Utan några speciellt vetenskapliga undersökningar skulle jag säga följande:
- Bromsledning går rakt genom vagnen. Om den skulle gått diagonalt skulle den behöva korsa draginrättningen vilket man nog försökt undvika.
- Om det är dubbla slangar så är det fortfarande bara en ledning genom vagnen, men som delar upp sig strax innanför buffertbalken.
- Enkla slangar kan det vara på enkla godsvagnar där det enkelt för en kopplare att nå andra sidan. På personvagnar gör övergångsbryggor och bälgar det omöjligt och då är det alltid dubbla slangar.
- Modernare godsvagnar från typ std-O och -G har väl alltid dubbla slangar, eller?
/Mats B
Det beror på järnvägsförvaltning...
SRJ hade i de fall det enbart var enkla slangar i ändarna bromsledningen på ena sidan av vagnen, och elvärmekablen på den andra. Det fanns en specifikation om att när vagnarna stod i Mörby verkstad så skulle bromsledningen vara på östra eller västra siden (minns inte vilket), och elledningen på den andra. Elen skulle dessutom vara med han- och hon-propp i norr/söder (SRJ hade annan elvärmekabel än SJ)
Med tiden blev dock dubbla bromsslangar det vanliga.
NKLJ hade på 60-talks generationen av godsvagnar bromsledningen diagonalt under vagnen med enkla slangar, och slangarna kopplades likaså diagonalt under kopplet. För att underlätta kopplandet och få ett bra "häng" hade man en 15-graders rörböj mellan bromskik och slang.
/Per