Tb och Tc prototyperna? (Fordon: lok)

av Ola Ahlström, Saturday, August 05, 2017, 14:21 (2427 dagar sedan)

Bläddrar i TÅG årgång 1971. Här återfinns en notis i nummer tre om "Snöröjningslok litt Tb och Tc". I en förteckning över hur loken är fördelade står att 2:a Distriktet / Nässjö tilldelats "prototypen till Tb" och att 7:e Distriktet / Hallsberg tildelats "prototypen till Tc". Förteckningen tar i övrigt upp fördelningen av 10 Tb och 20 Tc loken, men vad hände med de två prototyperna, tilldelades de någonsin nummer?

Ola Ahlström
Malmö

Tb och Tc prototyperna?

av Svempa, Saturday, August 05, 2017, 15:00 (2427 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vill minnas att de "prototyperna" var en förarhytt med viss snöutrustning på vanliga vagnar som krävde påskutningslok . Om jag minns fel för någon rätta mig.

Tb och Tc prototyperna? - Bilder

av HJP, Saturday, August 05, 2017, 16:31 (2427 dagar sedan) @ Svempa

Vill minnas att de "prototyperna" var en förarhytt med viss snöutrustning på vanliga vagnar som krävde påskutningslok . Om jag minns fel för någon rätta mig.

****
Troligen minns du rätt.
Här ett par bilder, som jag tror föreställer prototypen för Tc, kopplad till Z65 på Örebro C, i februari 1969.

[image]

[image]

Jag gjorde en utflykt till Hallsberg. Plötsligt dök prototypen upp, framför två Z65:or. Jag hann inte ställa skärpan, men de suddiga bilderna är ändå ett dokument.

[image]

[image]

Z65:orna ser tomma ut. Men jag tycker mig kunna skönja en person i "Tc"-hytten.

Tb och Tc prototyperna [bild Tb-prototyp]

av Bengt H, Saturday, August 05, 2017, 23:21 (2427 dagar sedan) @ Svempa

Detta torde vara Tb-protypen i Trollhättan den 30 november 1968

[image]

Tb och Tc prototyperna [bild Tb-prototyp]

av Ola Ahlström, Sunday, August 06, 2017, 00:01 (2427 dagar sedan) @ Bengt H

Intressant bild, tack!

Det som gjorde mig nyfiken var noteringen i texten som gick ut på att de två prototyperna tilldelats Trafikdistrikten, en uppgift som tyder på att de avsågs användas.

Ola Ahlström
Malmö

Tb och Tc prototyperna?

av Sid, Saturday, August 05, 2017, 19:25 (2427 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Bläddrar i TÅG årgång 1971. Här återfinns en notis i nummer tre om "Snöröjningslok litt Tb och Tc". I en förteckning över hur loken är fördelade står att 2:a Distriktet / Nässjö tilldelats "prototypen till Tb" och att 7:e Distriktet / Hallsberg tildelats "prototypen till Tc". Förteckningen tar i övrigt upp fördelningen av 10 Tb och 20 Tc loken, men vad hände med de två prototyperna, tilldelades de någonsin nummer?

Ola Ahlström
Malmö

Dessa inreggades som Tjänstevagnar: Tb-prototypen blev Qcv 985 0035, och Tc-prototypen blev Qcx 945 0360. Båda fanns kvar åtminstonde 1977. För framdrivning av Tb-prototypen användes T43 256 med tillfälling multipelutrustning, för Tc-prototypen användes en Z65. Uppgifter från boken Tjänstevagnar med UIC-nummer vid SJ.

Har en uppgift om att Tc-prototypen såldes 13 Okt 1983 till AB Nils Jonasson, Östersund, och skrotades där under 1983. Även Tb-prototypen skall ha skrotats i Östersund, men vet ej när.