Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen (Järnvägspersonal)

av 53 Wadsten, Tuesday, August 15, 2017, 13:43 (2418 dagar sedan)

Vad jag fick höra idag var att Tågmästarna på snälltågen under 50-60-talet hade biljettväska med myntkassett på magen, stämmer det, jag kan inte minnas något sådant.
Däremot hade vi på RB biljettväska på magen.

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av Arne, Tuesday, August 15, 2017, 15:51 (2418 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad jag fick höra idag var att Tågmästarna på snälltågen under 50-60-talet hade biljettväska med myntkassett på magen, stämmer det, jag kan inte minnas något sådant.
Däremot hade vi på RB biljettväska på magen.

Inte heller jag kan minnas några tm eller konduktörer med biljettväska och myntkassett på magen. Däremot har jag minnen av att Sonny (?) och andra tidningsförsäljare från Pressbyrån kan ha haft sådana här väskor. Jag tror mig minnas att dessa tidningsförsäljare använde de här myntkassetterna när man gav tillbaka växel för den inköpta tidningen, frukten eller vad det nu kan ha varit man köpt!?

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av Lennart Petersen, Tuesday, August 15, 2017, 20:31 (2418 dagar sedan) @ Arne

Vad jag fick höra idag var att Tågmästarna på snälltågen under 50-60-talet hade biljettväska med myntkassett på magen, stämmer det, jag kan inte minnas något sådant.
Däremot hade vi på RB biljettväska på magen.


Inte heller jag kan minnas några tm eller konduktörer med biljettväska och myntkassett på magen. Däremot har jag minnen av att Sonny (?) och andra tidningsförsäljare från Pressbyrån kan ha haft sådana här väskor. Jag tror mig minnas att dessa tidningsförsäljare använde de här myntkassetterna när man gav tillbaka växel för den inköpta tidningen, frukten eller vad det nu kan ha varit man köpt!?

Där var det ju så att tidningssäljaren, som Sonny, förväntades ge rätt växel tillbaks.
Samma sak om man handlade i restaurangvagn eller cafévagn. Men konduktör var inte på samma sätt skyldig att alltid kunna ge rätt växel för en köpt biljett utan saknades växel så fick man hela betalade beloppet på en blancobiljett och så fick man hämta ut mellanskillnaden på en station. Samma om man skulle ha en mer komplicerad biljett med byten, man betalade ett slags förskott för det tå¨g man var på och löste sedan in biljetten mot en ny på station. Hur man sedan hanterade om någon bara åkte från obemannad hållplats till annan obemannad hållplats vete gudarna men det löste man nog.
Knappast myntkassetter i vart fall på snälltågen.

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av Kjell Aghult, Wednesday, August 16, 2017, 07:59 (2417 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Där var det ju så att tidningssäljaren, som Sonny, förväntades ge rätt växel tillbaks.
.... Men konduktör var inte på samma sätt skyldig att alltid kunna ge rätt växel för en köpt biljett utan saknades växel så fick man hela betalade beloppet på en blancobiljett och så fick man hämta ut mellanskillnaden på en station. Samma om man skulle ha en mer komplicerad biljett med byten, man betalade ett slags förskott för det tå¨g man var på och löste sedan in biljetten mot en ny på station. Hur man sedan hanterade om någon bara åkte från obemannad hållplats till annan obemannad hållplats vete gudarna men det löste man nog.

Vad jag minns har alltid knr varit skyldig sälja de biljetter hen haft taxor nog till. Jag pryade ca två veckor som sådan som trafikelev 1967-69. I alla slags tåg och med knr även från Stockholm, Göteborg och Malmö. Det var aldrig tal om att "skicka in någon på bx". Det nämndes bara som reservmöjlighet.

Knr biljettförsäljning ökade ju också med stängning/krympt öppethållande på bx. Örebroarnas
"Grand Tour" var tjänsten Hallsberg-Långsele o å i nattåg (Senare utsträckt sommartid till
Umeå). Två långa nattskift i följd, men "försörjde ju åtta man".
För dessa tåg var i princip alla bx obemannade. De flesta resenärer hade förstås förköpt biljett, men någon enstaka resande utan brukade ändå dyka upp. Ofta för långa, dyra ressträckor. Praxis efter Norrlandsturen var också att deponera pengar på redovisningsstället, bx Ör. Man fick inte ha hur mycket SJ-pengar som helst hemma. Faktiskt tycks ingen kommit på idén att råna en konduktör eller lantbrevbärare (Mer spårvagnsförare etc).

Myntväxlare av busstyp jag sett bara i något undantagsfall - i en gammal SJ-Nytt, tillsammans med Almex biljettmaskin på sträckan Skellefteå-Rönnskär. SJ och egen kassa måste hållas isär och knr brukade ha hade dubbla plånböcker/portonnäer.

Tågmästare på snälltåg, deponering.

av Cargoman, Wednesday, August 16, 2017, 09:59 (2417 dagar sedan) @ Kjell Aghult


Knr biljettförsäljning ökade ju också med stängning/krympt öppethållande på bx. Örebroarnas
"Grand Tour" var tjänsten Hallsberg-Långsele o å i nattåg (Senare utsträckt sommartid till
Umeå). Två långa nattskift i följd, men "försörjde ju åtta man".
För dessa tåg var i princip alla bx obemannade. De flesta resenärer hade förstås förköpt biljett, men någon enstaka resande utan brukade ändå dyka upp. Ofta för långa, dyra ressträckor. Praxis efter Norrlandsturen var också att deponera pengar på redovisningsstället, bx Ör. Man fick inte ha hur mycket SJ-pengar som helst hemma. Faktiskt tycks ingen kommit på idén att råna en konduktör eller lantbrevbärare (Mer spårvagnsförare etc).

Som dåvarande Tågmästare i Östersund så deponerade jag - och de flesta Östersundare - biljettkassan på Bx i Ulriksfors där vi hade en lång dagöverliggning i ett av de röda järnvägshusen, som vi f ö kallade för "Det lilla huset på prärien".
Det berodde på två orsaker. Dels hade vi gott om tid att över en trevlig kaffestund med Tkl deponera biljettkassan. Speciellt om man jobbat en helg med många stängda Bx. Dels hjälpte vi till att öka biljettkassan på en liten station.
I andra hand brukade vi deponera i Storlien, där vi också hade långa dagöverliggningar.

Tågmästare på snälltåg, deponering.

av 53 Wadsten, Wednesday, August 16, 2017, 13:10 (2417 dagar sedan) @ Cargoman

Vilka år jobbade du i Östersund, Hade du Xt 84 - 85 på Stockholm.
Som Tm i Ös kände du väl Lokföraren Ragnar Svensson.
Själv åkte jag ofta med 84-85 Cst - Ös då jag jobbade på Thomée 1982-84.

Enda tågmästarna med biljettväska fanns nog bara på Roslagsbanan.

Tågmästare på snälltåg, deponering.

av Cargoman, Wednesday, August 16, 2017, 17:51 (2417 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilka år jobbade du i Östersund, Hade du Xt 84 - 85 på Stockholm.
Som Tm i Ös kände du väl Lokföraren Ragnar Svensson.
Själv åkte jag ofta med 84-85 Cst - Ös då jag jobbade på Thomée 1982-84.

Som tågmästare 1978-hösten 1980, sedan som lokförare.
Ja, vi åkte 84 och 85 på Stockholm.
Visst kände jag Ragnar Svensson, som gick under namnet "Mannekängen".

Tågmästare på snälltåg, deponering.

av 53 Wadsten, Thursday, August 17, 2017, 13:22 (2416 dagar sedan) @ Cargoman

Ragnar var en mycket snäll och trevlig Lokförarkollega.

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av Nils-Eric Sääf, Thursday, August 17, 2017, 15:03 (2416 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det blev många konstiga svar om detta. Eftersom jag haft näsan i tågtrafik sedan 40-talet vet jag med bestämdhet att konduktören (Tågmästarn)hade en väska med bl.a ett block där han skrev ut blancobiljetter . Det förekom alltid vid de obemannade hållplatserna läns linjen. Så gick det till på de tiden det var kul att åka tåg och inte så otroligt omständigt som nu.

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av Kjell Aghult, Thursday, August 17, 2017, 15:31 (2416 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det blev många konstiga svar om detta. Eftersom jag haft näsan i tågtrafik sedan 40-talet vet jag med bestämdhet att konduktören (Tågmästarn)hade en väska med bl.a ett block där han skrev ut blancobiljetter . Det förekom alltid vid de obemannade hållplatserna läns linjen. Så gick det till på de tiden det var kul att åka tåg och inte så otroligt omständigt som nu.

Örebrokonduktörerna bar 1959 års konduktörsbiljettblock i ena kavajfickan, formatet var anpassat till detta.
Denna biljettyp var en rationalisering, så att man till sist fick enhetlig biljettyp för
tågförsäljning (Ursprungligen två varianter). De ersatte olika lokala system, med bl a s k linjebiljetter(grundpris) och kompletterande valörkvitton av busstyp. Till de senare kan ha använts en plåtlåda liknade bussarnas.

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av yngve nilsson, Monday, August 21, 2017, 11:24 (2412 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Några tågmästare med biljettväska på magen har jag inte sett. Däremot förekom ofta att konduktörer tog ut hela pengen för att slippa växla och hänvisade de resande till bx för att få pengar tillbaka. Själv minns jag en fredagskväll då det klev på flera resande i Kumla för att åka till Örebro. Dessa hade givetvis kommit överens vilka som skulle gå på där bak där konduktören var och låta denne växla så att hon ( det var en hon vid detta tillfälle) inte skulle hinna igenom tåget och då kunde ju de som klev på i framänden åka gratis. Nämnda Karlstadskonduktör löste det hela så hon tog hela pengen, ofta en hundring, skrev på biljetten och meddelade att de fick pengar åter inne på bx i Örebro. På så sett han hon igenom tåget och de som trott sig få åka gratis kunde inte göra det. Konduktören hade alltså många hundralappar när hon redovisade. Hon berättade att det var vanligt att de Karlstads- och Örebrokonduktörer som åkte där gjorde på detta sätt.Det blev många som fick gå in till bx när de kom till Örebro, bx var öppen så sent för att få pengar att roa sig med.E#n biljett Kumla-Örebro lär kostat 36 kronor vid detta tillfälle.

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av Cargoman, Monday, August 21, 2017, 16:50 (2412 dagar sedan) @ yngve nilsson

Några tågmästare med biljettväska på magen har jag inte sett. Däremot förekom ofta att konduktörer tog ut hela pengen för att slippa växla och hänvisade de resande till bx för att få pengar tillbaka. Själv minns jag en fredagskväll då det klev på flera resande i Kumla för att åka till Örebro. Dessa hade givetvis kommit överens vilka som skulle gå på där bak där konduktören var och låta denne växla så att hon ( det var en hon vid detta tillfälle) inte skulle hinna igenom tåget och då kunde ju de som klev på i framänden åka gratis. Nämnda Karlstadskonduktör löste det hela så hon tog hela pengen, ofta en hundring, skrev på biljetten och meddelade att de fick pengar åter inne på bx i Örebro. På så sett han hon igenom tåget och de som trott sig få åka gratis kunde inte göra det. Konduktören hade alltså många hundralappar när hon redovisade. Hon berättade att det var vanligt att de Karlstads- och Örebrokonduktörer som åkte där gjorde på detta sätt.Det blev många som fick gå in till bx när de kom till Örebro, bx var öppen så sent för att få pengar att roa sig med.E#n biljett Kumla-Örebro lär kostat 36 kronor vid detta tillfälle.

En liknande variant hade vi mellan Järpen och Mörsil på Storlienbanan.
På lördagskvällar var det många undomar som klev på nattåget i Järpen för att åka till till nästa station Mörsil (10 km). De hade satt i system att de bara hade 100-lappar att betala med, så normalt hann tågmästarna bara sälja några biljetter alt. växelpengarna var slut innan man kom till Mörsil.
Lokförare och tågmästarna lärde sig snart detta, och satte plan B i verket.
När föraren såg alla ungdomarna på plattformen i Järpen, så väntade han några minuter med att köra efter avgångssignalen, och sedan lunkade han på i 20-30 km/h till Mörsil.
Tågmästarna (minst två) som laddat upp med mycket växel kunde sedan från varsitt håll i lugn och ro sälja biljetter till alla. Det var inga glada miner på ungdomarna när de steg av i Mörsil. :-)

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av Nils-Eric Sääf, Monday, August 21, 2017, 12:35 (2412 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja vissa hade blocket i fickan och något som liknade en Taxibörs.

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av yngve nilsson, Wednesday, August 23, 2017, 10:47 (2410 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

En annan historia om folk som försökte åka gratis med stora pengar hörde jag från Västergötland. På lördagarna klev det alltid på en dam i Vartofta gård med en stor äggkorg vars innehåll hon skulle sälja på torget i Falköping Dit kostade en biljett 90 öre. Hon kom med en hundring vilket var stora pengar på den tiden, föraren kunde inte växla så damen fick i regel åka gratis vilket hon givetvis utnyttjade. En av förarna blev förbannad och nästa fredag så gick han in på banken och växlade till sig en massa småpengar för han visste ju vem so9m skulle stå i Vartofta gård på lördagsmorgonen. Och det gjorde hon, hade givetvis bara en hundring med sig.
Håll upp förklet käring! varpå han hällde upp 99 enkronor ock en 10 -öring. Damen fick ju svårt att dels gå in i vagnen och dels gå till torget i Falköping med både äggkorg och alla dessa enkronor i förklett. Om hon gjorde om det förmäler inte historien.

Tågmästare på snälltåg med biljettväska på magen

av Kurt G Möller, Wednesday, August 23, 2017, 14:14 (2410 dagar sedan) @ yngve nilsson

Liknande förekom på Roslagsbanans Djursholmslinjer. Där var det en konduktör Wass, som alltid hade med sej växel på EN HEL TUSENLAPP!! Och en stor del i tunga mynt. Till tanternas förfäran...

Detta hände några gånger på sena 1940-talet. Men bara några...