Getå 100 år 2018 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Friday, August 18, 2017, 11:03 (2415 dagar sedan)

Den 1 oktober 2018 är det 100 år sedan den svåra tågolyckan i Getå. Olyckståget drogs av ångloket F 1200 som idag finns i vår samling.
Vi kommer under nästa år uppmärksamma olyckan genom att ta F 1200 till Norrköping och planen är att den 29-30/9 köra ångtåg med F 1200 för allmänheten från Norrköping, via Getå till Kolmårdens station.
På söndagskvällen den 30/9 planeras en minnesgudstjänst i S:t Matteus kyrka i Norrköping.
På måndagskvällen den 1 oktober planerar vi ett extratåg med F 1200 från Norrköping, via Getå till Stockholm.

Mer information om program, tidtabeller mm kommer framåt vintern på SJVM hemsida.

Wikipedia om Getåolyckan

Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum

Getå 100 år 2018 Rolph Wegmann gav

av Sune Nylén, Friday, August 18, 2017, 13:40 (2415 dagar sedan) @ HP

för ett antal år sedan ut en rikt illustrerad bok om just Getåolyckan.
Rekommenderas för den intresserade.
:-) Sune

Återupplev olyckan

av mormorsgruvan, Friday, August 18, 2017, 13:46 (2415 dagar sedan) @ Sune Nylén

Finns det någon av Sveriges många modelljärnvägsföreningar, som vill låta oss få återuppleva olyckan?

Återupplev olyckan

av Patrik Eriksson, Friday, August 18, 2017, 14:08 (2415 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Finns det någon av Sveriges många modelljärnvägsföreningar, som vill låta oss få återuppleva olyckan?

Det borde väl finnas någon som byggt ett diorama över olycksområdet. Att någon skulle få för sig att "skrota" ett Brimalm F lok för att visa olyckan betvivlar jag.

Återupplev olyckan – miniatyrdiorama i Gävle

av Arne, Friday, August 18, 2017, 14:21 (2415 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Finns det någon av Sveriges många modelljärnvägsföreningar, som vill låta oss få återuppleva olyckan?


Det borde väl finnas någon som byggt ett diorama över olycksområdet. Att någon skulle få för sig att "skrota" ett Brimalm F lok för att visa olyckan betvivlar jag.

En exakt replik av olycksområdet vid Getå finns på SJVM i Gävle. Se denna bild av Tompen0000, fri för publicering Creative Commonslicens BY-SA 3.0 Unported.

[image]

Återupplev olyckan

av mormorsgruvan, Wednesday, August 23, 2017, 15:24 (2410 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Att F-loket skulle skadas tror jag inte. Däremot trävagnarna, om de är skalenligt byggda.

Återupplev olyckan- John Bauer

av Anders Sandgren, Friday, August 18, 2017, 15:40 (2415 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag hoppas att banvallen håller denna gång så vi slipper återuppleva olyckan i verkligheten...

Synd att S/S Per Brahe är skrotad, annars kan man ju försöka återuppleva denna resa också. Det finns ju en koppling då John Bauer med familj inte vågade ta tåget till Stockholm pga Getåolyckan utan tog instället den normalt överlastade ångbåten istället. Olyckan skedde mellan 19 och 20 november 1918. Kapten och styrman hade bonus på mängden last fartyget hade varför säkerhetstänket påverkades av den egna ekonomin. Kaptenen och skeppskassan återfanns aldrig vilket ledde till spekulationer om att han överlevt och under annat namn försvunnit till USA.
I samband med bärgningen 1922 anordnades extra tågtrafik till Hästholmen.
S/S Per Brahe var vid sin skrotning 1959 (som s/s Åland II) Finlands äldsta fartyg, det hade passerat sin 100-årsdag (levererat 1857).

Återupplev olyckan - John Bauer

av Arne, Friday, August 18, 2017, 18:37 (2415 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag hoppas att banvallen håller denna gång så vi slipper återuppleva olyckan i verkligheten...

Synd att S/S Per Brahe är skrotad, annars kan man ju försöka återuppleva denna resa också. Det finns ju en koppling då John Bauer med familj inte vågade ta tåget till Stockholm pga Getåolyckan utan tog instället den normalt överlastade ångbåten istället. Olyckan skedde mellan 19 och 20 november 1918. Kapten och styrman hade bonus på mängden last fartyget hade varför säkerhetstänket påverkades av den egna ekonomin. Kaptenen och skeppskassan återfanns aldrig vilket ledde till spekulationer om att han överlevt och under annat namn försvunnit till USA.
I samband med bärgningen 1922 anordnades extra tågtrafik till Hästholmen.
S/S Per Brahe var vid sin skrotning 1959 (som s/s Åland II) Finlands äldsta fartyg, det hade passerat sin 100-årsdag (levererat 1857).

Att den berömde konstnären John 'Bland tomtar och troll' Bauer (36 år) med sin unga fru och treårige son Bengt (kallad Putte) omkom i Vätterns kalla vatten som följd av ångaren Per Brahes förlisning vid den svåra höststormen utanför Hästholmen i slutet av november 1918 är i sig tragiskt nog.

Jag tänkte också ha skrivit något om denna olycksdrabbade båtresa i samband med 100-årsminnet av Getåolyckan men avstod. Detta eftersom det är svårt att helt säkert bevisa att familjen Bauers val av färdmedel efter den svåra olyckan vid Getå verkligen berodde på rädsla för tågresor. Det kan förstås ha bidragit till valet av båt framför tåget så här nära, mindre än två månader, efter Sveriges värsta järnvägsolycka.

Men det kan inte uteslutas att det fanns andra viktigare skäl också till båtvalet. Så sådana här spekulationer där man försöker koppla samman helt olika olyckor blir ofta lätt makabra; dvs. 'om alltså om inte hade varit så skulle...' etc.! Menar du för övrigt allvar med tanken om att man skulle kunnat försöka återuppleva den tragiska båtresan med S/S Per Brahe också om den inte var skrotad? Eller var det menat som ett lätt ironiskt förslag?

Återupplev olyckan - John Bauer

av HP, Friday, August 18, 2017, 19:02 (2415 dagar sedan) @ Arne

Jag hoppas att banvallen håller denna gång så vi slipper återuppleva olyckan i verkligheten...

Synd att S/S Per Brahe är skrotad, annars kan man ju försöka återuppleva denna resa också. Det finns ju en koppling då John Bauer med familj inte vågade ta tåget till Stockholm pga Getåolyckan utan tog instället den normalt överlastade ångbåten istället. Olyckan skedde mellan 19 och 20 november 1918. Kapten och styrman hade bonus på mängden last fartyget hade varför säkerhetstänket påverkades av den egna ekonomin. Kaptenen och skeppskassan återfanns aldrig vilket ledde till spekulationer om att han överlevt och under annat namn försvunnit till USA.
I samband med bärgningen 1922 anordnades extra tågtrafik till Hästholmen.
S/S Per Brahe var vid sin skrotning 1959 (som s/s Åland II) Finlands äldsta fartyg, det hade passerat sin 100-årsdag (levererat 1857).


Att den berömde konstnären John 'Bland tomtar och troll' Bauer (36 år) med sin unga fru och treårige son Bengt (kallad Putte) omkom i Vätterns kalla vatten som följd av ångaren Per Brahes förlisning vid den svåra höststormen utanför Hästholmen i slutet av november 1918 är i sig tragiskt nog.

Jag tänkte också ha skrivit något om denna olycksdrabbade båtresa i samband med 100-årsminnet av Getåolyckan men avstod. Detta eftersom det är svårt att helt säkert bevisa att familjen Bauers val av färdmedel efter den svåra olyckan vid Getå verkligen berodde på rädsla för tågresor. Det kan förstås ha bidragit till valet av båt framför tåget så här nära, mindre än två månader, efter Sveriges värsta järnvägsolycka.

Men det kan inte uteslutas att det fanns andra viktigare skäl också till båtvalet. Så sådana här spekulationer där man försöker koppla samman helt olika olyckor blir ofta lätt makabra; dvs. 'om alltså om inte hade varit så skulle...' etc.! Menar du för övrigt allvar med tanken om att man skulle kunnat försöka återuppleva den tragiska båtresan med S/S Per Brahe också om den inte var skrotad? Eller var det menat som ett lätt ironiskt förslag?

I boken "Skrufångaren Per-Brahe" så berättas att Ester Bauer (frun) var god vän med Greta Strindberg, som omkom i Getå. Olyckan berörde henne djupt och hon övertalade maken att de skulle ta båten./HP

Återupplev olyckan - John Bauer

av johanmmolin, Friday, August 18, 2017, 20:01 (2415 dagar sedan) @ HP

Jag tror det finns bättre belägg för att historien om familjen Bauers val av färdmedel stämmer, än den om kapten Boija och hans förmodade flykt med skeppskassan till Amerika (där han påstås ha blivit kapten över malmbåtar på "The Great Lakes" ...

Det finns tydligtvis också belägg för historien från tidigt 50-tal när en dam med stor tvekan tänkte äntra s/s ÅLAND II i Åbo för färd mot Mariehamn. Kaptenen som såg hennes tvekan undrade, och fick då veta att damen i fråga hade haft en god väninna / släkting (jag minns inte vilket) som omkommit på en fasansfull båtolycka på Vättern i slutet av första världskriget. Kaptenen tröstade henne med att Åland II var en verkligt gedigen sjöbåt, så hon följde ändå med till slut. Men när hon väl var debarkerad såg han sig skyldig att tala om att det var samma båt!

En historia som avfärdats som skröna, men som tydligtvis är belagd av nämnde kapten själv. Konstigare saker har hänt i världshistorien.

OM nu mot all förmodan Per Brahe hade överlevt ångbåtsdöden på 50-talet så hade man nog inte gärna anlöpt Hästholmen med henne. Faktum är att efter bärgningen fann man att ångmaskinen var intakt, och tuffade därför runt på Göta Kanal och till olika städer i Sverige för att visa upp henne (sic! Hon är inte en bogserbåt, först då får hon kallas för han!) mot betalning, i sanning ett makabert spektakel. Sedan försökte man sätta in henne i trafik på Vättern och Göta Kanal igen, men ingen verkade vilja åka med henne ...

Därav att hon hamnade i Finland.

Återupplev olyckan - John Bauer. Per Brahes makabra turné

av Leif B, Saturday, August 19, 2017, 11:10 (2414 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag tror det finns bättre belägg för att historien om familjen Bauers val av färdmedel stämmer, än den om kapten Boija och hans förmodade flykt med skeppskassan till Amerika (där han påstås ha blivit kapten över malmbåtar på "The Great Lakes" ...

Det finns tydligtvis också belägg för historien från tidigt 50-tal när en dam med stor tvekan tänkte äntra s/s ÅLAND II i Åbo för färd mot Mariehamn. Kaptenen som såg hennes tvekan undrade, och fick då veta att damen i fråga hade haft en god väninna / släkting (jag minns inte vilket) som omkommit på en fasansfull båtolycka på Vättern i slutet av första världskriget. Kaptenen tröstade henne med att Åland II var en verkligt gedigen sjöbåt, så hon följde ändå med till slut. Men när hon väl var debarkerad såg han sig skyldig att tala om att det var samma båt!

En historia som avfärdats som skröna, men som tydligtvis är belagd av nämnde kapten själv. Konstigare saker har hänt i världshistorien.

OM nu mot all förmodan Per Brahe hade överlevt ångbåtsdöden på 50-talet så hade man nog inte gärna anlöpt Hästholmen med henne. Faktum är att efter bärgningen fann man att ångmaskinen var intakt, och tuffade därför runt på Göta Kanal och till olika städer i Sverige för att visa upp henne (sic! Hon är inte en bogserbåt, först då får hon kallas för han!) mot betalning, i sanning ett makabert spektakel. Sedan försökte man sätta in henne i trafik på Vättern och Göta Kanal igen, men ingen verkade vilja åka med henne ...

Därav att hon hamnade i Finland.

Jag vill minnas att jag läst att det blev det stopp på turnerande med de rostiga vraket när någon myndighet påpekat att pannan inte var besiktigad/provtryckte efter bärgningen....

Återupplev olyckan - John Bauer

av Anders Sandgren, Friday, August 18, 2017, 20:32 (2414 dagar sedan) @ HP

Jag hoppas att banvallen håller denna gång så vi slipper återuppleva olyckan i verkligheten...

Synd att S/S Per Brahe är skrotad, annars kan man ju försöka återuppleva denna resa också. Det finns ju en koppling då John Bauer med familj inte vågade ta tåget till Stockholm pga Getåolyckan utan tog instället den normalt överlastade ångbåten istället. Olyckan skedde mellan 19 och 20 november 1918. Kapten och styrman hade bonus på mängden last fartyget hade varför säkerhetstänket påverkades av den egna ekonomin. Kaptenen och skeppskassan återfanns aldrig vilket ledde till spekulationer om att han överlevt och under annat namn försvunnit till USA.
I samband med bärgningen 1922 anordnades extra tågtrafik till Hästholmen.
S/S Per Brahe var vid sin skrotning 1959 (som s/s Åland II) Finlands äldsta fartyg, det hade passerat sin 100-årsdag (levererat 1857).


Att den berömde konstnären John 'Bland tomtar och troll' Bauer (36 år) med sin unga fru och treårige son Bengt (kallad Putte) omkom i Vätterns kalla vatten som följd av ångaren Per Brahes förlisning vid den svåra höststormen utanför Hästholmen i slutet av november 1918 är i sig tragiskt nog.

Jag tänkte också ha skrivit något om denna olycksdrabbade båtresa i samband med 100-årsminnet av Getåolyckan men avstod. Detta eftersom det är svårt att helt säkert bevisa att familjen Bauers val av färdmedel efter den svåra olyckan vid Getå verkligen berodde på rädsla för tågresor. Det kan förstås ha bidragit till valet av båt framför tåget så här nära, mindre än två månader, efter Sveriges värsta järnvägsolycka.

Men det kan inte uteslutas att det fanns andra viktigare skäl också till båtvalet. Så sådana här spekulationer där man försöker koppla samman helt olika olyckor blir ofta lätt makabra; dvs. 'om alltså om inte hade varit så skulle...' etc.! Menar du för övrigt allvar med tanken om att man skulle kunnat försöka återuppleva den tragiska båtresan med S/S Per Brahe också om den inte var skrotad? Eller var det menat som ett lätt ironiskt förslag?

Liksom F1200 passerar Getå under hedersbetygelser kunde Per Brahe fullgjort resan men stannat till vid haveriplatsen. Men det hela är ju rent hypotetiskt då fartyget inte längre finns. Men man kan ju fortfarande lämna blommor på platsen.

I boken "Skrufångaren Per-Brahe" så berättas att Ester Bauer (frun) var god vän med Greta Strindberg, som omkom i Getå. Olyckan berörde henne djupt och hon övertalade maken att de skulle ta båten./HP

Greta Strindberg omkom vid Malmslättsolyckan 1912. Men en ny olycka gör säkert frågan mer aktuell.

Återupplev olyckan - John Bauer

av HP, Friday, August 18, 2017, 20:41 (2414 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag hoppas att banvallen håller denna gång så vi slipper återuppleva olyckan i verkligheten...

Synd att S/S Per Brahe är skrotad, annars kan man ju försöka återuppleva denna resa också. Det finns ju en koppling då John Bauer med familj inte vågade ta tåget till Stockholm pga Getåolyckan utan tog instället den normalt överlastade ångbåten istället. Olyckan skedde mellan 19 och 20 november 1918. Kapten och styrman hade bonus på mängden last fartyget hade varför säkerhetstänket påverkades av den egna ekonomin. Kaptenen och skeppskassan återfanns aldrig vilket ledde till spekulationer om att han överlevt och under annat namn försvunnit till USA.
I samband med bärgningen 1922 anordnades extra tågtrafik till Hästholmen.
S/S Per Brahe var vid sin skrotning 1959 (som s/s Åland II) Finlands äldsta fartyg, det hade passerat sin 100-årsdag (levererat 1857).


Att den berömde konstnären John 'Bland tomtar och troll' Bauer (36 år) med sin unga fru och treårige son Bengt (kallad Putte) omkom i Vätterns kalla vatten som följd av ångaren Per Brahes förlisning vid den svåra höststormen utanför Hästholmen i slutet av november 1918 är i sig tragiskt nog.

Jag tänkte också ha skrivit något om denna olycksdrabbade båtresa i samband med 100-årsminnet av Getåolyckan men avstod. Detta eftersom det är svårt att helt säkert bevisa att familjen Bauers val av färdmedel efter den svåra olyckan vid Getå verkligen berodde på rädsla för tågresor. Det kan förstås ha bidragit till valet av båt framför tåget så här nära, mindre än två månader, efter Sveriges värsta järnvägsolycka.

Men det kan inte uteslutas att det fanns andra viktigare skäl också till båtvalet. Så sådana här spekulationer där man försöker koppla samman helt olika olyckor blir ofta lätt makabra; dvs. 'om alltså om inte hade varit så skulle...' etc.! Menar du för övrigt allvar med tanken om att man skulle kunnat försöka återuppleva den tragiska båtresan med S/S Per Brahe också om den inte var skrotad? Eller var det menat som ett lätt ironiskt förslag?

Liksom F1200 passerar Getå under hedersbetygelser kunde Per Brahe fullgjort resan men stannat till vid haveriplatsen. Men det hela är ju rent hypotetiskt då fartyget inte längre finns. Men man kan ju fortfarande lämna blommor på platsen.

I boken "Skrufångaren Per-Brahe" så berättas att Ester Bauer (frun) var god vän med Greta Strindberg, som omkom i Getå. Olyckan berörde henne djupt och hon övertalade maken att de skulle ta båten./HP


Greta Strindberg omkom vid Malmslättsolyckan 1912. Men en ny olycka gör säkert frågan mer aktuell.

Aha, var det så! Då står det fel i boken./HP

Återupplev olyckan - John Bauer

av Anders Sandgren, Friday, August 18, 2017, 21:16 (2414 dagar sedan) @ HP

Järnvägen var nog tacksam för att August S hade avlidit strax innan Malmslättsolyckan, annars hade han nog skrivit några bitska artiklar om järnvägen. Som ung var han ingen järnvägsvän och dotterns dödsfall i en olycka hade inte gjort honom mera positivt inställd.
Men om fru Bauer varit nära vän med Greta S så väckte en ny olycka nog gamla minnen. Sedan gick ju båten direkt från Gränna medan en tågresa därifrån var mer omständig med byten. Jag vet inte vilken som hade varit bästa vägen, kanske samma båt till Hästholmen, tåg till Mjölby med byte där. Alternativt smalspår till t.ex Linköping och byte där. Och då hade det ju ikte spelat någon roll vilket färdsätt som gällt till Hästholmen.
Alternativt via jönköping med byte i Nässjö.

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av Arne, Friday, August 18, 2017, 21:09 (2414 dagar sedan) @ HP

Jag hoppas att banvallen håller denna gång så vi slipper återuppleva olyckan i verkligheten...

Synd att S/S Per Brahe är skrotad, annars kan man ju försöka återuppleva denna resa också. Det finns ju en koppling då John Bauer med familj inte vågade ta tåget till Stockholm pga Getåolyckan utan tog instället den normalt överlastade ångbåten istället. Olyckan skedde mellan 19 och 20 november 1918. Kapten och styrman hade bonus på mängden last fartyget hade varför säkerhetstänket påverkades av den egna ekonomin. Kaptenen och skeppskassan återfanns aldrig vilket ledde till spekulationer om att han överlevt och under annat namn försvunnit till USA.
I samband med bärgningen 1922 anordnades extra tågtrafik till Hästholmen.
S/S Per Brahe var vid sin skrotning 1959 (som s/s Åland II) Finlands äldsta fartyg, det hade passerat sin 100-årsdag (levererat 1857).


Att den berömde konstnären John 'Bland tomtar och troll' Bauer (36 år) med sin unga fru och treårige son Bengt (kallad Putte) omkom i Vätterns kalla vatten som följd av ångaren Per Brahes förlisning vid den svåra höststormen utanför Hästholmen i slutet av november 1918 är i sig tragiskt nog.

Jag tänkte också ha skrivit något om denna olycksdrabbade båtresa i samband med 100-årsminnet av Getåolyckan men avstod. Detta eftersom det är svårt att helt säkert bevisa att familjen Bauers val av färdmedel efter den svåra olyckan vid Getå verkligen berodde på rädsla för tågresor. Det kan förstås ha bidragit till valet av båt framför tåget så här nära, mindre än två månader, efter Sveriges värsta järnvägsolycka.

Men det kan inte uteslutas att det fanns andra viktigare skäl också till båtvalet. Så sådana här spekulationer där man försöker koppla samman helt olika olyckor blir ofta lätt makabra; dvs. 'om alltså om inte hade varit så skulle...' etc.! Menar du för övrigt allvar med tanken om att man skulle kunnat försöka återuppleva den tragiska båtresan med S/S Per Brahe också om den inte var skrotad? Eller var det menat som ett lätt ironiskt förslag?


I boken "Skrufångaren Per-Brahe" så berättas att Ester Bauer (frun) var god vän med Greta Strindberg, som omkom i Getå. Olyckan berörde henne djupt och hon övertalade maken att de skulle ta båten./HP

Intressant info! Jag har också hört detta tidigare om händelseförloppet. Men jag kan inte minnas att jag sett några mer handfasta belägg med källanvisningar för den här historien. Jag saknar alltså några trovärdiga kontrollerbara källor; något som trots allt vore bra i den historiska forskningen kring S/S Per Brahe visavi Getåolyckan.

Men det må alltså vara hur det vill med sanningshalten på den här historien. Det viktiga är väl trots allt att man inte med någon vetenskaplig exakthet kan påvisa något direkt orsakssamband mellan Getåolyckan och det faktum att ångfartyget Per Brahe förliste i november 1918 med familjen Bauer och ett antal andra olyckliga själar ombord när båten gick ned i djupet.

Eller annorlunda uttryckt så kan man INTE leda i bevis att S/S Per Brahe med alla passagerarna skulle ha överlevt höststormen om familjen Bauer inte hade tagit båten istället för att ta tåget. För det är ju det man implicit påstår genom att berätta den här historien. Jag minns apropå detta en berättelse jag hörde en gång om den svenske mannen som under 2VK valde att åka en lejdbåt över Atlanten för att han var så flygrädd. Naturligtvis torpederades i alla fall hans fartyg och det sjönk med man och allt.

Den moraliska lärdomen av denna berättelse skulle alltså vara att man inte undkommer sitt öde. Men det är nog ingen som på allvar kan hävda att det finns ett orsakssamband mellan stormförlista/torpederade fartyg och de individuella passagerarna ombord. Så det som till synes tycks vara är enbart skenbart för att låna titeln på Peter Dalles fantastiska svartvita spelfilm med järnvägsmotiv 'Skenbart - en film om tåg' från år 2003.

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av Anders Sandgren, Friday, August 18, 2017, 21:25 (2414 dagar sedan) @ Arne

Ett dilemma var tydligen att man inte förväntade sig Per Brahe i Hästholmen då man inte trodde att man lämnat Gränna i det dåliga vädret. Förlisningen berodde säkert inte på huruvida familjen Bauer varit med eller inte utan mer på all däcklast som var dåligt surrad och alldeles för mycket av den dessutom samt det faktum att man gick ut i alltför dåligt väder. Familjen Bauer var nog under däck där mer av lasten också borde varit.

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av Arne, Friday, August 18, 2017, 21:47 (2414 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ett dilemma var tydligen att man inte förväntade sig Per Brahe i Hästholmen då man inte trodde att man lämnat Gränna i det dåliga vädret. Förlisningen berodde säkert inte på huruvida familjen Bauer varit med eller inte utan mer på all däcklast som var dåligt surrad och alldeles för mycket av den dessutom samt det faktum att man gick ut i alltför dåligt väder. Familjen Bauer var nog under däck där mer av lasten också borde varit.

Genau! – som tysken säger. Det är därför som jag upplever alla ovidkommande subjektiva 'vittnesmål' i samband med olika olyckor som i praktiken just 'skrönor'!

Fru Bauers naturliga reaktioner efter att ha hört om Getåolyckan har naturligtvis inget med förlisningen av S/S Per Brahe att göra! Det är klart att det ger en mänsklig relief till det skedda; man kan identifiera sig med familjen Bauers reaktioner inför den kommande Stockholmsresan.

Men det fanns rationella skäl till förlisningen som lastens placering och surrning, vädret och säkert en massa andra bidragande faktorer. Dock var Getåolyckan inget som orsakade S/S Per Brahes haveri den där ödesdigra stormnatten i november 1918.

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av Anders Sandgren, Friday, August 18, 2017, 22:57 (2414 dagar sedan) @ Arne

Getå-olyckan påverkade förvisso inte Per Brahes förlisning men kan ha påverkat några passagerare att välja båten i stf tåget. Men det brukar aldrig vara en sak som avgör sådana val utan flera, men någon sak brukar vara den berömda droppen.
Jag hörde en gång att en av medlemmarna i den kommission med John-olle Persson som ordförande där de flesta omkom i en flygolycka i Oskarshamn missade resan pga matförgiftning. Skall man tacka restaurangen som serverade den dåliga maten i det läget? De räddade ju omedvetet kommittemedlemmens liv.
Det finns ju de som missade Titanic likaväl som det nog även fanns de som stod som reserver och fick platsen istället.

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av Arne, Friday, August 18, 2017, 23:38 (2414 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Getå-olyckan påverkade förvisso inte Per Brahes förlisning men kan ha påverkat några passagerare att välja båten i stf tåget. Men det brukar aldrig vara en sak som avgör sådana val utan flera, men någon sak brukar vara den berömda droppen.
Jag hörde en gång att en av medlemmarna i den kommission med John-olle Persson som ordförande där de flesta omkom i en flygolycka i Oskarshamn missade resan pga matförgiftning. Skall man tacka restaurangen som serverade den dåliga maten i det läget? De räddade ju omedvetet kommittemedlemmens liv.
Det finns ju de som missade Titanic likaväl som det nog även fanns de som stod som reserver och fick platsen istället.


Dessvärre omkom samtliga 16 personer ombord (2 piloter och 14 passagerare) vid den av dig omnämnda flygolyckan med John-Olle Persson 8 maj 1989 i samband med inflygningen till Oskarshamn. Efter att vingklaffarna fällts ut stegrade sig nosen kraftigt utan att besättningen kunde kompensera för detta. En bidragande orsak till att planet, en Beechcraft 99, sedan snabbt gick i backen med nosen först och exploderade var även enligt SHK att flygplanet var ovanligt baktungt. I praktiken alltså fellastat.

Detta skulle i sin tur vara något som bl.a. ska ha berott på att planets besättning på två piloter inte före starten hade placerat passagerarna så att 'center of gravity' på planet inte hade kommit för långt bak. Det antyddes också i nyhetsbevakningen av olyckan att piloterna inte hade velat 'störa' sina VIP-ar genom att be dem flytta om i planet så att vikten fördelats bättre och längre fram i kabinen.

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av Lennart Petersen, Friday, August 18, 2017, 23:55 (2414 dagar sedan) @ Arne

Getå-olyckan påverkade förvisso inte Per Brahes förlisning men kan ha påverkat några passagerare att välja båten i stf tåget. Men det brukar aldrig vara en sak som avgör sådana val utan flera, men någon sak brukar vara den berömda droppen.
Jag hörde en gång att en av medlemmarna i den kommission med John-olle Persson som ordförande där de flesta omkom i en flygolycka i Oskarshamn missade resan pga matförgiftning. Skall man tacka restaurangen som serverade den dåliga maten i det läget? De räddade ju omedvetet kommittemedlemmens liv.
Det finns ju de som missade Titanic likaväl som det nog även fanns de som stod som reserver och fick platsen istället.


Dessvärre omkom samtliga 16 personer ombord (2 piloter och 14 passagerare) vid den av dig omnämnda flygolyckan med John-Olle Persson 8 maj 1989 i samband med inflygningen till Oskarshamn. Efter att vingklaffarna fällts ut stegrade sig nosen kraftigt utan att besättningen kunde kompensera för detta. En bidragande orsak till att planet, en Beechcraft 99, sedan snabbt gick i backen med nosen först och exploderade var även enligt SHK att flygplanet var ovanligt baktungt. I praktiken alltså fellastat.

Detta skulle i sin tur vara något som bl.a. ska ha berott på att planets besättning på två piloter inte före starten hade placerat passagerarna så att 'center of gravity' på planet inte hade kommit för långt bak. Det antyddes också i nyhetsbevakningen av olyckan att piloterna inte hade velat 'störa' sina VIP-ar genom att be dem flytta om i planet så att vikten fördelats bättre och längre fram i kabinen.

Tycker mig också minnas att det var bagaget som var fellastat och man hade inte korrigerat för. Jag har åkt en del med riktigt små plan, bl.a Trislander mellan kanalöarna Jersey, Guernsey ,Alderney och även om det fanns gott om plats var det ingalunda fri sittning utan man blev anvisad en exakt sittplats och man kunde se att piloterna sedan korrigerade med lite sandsäckar.

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av Alex, Saturday, August 19, 2017, 10:11 (2414 dagar sedan) @ Lennart Petersen

För sisådär 20 år sedan flög jag en morgon med SAS mellan Stockholm-Helsingfors. Det var en MD80 om jag minns rätt och då pratar vi väl upp till 170 passagerare. Jag hade tur och fått en plats på rad 1 eller 2. Strax innan start så kom flygvärdinnan fram till mig och bad mig vänligen att flytta längre bak i planet. Det var bara jag som behövde göra det.

Det föranledde förstås en hel del gliringar från mina kollegor även om jag är 190 cm och min matchvikt "bara" är ca 100 kg.

Mvh/Alex

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av Lennart Petersen, Friday, August 18, 2017, 23:42 (2414 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Getå-olyckan påverkade förvisso inte Per Brahes förlisning men kan ha påverkat några passagerare att välja båten i stf tåget. Men det brukar aldrig vara en sak som avgör sådana val utan flera, men någon sak brukar vara den berömda droppen.
Jag hörde en gång att en av medlemmarna i den kommission med John-olle Persson som ordförande där de flesta omkom i en flygolycka i Oskarshamn missade resan pga matförgiftning. Skall man tacka restaurangen som serverade den dåliga maten i det läget? De räddade ju omedvetet kommittemedlemmens liv.
Det finns ju de som missade Titanic likaväl som det nog även fanns de som stod som reserver och fick platsen istället.

När man efteråt beskriver sådana här katastrofer så kommer det ju nästan alltid historier om sådana som egentligen inte skulle åkt med , men ändå gjorde det av någon anledning, och omvänt dom som missade tåget-båten-flyget av någon anledning.
Och som jag minns så beskrivs väl en del personliga öden i boken om Getåolyckan.
För Titanic kan det ju dock sägas att fartyget var långt ifrån fullbokat. katastrofen hade annars blivit ännu värre. Ingen kom med som reserv utan alla som ville och betalade biljett och var på plats kom med.
Men det är ofta det blir märkliga livsöden i sådana här sammanhang.
På 60-talet hade vi ju en hemsk flygolycka utanför Ängelholm, bland annat en känd företagsledare i Halmstad omkom. Men samtidigt som ett antal dog var det andra som mirakulöst klarade sig utan skador. Bland annat en man som kom hem till sin fästmö som glädjestrålande utbrast : "men sån tur att du tog tåget, har du hört att flyget har störtat ?" "jag var med på det flyget ! "

Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?!

av johanmmolin, Saturday, August 19, 2017, 11:57 (2414 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har aldrig tolkat historien så, att Per Brahe hade klarat sig om inte familjen Bauer följt med, inte heller att "deras tid var utmätt".
Det är givetvis snarast en illustration av hur ödets nycker kan drabba.
Det hävdas att gelbgjutare Fong i Gränna hade förrättningar i Hästholmen och skulle följt med, men stannade kvar på kajen när han fick höra talas om att Per Brahe skulle gå direkt mot Motala istället för att anlöpa Hästholmen. När denna typ av tragedi drabbar dyker otroliga saker upp.

En bror och en syster från nordvästra Skåne följde – ovetandes om varandra – med Estonia, och båda överlevde. Konstigt? Javisst, men knappast anledning till några spekulationer om esoteriska krafter i farten.

Ur min synpunkt vore bästa sättet att hedra minnet av de omkomna nästa år att lägga ut en krans i vattnet utanför Hästholmen under en minnesstund. Måhända följd av något liknande vid Västra Tollstads Kyrka, där alla ligger begravda.

Återupplev olyckan - Ester Bauer koppling Greta Strindberg

av S-O Johansson, Friday, August 18, 2017, 23:37 (2414 dagar sedan) @ HP

I boken "Skrufångaren Per-Brahe" så berättas att Ester Bauer (frun) var god vän med Greta Strindberg, som omkom i Getå. Olyckan berörde henne djupt och hon övertalade maken att de skulle ta båten./HP

Där måste det blivit något fel i källgranskningen. Greta Strindberg omkom visserligen i en järnvägsolycka. Men redan 1912 i Malmslättsolyckan vilket ju inte hindrar att Ester Bauer kan ha varit rädd för att åka tåg. Järnvägsolyckor var ju inte ovanliga på den tiden när man läser olika redogörelser och säkert omskrivna i tidningarna.

Återupplev olyckan- John Bauer

av HJP, Saturday, August 19, 2017, 14:03 (2414 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag hoppas att banvallen håller denna gång så vi slipper återuppleva olyckan i verkligheten...

****
Banan hade redan rasat när F 1200 anlände, med sitt tåg. Den rasade av att den mycket torra sommaren, åtföljdes av ett intensivt regn, som gjorde att massorna började glida och rasade.
Numera är banan utrustad med en skredvarningsanläggning, som ska stoppa annalkande tåg, om marken rör sig.

Getå 100 år 2018

av 53 Wadsten, Friday, August 18, 2017, 14:48 (2415 dagar sedan) @ HP

kontakta undertecknad för tips om evenemanget.

mvh.

Getå 100 år 2018

av HP, Friday, August 18, 2017, 15:23 (2415 dagar sedan) @ 53 Wadsten

kontakta undertecknad för tips om evenemanget.

mvh.

Fick du inte tipset här?/HP

Getå 100 år 2018

av 53 Wadsten, Friday, August 18, 2017, 15:37 (2415 dagar sedan) @ HP

Jag har några trevliga tips om evenemanget.

Getå 100 år 2018

av Lennart Petersen, Friday, August 18, 2017, 17:07 (2415 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag har några trevliga tips om evenemanget.

Kan du inte skriva ut dom i ett inlägg ?

Getå 100 år 2018

av Svante Andersson, Saturday, August 19, 2017, 00:09 (2414 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Kan du inte skriva ut dom i ett inlägg ?

Gör man sina smarta påhitt offentliga kan nån annan få cred för dem!

SA

Getå 100 år 2018

av 53 Wadsten, Saturday, August 19, 2017, 13:53 (2414 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det gäller den kyrkliga delen av evenemanget och vem står för den delen, är det JvM

Getå 100 år 2018

av HP, Saturday, August 19, 2017, 19:40 (2414 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det gäller den kyrkliga delen av evenemanget och vem står för den delen, är det JvM

Den står Svensk kyrkan för./HP

Getå 100 år 2018 – lekmannadeltagande av järnvägsmän?

av Arne, Saturday, August 19, 2017, 20:34 (2413 dagar sedan) @ HP

Det gäller den kyrkliga delen av evenemanget och vem står för den delen, är det JvM


Den står Svensk kyrkan för./HP

Kommer det att medverka några från SJVM och/eller järnvägs-Sverige i övrigt i minnesgudtjänsten i Matteus kyrka i Norrköping? Svenska kyrkan står naturligtvis för det religiösa ceremonielet. Men numer förekommer det ju ofta olika lekmannainslag i sådana här minnesarrangemang. Man kan ju tänka sig diverse representanter för olika kategorier järnvägsarbetare exempelvis! :-)

Getå 100 år 2018 – lekmannadeltagande av järnvägsmän?

av HP, Sunday, August 20, 2017, 09:51 (2413 dagar sedan) @ Arne

Det gäller den kyrkliga delen av evenemanget och vem står för den delen, är det JvM


Den står Svensk kyrkan för./HP


Kommer det att medverka några från SJVM och/eller järnvägs-Sverige i övrigt i minnesgudtjänsten i Matteus kyrka i Norrköping? Svenska kyrkan står naturligtvis för det religiösa ceremonielet. Men numer förekommer det ju ofta olika lekmannainslag i sådana här minnesarrangemang. Man kan ju tänka sig diverse representanter för olika kategorier järnvägsarbetare exempelvis! :-)

Det är mycket tidigt i planeringen, och innehåll mm i gudstjänsten kommer bli offentliggjort när tiden kommer för det./HP

Getå 100 år 2018 – lekmannadeltagande av järnvägsmän?

av 53 Wadsten, Wednesday, August 23, 2017, 14:44 (2410 dagar sedan) @ HP

Matteus kyrka är då stängd för renovering, kollar för fullt med Svenska kyrkan.

Getå 100 år 2018 - Hedvig som alternativ

av Niklas Adell, Wednesday, August 23, 2017, 16:34 (2410 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Om Matteus kyrka är stängd för renovering använder vi i stället Hedvigs kyrka, belägen inte många hundra meter från Centralstationen den heller. Båda kyrkorna är för säkerhets skull redan bokade för denna minnesgudstjänst.

Niklas Adell

Getå 100 år 2018 - Hedvig som alternativ

av Arne, Wednesday, August 23, 2017, 17:57 (2410 dagar sedan) @ Niklas Adell

Om Matteus kyrka är stängd för renovering använder vi i stället Hedvigs kyrka, belägen inte många hundra meter från Centralstationen den heller. Båda kyrkorna är för säkerhets skull redan bokade för denna minnesgudstjänst.

Niklas Adell

Matteus kyrka ligger fågelvägen ca 300 meter längre bort från Norrköping C än Hedvigs kyrka. Mäter man på Eniros nätkarta är den första sträckan ca 770 meter medan avståndet till Hedvigs kyrka 'bara' är ca 470 meter. Det kan tyckas vara hugget som stucket vilken kyrka som är bäst att välja.

Men det är en lång och lite seg 'uppförsbacke' från Centralen via Norra promenaden och Norr tull till Folkparken (obs! denna Norrköpings största park är inte den Folkets park som Frank Sinatra egentligen skulle till den där minnesvärda kvällen på 50-talet!) där kyrkan ligger. Sträckan till Hedvigs kyrka vid Tyska torget är både kortare och i samma plan utan större nivåskillnad.

Så Matteus kyrka har fördelen av att vara ritad av SJ:s chefsarkitekt Folke Zettervalls pappa Helgo Zettervall (för den som gillar kopplingar till järnvägen) och Hedvigs kyrka ligger närmare stationen och ger möjlighet att passera fina Carl Johans park och kaktusplanteringen på vägen över bron vid Motala ström till Tyska torget och Rådhuset med stadens skyddshelgon Sankt Olof – gemenligen av alla äkta Pekingbor kallad 'Gull-Olle' – på taket. :-)

Getå 100 år 2018 - Hedvig som alternativ

av Niklas Adell, Wednesday, August 23, 2017, 19:34 (2410 dagar sedan) @ Arne

Det du skriver är alldeles riktigt. Det största argumentet för att i första hand förlägga minneshögtiden till Matteus kyrka är dock att den mycket stora och förstås mycket uppmärksammade begravningsgudstjänsten för ett antal av offren vid Getå-olyckan ägde rum där. Sexton kistor fanns i kyrkan - den sextonde med kroppsdelar från oidentifierade döda. Det är lätt att inse vilken, rätt förstått, mäktig och laddad begravningsgudstjänst det var.

Niklas Adell

Getå 100 år 2018 - Hedvig som alternativ

av Arne, Wednesday, August 23, 2017, 20:06 (2410 dagar sedan) @ Niklas Adell

Det du skriver är alldeles riktigt. Det största argumentet för att i första hand förlägga minneshögtiden till Matteus kyrka är dock att den mycket stora och förstås mycket uppmärksammade begravningsgudstjänsten för ett antal av offren vid Getå-olyckan ägde rum där. Sexton kistor fanns i kyrkan - den sextonde med kroppsdelar från oidentifierade döda. Det är lätt att inse vilken, rätt förstått, mäktig och laddad begravningsgudstjänst det var.

Niklas Adell

Jo, jag tycker att det är mycket som talar för valet av Matteus kyrka! Och vill man så kan man dessutom med fördel ha en anslutande minnesceremoni vid den närliggande Norra begravningsplatsen och den där befintliga minnesstenen över de där begravda oidentifierade olycksoffren från Getåolyckan.

Dessutom så är ju själva stenen mycket intressant och imponerande. Över massgraven står nämligen en fem meter hög sten i röd granit från Graversfors, rest av Statens Järnvägar. Graversfors har ju en direkt koppling till järnvägen mellan Norrköping och Katrineholm.

Så vi får hoppas att minnesgudstjänsten med mera kan genomföras som planerat på kvällen den 30 september 2018. Jag har inte hittat något om en eventuell renovering av Matteus kyrka den aktuella tiden när jag googlat på nätet. Det kanske går bra att trots allt hålla minnesstunden på 'rätt' plats så att säga. Vi får hålla tummarna för att det blir så!

Getå 100 år 2018

av 53 Wadsten, Sunday, August 20, 2017, 07:49 (2413 dagar sedan) @ HP

Dags att kontakta dem med tips.

Getå 100 år 2018

av HP, Sunday, August 20, 2017, 09:49 (2413 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Käre Gustaf!
Vi har precis startat upp planeingen av detta arrangemang och vi gör det ihop med Svenska Kyrkan, vilka såklart är införstådda med det somp planeras. Jag förstår faktiskt inte vad det är för "tips" det handlar om? /HP

Getå 100 år 2018

av 53 Wadsten, Tuesday, August 29, 2017, 06:47 (2404 dagar sedan) @ HP

Skiter i det nu:-(, samma sak med Spårvägsmuséets stängning den 11 september.

Getå 100 år 2018!Trävagnar?

av Merlin, Saturday, August 19, 2017, 03:19 (2414 dagar sedan) @ HP

Den 1 oktober 2018 är det 100 år sedan den svåra tågolyckan i Getå. Olyckståget drogs av ångloket F 1200 som idag finns i vår samling.
Vi kommer under nästa år uppmärksamma olyckan genom att ta F 1200 till Norrköping och planen är att den 29-30/9 köra ångtåg med F 1200 för allmänheten från Norrköping, via Getå till Kolmårdens station.
På söndagskvällen den 30/9 planeras en minnesgudstjänst i S:t Matteus kyrka i Norrköping.
På måndagskvällen den 1 oktober planerar vi ett extratåg med F 1200 från Norrköping, via Getå till Stockholm.

Mer information om program, tidtabeller mm kommer framåt vintern på SJVM hemsida.

Wikipedia om Getåolyckan

Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum

Blir det ett tåg med trävagnar eller blandat tåg?

Getå 100 år 2018!Trävagnar?

av HP, Saturday, August 19, 2017, 09:37 (2414 dagar sedan) @ Merlin

Den 1 oktober 2018 är det 100 år sedan den svåra tågolyckan i Getå. Olyckståget drogs av ångloket F 1200 som idag finns i vår samling.
Vi kommer under nästa år uppmärksamma olyckan genom att ta F 1200 till Norrköping och planen är att den 29-30/9 köra ångtåg med F 1200 för allmänheten från Norrköping, via Getå till Kolmårdens station.
På söndagskvällen den 30/9 planeras en minnesgudstjänst i S:t Matteus kyrka i Norrköping.
På måndagskvällen den 1 oktober planerar vi ett extratåg med F 1200 från Norrköping, via Getå till Stockholm.

Mer information om program, tidtabeller mm kommer framåt vintern på SJVM hemsida.

Wikipedia om Getåolyckan

Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum


Blir det ett tåg med trävagnar eller blandat tåg?

Det blir ett stålvagnståg./HP

Getå 100 år 2018

av HJP, Saturday, August 19, 2017, 13:55 (2414 dagar sedan) @ HP

****
[image]

[image]
Närbild av texten.

För några år sedan, fotograferade jag minnesstenen, som restes efter olyckan. Den stod länge bredvid spåret, men flyttades ner till en P-plats, nedanför banvallen, för ett antal år sedan.