Kanske minne från Säröbanan ? (Järnväg allmänt)

av Stefan Lindberg, Wednesday, July 19, 2017, 23:05 (2472 dagar sedan)

Efter att min mormor och morfar lämnat jordelivet i Februari och Mars i år så har det dykt upp diverse intressanta saker från min mormors pappa som jobbade vid Säröbanan.
Knut Eriksson (mormors pappa) föddes år 1900 och jobbade först vid BJ men fick sedan jobb vid Säröbanan 1922 vilket passade bra eftersom han bodde i Hovås och han jobbade kvar där ända till sin pension.
I arvegodset fanns denna skål i kristall med datumet 7/9 1950 vilket visade sig vara datumet då Knut fyllde 50.
Kan det vara så att det var något som han fick av Säröbanan på sin 50-års dag ?

[image]

Kanske minne från Säröbanan ?

av LasseE, Friday, July 21, 2017, 11:07 (2470 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

Från 1958 till nedläggningen åkte jag under skoltid med Säröbanan från Hovås till stan. Knut Eriksson borde då fortfarande ha varit i tjänst. Vet du som vad? Man kände ju igen de flesta som hade tågtjänst.

Detta är dock inget svar på frågan.

Kanske minne från Säröbanan ?

av Stefan Lindberg, Friday, July 21, 2017, 21:26 (2470 dagar sedan) @ LasseE

Från 1958 till nedläggningen åkte jag under skoltid med Säröbanan från Hovås till stan. Knut Eriksson borde då fortfarande ha varit i tjänst. Vet du som vad? Man kände ju igen de flesta som hade tågtjänst.

Detta är dock inget svar på frågan.

Knut jobbade mestadels i verkstaden vid Slottsskogen men fick ibland ta något lok och köra ut på linjen ifall någon hade fått problem och behövde hjälp.
Jag har även bilder från verkstaden liggandes som jag ska leta upp men här är han.

[image]

Kanske minne från Säröbanan ?

av LasseE, Saturday, July 22, 2017, 10:18 (2469 dagar sedan) @ Stefan Lindberg

De i verkstaden såg man tyvärr inte som passagerare. Han känns tyvärr inte igen. På min tid var det ju dessutom rälsbussar som gällde i passagerartågen. En lokomotor fanns men den användes av banavdelningen.