ryggen

Såklart måste säkerhetsmarginaler finnas och sådana här historier finns från litet varstans: Jag har själv åkt i ca 100 nedför den s k Glottrabacken på f d NÖJ (Ca en
halvmil Hjortkvarn-Pålsboda med 17 o/oo lutning norrut). Sth enligt linjeboken 75.

För övrigt tycker jagSth Västra centralbanan

av jhje, Friday, July 07, 2017, 09:35 (2457 dagar sedan) @ Kjell Aghult

För övrigt tycker jag att Hög:s hållplatskur skulle gjort Plate sin sällskap.
Plate skall snart besökas och att få sitta där och memorera tiden gör 65 år sedan:-)

För övrigt tycker jagSth Västra centralbanan

av HP, Friday, July 07, 2017, 23:21 (2457 dagar sedan) @ jhje

För övrigt tycker jag att Hög:s hållplatskur skulle gjort Plate sin sällskap.
Plate skall snart besökas och att få sitta där och memorera tiden gör 65 år sedan:-)

Säg till när så säger vi hej!/HP