Mustang på linje 7 för 50 år sedan (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Sunday, August 13, 2017, 11:17 (2419 dagar sedan)

[img]https://s19.postimg.org/4xllp7mqb/A25_Konsthallen13aug67_Web.jpg[/img]

Inte så många påstigande vid Konsthallen-Gröna Lund på denna tur 13 aug 1967.

Mvh Gunnar

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av 53 Wadsten, Sunday, August 13, 2017, 12:02 (2419 dagar sedan) @ Gunnar D

Så skall det se ut på Kungliga Djurgården, lägg märke till den svarta Citroen-grodan till vänster, förmodligen årsmodell 1960.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Nils-Bertil, Sunday, August 13, 2017, 13:53 (2419 dagar sedan) @ Gunnar D

Kanske var jag konduktör på det tåget.
Sista månaderna var jag ofta kondis på 7:an.
Jobbade också vid Grönan för att hålla reda på och avvisa
tänkta gratisåkare.
Kan inte riktigt förstå - 50 år sen.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Baloo, Sunday, August 13, 2017, 18:03 (2419 dagar sedan) @ Nils-Bertil

Kan du kanske förklara lite hur tänket var kring staketet framför motorvagnens avstigningsdörrar? Antar att antalet avstigande så pass långt ute på linjen var mycket begränsat så att man oftast kunde stanna längst fram och därmed blockera de främre dörrarna. Undrar om detta staket hängde ihop med att folk som redan klivit ombord drog i snöret för avstigning så att deras kompisar kunde planka via de främre dörrarna när föraren öppnade dessa. Vet du något om saken?

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Överkörmästaren, Sunday, August 13, 2017, 18:33 (2419 dagar sedan) @ Baloo

Kan du kanske förklara lite hur tänket var kring staketet framför motorvagnens avstigningsdörrar? Antar att antalet avstigande så pass långt ute på linjen var mycket begränsat så att man oftast kunde stanna längst fram och därmed blockera de främre dörrarna. Undrar om detta staket hängde ihop med att folk som redan klivit ombord drog i snöret för avstigning så att deras kompisar kunde planka via de främre dörrarna när föraren öppnade dessa. Vet du något om saken?

Stoppknapparna hade på dessa vagnar ingen funktion när någon dörr redan var öppen. Staketet var rimligtvis till för att folk inte skulle lulla runt i spåret och äventyra såväl köordningen som trafiksäkerheten. Om det till äventyrs var någon som kom utifrån Bellmansro som skulle stiga av, så kunde de väl tämligen obehindrat göra det innanför staketet.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Anders Sandgren, Sunday, August 13, 2017, 19:20 (2419 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Staketet var för gemensam biljettkontroll föt att snabba upp påstigningen vid evenemang.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Överkörmästaren, Sunday, August 13, 2017, 19:39 (2419 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Staketet var för gemensam biljettkontroll föt att snabba upp påstigningen vid evenemang.

Jo men det förklarar inte existensen av det längsgående staketet närmast spåret, som inte behövdes för detta ändamål utan snarare motverkade det, utan det motiveras snarast av just de skäl jag nämnde. Motsvarande staket fanns f ö även i högertrafik fram till första halvan av 90-talet.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Lennart Petersen, Monday, August 14, 2017, 16:36 (2418 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Staketet var för gemensam biljettkontroll föt att snabba upp påstigningen vid evenemang.


Jo men det förklarar inte existensen av det längsgående staketet närmast spåret, som inte behövdes för detta ändamål

Det behövdes nog för att täcka in, annars vore det ju behändigt att gå över gatan och hoppa in i fållan. Betänk hur det såg ut när det var fullpackat med folk

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Överkörmästaren, Monday, August 14, 2017, 19:56 (2418 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Staketet var för gemensam biljettkontroll föt att snabba upp påstigningen vid evenemang.


Jo men det förklarar inte existensen av det längsgående staketet närmast spåret, som inte behövdes för detta ändamål


Det behövdes nog för att täcka in, annars vore det ju behändigt att gå över gatan och hoppa in i fållan. Betänk hur det såg ut när det var fullpackat med folk

Ja det tänkte jag på redan igår vid den här tiden, och om man läser ordentligt så framgår det i mitt inlägg!

Men faktum är att sedan cirka 24 år finns inte det där staketet, och det fungerar precis lika bra ändå.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Rolf Nordin, Sunday, August 13, 2017, 17:15 (2419 dagar sedan) @ Gunnar D

Ser ut som alla får tränga sig in på släpet och om ett par veckor har vi högertrafik.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Harald, Sunday, August 13, 2017, 17:18 (2419 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ser ut som alla får tränga sig in på släpet ...

Nej, de står ju vid motorvagnens påstigningsdörrar.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Leif B, Sunday, August 13, 2017, 17:59 (2419 dagar sedan) @ Harald

Ser ut som alla får tränga sig in på släpet ...

Nej, de står ju vid motorvagnens påstigningsdörrar.

Jag tycker mig se en andra kö vid släpets påstigningsdörrar.

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Överkörmästaren, Sunday, August 13, 2017, 18:23 (2419 dagar sedan) @ Leif B

Ser ut som alla får tränga sig in på släpet ...

Nej, de står ju vid motorvagnens påstigningsdörrar.


Jag tycker mig se en andra kö vid släpets påstigningsdörrar.

Jag ser ingen kö alls att tala om. Om jag räknar antalet ben och dividerar med två så får jag det till drygt fem människor! När konserten är slut och/eller Grönan stänger ser det annorlunda ut och det gjorde det uppenbarligen på den tiden också!

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Leif B, Sunday, August 13, 2017, 19:15 (2419 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ser ut som alla får tränga sig in på släpet ...

Nej, de står ju vid motorvagnens påstigningsdörrar.


Jag tycker mig se en andra kö vid släpets påstigningsdörrar.


Jag ser ingen kö alls att tala om. Om jag räknar antalet ben och dividerar med två så får jag det till drygt fem människor! När konserten är slut och/eller Grönan stänger ser det annorlunda ut och det gjorde det uppenbarligen på den tiden också!

Jag ser därutöver minst tre huvuden längre bort. Motsvarande benpar är skymda bakom personerna i den främre kön och kommer därför inte med i din summeringen. (Gubben med den ljusa hatten är jag osäker vilken kö han tillhör?)

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Anders Sandgren, Sunday, August 13, 2017, 19:17 (2419 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det byggdes gemensam biljettkontroll (därav staketet) för att snabba upp påstigningen vid evenemang. I samband med det byttes 2-riktningsvagnarna A1/A3 med motsv släp mot bugg-tåg, detta skedde på 50-talet. Senare blev det Mustangtåg. .

Mustang på linje 7 för 50 år sedan

av Ulfe, Monday, August 14, 2017, 07:52 (2418 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack för fin bild. Så här såg det ut på hållplatsen den 12/8 2016.
[img]http://i.imgur.com/XvWNXCA.jpg[/img]
Samma hållplats. Bilden tagen mot Djurgårdsbron.
[img]http://i.imgur.com/zP06Ld4.jpg[/img]
Samma hållplats. Bilden tagen mot Valdemarsudde.