Vakuum- och tryckluftsledningar? (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Friday, July 21, 2017, 18:44 (2470 dagar sedan)

Studerar man bilder på järnvägsvagnar kan man notera att ibland finns en, ibland två, slangkopplingar för vakuum eller tryckluftsledningar på vagnars gavlar. Hur kommer detta sig?
När det endast finns en slangkoppling per gavel, sitter den andra då på samma sida eller diagonalt över på andra vagnänden? Betyder detta att genomföningsledningen går diagonalt under vagnen?

Har jag rätt när jag påstår att det var vanligast med dubbla vakuumslangkopplingar på äldre person- och godsvagnar, betyder det också dubbla vakuumledningar under vagnen?

Ola Ahlström
Malmö

Vakuum- och tryckluftsledningar?

av Jan Frelin, Saturday, July 22, 2017, 16:03 (2469 dagar sedan) @ Ola Ahlström

När det endast sitter en slang verkar det som den andra sitter på motsatt sida - d.v.s. ledningen går rakt under vagnen.

Vakuum- och tryckluftsledningar?

av Mats Björkelund, Saturday, July 22, 2017, 17:26 (2469 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Utan några speciellt vetenskapliga undersökningar skulle jag säga följande:

- Bromsledning går rakt genom vagnen. Om den skulle gått diagonalt skulle den behöva korsa draginrättningen vilket man nog försökt undvika.

- Om det är dubbla slangar så är det fortfarande bara en ledning genom vagnen, men som delar upp sig strax innanför buffertbalken.

- Enkla slangar kan det vara på enkla godsvagnar där det enkelt för en kopplare att nå andra sidan. På personvagnar gör övergångsbryggor och bälgar det omöjligt och då är det alltid dubbla slangar.

- Modernare godsvagnar från typ std-O och -G har väl alltid dubbla slangar, eller?

/Mats B

Vakuum- och tryckluftsledningar?

av Per Wirback, Saturday, July 22, 2017, 18:36 (2469 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Utan några speciellt vetenskapliga undersökningar skulle jag säga följande:

- Bromsledning går rakt genom vagnen. Om den skulle gått diagonalt skulle den behöva korsa draginrättningen vilket man nog försökt undvika.

- Om det är dubbla slangar så är det fortfarande bara en ledning genom vagnen, men som delar upp sig strax innanför buffertbalken.

- Enkla slangar kan det vara på enkla godsvagnar där det enkelt för en kopplare att nå andra sidan. På personvagnar gör övergångsbryggor och bälgar det omöjligt och då är det alltid dubbla slangar.

- Modernare godsvagnar från typ std-O och -G har väl alltid dubbla slangar, eller?

/Mats B


Det beror på järnvägsförvaltning...

SRJ hade i de fall det enbart var enkla slangar i ändarna bromsledningen på ena sidan av vagnen, och elvärmekablen på den andra. Det fanns en specifikation om att när vagnarna stod i Mörby verkstad så skulle bromsledningen vara på östra eller västra siden (minns inte vilket), och elledningen på den andra. Elen skulle dessutom vara med han- och hon-propp i norr/söder (SRJ hade annan elvärmekabel än SJ)
Med tiden blev dock dubbla bromsslangar det vanliga.

NKLJ hade på 60-talks generationen av godsvagnar bromsledningen diagonalt under vagnen med enkla slangar, och slangarna kopplades likaså diagonalt under kopplet. För att underlätta kopplandet och få ett bra "häng" hade man en 15-graders rörböj mellan bromskik och slang.

/Per

Vakuum- och tryckluftsledningar?

av Jan Frelin, Sunday, July 23, 2017, 20:06 (2468 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Utan några speciellt vetenskapliga undersökningar skulle jag säga följande:

- Bromsledning går rakt genom vagnen. Om den skulle gått diagonalt skulle den behöva korsa draginrättningen vilket man nog försökt undvika.

- Om det är dubbla slangar så är det fortfarande bara en ledning genom vagnen, men som delar upp sig strax innanför buffertbalken.

- Enkla slangar kan det vara på enkla godsvagnar där det enkelt för en kopplare att nå andra sidan. På personvagnar gör övergångsbryggor och bälgar det omöjligt och då är det alltid dubbla slangar.

- Modernare godsvagnar från typ std-O och -G har väl alltid dubbla slangar, eller?

/Mats B

O-vagnarna verkar ha haft enkla slangar på de bilder jag kan hitta:
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07118]SJ O[/link]
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFN00046]SJ Ou[/link]
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFN00011]SJ O[/link]

Medan G-vagnarna verkar ha haft dubbla ledningar:
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFN00275]SJ G[/link]

Vakuum- och tryckluftsledningar?

av Bertil Bengtsson, Sunday, July 23, 2017, 20:15 (2468 dagar sedan) @ Jan Frelin

En förklaring jag stött på, är att om vagnen ifråga har stort överhäng, så har den dubbla slangar (vi pratar tryckluft). Då kan man alltid koppla slangarna "rakt" mellan vagnarna, dvs inte i kors under kopplet. Säg att det var två ihopkopplade Ob-vagnar, om slangarna då var kopplade i kors under kopplet och det blev en tvär kurva kanske slangarna slets isär.
Därmed inte sagt, att jag här och nu har ett foto av en Ob framför mig...
Berra

Vakuum- och tryckluftsledningar?

av Jan Frelin, Sunday, July 23, 2017, 20:25 (2468 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

En förklaring jag stött på, är att om vagnen ifråga har stort överhäng, så har den dubbla slangar (vi pratar tryckluft). Då kan man alltid koppla slangarna "rakt" mellan vagnarna, dvs inte i kors under kopplet. Säg att det var två ihopkopplade Ob-vagnar, om slangarna då var kopplade i kors under kopplet och det blev en tvär kurva kanske slangarna slets isär.
Därmed inte sagt, att jag här och nu har ett foto av en Ob framför mig...
Berra

Det blir ju långa utslag på överhänget. På Ob har jag för mig att det står minimiradie 60 m i särtryck 637, men då kanske tryckluften kopplades ur. Jag tycker buffertstämplarna verkar vara större än normalt dessutom.
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFN00238]SJ Ob[/link]