stationen i "Lysande landning" trener serien (Järnväg allmänt)

av jugge, Thursday, July 27, 2017, 15:50 (2464 dagar sedan)

Hej
Någon som vet vilken station är i trenter serien "Lysande landning" som gick i dag på svt?

Var ju inifrån stationen också!
Kanske bara kulliser?
Någon som vet?

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av HJP, Thursday, July 27, 2017, 17:45 (2464 dagar sedan) @ jugge

Hej
Någon som vet vilken station är i trenter serien "Lysande landning" som gick i dag på svt?

Var ju inifrån stationen också!
Kanske bara kulliser?
Någon som vet?

****
Segersäng ligger på Nynäsbanan. Stationshuset har gul färg på fjällpanel (heter den så?), som är typisk för SNJ.

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av Sune Nylén, Thursday, July 27, 2017, 18:42 (2464 dagar sedan) @ HJP

Är det liggande panel där bräderna överlappar varandra,så är det helt rätt.
:-) Sune

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av HJP, Thursday, July 27, 2017, 21:36 (2464 dagar sedan) @ Sune Nylén

Är det liggande panel där bräderna överlappar varandra,så är det helt rätt.
:-) Sune

****
Nej, det ser mer ut som fiskfjäll. Små bitar som ligger omlott. De är rundade nedtill. En mardröm att skrapa och måla om huset.

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av Jöran Johansson, Thursday, July 27, 2017, 22:01 (2464 dagar sedan) @ HJP

Nej, det ser mer ut som fiskfjäll. Små bitar som ligger omlott. De är rundade nedtill. En mardröm att skrapa och måla om huset.

Såvitt jag vet brukar de kallas träfjäll. Kanske finns det någon mer fackmannamässig beteckning.

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av IH, Thursday, July 27, 2017, 22:54 (2464 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det korrekta benämningen för väggbeklädnaden på de flesta stationer på Nynäsbanan är "träspån" och i det här fallet "väggbeklädnad av träspån". Det kallas ofta för "väggspån" när det sitter på vägg och "takspån" när det är takbeläggning.

Sedan finns det säkert många dialektala varianter. Jag har hört "bäversvansar".

När det gäller träspån för tak- och väggbeklädnad så var takspånen oftast huggen och väggspånen oftast sågad.

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av larsess, Wednesday, August 02, 2017, 11:07 (2458 dagar sedan) @ HJP

Hej!
Fjällpanel är mycket riktigt namnet på sådan panel som de flesta SNJ-stationerna hade/har.
Även vanlig på kyrkor och villor från 1890-talet.
Panel med överlappande, liggande bräder som felaktigt säljes under detta namn i brädgårdarna heter egentligen "Panel på förvandring" med en korrekt (bortglömd) term!
Hoppas detta uppskattas som "onödigt vetande"!
/Larsess

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av Rolf Nordin, Thursday, July 27, 2017, 19:04 (2464 dagar sedan) @ HJP

Hej
Någon som vet vilken station är i trenter serien "Lysande landning" som gick i dag på svt?

Var ju inifrån stationen också!
Kanske bara kulliser?
Någon som vet?


****
Segersäng ligger på Nynäsbanan. Stationshuset har gul färg på fjällpanel (heter den så?), som är typisk för SNJ.

SJ signatur Sr, SJ signatur Ssä. Öppnad 28 dec -01- Stn hette Sorunda till 1 maj -17. Blev håll- o lastplats 1 dec -28. Ösmo var huvudstn. Den 11 juni -45 blev Segersäng trafikplats med stationsförman som stf. Sista tjänstgöring hade Gösta Eriksson -67. [Källa: "Nynäsbanan", Landgren, Kenneth et al.].

Så här ser det ut idag:
https://www.google.se/maps/@59.0288798,17.9276751,3a,75y,291.45h,89.38t/data=!3m7!1e1!3...

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av TågmuppStockholm, Thursday, July 27, 2017, 23:14 (2464 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Missade denna. När går den i repris?

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av Jonny Saljefeldt, Friday, July 28, 2017, 06:44 (2463 dagar sedan) @ TågmuppStockholm

Missade denna. När går den i repris?

Båda avsnitten finns på Svt Öppet Arkiv - se Rolf Nordins första inlägg i tråden.

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av Rolf Nordin, Friday, July 28, 2017, 09:18 (2463 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Hej
Någon som vet vilken station är i trenter serien "Lysande landning" som gick i dag på svt?

Var ju inifrån stationen också!
Kanske bara kulliser?
Någon som vet?


****
Segersäng ligger på Nynäsbanan. Stationshuset har gul färg på fjällpanel (heter den så?), som är typisk för SNJ.


SJ signatur Sr, SJ signatur Ssä. Öppnad 28 dec -01- Stn hette Sorunda till 1 maj -17. Blev håll- o lastplats 1 dec -28. Ösmo var huvudstn. Den 11 juni -45 blev Segersäng trafikplats med stationsförman som stf. Sista tjänstgöring hade Gösta Eriksson -67. [Källa: "Nynäsbanan", Landgren, Kenneth et al.].

Så här ser det ut idag:
https://www.google.se/maps/@59.0288798,17.9276751,3a,75y,291.45h,89.38t/data=!3m7!1e1!3...

Scenerna vid Sägersäng börjar ca 14 min. in på Del 2.
https://www.oppetarkiv.se/video/1311940/lysande-landning-avsnitt-2-av-2

Detta är INTE Sägersäng. Sägersäng har inte fjällpanel utan liggande panel och inte den höga tornliknande byggnaden. Jämför med Google-länken. I boken "Nynäsbanan" finns en sv/v bild från -87 (filmens inspelningsår). (Om det inte vore så förb. omständligt att visa bilder på detta forum skulle jag göra det.)

Hmm ... vilken station är det då som framträder i filmen ... ?

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av HJP, Friday, July 28, 2017, 11:07 (2463 dagar sedan) @ Rolf Nordin


Detta är INTE Sägersäng. Sägersäng har inte fjällpanel utan liggande panel och inte den höga tornliknande byggnaden. Jämför med Google-länken. I boken "Nynäsbanan" finns en sv/v bild från -87 (filmens inspelningsår). (Om det inte vore så förb. omständligt att visa bilder på detta forum skulle jag göra det.)

Hmm ... vilken station är det då som framträder i filmen ... ?

****
Du har rätt. Det är inte Segersäng. Jag såg stationsskylten, i filmen, och tog för givet att det var den stationen.
Nu tror jag att det är Ösmo. Det huset har ett torn, på gatusidan.

Stationen i "Lysande landning", Trenterserien - SNJ

av Micke Carlsson, Friday, July 28, 2017, 11:40 (2463 dagar sedan) @ HJP

Det är definitivt Ösmo, och bostadshusen på Bergsvägen skymtar också kortvarigt i bakgrunden.

(Har inte Segersäng kvar sina fjäll trots fasadändringar, jag ville minnas att det var Hemfosa som fått plankpanel)