Fråger rälsbussläpen UBo3yp 2133-2139 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Steen Michelsen, Thursday, August 10, 2017, 16:56 (2445 dagar sedan)

Fråger rälsbussläpen UBo3yp 2133-2139.

Alle UBo3yp blev som jeg læser det, bestilt og leveret til 5 ms Skara, for brug i trafikken Göteborg-Sjövik.

Hvornår er UBo3yp 2134 ,2135 ,2138 og 2139 overført til 39 drs? UBo3yp 2135 var vel en tur forbi Uddevalla inden den kom til 39 drs?

Hvornår længe var UBo3yp 2133 ved 27 ms Växjö inden den sidst i 68 kom til Västervik? Jmf.Stig Lundins side var den der i 1966.

Blev UBo3yp 2136 skrot 1965 og 2137 skrot 1972, hele deres tid i Skara?

M.v.h.

Steen

Fråger rälsbussläpen UBo3yp 2133-2139

av Granis, Thursday, August 10, 2017, 17:35 (2445 dagar sedan) @ Steen Michelsen

2135 lär ha gått på Lelångenbanan sista året (1963-64) vill jag minnas. Jag har också för mig att biljetter/ nån biljett från sträckan Fornåsa- Motala påträffades i nåt av ULJs släp, har för mig det var i 2139. Men det kan vara en skröna (?) Ty enligt alla "tillgängliga" uppgifter ska väl annars inga av dessa fordon funnits i Östergötland. Eller? Tydligen gjordes "inofficiella" överenskommelser trafik/ maskindistrikt emellan, kanske på ganska "låg" hierarkisk nivå -åtminstone för kortare tider- när det gäller just (tillfälliga) omplaceriingar. Nåt som då inte alltid dokumenterades ordentligt alla gånger. Vad gäller Roslagsbanorna, "39:e driftsektionen", beskrevs fordonsplaceringar för rälsbussar där under 1960-talet i nägra artiklar i "Roslagsexpressen" under 1990-talets första år.

/ L G

Fråger rälsbussläpen UBo3yp 2133-2139

av Ola Almquist, Friday, August 11, 2017, 12:18 (2444 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Fråger rälsbussläpen UBo3yp 2133-2139.

Alle UBo3yp blev som jeg læser det, bestilt og leveret til 5 ms Skara, for brug i trafikken Göteborg-Sjövik.

Hvornår er UBo3yp 2134 ,2135 ,2138 og 2139 overført til 39 drs? UBo3yp 2135 var vel en tur forbi Uddevalla inden den kom til 39 drs?

Hvornår længe var UBo3yp 2133 ved 27 ms Växjö inden den sidst i 68 kom til Västervik? Jmf.Stig Lundins side var den der i 1966.

Blev UBo3yp 2136 skrot 1965 og 2137 skrot 1972, hele deres tid i Skara?

M.v.h.

Steen

2133 överfördes redan 1958 till 27 ms, Kalmar. Den utlånades till Västervik i september 1967. Enligt uppgift ersatte den UBFo3yp 1795 som skadats.

2134, 2136 och 2138 överfördes från 5 ms till 39 drs 1962, 2139 1961 och 2135 1964. 2137 var kvar i Skara tills den avregistrerades 1970.

M.v.h.
Ola

Fråger rälsbussläpen UBo3yp 2133-2139

av Rolf Segelström, Friday, August 11, 2017, 19:55 (2444 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det stämmer med mina notiser ang. deras ankomst till 39drs. På Roslagsbanan kallades de för "sommarsläp" eftersom de sattes in som förstärkning i veckoslutstågen till och från Roslagen. På vintern stod de oftast avställda.
Lite vid sidan av ämnet men kalla fall.;-)

Fråger rälsbussläpen UBo3yp 2133-2139

av Ola Almquist, Friday, August 11, 2017, 20:49 (2444 dagar sedan) @ Ola Almquist

2133 överfördes redan 1958 till 27 ms, Kalmar. Den utlånades till Västervik i september 1967. Enligt uppgift ersatte den UBFo3yp 1795 som skadats.

2134, 2136 och 2138 överfördes från 5 ms till 39 drs 1962, 2139 1961 och 2135 1964. 2137 var kvar i Skara tills den avregistrerades 1970.

Felskrivning. 2135 överfördes 1965. Se även boken Skendöd i Roslagen.

M.v.h.
Ola