Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan (Järnväg allmänt)

av Gunnar D @, torsdag, augusti 03, 2017, 17:04 (81 dagar sedan)

[image]

A25 402 ses på Västerbron på morgonen 2 aug 1967. En månad återstår...

Mvh Gunnar

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Överkörmästaren, torsdag, augusti 03, 2017, 21:05 (81 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

A25 402 ses på Västerbron på morgonen 2 aug 1967. En månad återstår...

Mvh Gunnar

Wow! Om jag hade varit 50 år äldre så hade det kanske varit jag som suttit där och rattat vagnen!

Men vem vet, jag hade ju alternativt kunnat vara helt utsliten efter att ha jobbat dygnet runt med högertrafikprojektet och bara gått hem och sovit i hopp om att plågan snart skulle ta slut :-D

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Gåård @, torsdag, augusti 03, 2017, 22:05 (81 dagar sedan) @ Gunnar D

Även för Metropolen bakom, så var det en månad kvar. Rak Scaniaåtta, mmmmmmm.

/Fredrik

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Arne, Kungsholmen 王の島, torsdag, augusti 03, 2017, 23:45 (81 dagar sedan) @ Gåård

Även för Metropolen bakom, så var det en månad kvar. Rak Scaniaåtta, mmmmmmm.

/Fredrik

Vad kan det ha varit för busslinje med en Metropolbuss som gick där på Västerbron? Jag hade snarare väntat mig en Büssing eller Leyland dubbeldäckare där. Och hur kan man se skillnad på Capitol- och Metropolbussarna i fronten? :-)

[image]

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av -RB- @, fredag, augusti 04, 2017, 00:03 (81 dagar sedan) @ Arne

Du är för tidigt ute , flertalet dubbeldäckare ersatte spårvagnarna dagen H . V tiden har en månad kvar ! På SS 1966 års linjekarta trafikerar Busslinjerna 30 , 36 , 49 och 97 samt Spårvägslinje 4 Västerbron .

EV lite OT nostalgi : http://www.dn.se/arkiv/motor/lovsanger-fran-andra-vaningen/

mvh Rolf Berg

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Gunnar D @, fredag, augusti 04, 2017, 09:57 (80 dagar sedan) @ Arne

Även för Metropolen bakom, så var det en månad kvar. Rak Scaniaåtta, mmmmmmm.

/Fredrik


Vad kan det ha varit för busslinje med en Metropolbuss som gick där på Västerbron? Jag hade snarare väntat mig en Büssing eller Leyland dubbeldäckare där. Och hur kan man se skillnad på Capitol- och Metropolbussarna i fronten? :-)

[image]

Det är en Capitol som kan avgöras på originalbilden genom regnr A754xx. Den gick på linje 30 eller 36 som var de busslinjer som trafikerade här vid fototillfället.

/Gunnar

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Mr H @, fredag, augusti 04, 2017, 10:44 (80 dagar sedan) @ Gunnar D

Även för Metropolen bakom, så var det en månad kvar. Rak Scaniaåtta, mmmmmmm.

/Fredrik


Vad kan det ha varit för busslinje med en Metropolbuss som gick där på Västerbron? Jag hade snarare väntat mig en Büssing eller Leyland dubbeldäckare där. Och hur kan man se skillnad på Capitol- och Metropolbussarna i fronten? :-)

[image]


Det är en Capitol som kan avgöras på originalbilden genom regnr A754xx. Den gick på linje 30 eller 36 som var de busslinjer som trafikerade här vid fototillfället.

/Gunnar

Om det är en Capitol A754xx så går den säkert på linje 36 då både dessa bussar och linje tillhörde Nybodahallen vid den här tidpunkten. Linje 30 gick från Hornsberg till "the bitter end!"Om det nu hade varit en Metropol så skulle den gått på linje 36 av samma skäl vilket också förekom vid den här tidpunkten. Linje 49 och 97 övergav Västerbron vid Essingeledens invigning då de slogs ihop till en gemensam linje 49.

Mr H

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Gunnar D @, fredag, augusti 04, 2017, 15:16 (80 dagar sedan) @ Mr H

Om det är en Capitol A754xx så går den säkert på linje 36 då både dessa bussar och linje tillhörde Nybodahallen vid den här tidpunkten. Linje 30 gick från Hornsberg till "the bitter end!"Om det nu hade varit en Metropol så skulle den gått på linje 36 av samma skäl vilket också förekom vid den här tidpunkten. Linje 49 och 97 övergav Västerbron vid Essingeledens invigning då de slogs ihop till en gemensam linje 49.

Mr H

Ur mina noteringar ang utsättning av H21:

5400 linje 32 12/7-67
5401 linje 56 11/7-67
5405 linje 96 24/8-67
5408 linje 56 6/8-67
5408 linje 57 25/8-67

/Gunnar

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Gåård @, fredag, augusti 04, 2017, 15:45 (80 dagar sedan) @ Gunnar D

Ah, blev lurad av det höga taket över vindrutan. Tydligen hade C70 Capitolerna detta också. C75/C76 hade högre vindrutor. De flesta bilderna jag hittade var på de senare i högertrafikutförande.

Mvh Fredrik

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av nisse @, torsdag, augusti 03, 2017, 23:53 (81 dagar sedan) @ Gunnar D

Passande musik till.
Sakta vi gå genom stan - Monica Z

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Micael Lindgren ⌂ @, Örnsköldsvik, fredag, augusti 04, 2017, 10:29 (80 dagar sedan) @ Gunnar D

Hägglundare?

--
Micael Lindgren - Örnsköldsviks JärnvägsSällskap
www.ojs.nu

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan

av Mr H @, fredag, augusti 04, 2017, 10:45 (80 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Hägglundare?

ASEA/GM

Mr H

OT SS "mustanger"

av -RB- @, fredag, augusti 04, 2017, 14:27 (80 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Motorvagnarna
400 - 469 A25 ASEA/GM 1946-1947 (Ursprungligen A25G)
470 - 489 A26 Hägglund 1947-1948 (Ursprungligen A25H)
490 - 500 A27 Hägglund 1952-1953
Släpen
939 - 999 , 1491 - 1499 B25 Hägglund 1950-1953 . (Några ska ha varit beställda som motorvagnar men ordern ändrades till släp före leveransen) .

mvh Rolf Berg

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan - A25 402

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, fredag, augusti 04, 2017, 23:49 (80 dagar sedan) @ Gunnar D

402 var litet speciell då den hade upphängningskrokar på sidan vilka hade använts då den gick som reservvagn på rundturslinjen 700. 400 & 411 var helmålade för denna uppgift liksom B25 943 & 996. 990 gick med 402 och torde haft likadana krokar. De helmålade vagnarna ersattes av debåda A28'orna 1955 men 402+990 var nog reserver ett tag till, åtm så länge de gick från Enskede. Det finns en bild därifrån med A28 11 i 700-målning bredvid 402 skyltad linje 700.
402 hade mindre än en månad kvar, den tillhörde inte de 31 (27 tursatta, 4 reserv) A25 som gick 2/9. Exakt när den gick till Hammarbyhallen vet jag däremot inte, men det var nog en utsortering under hela augusti. 462+1497 skall varit sista mustang i söderhallen när de avgick till hammarby 23.42. Då behövdes inga reservvagnar längre. 456+984 på linje 7 tur 4 var allra sista mustangtåg ut till Hammarby.

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan - A25 402

av Kjell Friberg @, lördag, augusti 05, 2017, 08:21 (79 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Enda gången jag åkte med linje 700 var det i ett A25-sätt, sannolikt nr 402. Jag minns inte längre exakt när mera än att det var 1960 eller senare.

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan - A25 402

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, lördag, augusti 05, 2017, 12:09 (79 dagar sedan) @ Kjell Friberg

A28'orna slopades 1963 och nr11 såldes till SSS. Jag antar att linje 700 slopades som spårväg därefter. Den hade då gått i 10 år. Från början hade den Tegelbacken som startpunkt men fick senare Norrmalmstorg som startpunkt. När 1an lades ner våren 1964 så då togs kanske spåren vid Norrmalmstorg bort, bara 6, 8, 10 i Hamngatan samt 7 i Birger Jarlsgatan fanns i närzon och linje 7N kanske inte gick längre.

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan - A25 402

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, augusti 05, 2017, 17:26 (79 dagar sedan) @ Anders Sandgren

A28'orna slopades 1963 och nr11 såldes till SSS. Jag antar att linje 700 slopades som spårväg därefter. Den hade då gått i 10 år. Från början hade den Tegelbacken som startpunkt men fick senare Norrmalmstorg som startpunkt. När 1an lades ner våren 1964 så då togs kanske spåren vid Norrmalmstorg bort, bara 6, 8, 10 i Hamngatan samt 7 i Birger Jarlsgatan fanns i närzon och linje 7N kanske inte gick längre.

Linjerna 6 och 10 sneddade över torget och gick i Smålandsgatan till Birger Jarlsgatan. Spåren för ettan och 7N (innervarv resp. yttervarv) fanns också kvar.

Det sista år som det finns uppgift om att linje 700 kördes på Spårvägsmuseets webbplats är 1962.

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan. Linje 700

av Leif B @, söndag, augusti 06, 2017, 13:08 (78 dagar sedan) @ Harald

A28'orna slopades 1963 och nr11 såldes till SSS. Jag antar att linje 700 slopades som spårväg därefter. Den hade då gått i 10 år. Från början hade den Tegelbacken som startpunkt men fick senare Norrmalmstorg som startpunkt. När 1an lades ner våren 1964 så då togs kanske spåren vid Norrmalmstorg bort, bara 6, 8, 10 i Hamngatan samt 7 i Birger Jarlsgatan fanns i närzon och linje 7N kanske inte gick längre.


Linjerna 6 och 10 sneddade över torget och gick i Smålandsgatan till Birger Jarlsgatan. Spåren för ettan och 7N (innervarv resp. yttervarv) fanns också kvar.

Det sista år som det finns uppgift om att linje 700 kördes på Spårvägsmuseets webbplats är 1962.

Enligt "Stockholm på spåret" (Thomas Lange (red), utgiven av Svenska Spårvägssällskapet) var sista trafikdag för linje 700 den 27/8-1962.

Första trafikdag var 8/5-1953 och trafikerades dagligen med två specialmålade mustangtåg. Fr o m 1955 med två specialmålade PCC-motorvagnar. Linjen trafikerades sedan varje sommar t o m 1962 och ersattes sedan med sightseeingtrafik med bussar (delvis med dubbeldäckare).

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan - A25 402

av Gunnar D @, lördag, augusti 05, 2017, 13:29 (79 dagar sedan) @ Anders Sandgren

402 var litet speciell då den hade upphängningskrokar på sidan vilka hade använts då den gick som reservvagn på rundturslinjen 700. 400 & 411 var helmålade för denna uppgift liksom B25 943 & 996. 990 gick med 402 och torde haft likadana krokar. De helmålade vagnarna ersattes av debåda A28'orna 1955 men 402+990 var nog reserver ett tag till, åtm så länge de gick från Enskede. Det finns en bild därifrån med A28 11 i 700-målning bredvid 402 skyltad linje 700.

Även 411 och 991 hade dessa krokar och var väl då också reservvagnar på linje 700.

/Gunnar

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan - A25 402

av Mr H @, söndag, augusti 06, 2017, 11:21 (78 dagar sedan) @ Gunnar D

402 var litet speciell då den hade upphängningskrokar på sidan vilka hade använts då den gick som reservvagn på rundturslinjen 700. 400 & 411 var helmålade för denna uppgift liksom B25 943 & 996. 990 gick med 402 och torde haft likadana krokar. De helmålade vagnarna ersattes av debåda A28'orna 1955 men 402+990 var nog reserver ett tag till, åtm så länge de gick från Enskede. Det finns en bild därifrån med A28 11 i 700-målning bredvid 402 skyltad linje 700.


Även 411 och 991 hade dessa krokar och var väl då också reservvagnar på linje 700.

/Gunnar

Hade 402 verkligen krokarna kvar till slutet? De (fula) utstickande krokarna på sidan borde synas på din (fina) bild. Var det "knaster" de kallades? 411 hade i alla fall knaster kvar till slutet och den såg hemsk ut. Om dessa togs bort på 402 bör det ha medfört omplåtning och jag kan tänka mig att den mödan skulle väl bara kostats på vid revision?

Mr H

Spårvagn på Västerbron för 50 år sedan - A25 402

av Gunnar D @, söndag, augusti 06, 2017, 12:10 (78 dagar sedan) @ Mr H

Hade 402 verkligen krokarna kvar till slutet? De (fula) utstickande krokarna på sidan borde synas på din (fina) bild. Var det "knaster" de kallades? 411 hade i alla fall knaster kvar till slutet och den såg hemsk ut. Om dessa togs bort på 402 bör det ha medfört omplåtning och jag kan tänka mig att den mödan skulle väl bara kostats på vid revision?

Mr H

Dessa knaster togs bort på högersidan av 402, 411 och 990 (991 hade krockat) någongång efter april 1966. Det var väl för att kunna klistra på reklam.

/Gunnar

RSS-feed av trådar
powered by my little forum