Stationsskrivare vid 18 års ålder (Järnvägspersonal)

av mormorsgruvan, Friday, July 28, 2017, 14:12 (2458 dagar sedan)

En person vid Sölvesborgs-Christianstads jernväg blev stationsskrivare vid den låga åldern av 18 år och 7 månader, efter att ha börjat som elev vid 15 års ålder.
Finns det liknande exempel vid andra privatbanor?

Stins vid 13 års ålder ...

av johanmmolin, Friday, July 28, 2017, 16:15 (2458 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Nästan för bra för att vara sant men ändå, FVÖJ anno 1894:

13-årige Arvid Pettersson från Närkes bergslagstrakter far till släktingar i Östergötland och blir stationskarl i Borghamn 1/9. När stinsarna runtomkring (Rogslösa, Herrestad m fl platser) har söndagsledigt tar Arvid sin tralla och far ut och vikarierar för dem för 25 öre.

1 oktober blir han Sveriges yngste stins i Borghamn! Efterträder då Simon Jonas Malm, som blir stins i Rogslösa.

Stins vid 13 års ålder ...

av Kjell Aghult, Friday, July 28, 2017, 16:48 (2458 dagar sedan) @ johanmmolin

Nästan för bra för att vara sant men ändå, FVÖJ anno 1894:

13-årige Arvid Pettersson från Närkes bergslagstrakter far till släktingar i Östergötland och blir stationskarl i Borghamn 1/9. När stinsarna runtomkring (Rogslösa, Herrestad m fl platser) har söndagsledigt tar Arvid sin tralla och far ut och vikarierar för dem för 25 öre.

1 oktober blir han Sveriges yngste stins i Borghamn! Efterträder då Simon Jonas Malm, som blir stins i Rogslösa.

Hur klarade denne grabb Morsetelegrafin? Den var ju i princip enda sambandsmedel
som fanns. Kassor och redovisning?
Stinstiteln var även vid privatbanorna reserverad för bara de största stationernas
föreståndare.
Att P. börjat vid 13 i stationstjänst överhuvudtaget är troligt. Det gjorde även en f d kollega till mig, i Emmaboda (CVJ) 1938. Men då som notisbud.

Stins vid 13 års ålder ...

av Lennart Fransson, Friday, July 28, 2017, 18:02 (2458 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nästan för bra för att vara sant men ändå, FVÖJ anno 1894:

13-årige Arvid Pettersson från Närkes bergslagstrakter far till släktingar i Östergötland och blir stationskarl i Borghamn 1/9. När stinsarna runtomkring (Rogslösa, Herrestad m fl platser) har söndagsledigt tar Arvid sin tralla och far ut och vikarierar för dem för 25 öre.

1 oktober blir han Sveriges yngste stins i Borghamn! Efterträder då Simon Jonas Malm, som blir stins i Rogslösa.

Hur klarade denne grabb Morsetelegrafin? Den var ju i princip enda sambandsmedel
som fanns. Kassor och redovisning?
Stinstiteln var även vid privatbanorna reserverad för bara de största stationernas
föreståndare.
Att P. börjat vid 13 i stationstjänst överhuvudtaget är troligt. Det gjorde även en f d kollega till mig, i Emmaboda (CVJ) 1938. Men då som notisbud.

En tidiagre kollega (f. -29) började i Lessebo som notisbud vid 14 års ålder och blev kvar där yrkeslivet ut, vilket bör ha blivit ungefär 48 år.

Sigge tkl biträde på ULB

av Sune Nylén, Saturday, July 29, 2017, 08:09 (2457 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur klarade denne grabb Morsetelegrafin? Den var ju i princip enda sambandsmedel
som fanns. Kassor och redovisning?


Min gamle gode vän sedan många skidäventyr, Sigurd Lindén,född i december 1924,
berättade en gång följande; I Ödskölt på ULB fanns inte så mycket att ta sig för. Järnvägsstationen låg strax intill där han bodde, och han tillbringade mycken skolfri tid där,genom att gå ärenden, vilket väl innebar bära ut notiser o.dyl och annat smått. Han lärde sig också snabbt att telegrafera.
En gång i mitten av 30 talet kom det upp en man från byrån i Uddevalla. Han satt inne på expeditionen och gick igenom div. skrivelser och räkenskaper. Ett tåg avgick och Sigge kom in på expeditionen i sällskap med tkl.
Denne slog sig ner intill mannen, medan Sigge gick fram till telegrafapparaten på bordet, kallade på nästa station, slog TÅG UT, Rätt tid, och SL. allt under stigande förvåning hos mannen från Uddevalla. Sigge sa´ att; Jag nådde ju nätt och jämt upp till telegrafnyckeln,så man kan ju förstå mannens undrande fråga ; Va´ e´ de´ för en???
Ja, han går som elev här sade Tkl. Jaså!!! varpå mannen återgick till sina rapporter.
På söndagar var ordinarie tkl ledig, och det kom då upp en man från Uddevalla, att tjänstgöra som tkl. När sista tåget för aftonen skulle gå, ställde han från Uddevalla sig vid tåget, gav avgång, lade ner signalstaven på plattformen, och hoppade på tåget mot Uddevalla.
Sigge tog då upp staven,bar in den på tågex .telegraferade TÅG UT till Bäckefors, släckte, låste och gick hem.
Det var när jag visade honom en bild från Ödskölt ur ULB boken som han sa´ ;Där står jag och morfar.Han var väl då 5 á 6 år. Nu blev det ingen jvg. bana för den
gode Sigge, utan han slutade som distriktschef med att sälja olja för B P.

Sigge tkl biträde på ULB

av Kjell Aghult, Saturday, July 29, 2017, 10:50 (2457 dagar sedan) @ Sune Nylén

Min gamle gode vän ....

Jag vill absolut inte fördärva historien, men liknande berättelser finns från flera småbanor. Framlidne kollega Sten var son till stationsmästaren i Svanshals på MHJ
(Stationsnamn efter en närliggande sjö). Pappan skulle ha avtalsenlig fridag varannan Soh - 48-tim-veckan reglerades med sänkt dagligt timuttag - tror det genomsnittligt var 7 tim 20 min. Förstått utspritt över dagen, i anslutning till tågdags (Obevakad körning än sällsynt). Raster mellan tågen, man "bodde ju på jobbet", som i t ex lantbruket. Kunde lätt gå upp i lägenheten.
De föreskrivna varannan Soh "vikarierade" Stens syster, för bokstavligen "en femma om dan". Frågan är om hon kunde mer Morse än tåganmälningsfraserna. Och de väl mest formalitet, Soh hade MHJ entågsdrift - med motorvagn, senare rälsbuss. Soh låg ju också godstrafiken nere, mest var att sälja lokalbiljetter. Och huru Posten öppen?

Tkl medåkning i sista bevakade tåg var t o m formellt reglerat för Varnhem (Vikarier från Skara). Och för ett morgonpass i Nora stad (NBJ). Tkl/växlaren där åka med
för fortsatt arbete i Gyttorp.

Kollega Göte varit TÖJ siste nyanställde - 1 feb 1950 efter realen året före. Blev
tids nog s k linjevikarie på Norrköping Ö. En veckas jobb att avverka vikariaten
på övre f d NÖJ, åka kvällstid från plats till plats. Väl ibland smått "hemmagjort",
med trafikinspektör Almqvists goda minne - SJ 38 trafiksektion var än mycket "TÖJ", NVHJ förvaltning upplösts. Sköllersta hade länge tågmöten först och sist på arbetsdagen (Kvällsmötet flyttades med tiden till Pålsboda).

38 ts indrogs 1961 - SJ Norrköpingsförvaltningar slogs samman.

Sigge tkl biträde på ULB

av Sune Nylén, Saturday, July 29, 2017, 11:43 (2457 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja,det där att ha lärt sig att telegrafera hade han glädje av för 28 år sedan, när man sökte statister till Kurt Olsson filmen här i Göteborg.
Man skulle skriva upp färdigheter som var lite udda, personer som har sådana brukar vara lika sällsynta som feltryckta frimärken - och han skrev då att han behärskade Morse signalering.
Och si! Han fick en roll, där han sitter i ett tält och tar emot ett signalmeddelande som han sedan lämnar fram. Vill minnas det stod att Kurtan blivit pappa.
Så man vet aldrig när man kan få nytta av de mest udda kunskaper man en gång fått.
Min farfar gick som elev en tid på Fellingsbro jvg stn i början av 1880 talet, han
var född 1864 i Rockhammar, hans tjänstebetyg ligger här, och han kunde i åttoårsåldern det där med tata -ditt-tata, ja han hade en ramsa,säkert något fräckt, som ingen förstod. Jag har ju också ärvt mycket av hans talanger.:-D
Till skillnad från sin äldre bror Hjalmar, som var telegrafist och stationsskrivare vid BJ i ett 25 tal år,innan han gick över till annan verksamhet, så valde han en annan "bana" än järnvägen.
:-) Sune

Sigge tkl biträde på ULB

av Kjell Aghult, Saturday, July 29, 2017, 16:13 (2457 dagar sedan) @ Sune Nylén

Så man vet aldrig när man kan få nytta av de mest udda kunskaper man en gång fått.

En gång var Morsekunnande nödvändigt för att komma någon vart på operativt kontor vid järnvägen. Pappa gick 1930-32 års SJ trafikelevkurs, den sista med telegrafi som obligatoriskt ämne. Denna utbildning låg i Tomteboda i något som idag skulle likna en datasal. Där
eleverna kunde kommunicera med varann. Både SJ och Telegrafverkets reglementen läras in - stationerna var ju ofta även telegramombud (Nordstjärneskylten).
Telegrafiprovet liknade ett skrivmaskinsprov, där tidsåtgång och felantal sammanvägdes.

De flesta järnvägars nyrekrytering inställdes under depressionen - mer gällde att
kunna behålla redan anställda. Vid nästa SJ trafikelevkurs - 1936-1938 års - hade något viktigt hänt: Även "Väg och Vatten" godtagit att slopa telegrafikravet, 1934 (SJ gjort det i 1929 års Säo). Eleverna fick nu vid behov Morseutbildas lokalt. Gamle kollega Rune gått trafikelev i Falkenberg, mindes
telegrafin på "Pyttan" (Slopad 1945). Sista SJ-linje med sådan omrustades ca 1950 - jag aldrig lyckats klara ut vilken. Sista sådan Telegrafverkslinje var Ånge-Sundsvall, omställd 1948.

Sista amerikanska tågledarorder på Morse lär ha utfärdats på stora Burlington Northern
i Whitehall, Montana, så sent som 1982-05-06. Se "Train dispatcher" i engelska Wikipedia.

Sigge tkl biträde på ULB

av Överkörmästaren, Saturday, July 29, 2017, 16:29 (2457 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Har det hänt något konstigt med din dator, Kjell? Du har alltid skrivit oklanderligt, men nu är dina inlägg fulla med omotiverade radbrytningar.

Sigge tkl biträde på ULB

av Kjell Aghult, Saturday, July 29, 2017, 16:46 (2457 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Har det hänt något konstigt med din dator, Kjell? Du har alltid skrivit oklanderligt, men nu är dina inlägg fulla med omotiverade radbrytningar.

Tack för komplimangen! Mitt senast sända inlägg, kl 16.13 om Morsetelegrafin,
är någotsånär korrekt skrivet och ser normalt ut avsänt. Jag avvaktar t v.

Sigge tkl biträde på ULB

av Överkörmästaren, Saturday, July 29, 2017, 17:24 (2457 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Har det hänt något konstigt med din dator, Kjell? Du har alltid skrivit oklanderligt, men nu är dina inlägg fulla med omotiverade radbrytningar.


Tack för komplimangen! Mitt senast sända inlägg, kl 16.13 om Morsetelegrafin,
är någotsånär korrekt skrivet och ser normalt ut avsänt. Jag avvaktar t v.

Jag har gjort en skärmdump som jag kan mejla dig (jag har skickat ett mejl till dig från forumets mejlfunktion, har för mig att den ska funka nu) som visar vad jag menar.

Stins vid 13 års ålder ...

av Lars Ågren, Friday, July 28, 2017, 16:55 (2458 dagar sedan) @ johanmmolin

Tittade i några utgåvor av Järnvägsmatrikeln med anledning av uppgifterna om Arvid Peterson. Han förekommer inte i matrikeln för år 1897. Stationsmästare i Borghamn är då August Vallentin Larsson, född 1860. Han blev stationsmästare 1889. I matrikeln för år 1902 finns Gustaf Arvid Peterson som stationsmästare i Borghamn. Han var född 1881 blev extra kontorsbiträde vid FVÖJ 1897 och stationsmästare i Borghamn 1899. Han är kvar i Borghamn till 1919, då han flyttar till Hästholmen. Det är vad matriklarna säger. Finns andra uppgifter om honom? Hur det än är började hans järnvägskarriär tidigt men det finns fler exempel.

Stins vid 13 års ålder ...

av johanmmolin, Saturday, July 29, 2017, 13:52 (2457 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det förefaller som om mina källor således haft tre respektive fem års fel. Det var ju en ung man som tjänstgjorde i Borghamn i vilket fall som helst.

Undrar när man kan datera historien från Svan(s)hals? Stationen hade förstås hamn efter kyrkan, den rimligen enda som har en förgylld svan på toppen av kyrktornet istället för ett kors. Sjön är förstås Tåkern.
Den historien var hursomhelst ett guldkorn, något jag aldrig hade hört förut. Tack för den!

Stins vid 13 års ålder ...

av Kjell Aghult, Saturday, July 29, 2017, 15:00 (2457 dagar sedan) @ johanmmolin

Undrar när man kan datera historien från Svan(s)hals? Stationen hade förstås hamn efter kyrkan, den rimligen enda som har en förgylld svan på toppen av kyrktornet istället för ett kors. Sjön är förstås Tåkern.

Sten var född 1910. Jag skrev 2010 en artikel om honom "Anställd vid två småbanor".
Jag hittar dock inte just nu var SJK tog in den. Så historien kan kanske dateras till
ca 1930.

Stins vid 13 års ålder ...

av Ola Almquist, Saturday, July 29, 2017, 18:20 (2457 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Undrar när man kan datera historien från Svan(s)hals? Stationen hade förstås hamn efter kyrkan, den rimligen enda som har en förgylld svan på toppen av kyrktornet istället för ett kors. Sjön är förstås Tåkern.

Sten var född 1910. Jag skrev 2010 en artikel om honom "Anställd vid två småbanor".
Jag hittar dock inte just nu var SJK tog in den. Så historien kan kanske dateras till
ca 1930.

Tåg 2/10 enligt ekeving.se.

M.v.h.
Ola

Stins vid 13 års ålder ...

av johanmmolin, Sunday, July 30, 2017, 16:34 (2456 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ok, värdefullt att kunna veta någorlunda vilket decennium till att börja med!

Just för ögonblicket har jag inte några tjänstetidtabeller tillgängliga förutom från 1938, som är inscannad.

Men jag är rätt säker på att loktågen inte försvann ur tjänstetabellerna förrän 1936.
Därefter skrevs alla persontåg som rälsbusståg, och lokalgodståg introducerades separat, med lokomotor enligt tjänstetabellen.

Dessförinnan kallades tåg 15 och 16 för "blandade tåg".

Dessutom så tror jag att de två stora resandetågen till och från s/s Trafik, tåg 1 och 2, framfördes som loktåg före 1936, och vad jag minns dubblerades som loktåg därefter, i varje fall på söndagarna, alternativt ersatte loktåg rälsbussarna då, oavsett vad som stod i tjänstetabellen.

Ska man då tro att man kan ringa in historien till något år under andra hälften av 1930-talet?

Eller så spelade rälsbuss eller loktåg inte så förtvivlat stor roll i Svanshals på söndagarna på 30-talet ...