GM-Släpen UDFo12p 1718 og UDFo15p 1719 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Steen Michelsen, Sunday, July 30, 2017, 16:54 (2452 dagar sedan)

Det er ikke meget der er at finde om disse på nettet, billeder har jeg heller ikke kunnet finde. Det eneste jeg kan læse mig frem til: Efter ombygningen til at gå med YBo5p blev UDFo12p 1718 tildelt 27 ms og UDFo15 1719 tildelt 2 ms Linköping.

Er der nogen der kan fortælle om hvor de har været anvendt, og hvornår de er blevet ombygget til at gå med YBo5p?

M.v.h.

Steen

GM-Släpen UDFo12p 1718 og UDFo15p 1719

av Thomas Eriksson, Wednesday, August 02, 2017, 18:10 (2449 dagar sedan) @ Steen Michelsen

UDFo6p/UDFo12p 1718: Byggt av General Motors för Västergötland-Göteborgs Järnvägar 1945. Gick på linjen Mariestad-Gårdsjö med posttransporter. Ombyggt för multipelkoppling 1954 och därefter placerat i Kalmar. Tillbaka till Västgötabanan 1959 och användes till 1965.

UDFo7p/UDFo15p 1719: Byggt av General Motors för Västergötland-Göteborgs Järnvägar 1945. Gick med posttransporter mellan Lidköping-Skara-Skövde. Ombyggt för multipelkoppling 1956 och fick därefter tjänstgöra i Östergötland och användes till 1964.

Uppgifterna hämtade ur Arne Hällqvists bok ”Rälsbussar och släpvagnar vid Statens Järnvägar, SJK nr 38.
MVH/Thomas

GM-Släpen UDFo12p 1718 og UDFo15p 1719

av Patrik Eriksson, Thursday, August 03, 2017, 13:46 (2448 dagar sedan) @ Thomas Eriksson

UDFo6p/UDFo12p 1718: Byggt av General Motors för Västergötland-Göteborgs Järnvägar 1945. Gick på linjen Mariestad-Gårdsjö med posttransporter. Ombyggt för multipelkoppling 1954 och därefter placerat i Kalmar. Tillbaka till Västgötabanan 1959 och användes till 1965.

UDFo7p/UDFo15p 1719: Byggt av General Motors för Västergötland-Göteborgs Järnvägar 1945. Gick med posttransporter mellan Lidköping-Skara-Skövde. Ombyggt för multipelkoppling 1956 och fick därefter tjänstgöra i Östergötland och användes till 1964.

Uppgifterna hämtade ur Arne Hällqvists bok ”Rälsbussar och släpvagnar vid Statens Järnvägar, SJK nr 38.
MVH/Thomas

Jag tror inte att 1718 och 1719 var tursatta på sina placeringar i Östergötland och Småland. Reserv och förstärkning var troliga uppgifter. Men att UDFo12p 1718 rullade på Kalmar-Berga någon gång måste ju ses som en lågoddsare.