Historia om Vabis-vagnen SJ 1319 (Fordon: vagnar)

av chfahlgren, Tuesday, August 15, 2017, 11:29 (2444 dagar sedan)

HEJ BÄSTA VÄNNER PÅ VÅRT FORUM.
Är det någon av er som vet historien om Vabis-personvagnen f.d.SJ nr 1319,på Scania-
museum,Markus Wallenberg:hallen.Undertecknad var tillsammans med en vän en vecka nere i Stockholm och då besöktes just detta museum,Vagnen är nog bland det mest fantastiska man kan skåda i renoveringsväg.Har kunnat genom Str 77 kunnat se vagnen
slopats 1942.Tack för hjälp på förhand !
Carl H Fahlgren.

Historia om Vabis-vagnen SJ 1319

av Thomas Tell, Tuesday, August 15, 2017, 12:10 (2444 dagar sedan) @ chfahlgren

Vagnen blev ambulansvagn 1942 för att slopas som sådan 12 år senare. Man funderade då på att göra ett utställningståg av åtta fd ambulansvagnar. Det blev tjänstevagnar av dem i stället.
Vagnen såldes till Scania som inrett den med en andraklassavdelning vilket vagnen aldrig haft. Men snygg är den.
/tell

Historia om Vabis-vagnen SJ 1319

av chfahlgren, Tuesday, August 15, 2017, 14:21 (2443 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vill rikta ett stort TACK Thomas Tell för ett fint svar jag fått angående SJ-vagnen 1319 på Scania-museet i Södertälje.Det skulle med andra ord ha varit trevligt om vagnen renoverats till det den var,men trevligt att den finns bevarad,Tack Thomas än en gång.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från
CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92 från Falun.Väl mött alla vänner till en spännande dag på SJVM 9 september.

Historia om Vabis-vagnen SJ 1319

av Ola Ahlström, Tuesday, August 15, 2017, 15:30 (2443 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fördes inte en diskussion på Järnvägshistoriskt forum för ett tag sedan om just denna vagn som gick ut på att den är "ett falsarium"? Med detta menat att vagnen aldrig varit BC-vagn utan alltid C-vagn. Anledningen till dess nuvarande utseende skulle varit att det var svårt (omöjligt?) att uppbringa en BC vagn men museet önskade visa såväl andra som tredjeklass ur sin tidiga produktion. Jag vill, så här rakt av, minnas att vagnstypen C3a byggdas i 40 exemplar runt förra sekelskiftet och några byggdes om till CF innan slopning.

Ola Ahlström
Malmö

Historia om Vabis-vagnen SJ 1319

av Micke Carlsson, Tuesday, August 15, 2017, 20:46 (2443 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det stämmer, de ville ha en vagn av deras egen produktion och de ville bygga ett utställningsföremål som "visade vad de kunde på den tiden" snarare än ett troget återställande av vagnen så som den hade varit. Scania var i kontakt med NJM vid den här tiden och ville köpa en vagn av dem, föresträdesvis boggievagnen Co5 1275 men NJM ställde krav på hur vagnen skulle återställas i så fall, så det blev inget. NJM erbjöd då en C3a-vagn som man hade flera av men de var från andra tillverkare och därmed inte så intressanta för Scania. De fick dock reda på 1319 som ännu fanns som tjänstevagn hos SJ och fick köpa den.

C3a byggdes 1901 och några eftersläntrare i nummerserien 1400 kom 1904. Ett 40-tal vagnar som du säger vill jag minnas, spridda på runt 10 olika svenska tillverkare. De var avsedda för lokaltrafik i Malmö och Stockholm. Ett flertal byggdes om till CF4 och som sådana finns det bilder på dem från bl a inlandsbanan på 60-talet. De som inte blev CF4 blev i flera fall ambulansvagnar, en känd interiörbild från SJ 75-årsminnesskrift med en operationsbrits i en liten salong med dubbelfönster kommer från en sådan vagn. Senare byggdes dessa ambulanser om till logementsvagnar och verkstadsvagnar för signalreparatör av Bollnäs-verkstaden. De togs successivt ur banavdelningens tjänst i slutet 70- början av 80-talet.

Historia om Vabis-vagnen SJ 1319

av chfahlgren, Wednesday, August 16, 2017, 10:46 (2443 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vill också TACKA vännerna Ola Ahlström och Micke Carlsson som likt Thomas Tell hjälpt
mig med att räta ut frågetecken kring just SJ-vagnen 1319.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.