BJ konsumtionsförening u p a (Historiskt material)

av morrgan, Thursday, August 10, 2017, 14:27 (2423 dagar sedan)

Järnvägspersonalen kunde handla med en "KONTRABOK" livsförnödenheter på länken ser man exempel på en sådan.

[link=https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1705700419443076&set=pcb.1705713912775060&type=3&theater]Kontrabok[/link]

BJ konsumtionsförening u p a

av Sune Nylén, Friday, August 11, 2017, 09:10 (2422 dagar sedan) @ morrgan

Trevligt att du visade upp en motbok. BJ konsum avhandlades här på forumet för - kanske ett år sedan-tiden går så fort.
Föreningen startades på initiativ Trafikdirektörsassistent , lång och krånglig titel, vi får hoppas att han nöjde sig med att tituleras Herr :-D , Axel Sievers, och startade 1 oktober 1898. Från 1902 benämndes det Trafikinspektör.
Föreningen ägde fastigheten Östra Hamngatan 4, och butiken låg längs Klädpressaregatan.
Numera är det stor "gottisbutik" i lokalerna.
:-) Sune

BJ konsumtionsförening u p a

av H Lundén, Friday, August 11, 2017, 16:47 (2422 dagar sedan) @ Sune Nylén

Konsumtionsföreningar för anställda vid större företag fanns väl på rätt många håll. Om de var medlemmar av Kooperativa Förbundet, KF, vet jag inte.
Var inte matserveringen vid CV i Örebro konsumtionsförening ännu i sen tid?

BJ konsumtionsförening u p a

av Kjell Aghult, Saturday, August 12, 2017, 13:28 (2421 dagar sedan) @ H Lundén

Var inte matserveringen vid CV i Örebro konsumtionsförening ännu i sen tid?

I vart fall på 90-talet. P g a SJ Fastighetsdivisions lokalfördelning satt jag på CV-området utan att vara "verkstads-TGOJ"-anställd: Utan under flera SJ-herrar. I lunchpriset hade f d CV-folket rabatt (Föreningsmedlemmar) men alltså inte jag. Det hölls reda på, de sade sig få skatta för förmånen.

Bageri

av mormorsgruvan, Wednesday, August 16, 2017, 10:38 (2417 dagar sedan) @ H Lundén

I Malmö hade de järnvägsanställda ett eget bageri, för att få bröd till lägsta pris.
Vet någon var i Malmö det var beläget?