Littera på Co8d vagnar efter 1956? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Tuesday, July 25, 2017, 01:30 (2460 dagar sedan)

Som rubriken, vilken littera fick 30-tals vagnarna Co8d efter 1956?

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Mattias Jansson, Tuesday, July 25, 2017, 01:58 (2460 dagar sedan) @ K Lemming

Som rubriken, vilken littera fick 30-tals vagnarna Co8d efter 1956?

Det var bara C som blev B liksom på övriga, så Co8a blev Bo8a etc, och samma sak gällde Co8d. Bo8d alltså.
(Med reservation för att jag kan ha missat något enstaka litt där man även kan ha ändrat exempelvis någon siffra så var det på det viset över hela linjen; BCo11a blev ABo11a etc.)

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, July 25, 2017, 11:07 (2459 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Som rubriken, vilken littera fick 30-tals vagnarna Co8d efter 1956?


Det var bara C som blev B liksom på övriga, så Co8a blev Bo8a etc, och samma sak gällde Co8d. Bo8d alltså.
(Med reservation för att jag kan ha missat något enstaka litt där man även kan ha ändrat exempelvis någon siffra så var det på det viset över hela linjen; BCo11a blev ABo11a etc.)

En intressant följdfråga är vad som hände med de sittvagnar som innehöll gamla förstaklasskupéer. Blev de ombyggda med ny förstaklassinredning (= gammal andraklassinredning) eller förblev de oförändrade, att nyttjas av vem som helst med förstaklassbiljett, eller togs de fåtaliga vagnarna helt enkelt ur tjänst?

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Mattias Jansson, Tuesday, July 25, 2017, 11:37 (2459 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Som rubriken, vilken littera fick 30-tals vagnarna Co8d efter 1956?


Det var bara C som blev B liksom på övriga, så Co8a blev Bo8a etc, och samma sak gällde Co8d. Bo8d alltså.
(Med reservation för att jag kan ha missat något enstaka litt där man även kan ha ändrat exempelvis någon siffra så var det på det viset över hela linjen; BCo11a blev ABo11a etc.)


En intressant följdfråga är vad som hände med de sittvagnar som innehöll gamla förstaklasskupéer. Blev de ombyggda med ny förstaklassinredning (= gammal andraklassinredning) eller förblev de oförändrade, att nyttjas av vem som helst med förstaklassbiljett, eller togs de fåtaliga vagnarna helt enkelt ur tjänst?

I princip fanns inga andra (gamla) förstaklassvagnar annat än sovvagnar, och på 1950-talet hade det dessutom varit så ganska länge. Alla dessa (det var inte så värst många heller) blev alltså olika varianter på WL 1956 (fram till dess fanns inget särskilt sovvagnslitt).

Tre vagnar hittade jag som gick från Ao3 till So3: 1412, kungliga vagnen 1864 och före detta SWB-vagnen 3603. Jag misstänker att ingen av dessa var renodlade första klass sittvagnar utan att det - förutom kungavagnen - handlade om representations- eller direktionsvagnar eller liknande.

Så det tycks mig som att det faktiskt inte fanns några första klass sittvagnar alls att litterera om 1956.

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, July 25, 2017, 13:06 (2459 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Som rubriken, vilken littera fick 30-tals vagnarna Co8d efter 1956?


Det var bara C som blev B liksom på övriga, så Co8a blev Bo8a etc, och samma sak gällde Co8d. Bo8d alltså.
(Med reservation för att jag kan ha missat något enstaka litt där man även kan ha ändrat exempelvis någon siffra så var det på det viset över hela linjen; BCo11a blev ABo11a etc.)


En intressant följdfråga är vad som hände med de sittvagnar som innehöll gamla förstaklasskupéer. Blev de ombyggda med ny förstaklassinredning (= gammal andraklassinredning) eller förblev de oförändrade, att nyttjas av vem som helst med förstaklassbiljett, eller togs de fåtaliga vagnarna helt enkelt ur tjänst?


I princip fanns inga andra (gamla) förstaklassvagnar annat än sovvagnar, och på 1950-talet hade det dessutom varit så ganska länge. Alla dessa (det var inte så värst många heller) blev alltså olika varianter på WL 1956 (fram till dess fanns inget särskilt sovvagnslitt).

Tre vagnar hittade jag som gick från Ao3 till So3: 1412, kungliga vagnen 1864 och före detta SWB-vagnen 3603. Jag misstänker att ingen av dessa var renodlade första klass sittvagnar utan att det - förutom kungavagnen - handlade om representations- eller direktionsvagnar eller liknande.

Så det tycks mig som att det faktiskt inte fanns några första klass sittvagnar alls att litterera om 1956.

Nej, jag kan tänka mig att det inte fanns kvar några rena förstaklassvagnar i drift på 50-talet, men det fanns definitivt vagnar med förstaklasskupéer. Det är bara att titta i en kommunicka från den tiden så ser man att ett begränsat antal dagtåg erbjöd första klass.

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Mattias Jansson, Tuesday, July 25, 2017, 13:51 (2459 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Så det tycks mig som att det faktiskt inte fanns några första klass sittvagnar alls att litterera om 1956.


Nej, jag kan tänka mig att det inte fanns kvar några rena förstaklassvagnar i drift på 50-talet, men det fanns definitivt vagnar med förstaklasskupéer. Det är bara att titta i en kommunicka från den tiden så ser man att ett begränsat antal dagtåg erbjöd första klass.

Jag vet inte vilken typ av vagnar som användes för dessa fåtaliga tåg. Det är i princip två dagsnälltåg per dag på triangeln Stockholm - Malmö - Göteborg - Stockholm, och något ytterligare Västkustbanetåg till/från Oslo. Och det gäller alltså loktåg och 1950-talet (inga av expresstågen hade "gamla" 1kl).

Dessutom ser det faktiskt likadant ut i tidtabeller från 30-talet och med den tidens glesare trafik är det då bara ett dagsnälltåg per sträcka, 17-18 på Södra stambanan, 9-10 på västra och litet olika varianter på Västkustbanan.

Det ser till och med likadant ut i 1914 års tidtabell, ett tåg per triangelben och därtill ett par utrikesförbindelser från Stockholm och Oslo.

Och med tanke på att alla de vagnar som under alla dessa epoker - både 10- 30- och 50-tal - hade "A" som huvudlitt faktiskt var endera sovvagnar eller restaurangvagnar (de förra fick eget litt "WL" 1956, de senare fick "R" 1933) så får jag intrycket att renodlade sittvagnar med 1 klass knappt funnits under 1900-talet.

De enda "A"-sittvagnar jag hittat är just 1800-talsvagnar, och till saken hör att nästintill alla dessa blev "B" redan 1893, med undantag för ett mycket litet fåtal som behöll litt "A" till 1905-1907.

Någon annan kan säkert utreda om de här fåtaliga särskilt fina dagsnälltågens 1 klass möjligen var 2-klassvagnar där man bokat separat och till exempel för färre personer per kupé eller om det verkligen var avdelningar med särskilt lyxig inredning; jag kan i a f inte hitta sittvagnar med sådana litt efter förra sekelskiftet.

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Christer Fredriksson, Tuesday, July 25, 2017, 14:15 (2459 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Finns det några sammansättningsplaner från dessa tåg från början på 1950-talet?

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Jan Frelin, Tuesday, July 25, 2017, 22:29 (2459 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Enligt någon av SMJ's personvagnsböcker ordnades sittplatser i första klass i andraklasskupeer där mittsätet blockerades.

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Christer Fredriksson, Tuesday, July 25, 2017, 11:38 (2459 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Inredningarna i 1:a klass behölls som de var tidigare!

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Gunnar Olson, Tuesday, July 25, 2017, 14:22 (2459 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Inredningarna i 1:a klass behölls som de var tidigare!

Jag har sett en bild från en sittvagnskupé i gamla 1 klass. Den såg ut att vara identisk med en dito i gamla 2 klass med undantag av att inredningen var kompletterad med lösa kuddar i mitten av sofforna. Om min iakttagelse stämmer kanske man bara tog bort dessa kuddar.

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av -RB-, Tuesday, July 25, 2017, 16:22 (2459 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Försök till svar för flera frågande .

Jag har läst någonstans att 1 klass sittplatser före 1956 var i 2 klass kupéer där man bara lät 4 (eller färre ?) få sittplats och "reserverade" de 2 (eller fler ?) "lediga" platserna så de som hade råd el dyl kunde åka ståndsmässigt .

Tant Edit anmärker , och jag gjorde en halvhjärtad koll i böckerna SJ Stålvagnar av 30-tals och 40-50-tals modell :

30 tal Sid 27-28 under A resp B , 4 sittplatser i 1 klass men sittvagnarna har litt "Bo" .

Sid 63 - 65 Bo4b här står lite i texten om 1 klass kupéerna som man skapar genom att flytta armstöden (i 2 klass kupéerna) så det bara blir 4 pl i kupén . Bild sid 64 .
Vagnen märkt "1 och 2 klass" utvändigt med möjlighet att sätta en plåtbit över "1" .

40-50 tal SJ svetsade Bo4b presenteras på sid 49-51 .

Det verkar som trävagnarna Bo3 och Bo4a också var konvertibla till 1 klass .

mvh Rolf Berg

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av s svensson, Tuesday, July 25, 2017, 18:53 (2459 dagar sedan) @ -RB-

Det verkar som om Ni krånglar till det.

Co8d blev Bo8d 3 juni 1956 Dock lite undantag. Vagnar som fick serveringskupe blev Bo8ca och m40 svetsade vagnar Co8d blev Bo8d men fick senare litt Bo8b då de fick barnkupe.

Co18 (fd GDG) blev Co8d och sedan Bo8d.
Det finns en artikel från 1972 i TÅG.

Sedan så fanns det första klassvagnar Bo4b som blev Ao14b 3 juni 1956.
De nitade vgnarna (11 st om jag kommer ihåg rätt) så byggdes två vagnar om till A015b och tre kupeer fick 2 klass med inredning ganska lika de som fanns i BFo4. De resterande 9 A014b blev Bo9c och detta innebar att man flyttade om platsnummren enbart. Inredningen behölls och några vagnar (5 st) blöev åter Ao14b . Sedan så kom det ny inredning 2 klass (modernt tyg) i 9 vagnar litt Bo9d.
De m40 vagnar som fanns blev ombyggda till Bc senare BC1. Under något år fanns litt A8 i stället men då var inredningen fortfarande samma som BC1. Tjänst på Uppsala-pendeln och många upprörda resenärer.

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Mattias Jansson, Tuesday, July 25, 2017, 19:20 (2459 dagar sedan) @ s svensson

Det verkar som om Ni krånglar till det.

Nja det är snarare så att tråden vandrat vidare något från rubriken. Den frågan besvarade jag redan igår kväll, därefter har det kommit att handla litet allmänt om gamla första klass. Det är sådant som händer på nätet, men att det skulle utgöra en tillkrångling har jag svårt att se, en ämnesvandring möjligen.

Exempel på 1 klass sittvagnar före 1956 Bo4b

av -RB-, Wednesday, July 26, 2017, 02:31 (2459 dagar sedan) @ -RB-

Försenad "rättelse" av lånad tråd och lite bilder frn samlingsportalen :

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFM00028

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBFM00022

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFM00312

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFM00313

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF04728

Lite osäker på om någon bild visar 4 plats kupé . Nedersta bilden med de 3 damerna finns daterade både 1920 och 1930 och i en annan variant .

Sökt på samlingportalen Bo4b .

mvh Rolf Berg

Littera på Co8d vagnar efter 1956?

av Thomas Tell, Wednesday, July 26, 2017, 00:31 (2459 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

En intressant följdfråga är vad som hände med de sittvagnar som innehöll gamla förstaklasskupéer. Blev de ombyggda med ny förstaklassinredning (= gammal andraklassinredning) eller förblev de oförändrade, att nyttjas av vem som helst med förstaklassbiljett, eller togs de fåtaliga vagnarna helt enkelt ur tjänst?

Vagnarna som användes för förta klass sittresenärer under 1950-talet var Bo4b där de mittersta kupéerna användes för detta. I dessa kupéer fick endast 4 personer sitta i stället för 6 i andra klass. Kupéernas inredning skilde sig inte mycket åt så de behövde aldrig någon ombyggnad.
Bland trävagnarna användes Bo4a och tidigare innan ombyggnad Bo3. Men i BCo:or och BFo:or kunde också kupéer användas för första klass så dessa vagnar målades blå/brunröda i stället för grön/brunröda.
/tell