Minnesmärke på Oslos Östbanestation (Järnväg allmänt)

av Ane, Friday, August 04, 2017, 23:05 (2448 dagar sedan)

I den gamla Östbanestationen i Oslo, alldeles innanför entren, fanns en järntavla, flankerad med facklor, med namnen på de "jernbanemen" som förlorade livet under andra världskriget. Jag noterade under ett besök i somras att tavlan var nedtagen. Känner någon i denna eminenta församling till varför och möjligen vart den tagit vägen?

Bästa hälsningar
Ane

Minnesmärke på Oslos Östbanestation

av lokfml, Saturday, August 05, 2017, 19:07 (2447 dagar sedan) @ Ane

Minnesmärket är flyttat till utsidan. Runt hörnet på södra sidan tror jag.

Minnesmärke på Oslos Östbanestation

av Thor Bjerke, Sunday, August 06, 2017, 09:53 (2447 dagar sedan) @ Ane

Dette minnesmerket ble tatt ned i forbindelse med en ombygging på Oslo S. Det kom så til Norsk Jernbanemuseum og er nå i museets hovedutstilling.

Minnesmärke på Oslos Östbanestation

av Ane, Sunday, August 06, 2017, 10:21 (2447 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Ok, stort tack.

Ane

Minnesmärke på Oslos Östbanestation

av lokfml, Thursday, August 17, 2017, 08:26 (2436 dagar sedan) @ Ane

Jag kollade häromdagen och det sitter två minnesmärken på ett betongfondament strax utanför det sydvästra hörnet på Östbanehallen.
Det är dom två tavlorna med namn som satt inne på Östbanehallen tidigare.
Det är en stor tavla med namn på NSB personal som gav sitt liv samt en mindre tavla
över Osvald gruppen.

Minnesmärke på Oslos Östbanestation

av Ane, Friday, August 18, 2017, 08:37 (2435 dagar sedan) @ lokfml

Aha, tack för klarläggande.

Ane

Minnesmärke på Oslos Östbanestation Även för olycksoffer?

av BD, Friday, August 18, 2017, 10:49 (2435 dagar sedan) @ Ane

I den gamla Östbanestationen i Oslo, alldeles innanför entren, fanns en järntavla, flankerad med facklor, med namnen på de "jernbanemen" som förlorade livet under andra världskriget. Jag noterade under ett besök i somras att tavlan var nedtagen. Känner någon i denna eminenta församling till varför och möjligen vart den tagit vägen?

Bästa hälsningar
Ane

Omfattar det alla "jernbanemen" som förlorade livet under andra världskriget? Alltså även rena olyckor, ex vis p g a sviktande bromsar, som den i Meråker