Grindvakt (Järnvägspersonal)

av mormorsgruvan, Wednesday, August 02, 2017, 16:50 (2458 dagar sedan)

Hade grindvakten uniform?

Grindvakt

av Sune Nylén, Wednesday, August 02, 2017, 17:21 (2458 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Grindvakten var vanligen försedd med en svängd bricka i 1 mm mässing med kedja, att bäras på bröstet,ungefär modell som en Dagofficer.
Ordningsman vid S J hade något liknande i modell,fast mer påkostad och förnicklad
Den har texten G R I N D W A K T utsågad.
Den jag har är 20 cm bred. Den är från B J, men utan B J märke
:-) Sune

Grindvakt

av Kurt G Möller, Wednesday, August 02, 2017, 19:03 (2458 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sunes beskrivning är ganska uttömmande - men åtskilliga grindvakter hoppade in som tillfälliga vikarier, särskilt under mellankrigstiden, och hade på sin höjd ett enkelt tjänstetecken mod. SJ tjt för lägsta extrapersonal... De minsta banornas dito, bl a 600-banetågens, saknade ofta - som väntat - sådana garnityr.

Grindvakt

av Sune Nylén, Wednesday, August 02, 2017, 22:01 (2458 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ja,bruket av den var nog längesedan förbi när vi kommer in på 40 talet. De större banorna brukade ha en ärmbindel av ljusblått tyg med banans signatur, T.ex. HNJ och för de mindre då E J flygare. Sådana var vanliga för platsvakter även.
Den typ av grindvaktsplåt jag talar om, försvann nog omkring 1920. Kanske tidigare.
I varje fall när EJ nya uniformsreglemente kom att gälla 1921.
:-) Sune

Grindvakt

av Göte Karlsson, Thursday, August 03, 2017, 17:38 (2457 dagar sedan) @ Sune Nylén

1954-58 hade min mor Margit och hennes kollega Greta Claesson båtmössa med SJ-märke.
Järnvägsövergången vid Bv.stugan Björkelund mellan Eksjö-Hult. Arbetet försvann när
de automatiska halv-bommarna installerades.