Nynäshamns Järnvägsmuseum (Järnväg allmänt)

av Strömgränsreferensen, Saturday, July 22, 2017, 23:30 (2467 dagar sedan)

Vad jag kan se på NJM hemsida finns inte några resor överhuvudtaget inplanerade under 2017.
Huru härmed någon som har insikt

Nynäshamns Järnvägsmuseum

av Anders Sandgren, Monday, July 24, 2017, 10:18 (2465 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Såvitt jag vet så var ambitionen på årsmötet att köra ångtåg till skärgårdsmarknaden i augusti och till julmarknaden i december. Då trafikverket dessvärre valt att stänga nynäsbanan under helgen då skärgårdsmarknaden äger rum så utgår den körningen vilket nog även innebär att s/s Blidösund utgår. Det är tragiskt att kommunikationen mellan trafikverket och Nynäshamns kommun uppenbarligen är dålig, man stängde nynäsbanan även vid julmarknaden 2016, men det är bara att acceptera läget. Det är ju inte bara NJM som drabbas utan alla som tänkt åka pendeltåg tvingas åka ersättningsbuss eller egen bil.
Ambitionen är vad jag vet fortfarande att det skall köras till julmarknaden i december med E 1189 och ännu ser det ut som att banan skall vara öppen den helgen.

Nynäshamns Järnvägsmuseum

av Rolf Nordin, Monday, July 24, 2017, 19:50 (2465 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tråkigast är att de går miste om de så välbehövliga inkomsterna som trafikdagarna ger.

Nynäshamns Järnvägsmuseum

av TågmuppStockholm, Thursday, July 27, 2017, 23:13 (2462 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Kan notera att inget hänt sedan december på hemsidan. Föreningen verkar död. Tyvärr.Man har gått från att synas överallt till att vara flickan som blev osynlig./Karim

Nynäshamns Järnvägsmuseum

av Strömgränsreferensen, Friday, July 28, 2017, 10:04 (2461 dagar sedan) @ TågmuppStockholm

Kan notera att inget hänt sedan december på hemsidan. Föreningen verkar död. Tyvärr.Man har gått från att synas överallt till att vara flickan som blev osynlig./Karim

Var det dom som hade en riktig linslus som medlemsansvarig?

Nynäshamns Järnvägsmuseum

av Rolf Nordin, Friday, July 28, 2017, 14:19 (2461 dagar sedan) @ TågmuppStockholm

NJM är på intet död - tvärtom. Besöksantalet i år har nästan slagit rekord. Tyvärr har man tidigare förlorat två verkliga eldsjälar i verksamheten. Någon ångtågstrafik i samarbete med s/s Blidösund i augusti som brukligt är blir det inte p g a Trafikverkets banarbeten på Nynäsbanan. Nu står hoppet till julmarknaden och om man får något driftdugligt ånglok klart till dess. Det nya lokskjulet är precis färdigbyggt vilket innebär 65 väderskyddade spårmeter under tak för fordon. Just nu står den enda inkomsten till medlemsavgifterna och bokförsäljning vilket naturligtvis inte räcker till några större investeringar. Medlemstidningen utkommer några ggr/år med intressanta artiklar om och kring NJM:s verksamhet. Gör gärna ett besök vid NJM:s museum och stöd deras verksamhet.

Nynäshamns Järnvägsmuseum

av TågmuppStockholm, Friday, July 28, 2017, 18:05 (2461 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Måste i så fall vara rekord i Hemliga Arneklubben. Då man numera verkar helt osynliga så kanske denna målgrupp av Mollgans ( Den där osynliga hittepåvännen i Alfons Åberg) är något för alla dem som vill finnas men inte synas? :-)Ang resmål borde man väl kunna hitta på något annat än skärgårdsdagen. Edit: Detta var skrivet med ett visst mått av ironi, inte att tas personligt och inte menat trampa på ömma ömma tår.

Nynäshamns Järnvägsmuseum

av Rolf Nordin, Friday, July 28, 2017, 18:46 (2461 dagar sedan) @ TågmuppStockholm

Måste i så fall vara rekord i Hemliga Arneklubben. Då man numera verkar helt osynliga så kanske denna målgrupp av Mollgans ( Den där osynliga hittepåvännen i Alfons Åberg) är något för alla dem som vill finnas men inte synas? :-)Ang resmål borde man väl kunna hitta på något annat än skärgårdsdagen. Edit: Detta var skrivet med ett visst mått av ironi, inte att tas personligt och inte menat trampa på ömma ömma tår.

Se så, se så ...;-)
Det handlar syvene och sist om att få in kulor till verksamheten och att få det hela att gå runt och då är trafikdagarna den absolut angelägnaste att först och främst få sina fordon i trafikdugligt skick.

Håller med, visst borde det finnas andra resmål ... Förresten, gjorde inte NJM, i samarbete, en rundtur runt Mälaren för några är sedan?


PS. Alfons Åberg och Mollagns är min favos, så det så .... " Ska bara ..." :-) Och Arne med sina "Oppfinningar".

Nynäshamns Järnvägsmuseum

av TågmuppStockholm, Friday, July 28, 2017, 18:55 (2461 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Och för att få in kulor så måste man gå tillbaka till det man hade för 2 år sedan. Evenemang, marknadsföring, att synas. Man lyckades då trots trasiga lok arrangera div event så som 40 års jubileum, barnens dag etc. Nu har väl den personen försvunnit från föreningen men man kan ju titta i bloggens historik för att se skillnaden mellan sign Henrik och dem som har samma uppgift nu. Kan man inte skapa ett intresse för föreningen så minskar tillströmningen av nya medlemar och till sist är det försent att vända skutan. Jag lämnar diskussionen om Nynäs med dessa kommentarer. Jag hoppas att det löser sig för dem, jag verkligen hoppas men just nu ser det mörkt ut.Mvh Karim.