Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967, bild. (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Friday, July 28, 2017, 07:23 (2458 dagar sedan)

Bilden tagen norrut mellan Sankt Eriksbron och Karlberg. Vad är det för pelare som syns ovanför bakre delen av loket? Är det något långt borta eller strax bortanför spåren?
[img]http://i.imgur.com/I3gTk6B.jpg[/img]

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967, bild.

av 53 Wadsten, Friday, July 28, 2017, 09:10 (2458 dagar sedan) @ Ulfe

Dagen efter högertrafikomläggningen och spårvagnsdöden i Stockholm.

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967, bild.

av Micael Lindgren, Friday, July 28, 2017, 09:23 (2458 dagar sedan) @ Ulfe

Härlig bild.

Känner behov av ett besök hos dig och kolla på fina bilder. :-)

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967, bild.

av 53 Wadsten, Friday, July 28, 2017, 09:28 (2458 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Samma här:-)

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967, bild.

av L-O A., Friday, July 28, 2017, 11:16 (2458 dagar sedan) @ Ulfe

Hej.
"Pelaren" ser ut att vara en skorsten.
[img]http://i.imgur.com/rrl6F7B.jpg[/img]
L-O A.

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967, bild.

av Ulfe, Friday, July 28, 2017, 11:47 (2458 dagar sedan) @ L-O A.

Hej.
"Pelaren" ser ut att vara en skorsten.
[img]http://i.imgur.com/rrl6F7B.jpg[/img]
L-O A.

Snyggt, tack! Det måste vara skorstenen på din bild ovan som syns på min brors bild.

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967, bild.

av 53 Wadsten, Friday, July 28, 2017, 13:03 (2457 dagar sedan) @ Ulfe

Visst är det hääärliga:-) bilder.

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967, bild.

av H Lundén, Friday, July 28, 2017, 18:07 (2457 dagar sedan) @ Ulfe

På den trafikkarta över Stockholm,som vi fick vid högertrafikomläggning, syns det att det låg någonting som kallas Rörstrand mellan spåren och Klara Strand(sleden) i jämnhöjd med Karlbergs station. Och att det fanns en bro över till detta något från Norrbackagatan. Om jag minns rätt var det en murbruksfabrik, som jag köpte bruk från när jag byggde 1964.

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – cementfabriken

av Arne, Friday, July 28, 2017, 18:40 (2457 dagar sedan) @ H Lundén

På den trafikkarta över Stockholm,som vi fick vid högertrafikomläggning, syns det att det låg någonting som kallas Rörstrand mellan spåren och Klara Strand(sleden) i jämnhöjd med Karlbergs station. Och att det fanns en bro över till detta något från Norrbackagatan. Om jag minns rätt var det en murbruksfabrik, som jag köpte bruk från när jag byggde 1964.

Jag tror att du tänker på den cementfabrik som fanns nere vid Karlbergssjön och hitom Klarastrandsledens dåtida vägversion. Den här cementfabriken fick mängder av sandlaster fraktade på Mälarskutor och pråmar vilka lade till alldeles vid fabriken nere vid sjön där sanden lastades av. Man hade flera stora sandupplag på fabrikstomten så att det såg ut som ett mini-Sahara där. :-)

Bron över som du talar om är jag dock lite undrande till. Innan Rörstrandsparken på kullen utmed spåren vid Karlbergs station hade schaktats bort inför spårutbyggnaden i mitten på 60-talet så hade det däremot funnits en liten gångbro från Norrbackagatan vid stationsbyggnaden över spåren till den här disponentvillan. Den här gångbron kunde man nog också åka bil över till villan. Men det var ingen allmän trafik och/eller tyngre sådan.

Så mitt tips är att det som på din infokarta var markerat Rörstrand kan ha varit den tidigare Rörstrandsparken med disponentvillan på kullen. Men kullen bör ha varit borta vid Dagen H så att man hade kanske använt en äldre karta över området för att rita den här nya kartan. :-)

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – cementfabriken

av Ulfe, Friday, July 28, 2017, 19:02 (2457 dagar sedan) @ Arne


Bron över som du talar om är jag dock lite undrande till. Innan Rörstrandsparken på kullen utmed spåren vid Karlbergs station hade schaktats bort inför spårutbyggnaden i mitten på 60-talet så hade det däremot funnits en liten gångbro från Norrbackagatan vid stationsbyggnaden över spåren till den här disponentvillan. Den här gångbron kunde man nog också åka bil över till villan. Men det var ingen allmän trafik och/eller tyngre sådan.


Bron på Eniros historiska karta, daterad 1955-67.
Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.339699,18.030627&z=18&l=historic

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – cementfabriken

av Arne, Friday, July 28, 2017, 19:31 (2457 dagar sedan) @ Ulfe


Bron över som du talar om är jag dock lite undrande till. Innan Rörstrandsparken på kullen utmed spåren vid Karlbergs station hade schaktats bort inför spårutbyggnaden i mitten på 60-talet så hade det däremot funnits en liten gångbro från Norrbackagatan vid stationsbyggnaden över spåren till den här disponentvillan. Den här gångbron kunde man nog också åka bil över till villan. Men det var ingen allmän trafik och/eller tyngre sådan.

Bron på Eniros historiska karta, daterad 1955-67.
Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.339699,18.030627&z=18&l=historic

Ja, exakt! Det är just den bron jag skriver om ovan. Men observera att Rörstrandsparkens kulle med den här bron över till disponentvillan tillhörande den tidigare Rörstrandsfabriken var borta 1967; kullen hade schaktas bort inför utvidgningen till fyra spår förbi Karlbergs station.

Så i bilden från 1967 syns tydligt de fyra spåren, dvs. de två extra spåren som fick plats i spårområdet sedan man rivit den gamla villan och sedan schaktat bort kullen. Observera att det är lite missvisande med Eniros angivna tidsperiod 1955-1967; det hade varit bättre med exakt årtal för den aktuella flygbilden.

Jag tror alltså att den historiska kartan inte återspeglar förhållandet vid Dagen H exempelvis. Mina minnesbilder av området säger att det snarare är många år tidigare vi kan se i den här historiska luftbilden. ;-)

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – cementfabriken

av Ulfe, Saturday, July 29, 2017, 09:11 (2457 dagar sedan) @ Arne


Bron över som du talar om är jag dock lite undrande till. Innan Rörstrandsparken på kullen utmed spåren vid Karlbergs station hade schaktats bort inför spårutbyggnaden i mitten på 60-talet så hade det däremot funnits en liten gångbro från Norrbackagatan vid stationsbyggnaden över spåren till den här disponentvillan. Den här gångbron kunde man nog också åka bil över till villan. Men det var ingen allmän trafik och/eller tyngre sådan.

Bron på Eniros historiska karta, daterad 1955-67.
Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.339699,18.030627&z=18&l=historic


Ja, exakt! Det är just den bron jag skriver om ovan. Men observera att Rörstrandsparkens kulle med den här bron över till disponentvillan tillhörande den tidigare Rörstrandsfabriken var borta 1967; kullen hade schaktas bort inför utvidgningen till fyra spår förbi Karlbergs station.

Så i bilden från 1967 syns tydligt de fyra spåren, dvs. de två extra spåren som fick plats i spårområdet sedan man rivit den gamla villan och sedan schaktat bort kullen. Observera att det är lite missvisande med Eniros angivna tidsperiod 1955-1967; det hade varit bättre med exakt årtal för den aktuella flygbilden.

Jag tror alltså att den historiska kartan inte återspeglar förhållandet vid Dagen H exempelvis. Mina minnesbilder av området säger att det snarare är många år tidigare vi kan se i den här historiska luftbilden. ;-)

Kullen var ju kvar 4/9 1967, den är ju med på min brors bild. Inga spårarbeten inom bildområdet är påbörjade när bilden togs.

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – 50-årig minnesskärva

av Arne, Saturday, July 29, 2017, 12:02 (2457 dagar sedan) @ Ulfe


Bron över som du talar om är jag dock lite undrande till. Innan Rörstrandsparken på kullen utmed spåren vid Karlbergs station hade schaktats bort inför spårutbyggnaden i mitten på 60-talet så hade det däremot funnits en liten gångbro från Norrbackagatan vid stationsbyggnaden över spåren till den här disponentvillan. Den här gångbron kunde man nog också åka bil över till villan. Men det var ingen allmän trafik och/eller tyngre sådan.

Bron på Eniros historiska karta, daterad 1955-67.
Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.339699,18.030627&z=18&l=historic


Ja, exakt! Det är just den bron jag skriver om ovan. Men observera att Rörstrandsparkens kulle med den här bron över till disponentvillan tillhörande den tidigare Rörstrandsfabriken var borta 1967; kullen hade schaktas bort inför utvidgningen till fyra spår förbi Karlbergs station.

Så i bilden från 1967 syns tydligt de fyra spåren, dvs. de två extra spåren som fick plats i spårområdet sedan man rivit den gamla villan och sedan schaktat bort kullen. Observera att det är lite missvisande med Eniros angivna tidsperiod 1955-1967; det hade varit bättre med exakt årtal för den aktuella flygbilden.

Jag tror alltså att den historiska kartan inte återspeglar förhållandet vid Dagen H exempelvis. Mina minnesbilder av området säger att det snarare är många år tidigare vi kan se i den här historiska luftbilden. ;-)


Kullen var ju kvar 4/9 1967, den är ju med på min brors bild. Inga spårarbeten inom bildområdet är påbörjade när bilden togs.

Tack för klarläggandet. Ja, du har säkert rätt i kronologin. Jag tolkade inte trädkronorna över de sista vagnarna i tåget som att de träden verkligen stod på kullen mittemot Karlbergs station; jag tyckte att det såg ut som att det var alltför nära till den här verkstaden med skorstenen.

Minnena från den här tiden för femtio (50) år sedan är emellertid av naturliga skäl inte helt kristallklara så därför är de här bilderna som din bror tagit ovärderliga för att man ska kunna pussla ihop ens minnesskärvor till en helhet! :-)

[img]http://i.imgur.com/I3gTk6B.jpg/[/img]

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – 50-årig minnesskärva

av H Lundén, Saturday, July 29, 2017, 17:47 (2456 dagar sedan) @ Arne

Det jag skrev om var inte en cementfabrik utan en murbruksfabrik. Ett relativt litet företag, som levererade i lösvikt murbruk till villabyggare och liknande till mycket förmånliga priser. De körde ut bruket på små engelska lastbilar, Morris tror jag. Det var smalt och backigt hos dem och fullstora lastbilar gick inte att komma fram med hos dem. Det är därför jag tror att deras fabrik låg på villakullen du nämner med tillfart över den smala bron. Men som du skriver, det är över 50 år sedan nu.

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska

av Arne, Friday, July 28, 2017, 18:15 (2457 dagar sedan) @ Ulfe

Hej.
"Pelaren" ser ut att vara en skorsten.
[img]http://i.imgur.com/rrl6F7B.jpg[/img]
L-O A.


Snyggt, tack! Det måste vara skorstenen på din bild ovan som syns på min brors bild.

Ja, det verkar sannolikt. Men vad kan det varit för byggnad alldeles nedanför järnvägsspåren? Vad hade det varit för verksamhet i lokalerna? Kan det ha varit något kopplat till järnvägen eller vad? På Eniros historiska kartor för tiden 1955-1967 ser man den här byggnaden mellan järnvägen och Karlbergssjöns östligaste del. Men på Enirokartan är det endast två spår medan det i Björn Elthammars bild är fyra spår.

I Björn E:s bild från 4 september 1967 har man alltså hunnit med att bygga ut spåren förbi Karlbergs station. Men det innebär också att den större kulle med Rörstrandsfabrikens disponentvilla i den s.k. Rörstrandsparken hade hunnit försvinna (läs: blivit bortschaktad) i samband med spårutbyggnaden i mitten av 60-talet.

Jag undrar vad som egentligen kan ha funnits kvar av den här rätt stora och långsmala byggnaden med skorsten i september 1967? Detta skrivet med tanke på att det här även fanns Klarastrandsledens föregångare, dvs. vägen som gick utmed vattnet från dåvarande Lokstallsbron och ända fram till Karlbergs slott och passagen under spåren från Rörstrandsgatan?

Det lär därför ha varit trångt om saligheten alltså i det här området alldeles utmed järnvägen efter spårfördubblingen vid Karlberg. Som gammal Kungsholmsbo så kommer jag ihåg området bra; jag minns den gamla disponentvillan och Rörstrandsparken. Men inte den här skorstensförsedda byggnaden, Kan någon fylla i mina minnesluckor vore jag mycket tacksam! :-) :-)

[size=small][b]Citat från Wikipedia:[/b]
[color=#009][i]Av det villasamhälle för fabrikens högre tjänstemän som fanns inom området finns i dag ingenting kvar. Viktigare tjänstemän hade lägenheter i slottets bottenvåning, i olika byggnader och i ett par villor. Robert Almström lät bygga en egen villa, Parkvillan, i den så kallade Rörstrandsparken mellan järnvägen och Karlbergskanalen, på andra sidan järnvägen ungefär där Karlbergs station ligger, och disponenten Holdo Stråle hade sin bostad och sitt kontor i slottet.

Den sista villan, som låg på en bergknalle intill Karlbergs järnvägsstation, som var disponent Robert Almströms villa, eller Villa Rörstrand eller Stora Fabriksvillan, fanns kvar fram till mitten av 1960-talet, då den revs för järnvägens utbyggnad.[/i][/color][/size]

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska

av 53 Wadsten, Friday, July 28, 2017, 18:30 (2457 dagar sedan) @ Arne

Vart kan F-maskinen vara på väg, kanske Karlstad med snälltåg 67

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska

av Arne, Friday, July 28, 2017, 19:50 (2457 dagar sedan) @ Ulfe

Jag tycker nog att det ser ut som 4 spår på Eniros historiska karta som är daterad 1955-67. Byggnaden med skorstenen borde vara den som ligger ung. mitt i bild. Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.338148,18.032891&z=18&l=historic

Om du ser på Eniros delade bild (den historiska 1955-1967 till vänster och den moderna 2011-2114 till höger) vilken du länkar till så ser man ju tydligt att spårområdet är ungefär hälften så brett i den gamla flygbilden jämfört med dagens förhållande. Det tyder väl på färre spår då (två spår?); spårutvidgningen skedde ju på grund av behovet av fler spår inför pendeltågstrafikens start andra halvan av 60-talet.

Men vad var det för verksamhet som fanns i den gamla avlånga byggnaden med 'skorstenen'? Det återstår att utreda tycker jag. Är det ingen som har lite förslag på vad det kan ha varit? Och vad var det för underlig skorsten egentligen? Man kan ju se att det finns en snedställd stege upp till en skyddsräckeförsedd plattform runt själva toppen på 'skorstenen'. Är det egentligen någon form av ventiationstorn?

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska

av Ulfe, Friday, July 28, 2017, 20:15 (2457 dagar sedan) @ Arne

Jag tycker nog att det ser ut som 4 spår på Eniros historiska karta som är daterad 1955-67. Byggnaden med skorstenen borde vara den som ligger ung. mitt i bild. Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.338148,18.032891&z=18&l=historic


Om du ser på Eniros delade bild (den historiska 1955-1967 till vänster och den moderna 2011-2114 till höger) vilken du länkar till så ser man ju tydligt att spårområdet är ungefär hälften så brett i den gamla flygbilden jämfört med dagens förhållande. Det tyder väl på färre spår då (två spår?); spårutvidgningen skedde ju på grund av behovet av fler spår inför pendeltågstrafikens start andra halvan av 60-talet.

Det är ju 7 spår jämte byggnaden med skorstenen på den nyare kartan och 4 spår på den äldre kartan.

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska

av Gunnar Ekeving, Friday, July 28, 2017, 20:20 (2457 dagar sedan) @ Ulfe

Det är ju 7 spår jämte byggnaden med skorstenen på den nyare kartan och 4 spår på den äldre kartan.

ja, fyra spår har funnits sedan 1800-talet; [link=http://ekeving.se/r/siSJ/C-4783_1933.jpg]signalinstruktionsritning från 1933[/link]

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska

av Arne, Friday, July 28, 2017, 20:40 (2457 dagar sedan) @ Ulfe

Jag tycker nog att det ser ut som 4 spår på Eniros historiska karta som är daterad 1955-67. Byggnaden med skorstenen borde vara den som ligger ung. mitt i bild. Länk till platsen.
https://kartor.eniro.se/?c=59.338148,18.032891&z=18&l=historic


Om du ser på Eniros delade bild (den historiska 1955-1967 till vänster och den moderna 2011-2114 till höger) vilken du länkar till så ser man ju tydligt att spårområdet är ungefär hälften så brett i den gamla flygbilden jämfört med dagens förhållande. Det tyder väl på färre spår då (två spår?); spårutvidgningen skedde ju på grund av behovet av fler spår inför pendeltågstrafikens start andra halvan av 60-talet.

Det är ju 7 spår jämte byggnaden med skorstenen på den nyare kartan och 4 spår på den äldre kartan.

A-OK! Jag ger mig. Men min poäng var att det var färre spår då när gångbron från Karlbergs stationsbyggnad vid Norrbackagatan fortfarande gick över spåren till den tidigare kullen med den dåvarande Rörstrandsparken än det är numer. Man rev ju villan på höjden just för att kunna schakta bort kullen och därmed få plats för fler spår.

Och breddningen som automatiskt blev följden av att få plats för fler spår måste ju ha påverkat utrymmet mellan det utvidgade spårområdet och Karlbergssjön. Alltså platsen för verkstadsbyggnaden med sin skorsten, den dåvarande Klarastrandsvägen och övrig verksamhet. Men tråden handlade ju primärt om vad det var för en verkstadsbyggnad som hade den här skorstenen på bilden. Dvs. att antalet spår var av mindre intresse för diskussionen! :-)

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska

av Gåård, Friday, July 28, 2017, 19:58 (2457 dagar sedan) @ Ulfe

Byggnaden var en gammal verkstadsbyggnad, som tidigare hade tillhört Rörstrandsfabriken. Den revs 1967 vid Klarastrandsledens tillkomst.
Denna information hittade jag i H Björkman och G Ekströms bok om Stockholms Järnvägar del 2.

Mvh Fredrik

Strax S. om Karlberg i Stockholm 1967 – Eniros historiska

av Arne, Friday, July 28, 2017, 20:51 (2457 dagar sedan) @ Gåård

Byggnaden var en gammal verkstadsbyggnad, som tidigare hade tillhört Rörstrandsfabriken. Den revs 1967 vid Klarastrandsledens tillkomst.
Denna information hittade jag i H Björkman och G Ekströms bok om Stockholms Järnvägar del 2.

Mvh Fredrik

Stort tack, Fredrik! Stod det något mer i boken om den verkstaden som exempelvis firmanamn och vad man tillverkade etc.? Jag är nyfiken eftersom jag mycket väl minns kullen med Parkvillan på andra sidan spåren från Karlbergs station. Men jag kan inte alls minnas den här verkstadsbyggnaden trots att jag måste ha sett den.

Jag kommer speciellt ihåg en vinter som jag och min flickvän gick över isen på Karlbergssjön och sedan genom den här Rörstrandsparken med disponentvillan för att sedan via gångbron komma över till Norrbackagatan. Nog borde man ha minnen från den här avlånga verkstadsbyggnaden med sin karaktäristiska skorsten om man har rört sig i området utmed spåren och Karlbergssjön?! :-)

Strax S. om Karlberg i Stockholm 2017.

av NOR, Sunday, July 30, 2017, 10:34 (2456 dagar sedan) @ Ulfe

Bilden tagen norrut mellan Sankt Eriksbron och Karlberg. Vad är det för pelare som syns ovanför bakre delen av loket? Är det något långt borta eller strax bortanför spåren?
[img]http://i.imgur.com/I3gTk6B.jpg[/img]

Det enda som är sig likt från 1967 är husen på Kungsholmen. Allt annat har blivit förnyat och förändrat.
[img]http://i699.photobucket.com/albums/vv355/Elektrisk/Fotografier/DSCN9837_X.jpg[/img]