Arlövs Mekaniska Verkstad (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kirby, Sunday, December 21, 2008, 10:10 (5577 dagar sedan)

Hej!

Var finns arkivet för Arlövs Mekaniska Verkstad? Har försökte i NAD utan lyckande.

Tackar

Kirby

ÅmÅJ

Arlövs Mekaniska Verkstad

av Olof W, Sunday, December 21, 2008, 14:27 (5577 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Tyvärr så tror jag Stefan har fel. BoA har varit i Malmö stadsarkiv men som jag förstod det så är de ritningar han presenterade från Kockums ritningsarkiv och inte Arlövs.

/Olof

Arlövs Mekaniska Verkstad

av Stefan Nilsson, Sunday, December 21, 2008, 14:53 (5577 dagar sedan) @ Olof W

Tyvärr så tror jag Stefan har fel. BoA har varit i Malmö stadsarkiv men som jag förstod det så är de ritningar han presenterade från Kockums ritningsarkiv och inte Arlövs.

/Olof

Aha, då mindes jag fel - går för fort ibland - beklagar detta! :-|

Arkiv

av BD, Sunday, December 21, 2008, 15:45 (5577 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Ta kontakt med Peter Zarl, han har uppgifter om Arlövs arkiv.

Arkiv

av Kirby, Sunday, December 21, 2008, 18:23 (5577 dagar sedan) @ BD

Ta kontakt med Peter Zarl, han har uppgifter om Arlövs arkiv.

Tack för det här - men hur ska jag göra det?

Kirby

ÅmÅJ

Arlövs Mekaniska Verkstad arkivs plats

av BD, Sunday, December 21, 2008, 21:50 (5577 dagar sedan) @ Kirby

Industrimuseet


Ett nytt hantverks- och industrimuseum har under hösten öppnats i källaren till Arlövs bibliotek. En stor del av museet består av resterna av det repslagerimuseum som brann på Herman Gotthardtsområdet (nuvarande Strandängen) 2003. I museet berättas också om gamla arlövsindustrier som Waggonfabriken, Skriv&Rit och Perfekta Tryck.

Museet skall också spegla kommunens hantverkshistoria. Under hösten visas verktyg och material som hör till körsnärsyrket. Föremålen har tillhört körsnär Lisén som mot slutet av sitt liv hade körsnärsverkstad i ett garage i Åkarp.

Öppet: måndagar kl 11 - 13, torsdagar kl 16 - 19.

Visningar efter överenskommelse, tel 040-43 93 28

Bilder från invigningen av museet den 27 september.

Hemmet för Arlövs arkiv

Arlövs Mekaniska Verkstad arkivs plats

av Gunnar Olsson, Monday, December 22, 2008, 15:56 (5576 dagar sedan) @ BD

Namnet på verkstaden var väl Rössels mekaniska verkstad senare ASJ ?

Arlövs Mekaniska Verkstad arkivs plats

av Kurt G. Möller, Sthlm, Monday, December 22, 2008, 16:43 (5576 dagar sedan) @ Gunnar Olsson

Först Rössels, sen Arlöfs, sen ASJ!

När skedde sen koncernbildningen? Dvs ASJA, ASJF + ASJL = respektive A., Falun (fd V & M) och Linköping? Var inte Linköping sist in i familjen?

Ingick ytterligare ngn enhet?

Arlövs Mekaniska Verkstad och Ludvig Rössel

av Stig Lundin, Monday, December 22, 2008, 22:21 (5576 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Först Rössels, sen Arlöfs, sen ASJ!

När skedde sen koncernbildningen? Dvs ASJA, ASJF + ASJL = respektive A., Falun (fd V & M) och Linköping? Var inte Linköping sist in i familjen?

Ingick ytterligare ngn enhet?

Verkstaden i Arlöv startades av Ludvig Rössel 1898. Från 1902 (eventuellt något tidigare) var namnet Waggonfabriken i Arlöf. Rössel satsade därefter på vagntillverkning på Gotland vid Fole Mek Verkstad.
ASJ i Linköping torde inte ha varit sist in i familjen eftersom koncernnamnet var AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ), det namn som verkstaden i Linköping hade från 1908.
Det fanns även en enhet, ASJ Parca i Gävle, som byggde tankvagnar.
/Stig Lundin

Arlövs Mekaniska Verkstad och Ludvig Rössel

av Ola Almquist, Tuesday, December 23, 2008, 01:50 (5575 dagar sedan) @ Stig Lundin

Enligt Industrilok i Skåne - Malmöhus län av Janis Priedits:
"År 1898 bildades Ludvig Rössels Mekaniska Verkstads AB för tillverkning av vågar, järnvägsvagnar och spårvagnar. Samma år flyttade Rössel tillverkningen från Malmö till Arlöv där fabriken byggts 1897 - 98. Redan 1902 försattes företaget i konkurs, men verksamheten kom åter igång under firma AB Arlöfs Mekaniska Verkstad och Waggonfabrik. Produktionen inriktades helt på rullande järnvägsmateriel och industrin blev omfattande med omkring 1300 tillverkade vagnar per år. 1918 övertogs av konkurrensskäl Waggonfabriken av AB Svenska Järnvägsverkstäderna (bildat 1907), som fortsatte med vagntillverkningen till 1965 då den upphörde."

Vagn- & Maskinfabriks AB i Falun som ursprungligen var ett dotterbolag till Stora Kopparbergs Bergslags AB övertogs även detta av ASJ 1918.

M.v.h.
Ola

Arlövs Mekaniska Verkstad och Ludvig Rössel - skyltar

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, December 23, 2008, 11:09 (5575 dagar sedan) @ Ola Almquist

V & M:s loktillverkarskyltar hade lite olika texter under årens lopp.

Först bara "Vagn- & Maskinfabriken, Falun". - /Innan man kostade på patenträttighet till Schmidts överhettare så trasslade man med någon egen variant (på EJ-lok); skyltarna sade t ex 1912 "Patent anmäldt" på lok 163, som var KBJ nr 10./

Sedan, någon period under 1. världskriget, "Stora Kopparbergs Bergslags AB, Vagn- & Maskinfabriken, Falun".

Slutligen, från 1918, "AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Vagn- & Maskinfabriken, Falun".

Jag vet inte om hela denna textmassa sen fanns med på varenda ångloksskylt - 1943 års Gp-lok hade den i varje fall = sista ångloken fr vst.

Hur var det med senare dieselskyltar, t ex Dalahästarnas...??

VM falun loktillverkarskyltar [9 bilder]

av Niklas Biedermann ⌂ @, Tuesday, December 23, 2008, 11:45 (5575 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Nej, din teori om överhettarpatenten stämmer inte. Jag har ingen aning, men nedan är det som står på skyltar jag har bilder från. Kanske så att kunden fick Schmids överhettare om han betalade för det?
Patent Anmält:
164/1913, HWJ 23
216/1915 SJ S
238/1917 SJ E
Men
131/1911 hade Schmidt's överhettare enligt text på skylten

Fram till 1943 eller 1944 stod VM-falun på skyltarna, sedan kom ASJ-loggan. Nånstans har jag en notering om när det var mer exakt.

Här är några bilder. (Finns givetvis större, men det blir så tungladdat)

80/1908
[image]
216/1915
[image]
255/1918
[image]
276/1919
[image]
309/1924 Of
[image]
330/1925 D
[image]
500/1943 D
[image]
575/1951 Da
[image]
721/1954 Tp (Likadana som t.ex. T2p)
[image]

VM falun loktillverkarskyltar [9 bilder] - Obs

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, December 24, 2008, 03:08 (5574 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Tack för fina bilder, Niklas!! Intressant - jag har själv bara ett par av alla dessa varianter i samlingen.

Du tycks ju ha rätt betr. överhetteriet - men kan VM 216 på bilden ha varit enda undantaget? Alltså en SJ-beställning av ett ICKE Schmidt-lok...? (Obs. att detta inte handlar om "ångtorkare"; SJ provbeställde ju några lok m sådana tidigare.)

Faluns tillverkning är ö h t rätt dåligt dokumenterad...

OBS angående Faluns tillv.lista: Ånglok och andra lok hade gemensam nummerserie!
Ett antal glapp i ångloksförteckningen finns därmed, t ex för no. 141-48 och 184-209, som var tidiga elloksbyggen (Oa, Pa, Od m m).

VM Falun köpte kompletta överhettarutrustningar

av BD, Wednesday, December 24, 2008, 07:01 (5574 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Falun köpte ett antal kompletta överhettningsutrustningar från N&H.
Återkommer vid tillfälle när och hur det förhöll sig.
Schmidts överhettarepatent bör ha upphört under 1:a världskriget varefter Falun var fria att tillverka Schmidts överhettare.

För övrigt kan påpekas att skyltbilderna är värdelösa enär de inte går att läsa i nuvarande storlek.

VM Falun köpte kompletta överhettarutrustningar

av Niklas Biedermann ⌂ @, Wednesday, December 24, 2008, 09:12 (5574 dagar sedan) @ BD

För övrigt kan påpekas att skyltbilderna är värdelösa enär de inte går att läsa i nuvarande storlek.

De har kanske mellandagsrea på optikern! :-D (Som man frågar får man svar...)

Bättre små bilder där folk faktiskt ids vänta på att inlägget har laddat klart än inlägg fyllda av mastodontbilder som bara pensionärer och de redan frälsta orkar vänta på! Som det antyds i texten skulle ju den som frågar fått större, men eftersom de är värdelösa funderade jag på att ta bort dem i stället. Det är nämligen inte så att jag tar mig tiden att redigera mängder med skyltbilder för ett inlägg utan jag tar dem i det format de redan finns i datorn. Då blir det så eller väldigt mycket större.

VM falun loktillverkarskyltar [9 bilder] - Obs

av Niklas Biedermann ⌂ @, Wednesday, December 24, 2008, 09:01 (5574 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tack för fina bilder, Niklas!! Intressant - jag har själv bara ett par av alla dessa varianter i samlingen.

Du tycks ju ha rätt betr. överhetteriet - men kan VM 216 på bilden ha varit enda undantaget? Alltså en SJ-beställning av ett ICKE Schmidt-lok...?

Nejdå, som jag skrev i texten, minst ett av SJ's E-lok (238/1917) hade också faluns egna (exakt samma skylt som den från S:en), och med tanke på att jag bara har bild på vardera en skylt från en VM byggd E och S förefaller det väldigt osannolikt att just dessa skulle vara de enda.
Här är en annan variant från en B-maskin (1380), VM 266/1919 "Överhettare Patent" (Jaså!? Vems då?)
[image]
Synd att nån våldfört sig på gångjärnen. Verkar vara vanligt att de är borta. Det är f.ö. bara ungefär 3/4 av de visade skyltarna som är mina, resten har jag bara plåtat just för att kunna göra sådana sammanställningar och liknande.

För den delen hade alla (?) svenska loktillverkare (och flesta utomlands också) genomgående nummerserier som började med 1 (nja, t.ex. ASEA har en större lucka) och räknade uppåt oberoende av loktyp. Alla möjliga uppdelningar, nomenklatur osv är till stor del sånt som senare entusiaster har hittat på för att de bara intresserar sig för en sak eller har behov av att sortera in saker i fack men som var ointressant "då det begav sig". Lite som med "epok III" inom modelljärnvägeriet...

VM falun loktillverkarskyltar [9 bilder] - detalj

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, December 24, 2008, 14:14 (5574 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Jag glömde kommentera VM 255 och 276:

Notera rektangeln i mitten. Denna var avsedd att stansa in datum för beviljat trafiktillstånd! Något slags påbud om detta måste ha gått ut (fr VoV?) cirka 1906, då de första exemplen dyker upp, bl a på NoHABs halvsmå ovala cylinderskyltar, men rektanglarna applicerades inte konsekvent på alla gjutmodeller - och framför allt blev NÄSTAN aldrig några datum instansade!!!

God jul, alla skyltälskare, och övriga läsare oxå!!!

Arlövs Mekaniska Verkstad och Ludvig Rössel [11 skyltbilder]

av Niklas Biedermann ⌂ @, Tuesday, December 23, 2008, 11:50 (5575 dagar sedan) @ Ola Almquist

Detta har jag att komma med...
Måhända att det är alla svenska varianter (fanns dock också t.ex. motorvagnstillverkarskyltar X9p mm)

Rössel 1900
[image]
Rössel 1901
[image]
Vagnfabriken Arlöf 1901 (!)
[image]
Waggonfabriken Arlöf 1903
[image]
Waggonfabriken Arlöv 1934
[image]
ASJ Waggonfabriken Arlöv 1939
[image]
Waggonfabriken Arlöv 1943
[image]
ASJ Arlöv 1956
[image]
ASJ Arlöv 1960
[image]
Export Bulgarien 1912
[image]
Boggi 1912
[image]

Arlövs Mekaniska Verkstad och Ludvig Rössel [11 skyltbilder]

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, December 24, 2008, 03:23 (5574 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Stiliga bilder! Lustigt med blandningen av "vagn-" och "waggon-" vid sekelskiftet - kan det ha varit ngn typ av bråk med en annan tillverkare...??

Dalahästarna (fr 1957) hade som sagt skyltar av Tp-typ - så även DONJ-loken 1-4 (fr 1959), vad jag minns. Motorvagnar kanske inte fick tvnr. på skyltarna (jfr även Niklas andra inlägg!)

Arlövs Mekaniska Verkstad och Ludvig Rössel [11 skyltbilder]

av Niklas Biedermann ⌂ @, Wednesday, December 24, 2008, 09:08 (5574 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Dalahästarna (fr 1957) hade som sagt skyltar av Tp-typ - så även DONJ-loken 1-4 (fr 1959), vad jag minns. Motorvagnar kanske inte fick tvnr. på skyltarna (jfr även Niklas andra inlägg!)

Jag tror alla Falundieslar hade samma skyltar som t.ex. Tp. Jag har väl sett nåt dussin varav minst Tp, Z6p, T21 och T2p (de två förstnämnda byggdes ju också av MaK) bland (f.d.) SJ-lok, resten diverse industrilok, och alla har haft likadana skyltar.
Däremot hade dessa dieselelektriska lok som bland annat SSAB köpte ett gäng av andra skyltar, som ellokens, ASEA-ASJ kombinerat, de har också både ASEA och ASJ tv.nr.

Rälsbussarna mfl hade samma skyltar som personvagnarna, inga tillverkningsnummer (såvitt jag sett...)

Arlövs Mekaniska Verkstad

av Torgny Wallin @, Arlöv, Tuesday, September 22, 2009, 22:46 (5302 dagar sedan) @ Kirby

Hej!

Var finns arkivet för Arlövs Mekaniska Verkstad? Har försökte i NAD utan lyckande.

Tackar

Kirby

ÅmÅJ

Hej !

Vad vill du veta om företaget ?

hör av dig så ska vi se vad vi kan göra för dig.

Mvh
TW