HBJ (Historiskt material)

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, tisdag, augusti 08, 2017, 22:38 (71 dagar sedan)

Jag hittade en länk om Halmstad - Bolmens järnväg (HBJ) som ger en härlig känsla av både nostalgi och av järnvägshistoria. Njut av filmen (om jag nu lyckades länka till den).
https://www.oppetarkiv.se/video/1813294/svensk-jarnvagstrafik-halmstad-bolmens-jarnvag

HBJ

av Lennart Petersen @, onsdag, augusti 09, 2017, 03:52 (71 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag hittade en länk om Halmstad - Bolmens järnväg (HBJ) som ger en härlig känsla av både nostalgi och av järnvägshistoria. Njut av filmen (om jag nu lyckades länka till den).
https://www.oppetarkiv.se/video/1813294/svensk-jarnvagstrafik-halmstad-bolmens-jarnvag

Visst funkar länken och det är ett härligt dokument. Det kan väl sägas att i filmen rör man sig fram och tillbaks i bägge riktningarna kanske en aning förvirrande om man kan banan. Och det var första gången jag sett folk i Piksborg, Under de år jag hann åka banan var där alltid folktomt och jag har aldrig sett någon vare sig gå av eller stiga på där,
Av något intresse för den som gillar HBJ kanske kan vara att det finns en livaktig Facebookgrupp om HBJ som heter just HBJ. Det är inte i första hand tågentusiaster som befolkar sidan utan mer lokalt boende som själva upplevt banan och uppenbarligen minns den med saknad.

HBJ

av Sune Nylén @, onsdag, augusti 09, 2017, 07:16 (71 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det finns ju också en trevlig bok, eller skall jag säga häfte, i A 4, på 90 talet maskinskrivna sidor; Det var en gång, HBJ, som Vuxenskolan i Halmstad gav ut efter en studiecirkelkurs 86/87. Läsvärd för den intresserade.
:-) Sune

HBJ -böcker

av Granis @, onsdag, augusti 09, 2017, 08:43 (71 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har ju "recenserat" denna på detta forum tidigare, och visst; allt är ju relativt, så med tanke på hur mycket och vad som är skrivet om 1067-banorna så är väl dylika "studiecirkelantologier" bättre än inget, liksom. Men... KVBJ har ju fått en liknande skrift (har för mig den omfattar "Bolmabanan" också, varför den kallas "KVBHJ" ) och även Listerbanan, och det är samma sak med dessa. "Bäst i klassen" är den om ÖBlJ, och den är utgiven av en hembygdsförening.

/ L G

HBJ -filmer

av Granis @, onsdag, augusti 09, 2017, 08:48 (71 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Denna film gick att köpa på DVD från "Rimbo Grande", men verkar inte finnas i deras sortiment längre. Ännu längre tillbaka i tiden fanns den på VHS, utgiven av "Lavéns Teknikhistoriska Förlag". I båda fallen (?) tillsammans med liknande filmer från andra 1067-banor, KVBJ t ex. Går väl kanske att få tag på begagnade via "Blocket" o dyl?

/ L G

RSS-feed av trådar