Nohab GM Demonstrator (Järnväg allmänt)

av Gäddmannen, Wednesday, August 16, 2017, 19:12 (2442 dagar sedan)

Hej...
Har nyss köpt ett Märklinlok
Nohab GM Demonstrator
Kördes det med detta i Sverige?
Om så när ungefär?
Och när man körde med detta lok i Sverige hade man vagnar efter det?
Några bilder från Sverige

Nohab GM Demonstrator

av BD, Wednesday, August 16, 2017, 19:54 (2442 dagar sedan) @ Gäddmannen

Hej...
Har nyss köpt ett Märklinlok
Nohab GM Demonstrator
Kördes det med detta i Sverige?
Om så när ungefär?
Och när man körde med detta lok i Sverige hade man vagnar efter det?
Några bilder från Sverige

Efter återkomst från Finland drog det malmtåg i Skellefteåtrakten. Var även synligt i Sundsvall. Fotograferades av Rune eller Nina Carlsson där.

Nohab GM Demonstrator

av Gäddmannen, Wednesday, August 16, 2017, 19:55 (2442 dagar sedan) @ BD

Googlade på loket och hittade några bilder från Tyskland
på dess väg till Ungern (?)
men inga vagnar efter loket

Nohab GM Demonstrator

av -ch-, Wednesday, August 16, 2017, 21:17 (2442 dagar sedan) @ Gäddmannen

Dess svenska historia slutade så här en kväll i Fågelsjö. Lokaltidningen rapporterar
Ungrarna försökte under ganska lång tid efter branden att köpa resterna för att återställa loket i originalskick. Jag har hört någon stans att vraket numera finns i Ungern...

Nohab GM Demonstrator

av Gäddmannen, Wednesday, August 16, 2017, 21:38 (2442 dagar sedan) @ -ch-

Så loket fanns i Sverige hela tiden eller ?
Eller såldes det och kom tillbaka senare?
Vem ägde det då i så fall?

Nohab GM Demonstrator

av Ola Almquist, Wednesday, August 16, 2017, 21:45 (2442 dagar sedan) @ Gäddmannen

Det fanns vad jag känner till tre lok som användes som demonstrationslok. Vilket föreställer modellen? 2246?

Loken var:
Nohab 2246, senare NSB Di3a 602.
Nohab 2402, senare NSB Di3b 643. Loket som
var i Finland.
Nohab 2418, senare NSB Di3a 623.

M.v.h.
Ola

Nohab GM Demonstrator. Minst fyra olika lok. Edit

av Leif B, Wednesday, August 16, 2017, 22:10 (2442 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det fanns vad jag känner till tre lok som användes som demonstrationslok. Vilket föreställer modellen? 2246?

Loken var:
Nohab 2246, senare NSB Di3a 602.
Nohab 2402, senare NSB Di3b 643. Loket som
var i Finland.
Nohab 2418, senare NSB Di3a 623.

M.v.h.
Ola

Då har du ändå missat det här loket, som sedan blev SJ T42. Edit: Jag tror att det är det loket som BD skriver om. (Ola och -ch- skriver däremot om "rundnosar".)

PS ytterligare en GM demonstrator, som dock aldrig varit i Europa.

Nohab GM Demonstrator. Minst fyra olika lok

av Ola Almquist, Wednesday, August 16, 2017, 22:15 (2442 dagar sedan) @ Leif B

Det fanns vad jag känner till tre lok som användes som demonstrationslok. Vilket föreställer modellen? 2246?

Loken var:
Nohab 2246, senare NSB Di3a 602.
Nohab 2402, senare NSB Di3b 643. Loket som
var i Finland.
Nohab 2418, senare NSB Di3a 623.

M.v.h.
Ola


Då har du ändå missat det här loket, som sedan blev SJ T42.

Sant, men det var inte byggt av NOHAB och bar inte dess firmamärke.

Det är det loket som BD skriver om.

Är du säker på det?

M.v.h.
Ola

Nohab GM Demonstrator. Minst fyra olika lok

av Leif B, Wednesday, August 16, 2017, 22:30 (2442 dagar sedan) @ Ola Almquist


Är du säker på det?

M.v.h.
Ola

Jag kanske hade för bråttom ... ??

Nohab GM Demonstrator. Minst fyra olika lok

av Micke Carlsson, Wednesday, August 16, 2017, 22:43 (2442 dagar sedan) @ Ola Almquist

T42:an kom över till europa på GM-EMD initiativ, men det började och slutade i Sverige. GM-EMD hade några olika licenstagare i europa som alla drog sina växlar av turnén. Henschel hade hand om den ett tag t ex. Att kalla den en Nohab-GM-demo känns lite magstarkt.

http://emdexport.railfan.net/

[image]

Nohab GM Demonstrator

av Gäddmannen, Wednesday, August 16, 2017, 22:33 (2442 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vet inte nr på loket från Märklin
Det står inte någonstans på loket tyvärr

Nohab GM Demonstrator

av Ola Almquist, Wednesday, August 16, 2017, 22:44 (2442 dagar sedan) @ Gäddmannen

Detta kommer upp vid en sökning. Det är lok 2246. Mer om det och övriga här. Bland annat. Det finns mycket
om Nohab-GM-lok på nätet.

M.v.h.
Ola

Nohab GM Demonstrator

av BJ, Thursday, August 17, 2017, 14:31 (2441 dagar sedan) @ BD

Hej...
Har nyss köpt ett Märklinlok
Nohab GM Demonstrator
Kördes det med detta i Sverige?
Om så när ungefär?
Och när man körde med detta lok i Sverige hade man vagnar efter det?
Några bilder från Sverige


Efter återkomst från Finland drog det malmtåg i Skellefteåtrakten. Var även synligt i Sundsvall. Fotograferades av Rune eller Nina Carlsson där.

Loket som Bengt skriver om, tror jag är är Nohab 2402 och senare blir loket Di3b 643.
Menar att Bengt visat fot av loket i Bastuträsk 1960
Loket ser ut att vara målat enligt DSB ritning och i stället för DSB vingar i fronterna så är det stort NOHAB märke. På den bilden så har loket Svenska framändes skärmar.

Någon som kan bekräfta lokets färg DSB röd??
BJ

Nohab GM Demonstrator

av Peter Flink, Wednesday, August 16, 2017, 23:10 (2442 dagar sedan) @ Gäddmannen

Hej...
Har nyss köpt ett Märklinlok
Nohab GM Demonstrator
Kördes det med detta i Sverige?
Om så när ungefär?
Och när man körde med detta lok i Sverige hade man vagnar efter det?
Några bilder från Sverige

Inte Sverige men en dålig bild från Hamar Norge 2010 när jag skulle köra ner den till Oslo som ensamt lok.

[image]

Och en bild från Trollhättan tidigare på året efter en utflykt till Ängelholm i Sverige.

[image]

Nohab GM Demonstrator

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 17, 2017, 16:30 (2441 dagar sedan) @ Gäddmannen

Litet direkt från minnet...
Om det är ett Märklinlok, så är det inte en modell av SJ T42.
Återstår tre "rundnosar".
Den första är den till NSB, på NoHABs egen kostnad, byggda lok som senare blev den första Di3, 602. Men någon riktig "demonstrator" var den aldrig. Dock drog den provtåg i trakterna av Trollhättan.
Den andra är den rundnos var på demonstrationsturne i sydeuropa och på Balkan och i Turkiet sommaren 1955 - samtidigt som GM och Henschel demonstrerade G12 7707 i Tyskland och Österrike! Rundnosen var så långt ner som till Adana i Turkiet, nästan ner till Syrien alltså! Den hamnade sedan i Norge. Huruvida den dragit tåg i Sverige kan jag inte svara på.
Den tredje är den rundnos som demonstrerades i Finland, och som på återvägen användes på banan till Skelleftehamn. Dem var byggd som en dansk My, men för spårvidd 1524 mm. Den "spårades om" i Haparanda - eller Torneå, vet inte säkert vilket. Den hamnade också sedan i Norge.
Såvitt jag vet, har inga av DSB:s My:er använts som demonstrationslok.
Berra

Nohab GM Demonstrator - korrektur

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 17, 2017, 18:17 (2441 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Korrektur.

Jag har kollat mina noteringar.

Lok 2246 hyrdes från 10.54 av NSB, med obekant beteckning. Det var byggt enligt NSB:s "beställning". 1955 använde NOHAB loket för demonstrationer i Jugoslavien och Turkiet. Loket kördes genom DDR, Tjeckoslovakien, Ungern. Viss litteratur hävdar att loket också demonstrerades i Grekland, men det är fel (loket transiterades endast overksamt genom Grekland). Loket blev Di3a.602.

2402 byggdes som ett demonstrationslok, överensstämmande med danska My, och uthyrdes till VR, Valtionrautatiet, finska statsbanorna, mellan 12.58 och 3.60 som lok KDs1. Betydelsen av beteckningen är okänd för mig. Hur loket fraktades till Finland vet jag inte; troligt är dock att loket fördes in i Finland via Haparanda/Tornio. Loket jämfördes med MaK-loket 2000.001 (som även demonstrerades i Norge) och befanns överlägset det tyska loket. Därför planerade VR att dels köpa lok 2402 och dels beställa fler likadana – faktum är att man beställde fyra lok! Protester från finsk industri och från fackföreningar ledde till att VR fick kalla fötter, stoppade planerna i byrålådan – och avbeställde de nyss beställda loken. Lok 2402 returnerades till NOHAB, över Tornio/Haparanda, det ska i Haparanda ha fått hjulen inpressade på axlarna (jag ställer mig frågande till uppgiften). Men faktum kvarstår, loket passerade Boden (när loket stod avställt mellan godståg på ”hallen” [en spårgrupp på Boden C] klängde jag utanpå för att kunna se in i förarhytten) och det gick sedan i provdrift på sträckan Bastuträsk – Skelleftehamn (precis som T4 gjort ett par år tidigare). Loket såldes 12.60 till NSB som Di3b.643.

Så det var nog bara två "rundnosar" som var "demonstrationslok".

Berra

Nohab GM Demonstrator - korrektur

av BD, Thursday, August 17, 2017, 18:37 (2441 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

2402 byggdes som ett demonstrationslok, överensstämmande med danska My, och uthyrdes till VR, Valtionrautatiet, finska statsbanorna, mellan 12.58 och 3.60 som lok KDs1. Betydelsen av beteckningen är okänd för mig. Hur loket fraktades till Finland vet jag inte; troligt är dock att loket fördes in i Finland via Haparanda/Tornio. Loket jämfördes med MaK-loket 2000.001 (som även demonstrerades i Norge) och befanns överlägset det tyska loket. Därför planerade VR att dels köpa lok 2402 och dels beställa fler likadana – faktum är att man beställde fyra lok! Protester från finsk industri och från fackföreningar ledde till att VR fick kalla fötter, stoppade planerna i byrålådan – och avbeställde de nyss beställda loken. Lok 2402 returnerades till NOHAB, över Tornio/Haparanda, det ska i Haparanda ha fått hjulen inpressade på axlarna (jag ställer mig frågande till uppgiften). Men faktum kvarstår, loket passerade Boden (när loket stod avställt mellan godståg på ”hallen” [en spårgrupp på Boden C] klängde jag utanpå för att kunna se in i förarhytten) och det gick sedan i provdrift på sträckan Bastuträsk – Skelleftehamn (precis som T4 gjort ett par år tidigare). Loket såldes 12.60 till NSB som Di3b.643.

Så det var nog bara två "rundnosar" som var "demonstrationslok".

Berra

2402-loket fick hälpledningsbromsapparater uppsatta för att hantera malmtågen till Skellefteåhamn.

Nohab GM Demonstrator - korrektur

av BJ, Thursday, August 17, 2017, 23:15 (2441 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Korrektur.

Jag har kollat mina noteringar.

2402 byggdes som ett demonstrationslok, överensstämmande med danska My, och uthyrdes till VR, Valtionrautatiet, finska statsbanorna, mellan 12.58 och 3.60 som lok KDs1. Betydelsen av beteckningen är okänd för mig. Hur loket fraktades till Finland vet jag inte; troligt är dock att loket fördes in i Finland via Haparanda/Tornio. Loket jämfördes med MaK-loket 2000.001 (som även demonstrerades i Norge) och befanns överlägset det tyska loket. Därför planerade VR att dels köpa lok 2402 och dels beställa fler likadana – faktum är att man beställde fyra lok! Protester från finsk industri och från fackföreningar ledde till att VR fick kalla fötter, stoppade planerna i byrålådan – och avbeställde de nyss beställda loken. Lok 2402 returnerades till NOHAB, över Tornio/Haparanda, det ska i Haparanda ha fått hjulen inpressade på axlarna (jag ställer mig frågande till uppgiften). Men faktum kvarstår, loket passerade Boden (när loket stod avställt mellan godståg på ”hallen” [en spårgrupp på Boden C] klängde jag utanpå för att kunna se in i förarhytten) och det gick sedan i provdrift på sträckan Bastuträsk – Skelleftehamn (precis som T4 gjort ett par år tidigare). Loket såldes 12.60 till NSB som Di3b.643.

Så det var nog bara två "rundnosar" som var "demonstrationslok".

Berra

Mycket trevlig information. Tack för den.
Kommer du ihåg i vilken färg loket var målat. DSB Rött eller Grönt?
BJ

Nohab GM Demonstrator - korrektur

av StåleN, Sunday, September 03, 2017, 06:58 (2425 dagar sedan) @ BJ

Se link.

https://www.tnf.se/produkt.php?prod_id=915


Denne bok svarer på alle deres spørsmål angående Demonstrasjonslokomotivene fra NoHAB med bilder og den første serieleveransen av Di 3 til NSB.

Staale

Nohab GM Demonstrator - korrektur

av BJ, Monday, September 04, 2017, 12:05 (2423 dagar sedan) @ StåleN

Den är beställd.
Tackar
BJ