Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966, bild (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe @, Fagersta, lördag, augusti 12, 2017, 16:22 (9 dagar sedan)

[image]

Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966, bild

av Göran Sohlberg @, Liljedahl, lördag, augusti 12, 2017, 16:42 (9 dagar sedan) @ Ulfe

Vilken littera och nummer är det på denna maskin?

Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966, litt o nr?

av Leif B @, lördag, augusti 12, 2017, 18:30 (9 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Vilken littera och nummer är det på denna maskin?

Frågan är väl Slakthuset brydde sig om littera och nummer på sin(a) lokomotor(er)? Kanske det kan vara den här? Jag tror dock att de hade mer än en, dock inte nödvändigtvis samtidigt.

Här bilder och text om Slakthusets lokomotorer 1983.

Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966, litt o nr?

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, augusti 12, 2017, 19:55 (9 dagar sedan) @ Leif B

Vilken littera och nummer är det på denna maskin?


Frågan är väl Slakthuset brydde sig om littera och nummer på sin(a) lokomotor(er)? Kanske det kan vara den här? Jag tror dock att de hade mer än en, dock inte nödvändigtvis samtidigt.

Snarare denna.
Apropå Z49 76: Vem är Elving Långdahl och vad har han gjort med lokomotorn?

M.v.h.
Ola

Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966

av Carl-Erik Olsson @, fredag, augusti 18, 2017, 19:34 (3 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vilken littera och nummer är det på denna maskin?


Frågan är väl Slakthuset brydde sig om littera och nummer på sin(a) lokomotor(er)? Kanske det kan vara den här? Jag tror dock att de hade mer än en, dock inte nödvändigtvis samtidigt.

Snarare denna.
Apropå Z49 76: Vem är Elving Långdahl och vad har han gjort med lokomotorn?

M.v.h.
Ola

Elving Långdahl är VD vid Långdahls Åkeri i Grådö utanför Hedemora. Man kör väl bl a mjölk åt det cooperativa Grådö mejeri i närheten. Han köpte för ett antal år sedan det tidigare beredskapsloket B 1369 av Veteranjärnvägen i Klippan för uppställning utanför åkeriet nånstans (syns på flygbilderna hos både Eniro och hitta.se, om än suddigt). Det fick dock åka bil, Niclas Jönslars trailer, hela vägen upp dit med tender och boggi för sig och skorstenen avskruvad.
Han har även köpt en tyskbyggd 50-tals-O-vagn för uppställning intill B 1369 av en känd tidigare godsvagnsägare i Stockholm.
Men han har inte köpt lokomotor 76 av SÅS, i så fall via trailerägaren ovan. Var kommer denna uppgift ifrån då, 76 såldes av SÅS till Jönslars och inte Långdahl.
/CEO

Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966, bild

av Patrik Eriksson @, lördag, augusti 12, 2017, 20:12 (9 dagar sedan) @ Ulfe

Den vita BMW:n hade man fått en bra slant för idag i detta nyskick. Jag misstänker att detta var en ovanlig bil i Sverige då. Ursäkta OT dock.

Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966, bild

av Billy @, söndag, augusti 13, 2017, 09:26 (8 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Den vita BMW:n hade man fått en bra slant för idag i detta nyskick. Jag misstänker att detta var en ovanlig bil i Sverige då. Ursäkta OT dock.

Ja det var kul att se bilarna i bakgrunden. BMW 1800, torde det vara, den färglada GB-glassfolkan (eller Glace som det stavades) ingen foliering på den tiden, och Amazonkombin och några folkor förstås.

Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966, bild

av Hans N @, söndag, augusti 13, 2017, 09:27 (8 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Hej
Torde vara ex Z49 77, har följande anteckningar. 76an kom väl först 1976 till slakthuset.
Rätta gärna (t ex är Niclas och Per Jönslars samma person eller ?)
76 : Lev -- 1942 litt Zsc, 1942 -- 1956 litt Z4.
Såld år 1963 till Ljusne-Voxna AB, Ljusne (LW 249).
Vidaresåld år 1976 till Stockholms slakthus.
Överlämnad till SÅS år 1983.
Såld 2010-11 till Per Jönslars, Hedemora.
Skrotades av skrotfirman Kosakoski, Gävle 2011-07.
77 : Lev -- 1942 litt Zsc, 1942 -- 1956 litt Z4.
Såld år 1964 till Stockhoms slakthus.
Överlämnad 1984 till SÅS.
Såld 2010-10 till Niclas Jönslars, Hedemora.

SÅS-lokomotorer på slakthusområdet i Stockholm

av Carl-Erik Olsson @, fredag, augusti 18, 2017, 19:12 (3 dagar sedan) @ Hans N

[image]

Torde vara ex Z49 77, har följande anteckningar. 76an kom väl först 1976 till slakthuset.
Rätta gärna (t ex är Niclas och Per Jönslars samma person eller ?)
76 : Lev -- 1942 litt Zsc, 1942 -- 1956 litt Z4.
Såld år 1963 till Ljusne-Voxna AB, Ljusne (LW 249).
Vidaresåld år 1976 till Stockholms slakthus.
Överlämnad till SÅS år 1983.
Såld 2010-11 till Per Jönslars, Hedemora.
Skrotades av skrotfirman Kosakoski, Gävle 2011-07.

Dessa uppgifter verkar stämma i stort sett, jfr IBF-tillverkarlistan. Där anges dock både Z49 75, 76 och 77 ha en Scania Vabis 8-cyl (180 hk) dieselmotor, men detta gäller bara nr 75, som väl till denna har en Atlas Diesel hydraultransmission p s s som bl a Z43. 76 och 77 hade kvar den originalmonterade (enl SJ Str 77) 6-cyl 160 hk Wisconsin bensinmotorn med en gigantisk manuell osynkroniserad 4-växlad låda.
Nr 76 såldes alltså inte av SÅS till Elving Långdahl utan till Niclas Jönslars som själv kom och hämtade den med egen låglastartrailer, f ö samma som transporterade upp ångloket B 1369 från Klippan till Elving Långdahl i Grådö för ett antal år sedan. (Tender och boggi fick åka i ett annat ekipage, någon som har bilder?)

77 : Lev -- 1942 litt Zsc, 1942 -- 1956 litt Z4.
Såld år 1964 till Stockhoms slakthus.
Överlämnad 1984 till SÅS.
Såld 2010-10 till Niclas Jönslars, Hedemora.

Här stämmer IBF-uppgifterna sämre. Visserligen anskaffades den förmodligen som reservlokomotor av Slakthuset 1964 och slopades 1977 och överlämnades till SÅS, som dock skrotade den på Slakthuset med tillvaratagande av vissa delar, möjligen 1984.

Slakthusets egen onumrerade nyinköpta Bergbolags-lokomotor från 1948 hade åtminstone vid SÅS-övertagandet efter SÅS-flytten från Slakthuset till Västberga omkring 1990 en 6-cyl ca 130 hk (fel i IBF-listan) Scania Vabis dieselmotor med likaså manuell osynkad 4-växlad låda, om än betydligt mindre än i nr 76 och 77. Denna såldes också till Niclas Jönslars, som alltså körde två rundor med sin trailer med lokomotorer till Dalarna. Han hade då vissa planer på nån sorts användning av dem, men 76 skrotades alltså och den onumrerade lär ha setts "någonstans i Dalarna" efteråt, okänt om den finns kvar idag.
/CEO

Lokomotor på slakthusområdet i Stockholm 1966, bild

av Jeff @, söndag, augusti 13, 2017, 18:19 (8 dagar sedan) @ Ulfe

Hallmästarvägen. Det gula huset ser ut att finnas kvar (Hus 43 Magasin).

RSS-feed av trådar
powered by my little forum