Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Sunday, August 06, 2017, 10:24 (2417 dagar sedan)

Spår till nya vagnhallen i Älvsjö skymtar till höger i bild? Tillagt: eller är det ett spår till potatisgrossisten Mörepotatis?
[image]

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild

av Micke A, Sunday, August 06, 2017, 11:19 (2417 dagar sedan) @ Ulfe

Inget svar på din fråga, men vilken underbar bild

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild

av Gunnar D, Sunday, August 06, 2017, 12:04 (2417 dagar sedan) @ Ulfe

Spår till nya vagnhallen i Älvsjö skymtar till höger i bild? Tillagt: eller är det ett spår till potatisgrossisten Mörepotatis?

Jättefin bild med D 101!
Knappast spår till nya vagnhallen dock. Verkar inte stämma i läge och tidpunkt.

/Gunnar

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild

av Ulfe, Sunday, August 06, 2017, 13:08 (2417 dagar sedan) @ Gunnar D

Spår till nya vagnhallen i Älvsjö skymtar till höger i bild? Tillagt: eller är det ett spår till potatisgrossisten Mörepotatis?


Jättefin bild med D 101!
Knappast spår till nya vagnhallen dock. Verkar inte stämma i läge och tidpunkt.

/Gunnar

Du har rätt , bygget av uppställningsspår och vagnhall började senare, här en bild på bygget från 1968 som min bror Björn tagit. Många bilder från bygget finns här om någon vill fördjupa sej i ämnet. http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/2017/01/ scrolla ner en bit, gick inte att länka direkt, länken för lång sade forumet.

[image]
Bilden tagen den 12/4 1968 mot Älvsjöhållet av min bror Björn.

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av Ulfe, Sunday, August 06, 2017, 14:23 (2417 dagar sedan) @ Ulfe

Nu har jag hittat en bild tagen från andra hållet, den 8/6 1966, där syns spåret bättre. Borde vara ett industrispår. Inga arbeten verkar ha påbörjats med nya bangården.
[image]

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av Gunnar D, Sunday, August 06, 2017, 19:23 (2417 dagar sedan) @ Ulfe

Nu har jag hittat en bild tagen från andra hållet, den 8/6 1966, där syns spåret bättre. Borde vara ett industrispår. Inga arbeten verkar ha påbörjats med nya bangården.


Härlig bild, snacka om idyll!
Sista vagnen verkar inte vara en "B6", eller ser jag fel?

/Gunnar

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av Ulfe, Monday, August 07, 2017, 07:01 (2416 dagar sedan) @ Ulfe

Enligt rapport från min bror gick stickspåret förbi AGA-gas och vidare till Hemköp.

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av Thomas K Ohlsson, Monday, August 07, 2017, 09:43 (2416 dagar sedan) @ Ulfe

Enligt rapport från min bror gick stickspåret förbi AGA-gas och vidare till Hemköp.

Jag tror inte Hemköp hade någon verksamhet i Stockholmstrakten 1966, då var det fortfarande ett rent dalaföretag. AGA låg (ligger?) dock där.

/TKO

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av Anders Sandgren, Monday, August 07, 2017, 10:38 (2416 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Spåret gick nog till Älvsjö industriområde med AGA mfl. Spåret fins ännu kvar men jag tror att det fått en ny sydligare infart på den nya bangården. Man kan ana att spåren gått närmare nynäsbanan även om inte de historiska flygfotona ger någon hjälp då de är för gamla.

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av L-G Hamberg, Tuesday, August 08, 2017, 22:09 (2414 dagar sedan) @ Ulfe

Ett typiskt persontåg på Nynäsbanan efter elektrifieringen och före 1970. Som statligt bolag hyrde SNJ i början ett antal Hb-lok att användes i persontrafiken.
Har du ev. fler bilder på sådana tåg. (Man ser dem rätt sällan) Industrispåret till flera trafikanter bl.a. AGA väckte vanligen inte något större intresse hos trafikanter på Nynäsbanan. Dock stod där en kall februaridag 1966 ett N-lok i tjänst med spårrensare.

L-G

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av Ulfe, Wednesday, August 09, 2017, 06:59 (2414 dagar sedan) @ L-G Hamberg

Ett typiskt persontåg på Nynäsbanan efter elektrifieringen och före 1970. Som statligt bolag hyrde SNJ i början ett antal Hb-lok att användes i persontrafiken.
Har du ev. fler bilder på sådana tåg. (Man ser dem rätt sällan) Industrispåret till flera trafikanter bl.a. AGA väckte vanligen inte något större intresse hos trafikanter på Nynäsbanan. Dock stod där en kall februaridag 1966 ett N-lok i tjänst med spårrensare.

L-G

Här är en bild, loket syns dåligt.
[image]

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av Gunnar D, Wednesday, August 09, 2017, 13:15 (2414 dagar sedan) @ Ulfe

Här är en bild, loket syns dåligt.
[image]

Härlig bild med en "SNJ-B6"! Notera också plåtdestinationsskyltarna vid takkanten som fanns kvar på Nynäsbanan vid denna tid. När flyttades de ned på SJ? Måste ha varit långt tidigare.

/Gunnar

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av L-G Hamberg, Thursday, August 10, 2017, 19:49 (2413 dagar sedan) @ Ulfe

Stort tack även för denna bild. Det ser ut att vara ett tåg till Tungelsta.
L-G

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild+bild

av Alex, Sunday, August 13, 2017, 22:15 (2409 dagar sedan) @ Ulfe

Betongtornet bakom kontaktledningsstolpen - visst var det ett luftbevakningstorn?

Mvh/Alex

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild

av 53 Wadsten, Sunday, August 06, 2017, 12:44 (2417 dagar sedan) @ Ulfe

fin bild
mörepotatisen har jag för mig såldes på konsum.

Nynäsbanan, godståg vid infart Älvsjö, 1966, bild

av WS, Sunday, August 06, 2017, 13:08 (2417 dagar sedan) @ Ulfe

Spår till nya vagnhallen i Älvsjö skymtar till höger i bild? Tillagt: eller är det ett spår till potatisgrossisten Mörepotatis?
[image]

Så ska ett riktigt godståg se ut!
Lok med koppelstänger - Och klassiska G-vagnar i tåget :-) /WS/