"Extra räler" ? :-)) (Bana)

av Rolf Nordin, Wednesday, August 16, 2017, 18:02 (2438 dagar sedan)

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAE09463&Imgnr=1[/img]
Vilket är syftet med dessa två extra räler i mitten? Ja, ja - de heter naturligtvis inte så på järnvägsspråk. Ser dom lite varstans och inte bara över broar. Dom finns även i Sthlm:s tunnelbanesystem. Bilden är, som ett exempel, hämtad från Samlingsportalen.

"Extra räler" ? :-))

av David Sohlberg, Wednesday, August 16, 2017, 18:05 (2438 dagar sedan) @ Rolf Nordin

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAE09463&Imgnr=1[/img]
Vilket är syftet med dessa två extra räler i mitten? Ja, ja - de heter naturligtvis inte så på järnvägsspråk. Ser dom lite varstans och inte bara över broar. Dom finns även i Sthlm:s tunnelbanesystem. Bilden är, som ett exempel, hämtad från Samlingsportalen.

Urspårningsräler som ska förhindra ett urspårat fordon att flytta sig ut från spåret så att säga.

Ett urspårat fordons hjul faller ned mellan den vanliga rälen och urspårningsrälen och fordonet styrs då vidare längs spåret eftersom det förhindras att fara ut åt sidan.

Man använder urspårningsräler där konsekvenserna skulle bli svåra vid en urspårning - till exempel på broar, platser där det finns bropelare som ett urspårat tåg inte får träffa för att bron då kan rasa osv.

"Extra räler" ? :-))

av Sune Nylén, Wednesday, August 16, 2017, 23:22 (2438 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jag kan väl tillägga att speciellt viktigt är det, att vid urspåring styra en boggie så att den ej ställer sig på tvären,utan fortsätter framåt i den tänkta längdriktningen.
:-) Sune

"Extra räler" ? :-))Boggikedjor

av Per Ljungberg, Thursday, August 17, 2017, 08:43 (2438 dagar sedan) @ Sune Nylén

Förr var boggierna försedda med kedjor som var fastsatta i vagnsramen. Dessa skulle förhindra att boggin ställde sig på tvären vid urspåring. Förmodligen fungerade detta inte eftersom sådana kedjor inte förekommer numera.
PLj

"Extra räler" ? :-))Boggikedjor

av Sune Nylén, Thursday, August 17, 2017, 11:34 (2438 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Länken är ju, som bekant, den svagaste punkten på kedjan. Det fungerade nog vid måttliga hastigheter förr, med 60 à 75 km tim , men knappast vid dagens.
:-) Sune

"Extra räler" ? :-))Boggikedjor

av Stefan Skoglund, Friday, August 18, 2017, 13:43 (2436 dagar sedan) @ Sune Nylén

Länken är ju, som bekant, den svagaste punkten på kedjan. Det fungerade nog vid måttliga hastigheter förr, med 60 à 75 km tim , men knappast vid dagens.
:-) Sune

Kedjor gillar inta snabba förändringar i hur hårt de spänns, vid en urspårning så lär inte dragkraften i dem öka långsamt om man säger som så.

Helt slak till hög påkänning inte bra varken för kedjor, trossar eller vajrar.

"Extra räler" ? Tack för svaren!

av Rolf Nordin, Thursday, August 17, 2017, 12:16 (2438 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag kan väl tillägga att speciellt viktigt är det, att vid urspåring styra en boggie så att den ej ställer sig på tvären,utan fortsätter framåt i den tänkta längdriktningen.
:-) Sune

Tack både David och Sune för bra svar. Jag hade ingen aning om detta. Urspårningsrälerna ska alltså lindra konsekvenserna av en urspårning så långt det är möjligt.

"Extra räler" ? Tack för svaren!

av PerH, Friday, August 18, 2017, 08:53 (2437 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Mycket intressant. Inte heller jag hade en aning om det här.
Jag hade gissat att rälerna var till för att förhindra rälsvandring eller vad det nu kan heta, och att hålla avståndet mellan sliprarne konstant på känsliga ställen. Men så var det nu alltså inte. Tack!

"Extra räler" ? :-))

av Humbla, Thursday, August 17, 2017, 21:28 (2437 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Brofitta kallades anordningen i vissa oborstade sammanhang!