Bangårdsbelysning före eldriften? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Wednesday, August 02, 2017, 22:27 (2431 dagar sedan)

Jag undrar hur pass vanligt det var med någon form av bangårdsbelysning på större SJ-stationer före elektrifieringarna? De allra största som Stockholm, Göteborg och Malmö, men även knutpunkter som Nässjö, Falköping eller Hallsberg, hade de någon belysning redan på, säg 1910-talet? När kan sådana saker ha kommit i bruk som tidigast? Någon som har koll?

Bangårdsbelysning före eldriften?

av Christer Fredriksson, Wednesday, August 02, 2017, 22:40 (2431 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Gasbelysning på stationer hade införts redan på 1890-talet.
Elektriska bangårdsbelysningar började komma redan i början på 1900-talet genom olika lokala privata el-leverantörer och mera allmänt på 1910-20-talen genom större privata el-leverantörer. Vissa stationer hade även egna gas- och elverk.

När det gäller belysningar så låg EJ som regel före SJ av olika skäl.
GDJ låg bland de första.

Bangårdsbelysning före eldriften?

av Kjell Aghult, Thursday, August 03, 2017, 10:12 (2430 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

..... Vissa stationer hade även egna gas- och elverk.

Intressant! Exempel?


När det gäller belysningar så låg EJ som regel före SJ av olika skäl.
GDJ låg bland de första.

Stationsbelysningen redovisas plats för plats i Olofssons "Sveriges Järnvägsstationer"
av 1921. Någon ägarberoende skillnad kan vid en hastig titt inte utläsas, mest tycks det ha gällt att hitta någon lokal elleverantör: Stationerna var på båda håll oenhetligt utrustade linjevis. Vid t ex TGOJ saknade än Silverhöjden, Gusselby, Harsjön och Larslund elbelysning. Det var fotogenljus inomhus och Lux-ljus utomhus.

Även de minsta bolagen sökte hänga med. NAEJ linjestationer hade mest fotogenljus.
Undantag Tving och Alnaryd. Där man gissningsvis hade hakat på elleveransen till
industrin (Trävarufabriken res. bruket). Likaså på Ölands och Gotlands landsbygd hade bara enstaka platser elljus.

Bangårdsbelysning före eldriften?

av Christer Fredriksson, Thursday, August 03, 2017, 10:17 (2430 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Bl.a. Hässleholm hade gasverk i godsmagasinet.

Bangårdsbelysning före eldriften?

av Kjell Aghult, Thursday, August 03, 2017, 15:36 (2430 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bl.a. Hässleholm hade gasverk i godsmagasinet.

En nyhet. Inget sådant nämns i vare "Sveriges Järnvägsstationer" eller "Utvecklingen av
vissa större statsbanestationer". Inte heller utmärks något på den senares spårplaner av 1908 och 1937.
En så viktig knutpunkt som Hm hade givetvis elbelysning i "Olofsson" 1921.

Bangårdsbelysning före eldriften?

av Gunnar Ekeving, Thursday, August 03, 2017, 19:42 (2430 dagar sedan) @ Kjell Aghult

..... Vissa stationer hade även egna gas- och elverk.

Intressant! Exempel?

Malmö

Det finns i SJ 50-årsskrift ett kapitel om "Elektricitetens användande i Statens Järnvägars tjänst" där det redovisas ytterligare exempel på SJ-ägda elverk.

I ÖSJ-bladet fanns det för några år sedan en artikelserie om bangårdsbelysning

Bangårdsbelysning före eldriften?

av Gunnar Ekeving, Tuesday, August 08, 2017, 00:24 (2426 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det finns i SJ 50-årsskrift ett kapitel om "Elektricitetens användande i Statens Järnvägars tjänst" där det redovisas ytterligare exempel på SJ-ägda elverk.

Vid en snabb genomläsning av denna redogörelse hittar jag följande platser där SJ i egen regi framställde elektricitet som användes för belysning (dock kanske inte nödvändigtvis bangårdsbelysning):

Malmö
Svartön
Hallsberg
Kristinehamn
Falköping-Ranten
Göteborgs verkstad (för bangården köpte man däremot sedan 1894 ström från AB Elektron)
Liljeholmens verkstad
Örebro verkstad
Stockholm norra verkstad
Bollnäs verkstad
Riksgränsen (vattenkraft)

Vid verkstäderna användes elkraften både för att driva maskiner och för belysning.

Malmö C

av mormorsgruvan, Wednesday, August 09, 2017, 10:37 (2424 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tror att Malmö C hade elbelysning redan år 1891 med eget elverk och båglampor.
Det förekom även att SJ köpte el från en industri i närheten av stationen med eget elverk. Exempel: Lund, Arlöv, Billesholms gruva.

Bangårdsbelysning före eldriften?

av mormorsgruvan, Wednesday, August 09, 2017, 10:41 (2424 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Utan bangårdsbelysning är det omöjligt att växla nattetid. Fotogenbelysning förekom tidigt.

Lux bangårdsbelysning före eldriften?

av BD, Sunday, August 13, 2017, 10:39 (2420 dagar sedan) @ Mattias Jansson

[image]


Bildtext:
De typiska lyktstolparna "Lux" fotogenglödljus, 100 normalljus (Fabriken sedermera omdöpt Elektrolux) Sådana stolpar finns ännu 1966 i drift fast elektrifierade.

Anmärkning:
Jvm


Fotograf: Ort/Driftplats Frösunda Bandel: 319
Fototid 1906-06-12 -- Bolag 748 Kompletterad 2017-04-04

[image]