Da under Lokstallsbron 1966 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D @, måndag, augusti 07, 2017, 14:19 (77 dagar sedan)

[image]

Tåg under Lokstallsbron 18 juni 1966. Bron revs lite senare.

Mvh Gunnar

Da under Lokstallsbron 1966

av Ulfe @, Fagersta, måndag, augusti 07, 2017, 20:14 (77 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack för bild! Det tog ett tag innan jag förstod var Lokstallsbron låg, tyckte jag kände igen huset bortom bron. Har inget minne av den, bodde i Stuvsta mellan 1947-1964, var ofta in till Stockholm på slutet 50-talet och 60-talet. När revs lokstallarna?
Länk till Eniros historiska flygbilder. https://kartor.eniro.se/?c=59.336226,18.046514&z=16&l=historic

av Ola Almquist @, Göteborg, måndag, augusti 07, 2017, 20:36 (77 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för bild! Det tog ett tag innan jag förstod var Lokstallsbron låg, tyckte jag kände igen huset bortom bron. Har inget minne av den, bodde i Stuvsta mellan 1947-1964, var ofta in till Stockholm på slutet 50-talet och 60-talet. När revs lokstallarna?
Länk till Eniros historiska flygbilder. https://kartor.eniro.se/?c=59.336226,18.046514&z=16&l=historic

Jag antar att kvartersnamnet och detta lokstall har med saken att göra. Observera att man på den historiska flygbilden kan se att motsvarande del av stallet fanns kvar i andra änden (d.v.s. vid andra gaveln, mot spåren).

M.v.h.
Ola

av ztenlund ⌂ @, måndag, augusti 07, 2017, 22:49 (77 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag antar att kvartersnamnet och detta lokstall har med saken att göra. Observera att man på den historiska flygbilden kan se att motsvarande del av stallet fanns kvar i andra änden (d.v.s. vid andra gaveln, mot spåren).

M.v.h.
Ola

Mer komplett utförande:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBEA00971

För övrigt så heter gatan på den västra sidan av Bonnierhuset Lokstallsgatan.

Datering KBEA00971

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, tisdag, augusti 08, 2017, 10:09 (76 dagar sedan) @ ztenlund

M.v.h.
Ola

Mer komplett utförande:

[image]

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBEA00971

Jvm,KBEA00971
Underbar bild med fantastiska detaljer.
Det borde gå att datera bilden bättre är 1880-1910. Jag tycker att det är ett Ke (första byggdes 1901) på stallspår 9 och det borde vara Gustaf Wasa kyrka man ser med byggnadsställning ovan södra stallgaveln. Kyrken är nästan klar och den invigdes 10/6 1906 efter att bygget påbörjats 1901. Det är blad på träden så det kan vara 1905- till försommaren 1906. Liksom på moderna byggen kanske inte allt var klart 10 juni...
Sabbatsbergs gasklocka borde ligga utanför bild till höger.

För övrigt så heter gatan på den västra sidan av Bonnierhuset Lokstallsgatan.

Datering KBEA00971

av Rolf Nordin @, Hässelby, tisdag, augusti 08, 2017, 10:44 (76 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Kan de gamla kartorna på Stockholmskällan månne vara till hjälp. Har inte kollat i detalj.
https://stockholmskallan.stockholm.se/sok/?q=&map=true

Datering KBEA00971

av Gåård @, tisdag, augusti 08, 2017, 17:17 (76 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vid högra delen av stallet står ett ett lok som ser ut som en Ab1 eller Ab2. De flesta slopades 1906. Denna ser ut att vara påeldad, då det ser ut att ryka om skorstenen.

Mvh Fredrik

Datering KBEA00971

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, tisdag, augusti 08, 2017, 17:31 (76 dagar sedan) @ Gåård

Vid högra delen av stallet står ett ett lok som ser ut som en Ab1 eller Ab2. De flesta slopades 1906. Denna ser ut att vara påeldad, då det ser ut att ryka om skorstenen.

Mvh Fredrik

[image]
Om det är detta (utsnitt ur KBEA00971) så tycker jag att det snarare är ett Ca. A-loken hade inte uppböjda gångbord då de saknade koppelstänger. Eller finns det andra kandidater, t.ex E/De-loken?

Datering KBEA00971

av Gåård @, tisdag, augusti 08, 2017, 18:49 (76 dagar sedan) @ Anders Sandgren
edited by Gåård, tisdag, augusti 08, 2017, 19:05

Ca verkar rimligast. Jämförde även med Da. Det är bara drivhjulsdiametern som skiljer dem åt. E/De hade ångdomen placerad längre bak och raka gångbord med hjulhus gemensam för båda drivhjulen.

Mvh Fredrik

Datering KBEA00971

av ArneO @, tisdag, augusti 08, 2017, 19:04 (76 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Gick spåren för huvudlinjerna mot Uppsala och Västerås mellan stallarna och Klara sjö?

Datering ... – flytande läge för Klara sjö och Barnhusviken

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, augusti 08, 2017, 20:28 (76 dagar sedan) @ ArneO
edited by Arne, tisdag, augusti 08, 2017, 20:37

Gick spåren för huvudlinjerna mot Uppsala och Västerås mellan stallarna och Klara sjö?

Det beror nog på hur man definierar Klara sjö och dess läge! Jag skulle vilja säga att vattnet nedanför det gamla lokstallet normalt kallas för Barnhusviken så järnvägsspåren ut från Centralen och norra säcken går mellan platsen där stallarna och Lokstallsbron tidigare låg vid Barnhusviken och Karlbergssjön (alltså från S:t Eriksbron och västerut förbi slottet).

Men nu så förekommer namnet Klara sjö både om östra delen av Barnhusviken och om vattnet mellan Kungsbron och Stadshuset. Det senare är nog den historiskt rätta platsen vilket kan ses på den här Stockholmskartan från 1827:

[image]

På den här gamla 1800-talskartan så är dessutom namnet Barnhusviken (Barnhus Wiken) markerat i överkanten. Men på många kartor från senare tid så är detta område markerat med Klara sjö. Så det är nog hugget som stucket var gränserna går mellan de olika delarna av det här vattensystemet. ;-)

Kartan från Wikipedias artikel om Klara sjö och fri i Public Domain.

Beskrivning: "Karta öfwer Clarasjö" 1827. Projekt till nya strandlinjer "hvarefter Wattnet bör fyllas"
Datum: 1827
Källa: Stadsarkivet
Av: Burg

Edit: lagt till namnet Barnhusviken

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen

av ArneO @, onsdag, augusti 09, 2017, 12:37 (75 dagar sedan) @ Arne

Tack för det utförliga svaret.
Jag kanske uttryckte mig otydligt, men vad jag önskade veta var hur huvudspåren låg , när bilden togs. Jag antog att det var de spår man ser mellan lokstallar och vatten, men blev lite tveksam då jag tycker det ser lite trångt ut på bilden.
Några fler frågor:
Hur många huvudspår handlade det om (antar minst två - det ser ut som fyra mellan vändskiva och vatten)?
Hade SJ och SWB olika spår - alltså att det fungerade som enkelspår om det bara var två huvudspår?

av ztenlund ⌂ @, onsdag, augusti 09, 2017, 13:14 (75 dagar sedan) @ ArneO

Det finns lite ritningar här. Bakom finns det knappast plats för några spår.

http://www.ekeving.se/p/sth/mek.html

av ArneO @, onsdag, augusti 09, 2017, 13:47 (75 dagar sedan) @ ztenlund

Det finns lite ritningar här. Bakom finns det knappast plats för några spår.

http://www.ekeving.se/p/sth/mek.html

Tack! Där syns det ju tydligt var spåren går.

Da under Lokstallsbron 1966 – dvs. under Lokstallsbroarna!

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, augusti 08, 2017, 14:45 (76 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Tåg under Lokstallsbron 18 juni 1966. Bron revs lite senare.

Mvh Gunnar

Intressant med Lokstallsbron eftersom det egentligen var två (2) broar. Den första Lokstallsbron från 1898 är den bortre i bilden (alltså den delvis skymda bron som var uppbyggd av järnfackverk och vars vägbana kan ses i bildens högerkant gående ned till Barnhusstrandsvägen utmed vattnet vid Barnhusviken).

Men den nyare betongbron närmast kameran i bilden är ju betydligt kraftigare byggd än den tidigare bron med sina metallstöttor. Frågan är då när den här Lokstallsbro 2.0 byggdes och invigdes? Uppenbarligen behövdes flera körbanor i båda riktningarna vilket antyder en större trafikmängd.

Kan den här utökade dubblerade Lokstallsbron ha byggts i mitten av 1950-talet och ha samband med att man hade byggt den s.k. Riddarbron, alltså den 'tillfälliga' pontonbron mellan Tegelbacken och Riddarholmen? Trafiken från Söder via Gamla stan leddes ju över Riddarholmen och denna pontonbron för att via Barnhusstranden nå Lokstallsbron och vidare upp till/på Torsgatan.

Citat från Wikipedia:
Riddarbron var en provisorisk pontonbro mellan Riddarholmen och Tegelbacken i Stockholm som existerade mellan den 18 juni 1953, då den invigdes, till 1967 vid tidpunkten för övergången till högertrafik.

Var kan man hitta ytterligare uppgifter om de här båda Lokstallsbroarna? Jag har hittat byggåret 1898 för den första enklare bron som låg vid km-angivelse 1,114 räknat från Cst. Den nya Lokstallsbron låg däremot vid km 1,122. Det vore intressant att få veta mer om bro 2.0 men också när de här båda broarna revs? Var det när Klarastrandsleden hela vägen utmed vattnet till Karlbergs slott byggdes klar?

--
/Arne

av H Lundén @, tisdag, augusti 08, 2017, 19:12 (76 dagar sedan) @ Arne

Kan den här utökade dubblerade Lokstallsbron ha byggts i mitten av 1950-talet och ha samband med att man hade byggt den s.k. Riddarbron, alltså den 'tillfälliga' pontonbron mellan Tegelbacken och Riddarholmen? Trafiken från Söder via Gamla stan leddes ju över Riddarholmen och denna pontonbron för att via Barnhusstranden nå Lokstallsbron och vidare upp till/på Torsgatan.

Det måste nästan ha varit så. Det var ju den vägen som man körde, om man kom in över Skanstullsbron och ville fortsätta norrut. Det gick mycket trafik över pontonbron. Den enda vettiga vägen var att åka längs strandkanten så långt det gick och sedan svänga upp över bron och ut på Torsgatan. Tidigare körde man ju längs Skeppsbron och runt Gustav Adolfs torg och vidare Regeringsgatan, men det var så mycket trafikljus.

av Leif B @, tisdag, augusti 08, 2017, 20:05 (76 dagar sedan) @ H Lundén

Det måste nästan ha varit så. Det var ju den vägen som man körde, om man kom in över Skanstullsbron och ville fortsätta norrut. Det gick mycket trafik över pontonbron. Den enda vettiga vägen var att åka längs strandkanten så långt det gick och sedan svänga upp över bron och ut på Torsgatan. Tidigare körde man ju längs Skeppsbron och runt Gustav Adolfs torg och vidare Regeringsgatan, men det var så mycket trafikljus.

På den här bilden ser man rätt väl hur det fungerade med båda broarna.

På den här bilden (från 1957) verkar bro 2.0 att vara under byggnad.

"Bron stängdes enligt uppgift på nyåret 1967 och revs sedan.", enligt inlägg av Gunnar D.

Här är en bild från 1928 tagen på gamla bron. Tittar man på dessa ritningarså verkar gamla bron tillkommit mellan 1890 och 1900 och då ersatt något som jag gissar är en låg tunnel under spåren som fanns betydligt närmare Norra Bantorget. Därutöver fanns en plankorsning tvärs över hela bangården(!) framme vid Norra Bantorget som inte verkar ha försvunnit förrän vid 1927 års ombyggnad. Gamla bron byggdes alltså som en lokal förbindelse från Torsgatan till frilastområdet, kajen vid Klara sjö och de industrier som låg mellan järnvägen och Klara sjö. De var först under dess sista år som den blev provisorisk genomfartsled mellan norra och södra Sverige.

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, augusti 08, 2017, 21:07 (76 dagar sedan) @ Leif B

På den här bilden ser man rätt väl hur det fungerade med båda broarna.

På den här bilden (från 1957) verkar bro 2.0 att vara under byggnad.

"Bron stängdes enligt uppgift på nyåret 1967 och revs sedan.", enligt inlägg av Gunnar D.

Här är en bild från 1928 tagen på gamla bron. Tittar man på dessa ritningar så verkar gamla bron tillkommit mellan 1890 och 1900 och då ersatt något som jag gissar är en låg tunnel under spåren som fanns betydligt närmare Norra Bantorget. Därutöver fanns en plankorsning tvärs över hela bangården(!) framme vid Norra Bantorget som inte verkar ha försvunnit förrän vid 1927 års ombyggnad. Gamla bron byggdes alltså som en lokal förbindelse från Torsgatan till frilastområdet, kajen vid Klara sjö och de industrier som låg mellan järnvägen och Klara sjö. De var först under dess sista år som den blev provisorisk genomfartsled mellan norra och södra Sverige.

Citat från ovanstående inlägg:
"Tittar man på dessa ritningar så verkar gamla bron tillkommit mellan 1890 och 1900 och då ersatt något som jag gissar är en låg tunnel under spåren som fanns betydligt närmare Norra Bantorget. "

Som jag skrivit tidigare i tråden så är Lokstallsbron 1.0 från 1898. Den informationen finns att läsa på Stig Lundins utmärkta järnvägssidor på www.stiglundin.se (se även denna undersida http://www.stiglundin.se/jarnvag/18116900/nsb/linje/linje1.htm med informationen om Lokstallsbroarna på km 1,114 och 1,122). Så det passar utmärkt in med årtalet 1898 om man jämför att den första Lokstallsbron saknas på ritningen från 1890 men finns med på den från 1900. :-)

--
/Arne

av L-G Hamberg @, tisdag, augusti 08, 2017, 21:48 (76 dagar sedan) @ Leif B

Tack för dessa länkar. Bilderna från SvD såg jag tidigare i kväll då jag sökte på lokstallsbron. Lokstallsbron fungerade från början som tillfart från norr till kajerna och upplagen vid Barnhusviken. Åt söder fanns uppfart mot Kungsbron. Möjlighet till genomfart fanns därmed för landsvägstrafik. Efterhand som verksamheten vid kajerna avtog ökade denna användning. Till sist blev det en trafikled. När Klara Strandsleden anlades mot Karlberg byggdes den andra bron. De bilder ,som du länkat till illustrerar väl detta förlopp.

L-G

RSS-feed av trådar