Samlingsportalen: Stockholm C baksida (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, July 23, 2017, 19:09 (2462 dagar sedan)

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAA13978&Imgnr=1[/img]
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/images/bakgrund_sidfot.jpg[/img]

En mycket detaljerad bild. Bl a har lastbilarna gengasaggregat samt. Dessutom syns godsvagnar litt Ob och Ibr.
Fotot verkar att vara taget på 1940-talet och inte som angivet.

Bildtext:
Vy mot slottet och tyska kyrkan, gamla ilgodset i förgrunden.

Anmärkning:
1 bild i kuveret

Fotograf: Ort/Driftplats Stockholm C Bandel: 158
Fototid 1950 T -- Bolag 201 Kompletterad 2014-01-24

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Klas Blomberg, Sunday, July 23, 2017, 22:16 (2462 dagar sedan) @ BD

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Arne, Monday, July 24, 2017, 00:14 (2462 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt

Ja, nog är flaggan på halvstång! Frågan är då vilken kunglighet som kan tänkas ha avlidit. Den första man spontant kommer att tänka på är förstås Gustav V som avled den 29 oktober 1950 i en ålder av 92 år och 135 dagar på Drottningholms slott.

Men bilden från Samlingsportalen ser inte särskilt vintrig ut eller ens speciellt höstaktig. Så vad för annan viktig svensk person kan man då tänka sig? Statsminister Per Albin Hansson avled också han i början av oktober månad men år 1946. Eller kan det vara någon utländsk kunglighet med nära band till Bernadottefamiljen?

PS. Vad är det egentligen för fin byggnad man ser nära det i bilden bakom träden dolda Tegelbackseländet? Det ser ju ut som en riktig station men Centralen fanns väl på andra sidan spåren mot Vasagatan? Kan det här vara någon slags föregångare till Bangårdsposten?

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Mikael Blom, Monday, July 24, 2017, 10:02 (2462 dagar sedan) @ Arne

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt


Ja, nog är flaggan på halvstång! Frågan är då vilken kunglighet som kan tänkas ha avlidit.

---

Prins Eugen? Avled den 17 augusti 1947.

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Olof W, Monday, July 24, 2017, 10:21 (2462 dagar sedan) @ Mikael Blom

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt


Ja, nog är flaggan på halvstång! Frågan är då vilken kunglighet som kan tänkas ha avlidit.


---

Prins Eugen? Avled den 17 augusti 1947.

Det finns rätt många att välja på, till exempel prins Gustav Adolf. Dessutom så halas väll flaggan både på dödsdagen och vid begravning samt under hela den tid landssorg råder.

Det behövs nog att man tittar på ytterligare detaljer för att hitta rätt år.

Olof

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av BD, Monday, July 24, 2017, 10:43 (2462 dagar sedan) @ Mikael Blom

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt


Ja, nog är flaggan på halvstång! Frågan är då vilken kunglighet som kan tänkas ha avlidit.


---

Prins Eugen? Avled den 17 augusti 1947.

Körning med gengas förekom inte 1947! Och för den delen inte 1946 heller enligt vad jag kan påminna mig.

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av IngvarH, Wednesday, July 26, 2017, 05:10 (2460 dagar sedan) @ Arne


PS. Vad är det egentligen för fin byggnad man ser nära det i bilden bakom träden dolda Tegelbackseländet? Det ser ju ut som en riktig station men Centralen fanns väl på andra sidan spåren mot Vasagatan? Kan det här vara någon slags föregångare till Bangårdsposten?

Är det Strömsborg som avses? Ligger på sin egen lilla ö mellan Tegelbacken och Gamla Stan.

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Rolf Nordin, Wednesday, July 26, 2017, 13:56 (2460 dagar sedan) @ IngvarH

Om det är byggnaden med platt tak som avses så är det Strömsborg.

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Lennart Fransson, Monday, July 24, 2017, 10:52 (2462 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt

Det är ju även möjligt att bilden togs just då flaggan hissades eller halades. Eller hänger flaggan på slottet uppe dygnet runt?

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Svante Andersson, Monday, July 24, 2017, 11:27 (2462 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det är ju även möjligt att bilden togs just då flaggan hissades eller halades. Eller hänger flaggan på slottet uppe dygnet runt?

Faller på att bilden är tagen mitt på eftermiddagen. Titta på skuggorna så ser du att solen står i sydväst.

SA

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Lennart Fransson, Monday, July 24, 2017, 11:41 (2462 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det är ju även möjligt att bilden togs just då flaggan hissades eller halades. Eller hänger flaggan på slottet uppe dygnet runt?


Faller på att bilden är tagen mitt på eftermiddagen. Titta på skuggorna så ser du att solen står i sydväst.

SA

Ja, det syns ju tydligt.

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av ztenlund, Monday, July 24, 2017, 11:32 (2462 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt


Det är ju även möjligt att bilden togs just då flaggan hissades eller halades. Eller hänger flaggan på slottet uppe dygnet runt?

Nej, flaggar gör man inte dygnet runt. Har man något uppe dygnet runt så är det vimpel. Undantaget är fartyg under gång.

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av BD, Monday, July 24, 2017, 13:00 (2462 dagar sedan) @ ztenlund

Nej, flaggar gör man inte dygnet runt. Har man något uppe dygnet runt så är det vimpel. Undantaget är fartyg under gång.

Gäller endast kustnära. Flaggor blåser sönder och blir snart fransiga i kortänden om de sitter uppe för jämnan.

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av Anders Sandgren, Monday, July 24, 2017, 11:51 (2462 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Då var väl flaggningen rreglerad i lag. Hissas vid solens uppgång dock tidigast 8 och halas vid solens nedgång, senast 20.
Flaggade man 2maj 1945? Dvs dagen efter att nyheten om Hitlers död blev officiell.
Å andra sidan borde det kanske vara vedupplag om det är 1945, kanske man inte tog ner alla gengasaggregat direkt utan bytte förgasare.

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av John T, Monday, July 24, 2017, 13:40 (2462 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då var väl flaggningen rreglerad i lag. Hissas vid solens uppgång dock tidigast 8 och halas vid solens nedgång, senast 20.

"...dock senast kl. 21" var (och är) väl regeln. Eller var det tidigare på 40-talet?

Samlingsportalen: Stockholm C baksida

av 53 Wadsten, Monday, July 24, 2017, 14:36 (2462 dagar sedan) @ John T

Flaggan skall vikas efter nedhalning och får ej nå marken, på fartyg skall den rullas ihop, så har jag fått lära mig.

Jag tror...

av NOR, Monday, July 24, 2017, 19:59 (2461 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt

att Herrarna är ute lite på fel spår här.

Jag gissar att den flaggstång som flaggar på halv, sitter på riksdagshuset.
Det kan då vara någon riksdagsman eller minister som avlidit och som föranleder flaggandet på halv stång.

Stockholm slotts flaggstång syns precis till vänster, utan flagga.
Vid den här tiden så markerade väl Konungens flagga där att Kungen var hemma på slottet.
Numer så anger hissad kunglig flagga på slottet att han är inom riket.

Konungens flagga är dessutom tretungad med stora riksvapnet i mitten, denna flagga tycks vara rakskuren.

Det tycks även vara väldigt lugnt vid gamla ilgodset, så bilden är kanske tagen på en söndag. En vanlig vardag så borde det varit full rusch vid den här tidpunkten på dygnet.

Du har nog rätt i att vi är ute och cyklar dressin

av Arne, Monday, July 24, 2017, 23:12 (2461 dagar sedan) @ NOR

Synvilla eller är flaggan på Slottet på halv stång?
I så fall begränsas antalet tänkbara dagar ganska ordentligt


att Herrarna är ute lite på fel spår här.

Jag gissar att den flaggstång som flaggar på halv, sitter på riksdagshuset.
Det kan då vara någon riksdagsman eller minister som avlidit och som föranleder flaggandet på halv stång.

Stockholm slotts flaggstång syns precis till vänster, utan flagga.
Vid den här tiden så markerade väl Konungens flagga där att Kungen var hemma på slottet.
Numer så anger hissad kunglig flagga på slottet att han är inom riket.

Konungens flagga är dessutom tretungad med stora riksvapnet i mitten, denna flagga tycks vara rakskuren.

Det tycks även vara väldigt lugnt vid gamla ilgodset, så bilden är kanske tagen på en söndag. En vanlig vardag så borde det varit full rusch vid den här tidpunkten på dygnet.

Du har nog rätt i att vi är ute och cyklar dressin! Nu när du påpekar det så ser man ju tydligt en flaggstång utan flagga lite till vänster om den med flaggan på halv stång och som bör vara slottets flaggstång. Men det innebär ju att det finns många fler tänkbara människor som avlidit. Det förblir nog därför ett mysterium om man vill försöka datera bilden med utgångspunkt i flaggandet på halv stång.

Apropå ilgodset så undrar jag om det är huset i förgrunden som menas? Eller är det den finare och större stenbyggnaden lite längre bak som jag frågade om i mitt förra inlägg? Hela området är ju så förändrat att man dessvärre har få referenspunkter kvar att hänga upp det hela på. I varje fall jag som har minnen från ca 1952 i Stockholm känner inte igen mig i byggnaderna här på bilden från 'baksidan' av Cst!

Flaggan

av Överkörmästaren, Tuesday, July 25, 2017, 08:56 (2461 dagar sedan) @ Arne

Men om det inte är slottet som flaggar på halv stång så är det kanske riksdags-/riksbankshuset, för det är ju inte så värst mycket närmare?

Jag tror...

av 53 Wadsten, Tuesday, July 25, 2017, 06:15 (2461 dagar sedan) @ NOR

Flaggan på Stockholms slott är hissad om HM Konungen är hemma, mycket riktigt tretungad.

Jag tror...

av Rolf Nordin, Tuesday, July 25, 2017, 11:14 (2461 dagar sedan) @ NOR

... så också. Förstorar man bilden så sitter flaggstången inte på Slottet. Och flagga är inte heller tretungad. Syftar man med hjälp av de gamla kartor som finns på stockholmskallan.se talar mycket för Riksdagshuset (eller kanske Riksbanken). Jag vill datera bilden till runt -40 med tanke på hur byggnaderna ligger vid ilgodset -34 och -40.

Ingen biltrafik ser ut att förekomma. När var det förbjudet att köra bil på söndagar p g a ransoneringen? Kan det hjälpa dateringen kanske?

Jag tror... - söndagsförbudet

av Eder Ebbe, Tuesday, July 25, 2017, 11:32 (2461 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Förbudet mot privat bilkörning på söndagar hängde ihop med Suezkrisen 1956 - alltså inte aktuellt i det här fallet.

Jag tror... Ibr-vagnarna och påbyggnaden

av BD, Tuesday, July 25, 2017, 11:54 (2461 dagar sedan) @ Rolf Nordin

... så också. Förstorar man bilden så sitter flaggstången inte på Slottet. Och flagga är inte heller tretungad. Syftar man med hjälp av de gamla kartor som finns på stockholmskallan.se talar mycket för Riksdagshuset (eller kanske Riksbanken). Jag vill datera bilden till runt -40 med tanke på hur byggnaderna ligger vid ilgodset -34 och -40.

Ingen biltrafik ser ut att förekomma. När var det förbjudet att köra bil på söndagar p g a ransoneringen? Kan det hjälpa dateringen kanske?

De två Ibr-vagnarna med träpåyggnad för vedtransporter begränsar tiden bakåt. Hade BJ Ib-vagnar, vilka levererades före SJ vagnar, någonsin sådan påbyggnad?
När kom de första SJ Ibr till Sverige? När beordrades träpåbyggnaden?