Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 augusti 1947 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Tuesday, August 01, 2017, 11:54 (2453 dagar sedan)

Augusti 1947

Börjar tjänst som biträde i Vännäs.
Kanske finns beröringspunkter med ”cargoman”s anteckningar?

00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt

1 aug
packdag

2 aug
resdag Storuman – Vännäs tåg 2921

3 aug
tåg 9835
Vännäs 1.30/3.00, ensamt lok, förare Norberg, lok E2 981
- Umeå 3.38

tåg 2732,
Umeå 5.03, 6 axlar, förare Norberg, lok E2 981
- Vännäs 5.49/6.04

tåg 2795
Vännäs 21.12/22.32, 4 axlar, förare 12 Johansson, lok J 1237
Umeå
- Holmsund 23.50

4 aug
tåg 2796
Holmsund 0.00, 4 axlar, förare 12 Johansson, lok J 1237
- Umeå 0.15

tåg 9806
Umeå 1.30, ensamt lok, lok J 1237
- Vännäs 2.08/2.53

5 aug
tåg 22, (som elev)
Vännäs 8.34/9.06, förare Kempe, bitr 12745 Andersson, lok M 605
- Jörn 11.20/11.40

tåg 4353
Jörn 16.21/18.42, förare Kempe, lok M 610+Dg 364
- Vännäs 21.36/21.51

6 aug
tåg 22 (som elev)
Vännäs 8.34/9.47, förare Strömbergsson, bitr Sedin, lok M 620
- Jörn 11.44/11.59

tåg 21
Jörn 16.56/ , förare 2 Gustavsson, bitr 5124 Sjöström, lok M 606
- Vännäs 19.27/19.42

7 aug
tåg 8604 (som elev)
Vännäs 9.11/10.46, förare Fägnell, bitr 5129 Burstedt, lok Hg 656
-Vindeln 11.48

tåg 8603
Vindeln 12.39, förare Fägnell, bitr 5129 Burstedt, lok Hg 656
-Vännäs
växl Vännäs -14.10

9 aug
tåg 6056 (som elev)
Vännäs 16.17/17.12, förare Vall, bitr 5165 Andersson, lok M 609
-Jörn 20.17/20.32

9-10 aug
tåg 4351 (som elev)
Jörn 23.33/0.21, förare Nyman, bitr 5165 Andersson, lok M 612
- Vännäs 3.46/4.01

11 aug
tåg 8602 (som elev)
Vännäs 5.12/6.00, förare 7 Eriksson, bitr 5124 Sjöström, lok Dg 360
-Ekträsk 11.00

tåg 8601
Ekträsk 11.20. förare Nyman, bitr 5163 Johansson, lok Dg 364
- Vännäs 15.45

12 aug
tåg 4354 (som elev)
Vännäs 7.11/8.25, förare Sjöberg, bitr 12687 Israelsson, lok M 608
- Jörn 11.02/11.17

tåg 21
Jörn 16.56/17.40, förare Sjöberg, bitr 12764 Forsberg, lok M 604
- Vännäs 19.35/19.50

13 aug
tåg 91 (som elev) (dagsnälltåg till Stockholm)
Vännäs 7.54/8.29, förare 1 Eriksson, bitr 12747 ?, lok Dk 407
- Långsele 11.40/11.55

tåg 92
Långsele 16.47/17.17, förare 1 Eriksson, bitr 12647 Häggström, lok Ds 429
-Vännäs 20.24/20.37

14 aug
tåg 8604
Vännäs 9.11/10.46, förare 1 Eriksson, lok Hg 656
- Vindeln 11.25

tåg 8603
Vindeln 12.25, förare 1 Eriksson, lok Hg 656
- Vännäs 13.35

växling i Vännäs Hg 656 -17.30/18.00

15 aug
tåg 6058
Vännäs 3.40/5.25, förare 6 Johansson, elev 12783 Strandman, lok E2 903, kopplat, draglok M 605

tåg 8692
Hällnäs 6.25/6.55, förare 6 Johansson, elev Strandman, 44 axlar, 333 ton, lok E2 903
- Lycksele 9.05/9.35

tåg 8691
Lycksele 14.18/14.35, 370 ton, förare 6 Johansson, elev Strandman, lok E 986
- Hällnäs 17.05;

tåg 6707
Hällnäs 18.20, förare 6 Johansson, elev 12783 Strandman, lok E 986, kopplat, draglok Dg 362, med Lindman o Gyllensten
- Vännäs 19.05/20.00

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av Staffan Eriksson, Tuesday, August 01, 2017, 11:58 (2453 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

16 aug
tåg 8602
Vännäs 5.13/6.10, förare Lange, lok Dg 362
- Jörn 15.18

tåg 21
Jörn 17.30, förare Gustavsson, lok M 605
- Vännäs 19.36/20.01

19 aug
tåg 4355
Vännäs 11.00/11.39, förare Almberg, 892 ton, lok M 604
Forsmo, koppl Hg 656 med 12 Johansson
- Långsele 16.24/16.39

20 aug
tåg 4354
Långsele 2.00/2.59, förare 6 Eriksson, 104 axlar, 879 ton, lok M 604
/hängning i Selsjöbacken, trasigt element/
- Vännäs 9.41/11.41

21 aug
tåg 94
Vännäs 4.35/5.08, förare Forsgren, lok M 608
- Jörn 7.15/7.30

tåg 21
Jörn 16.56/17.15, 570 ton, förare Reidmar, lok M 608
- Vännäs 19.25/19.40

23 aug
reserv Vännäs, 18.00-24.00, tillsammans med 6 Johansson, Flykt, avrustat 4353 kopplat lok

24 aug
reserv 0.00 – 8.00
tåg 6763
Vännäs 8.30/10.20, 34 axlar, 350 ton, förare 2 Roos, lok E 1153
- Umeå 11.19

tåg 2756
Umeå 13.17, förare 2 Roos, lok E 1153
- Vännäs 14.00/

25 aug
tåg 6058, /kopplat/
Vännäs 3.40/5.25, förare Nyberg, bitr 12785 Nilsson, lok E2 1192
- Hällnäs 6.24

tåg 8692
Hällnäs 6.55, 235 ton, förare Nyberg, lok E2 1192
- Lycksele 9.00/9.52

tåg 8691
Lycksele 14.18/14.33, förare Nyberg, 12785 Nilsson, lok E2 903
- Hällnäs 16.50

tåg 6707
förare Nyberg, 12785 Nilsson, E2 903, (kopplat?)
- Vännäs 19.30/20.00

26 aug
tåg 8612
Vännäs 5.13/6.10, förare Nyman, lok Dg 364
- Jörn 15.15.

26-27 aug
tåg 4351
Jörn 23.33/ , 68 axlar, 787 ton, förare Nyman, lok M 615
- Vännäs 3.30/4.00, /lok i stall/

29 aug
tåg 4355
Vännäs 11.00/11.39, 90 ax, 785/408 ton, förare 2 Almberg, lok M 618
- Långsele 16.16/16.31, /tjädertupp Skorped – Aspeå/

30 aug
tåg 4354
Långsele 2.00/2.54, 64 axlar, 522 ton, förare 1 Eriksson, lok M 618
- Vännäs

31 aug
tåg 94
Vännäs 4.35/5.04, förare Myrberg, lok M 620
- Jörn 7.14/7.29

tåg 21
Jörn 16.56/17.20, förare Reidmar, lok M 615
- Vännäs 19.25/19.40

total tjänstgöringssträcka --47-08-31; 116 527 km

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av Merlin, Tuesday, August 01, 2017, 15:34 (2453 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

16 aug
tåg 8602
Vännäs 5.13/6.10, förare Lange, lok Dg 362
- Jörn 15.18

tåg 21
Jörn 17.30, förare Gustavsson, lok M 605
- Vännäs 19.36/20.01

19 aug
tåg 4355
Vännäs 11.00/11.39, förare Almberg, 892 ton, lok M 604
Forsmo, koppl Hg 656 med 12 Johansson
- Långsele 16.24/16.39

20 aug
tåg 4354
Långsele 2.00/2.59, förare 6 Eriksson, 104 axlar, 879 ton, lok M 604
/hängning i Selsjöbacken, trasigt element/
- Vännäs 9.41/11.41

21 aug
tåg 94
Vännäs 4.35/5.08, förare Forsgren, lok M 608
- Jörn 7.15/7.30

tåg 21
Jörn 16.56/17.15, 570 ton, förare Reidmar, lok M 608
- Vännäs 19.25/19.40

23 aug
reserv Vännäs, 18.00-24.00, tillsammans med 6 Johansson, Flykt, avrustat 4353 kopplat lok

24 aug
reserv 0.00 – 8.00
tåg 6763
Vännäs 8.30/10.20, 34 axlar, 350 ton, förare 2 Roos, lok E 1153
- Umeå 11.19

tåg 2756
Umeå 13.17, förare 2 Roos, lok E 1153
- Vännäs 14.00/

25 aug
tåg 6058, /kopplat/
Vännäs 3.40/5.25, förare Nyberg, bitr 12785 Nilsson, lok E2 1192
- Hällnäs 6.24

tåg 8692
Hällnäs 6.55, 235 ton, förare Nyberg, lok E2 1192
- Lycksele 9.00/9.52

tåg 8691
Lycksele 14.18/14.33, förare Nyberg, 12785 Nilsson, lok E2 903
- Hällnäs 16.50

tåg 6707
förare Nyberg, 12785 Nilsson, E2 903, (kopplat?)
- Vännäs 19.30/20.00

26 aug
tåg 8612
Vännäs 5.13/6.10, förare Nyman, lok Dg 364
- Jörn 15.15.

26-27 aug
tåg 4351
Jörn 23.33/ , 68 axlar, 787 ton, förare Nyman, lok M 615
- Vännäs 3.30/4.00, /lok i stall/

29 aug
tåg 4355
Vännäs 11.00/11.39, 90 ax, 785/408 ton, förare 2 Almberg, lok M 618
- Långsele 16.16/16.31, /tjädertupp Skorped – Aspeå/

30 aug
tåg 4354
Långsele 2.00/2.54, 64 axlar, 522 ton, förare 1 Eriksson, lok M 618
- Vännäs

31 aug
tåg 94
Vännäs 4.35/5.04, förare Myrberg, lok M 620
- Jörn 7.14/7.29

tåg 21
Jörn 16.56/17.20, förare Reidmar, lok M 615
- Vännäs 19.25/19.40

total tjänstgöringssträcka --47-08-31; 116 527 km

20 Augusti hänging i Selsjöbacken,trasigt element.
Vad exakt menas exakt med det?

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av Staffan Eriksson, Tuesday, August 01, 2017, 16:48 (2453 dagar sedan) @ Merlin

Hängning innebär att man inte tar sig upp utan blir stående. Kan bero på för tungt tåg eller för låg fart.
Fixas genom att:
sanda tillräckligt och försöka starta utan att slira.
backa och ta fart. Kräver ett antal tillstånd.
bakomvarande tågs lok kommer och skjuter på
lok från andra hållet kommer och hjälper till att dra.

Om elementet har med detta att göra vet jag inte. Någon tekniskt kunnig kan nog svara.

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av Thomas Tell, Tuesday, August 01, 2017, 21:53 (2452 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Om elementet har med detta att göra vet jag inte. Någon tekniskt kunnig kan nog svara.

Kan vara ett överhettningselement som brustit så ångan pyser ut på fel ställe.
/tell

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av Staffan Eriksson, Tuesday, August 01, 2017, 22:37 (2452 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hmm..... det var M(g) 604.

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av -RB-, Tuesday, August 01, 2017, 23:36 (2452 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Ursäkta att jag nog svarade fel person .

Jag hittar inget på "Rotorhålaxeldrift" som visar vad jag tror det är . Skummade i SJK elloksbok och hittar ingen sida som visar vad jag tänker på Men här en tysk WIKI variant om DR/DB E18 (på Tyska) :

https://de.wikipedia.org/wiki/Hohlwellen-Antrieb
Mer finns på federtopfantrieb .

Som ses finns det flera varianter . Ursprungligen skedde kraföverföringen med stålfjädrar (snäckfjädrar ?) från rotorhålaxelns insida med medbringare till hjulekrarna .
På sid 210 i ellokboken står att stålfjädrarna på M/Mg ställde till problem innan man gick över till gummielement och på sidan 211 är en ("princip")bild av drivanordningen efter man infört gummielementen .

Det finns mer om elloksboken om ellok med rotorhålaxeldrift , men jag hittade ingen skiss/ritning vid en snabbkoll .

mvh Rolf Berg

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av Staffan Eriksson, Wednesday, August 02, 2017, 00:04 (2452 dagar sedan) @ -RB-

"Trasigt element" kan alltså ge sämre dragkraft och orsaka hängningen som nämns?

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av -RB-, Wednesday, August 02, 2017, 01:29 (2452 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Ja reducerad vagnvikt om man tvingas skilja ifrån traktionsmotorn elektriskt . Ev kanske någon/några dessutom får skruva loss det trasiga drivelementet så att det inte trasslar in sig i "något" (bromsrörelse , traktionsmotor mm) .

OT , på 1980-1990 tal gällde att :
en traktionsmotor frånskild på sexmotorigt lok = reducera vagnvikt med 20 % .
en traktionsmotor frånskild på fyrmotorigt lok = reducera vagnvikt med 30 % .
Sen fanns det 3 elakingar (tror det var Rm 1260-1262) som var elektriskt kopplade så en frånskild traktionsmotor reducerade vagnvikten med 60 % . Vet inte hur de är kopplade idag .
Vet inte vilka reduktioner som gällde på 40-talet och vad som gäller idag .
Uttrycket traktionsmotor är ev felaktigt , ett alternativ är banmotor .

Edit rättat stavfel .

mvh Rolf Berg

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av -RB-, Wednesday, August 02, 2017, 04:58 (2452 dagar sedan) @ -RB-

Svammel från min sida , Rotorhålaxeldrift finns på Rc lok mfl .

M/Mg , F och Ma har Hålaxeldrift . Mycket finns i Postvagnen men nästan alla bilder har försvunnit .

En blandad kompott med de 4 första bilderna samt ritningen visar det jag tänkte på men inte skrev :

https://www.google.se/search?q=H%C3%A5laxeldrift&sa=N&hl=sv&site=webhp&...

Bilder av F lokstillverkning finns på Motala Industrimuseum men får bara användas med deras tillstånd . Om länkning bryter mot detta vet jag inte .
Principskisser på olika kraftöverföringar finns i SJ 100 års bok sid 272 .

Ursäkta röran .

mvh Rolf Berg

Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 31 augusti 1947

av Per Ljungberg, Wednesday, August 02, 2017, 09:00 (2452 dagar sedan) @ Merlin

Överföringen mellan hålaxeln och drivhjulet sker med fjädrande element. Jag har läst någonstans att man hade problem med dessa i början. De ersattes senare med fjäderelement av gummi som fungerade bättre. Troligen var det ett sådant fjäderelement som var trasigt så att en drivmotor fick skiljas ifrån. Därmed tappade man 1/6 av dragkraften.
PLj

Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 augusti 1947

av Anders Sandgren, Wednesday, August 02, 2017, 06:48 (2452 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Trevligt att se litet driftsuppgifter på J 1237.

Ur A Erikssons annotationsbok 1 - 15 augusti 1947

av Cargoman, Thursday, August 03, 2017, 22:55 (2450 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Augusti 1947

Börjar tjänst som biträde i Vännäs.
Kanske finns beröringspunkter med ”cargoman”s anteckningar?

Nej, tyvärr.
"Min gubbe" körde flera av de aktuella tågen tågen i augusti, men på andra datum.