Krylbosmällen 1941: ja jag var med (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Saturday, August 19, 2017, 00:28 (2414 dagar sedan)

Med Getå tråden och märkliga öden vid tågkatastrofer kom jag att tänka på Krylbosmällen 19/7 1941 och en historia jag drar i repris.
Vi stod några på jobbet och hade av någon anledning kommit in på samtalsämnet Krylbosmällen när ett ammunitionståg small i luften. Vi som snackade var ju födda långt efter men vår äldre kollega Mats , alltid försynt och anspråkslös, hoppade då in i snacket med ett : " ja jag var med ".
Något som fick oss att häpet be om mera om händelsen och vi fick en märklig berättelse om livets öden. Jo Mats hade börjat vid posten i unga år och fick åka ut vid järnvägsposten när det blev vakanser med inkallelser och sådant. Nu mellan 18/7 och 19/7 skulle han haft överliggning i Krylbo på postens överliggningsrum men det var så att pappan var lokförare stationerad i Krylbo och det föreföll trevligare att sova över hemma hos mor och far och så blev det. En märklig slump för i den säng där han skulle övernattat landade en hel tung buffert från en av vagnarna som small i luften.
Det blev skadade vid smällen(inte en smäll utan ett fyrverkeri som varade i 5 timmar )
Men ingen dog men hade ödet varit annorlunda så hade minst en dött.

Krylbosmällen 1941: ja jag var med (Sven Smedberg)

av Kjell Aghult, Saturday, August 19, 2017, 11:53 (2413 dagar sedan) @ Lennart Petersen

....Krylbosmällen 19/7 1941 och en historia jag drar i repris.

Sven (1914-?) hette likadant som den bohuslänska stationen. Som då stationskarl i Krylbo
växlade han isär det brinnande tågsättet. Fick också någon erkänsla för det, men nämnde
aldrig hur: Medalj, pengar eller bara tackbrev?

I sin vidareutbildning sökte han konduktörskurs. Gick vanliga vägen tågreserv (trafikbiträde) > "fast" konduktör > tågmästare (På 50-talet var dessa ca 20 % av styrkan, mest förstemän i stora tåg).

Ca 1968 blev S. dåvarande Örebrodistriktets Tågkontrollör. Nu med bara ca halva arbetstiden i tågen, men fortsatt även på ob-tid. Resten anslutande pappersarbete. Inte bara omvisera biljetterna (Rätt klippta?) Utan mer följa upp konduktörstjänsten totalt:
- Rätt utrymmesfördelning 1/2 klass?
- Realistiska stuvningsplaner (Res/expressgods/tjänstepost)?
- Hann ensam konduktör med jobbet? Väga två parters intressen.
- Annan vagnföljd mer lättarbetad? Väga mot tidtabellen och stationernas växlingsresurser.
- Sista lokalgodstjänsten på väg ut. Styckegodset nu mest hos SLAB (Svelast) och
småstationernas vagnslast inordnad i större stationers växling.

K. kunde ha humor. Följde han upp ett tåg, kunde han slå på portföljerna i konduktörskupén. Höra att ingen kluckade!

I NYA SJ (1988) omdöptes tågkontrollörerna till Kvalitetsuppföljare.

Krylbosmällen 1941: ja jag var med (Sven Smedberg II)

av Kjell Aghult, Saturday, August 19, 2017, 13:47 (2413 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nämnt förut: Trots bara sex skolår var S. god stilist. Hans mest kända tågmästarrapport löd följande (Tyvärr ej bevarad i original):

"Om alla klagomål, som kommit mig till del i dagens tåg 75, fästs på papper, hade detta räckt
till att värma TE-huset en hel vinter". EN mening!

a) 75(an)= Närkes gamla morgonsnälltåg från Norrland. Med kvällsreturen 76 insatt efter elektrifieringen.
b) TE = Trafiksektionsexpeditionen = tungvrickare: SJ kontorshus i Ör (1879), nu "stationshotell".

Som tågkontrollör hade S. god nytta av sin förmåga: Uppföljningsresorna ju ge förbättringsförslag. Remisser och rapporter också besvaras. Tjänsten ingick i i SJ-regionens
persontrafikstab.

Krylbosmällen 1941: En annan som varit med

av Sune Nylén, Saturday, August 19, 2017, 14:35 (2413 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Gripenskiöld, Henrik Gustaf Adolf Östen,jätteflott namn, född 1891, var mellan 1940 och 42 fsts vid omlastningsmagasinet i Krylbo.Han berättade för mig någon gång i början av 60 talet att han varit i tjänst den dagen katastrofen inträffade, och varit behjälplig med att få dit ett ånglok. Han hade själv, med fara för livet, kopplat loss en massa vagnar och fått dem bortväxlade. För detta fick han guldmedalj för Berömliga gärningar Gm6.se
Svensk Jvg matrikel.
Han berättade att hans far hade varit konduktör vid GDJ och haft hand om FRMJ invigningståg Orsa -Falun ( Gävle) den 15 september 1892 med OscarII och hela konkarongen. Han hade också tagit tillvara den handskrivna tidtabellen för Hans Majestät Konungens extratåg. En sak som han förärade mig, då han tydligen ansåg
att jag hade det rätta intresset.Och det var ju helt rätt.
:-) Sune

Krylbosmällen 1941: En annan som varit med

av Kjell Aghult, Saturday, August 19, 2017, 16:01 (2413 dagar sedan) @ Sune Nylén

Gripenskiöld, Henrik Gustaf Adolf Östen,jätteflott namn, född 1891, var mellan 1940 och 42 fsts vid omlastningsmagasinet i Krylbo.Han berättade för mig någon gång i början av 60 talet att han varit i tjänst den dagen katastrofen inträffade, och varit behjälplig med att få dit ett ånglok. Han hade själv, med fara för livet, kopplat loss en massa vagnar och fått dem bortväxlade. För detta fick han guldmedalj för Berömliga gärningar Gm6.se

G. kallades dagligdags förstås "Gripen" och var adlig: Jag vet dock inte hans rang på Riddarhuset, daglignamnet ju också militärglosa. Enstaka adliga kvarstod länge i SJ: T ex en Fägersköld, nog felstavat. Tills gruppen helt övergick till affärslivet. G:s efterträdare som Krylbochef var den mer borgerlige Julius "Julle" Hagmansson.

K:s betydelse avtog efter 1964 års omorganisation, med samtida nya Borlänge stn. Men var in på 80-talet eget trafikområde p g a lokalväxlingen = Fors, Jularbo och Avesta, Hedemora ibland. Jag någon gång överlagt med Krylbo stn om platsfördelningen i sydgående kvällståg: Även Fagerstas frakter skulle ju in!

Krylbosmällen 1941: En annan som varit med

av Rlokseldarn, Thursday, January 20, 2022, 22:19 (798 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Förtida avgången löjtnant vid Dalregementet??

Krylbosmällen 1941: En annan som varit med

av Sune Nylén, Monday, November 06, 2017, 14:01 (2334 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, jag hade ju ett inlägg högre upp om Henrik Gripenskjöld som tjugo år efter händelsen berättade för mig att han varit med och växlat bort vagnar.
:-) Sune

Krylbosmällen 1941: ja jag var med (Sven S. III)

av Kjell Aghult, Saturday, August 19, 2017, 17:15 (2413 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det funnits minst EN kvinnlig SJ tågkontrollör, i Stockholm: Rakryggad norrländska, som korrekt underströk att hon bara var tillfördnad (tf).

Kanske ingick hon också i den särskilda kontrollgruppen för SL-trafiken. De uppträdde ju
oftast minst två tillsammans: Som nu Securitas` "småtjejer" i Örebro stadstrafik.

Tågkontrollör - utvidgning

av Kjell Aghult, Sunday, August 20, 2017, 14:41 (2412 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det funnits minst EN kvinnlig SJ tågkontrollör, i Stockholm: Rakryggad norrländska, som korrekt underströk att hon bara var tillfördnad (tf).

Tkr fick eget yrkestecken ca 1950 (Står i gammal SJ-Nytt). Sättas på kavajens "hjärtficka": Nog för att undvika frågor vid omvisering: "Jag har ju redan visat biljett". Känt även från Tyskland och Danmark: I vart fall DB hade motsvarande bricka "Zugrevisor". Anslutande DSB hade liknande tjänsten "togrevisor". Men vad jag minns utan bricka. Man sade bara: "Det er togrevision".

Dagens "Securitastjejer" på Örebro stadsbussar har givetvis uniform och företags-ID-kort
vid höger axel. "En uniform är ingen legitimation", sade redan min gamle kapten Bo Norrljung..
Med "självbiljetteringen" i dagens stadstrafik tycks heller ingen ifrågasätta stickprovskontroll. I högtrafik M-F på vintern går i Ör ca 60 vagnar.

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av Humbla, Saturday, August 19, 2017, 14:20 (2413 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Läser just nu Jan Guillous, Blå Stjärnan. Enligt Guillou så orsakades smällen i Krylbo av Johanne Lauritzen som jobbade för brittiska Milorg. Enligt planerna skulle tåget explodera på linjen före Krylbo. Oljan i hjulhusen byttes mot sand i Hallsberg. Men tåget kom ändå till Krylbo och som plan-b sattes tåget i brand av Milorg, Johanne Lauritzen.

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av Sune Nylén, Saturday, August 19, 2017, 14:54 (2413 dagar sedan) @ Humbla

Ja. det är många som vill ta åt sig äran av olika inträffade saker som de "brinner"
för.
Den som funderar det allra minsta måste ju inse hur orimligt det är att beräkna, att om jag stoppar i sand i Hallsberg, så kommer en olycka att inträffa före Krylbo.
Sådana tåg var väl dessutom bevakade, så det förefaller väl knappast troligt.
Dessutom är ju sådana där attentat i det stora taget värdelösa. De leder bara till att man omgående skickar ett nytt tåg.
Möjligen att det stärker egot hos den som gör det, och han får lite glans över sig
i fjorton dar.
:-) Sune

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av Lennart Petersen, Saturday, August 19, 2017, 17:06 (2413 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja. det är många som vill ta åt sig äran av olika inträffade saker som de "brinner"
för.
Den som funderar det allra minsta måste ju inse hur orimligt det är att beräkna, att om jag stoppar i sand i Hallsberg, så kommer en olycka att inträffa före Krylbo.
Sådana tåg var väl dessutom bevakade, så det förefaller väl knappast troligt.
Dessutom är ju sådana där attentat i det stora taget värdelösa. De leder bara till att man omgående skickar ett nytt tåg.
Möjligen att det stärker egot hos den som gör det, och han får lite glans över sig
i fjorton dar.
:-) Sune

Även den brittiske agenten Malcolm Munthe tog i sen tid på sig att han saboterat tåget
men det har i efterhand avfärdats som knappast troligt. Han misstänks ändå eftersom han dagen efter krylbosmällen blir utvisad från Sverige. Det verkar dock som att Munthe genomfört ett sabotage mot ett tysktåg på Gudå station mellan Storlien-Trondheim.
Den officiella undersökningen slog i vart fall fast att den absolut troligaste orsaken till Krylbo var varmgång i ett lager eller något liknande som tänt eld på halm i en vagn och sedan spred sig elden.
Och att agenter tar på sig sådant här för att sprida glans över sig själva är ju föga förvånansvärt, det faktum att ingen dog gjorde det moraliskt lättare .
Guillou för sin del skriver böcker och tjänar naturligtvis stora pengar på fantasifulla skildringar

Krylbosmällen ... – tågsabotaget mellan Meråker och Storlien

av Arne, Saturday, August 19, 2017, 19:05 (2413 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ja. det är många som vill ta åt sig äran av olika inträffade saker som de "brinner"
för.
Den som funderar det allra minsta måste ju inse hur orimligt det är att beräkna, att om jag stoppar i sand i Hallsberg, så kommer en olycka att inträffa före Krylbo.
Sådana tåg var väl dessutom bevakade, så det förefaller väl knappast troligt.
Dessutom är ju sådana där attentat i det stora taget värdelösa. De leder bara till att man omgående skickar ett nytt tåg.
Möjligen att det stärker egot hos den som gör det, och han får lite glans över sig
i fjorton dar.
:-) Sune


Även den brittiske agenten Malcolm Munthe tog i sen tid på sig att han saboterat tåget
men det har i efterhand avfärdats som knappast troligt. Han misstänks ändå eftersom han dagen efter krylbosmällen blir utvisad från Sverige. Det verkar dock som att Munthe genomfört ett sabotage mot ett tysktåg på Gudå station mellan Storlien-Trondheim.
Den officiella undersökningen slog i vart fall fast att den absolut troligaste orsaken till Krylbo var varmgång i ett lager eller något liknande som tänt eld på halm i en vagn och sedan spred sig elden.
Och att agenter tar på sig sådant här för att sprida glans över sig själva är ju föga förvånansvärt, det faktum att ingen dog gjorde det moraliskt lättare .
Guillou för sin del skriver böcker och tjänar naturligtvis stora pengar på fantasifulla skildringar

Jo, majoren Ludvig Malcolm Martin Grane Munthe, med tilltalsnamnet Malcolm efter flytten till Storbritannien' var ingen vanlig 'dussinäventyrare' vilken som helst. Han var son till den världskände svenske läkaren Axel Munthe (han med Villa San Michele på Capri, kung Gustav V:s nära vän och drottning Victorias livmedikus bland mycket annat) och blev brittisk medborgare i början av kriget för att kunna slås mot tyskarna. Han blev redan före den tyska invasionen sänd till Norge för att leda underrättelseverksamheten och sabotageaktioner etc. bakom de tyska linjerna. Han kom att få en framstående plats inom Special Operations Executive, SOE, (ibland kallat för "Churchill's Secret Army" eller "Ministry of Ungentlemanly Warfare".) och fick efter kriget utmärkelsen den brittiska orden Military Cross för sina modiga aktiviteter, bl.a. i södra Italien.

Här nedan ett stycke från norska Wikipediaartikeln om denna märkliga svenskbrittiska soldat, gentleman och den sista äkta engelska excentrikern!

[color=#009][b]Annen verdenskrig[/b]

[i]Malcolm Munthe ble sendt til Gordon Highlanders for ingen annen grunn enn sitt fornavn Malcolm, som har en skotsk bakgrunn. Han var en av fire britiske etterretningaagenter som ble sendt til Norge umiddelbart før den tyske okkupasjonen i 1940 for å etablere radiokommunikasjon og kunne forberede mottakelse av mindre britiske styrker. Da tyskerne kom, flyktet han til Sverige, der han ble assisterende militærattasjé ved den britiske legasjon.

Etter at Winston Churchill hadde tatt initiativ til sabotasjeorganisasjonen Special Operations Executive, SOE, i juli 1940, ble det høsten samme år opprettet en SOE-avdeling i Stockholm med Malcolm Munthe som ansvarlig under sitt diplomatiske dekke. I Skandinavia etablerte major Munthe et nettverk av venner som han kalte Red Horse, etter baronesse Orczys The Scarlet Pimpernel. Hovedoppdraget var sabotasje i Norge.

Malcolm Munthe opererte til tider i Norge bak fiendens linjer som spion og sabotør. Men minst én sabotasjeaksjon ble utført også i Sverige mot transitteringstog med tysk militær og materiell. Dette ble gjennomført ved Gudå stasjon mellom Meråker og Storlien 17. april 1941.

Det var også mistanker om at SOE stod bak en brann og påfølgende eksplosjon i et ammunisjonstog 19. april 1941 på Krylbo station, men detta har aldri kunnet bevises og flere rapporter peker på at det var en ulykke (Krylbosmällen). Malcolm Munthe ble utvist fra Sverige dagen etter eksplosjonen i Krylbo.

Hen ble så satt til å lede SOEs virksomhet i Sør-Italia, hvor han deltok i landgangen ved Anzio. I Sør-Italia kledte han seg en gang som en (stor) gammel dame for å smugle en radiosender gjennom de tyske linjer og koordinere SOE-virksomhet i okkupert område. Munthe var også med på å få berget den liberale filosof Benedetto Croce og hans familie. De var i fangenskap i Sorrento, og deres flukt blagte dem til Capri der de skjulte seg i faren Axel Munthes hus Villa San Michele.[/i][/color]

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av Anette H., Sunday, November 05, 2017, 08:51 (2335 dagar sedan) @ Humbla

Redovisar Jan Guillou några källor till sina uppgifter? Om inte ska man allt ta den här nya uppgiften med en nypa salt. Guillou är ju numera tämligen känd för att fabulera historier om än det ena och än det andra, förutom det faktum att maoisten och IB-avslöjaren Guillou höll tyst om sina fem år långa kontakter med sovjetiska KGB under kalla kriget i sina memoarer. Vilket fick andra personer, insatta i IB-avslöjandet, att reagera med kraft och tipsa Expressen. Som vanligt blev det ett himla liv i media för en kort stund men sedan tycks detta ha blivit glömt. Och Guillou han bara tuffar på som vanligt han.

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av NerdBoy, Sunday, November 05, 2017, 09:15 (2335 dagar sedan) @ Anette H.

Redovisar Jan Guillou några källor till sina uppgifter? Om inte ska man allt ta den här nya uppgiften med en nypa salt. Guillou är ju numera tämligen känd för att fabulera historier om än det ena och än det andra, förutom det faktum att maoisten och IB-avslöjaren Guillou höll tyst om sina fem år långa kontakter med sovjetiska KGB under kalla kriget i sina memoarer. Vilket fick andra personer, insatta i IB-avslöjandet, att reagera med kraft och tipsa Expressen. Som vanligt blev det ett himla liv i media för en kort stund men sedan tycks detta ha blivit glömt. Och Guillou han bara tuffar på som vanligt han.

Det är inte en faktabok, det är skönlitteratur med en påhittad familj i centrum.

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av Anette H., Sunday, November 05, 2017, 22:21 (2335 dagar sedan) @ NerdBoy

Jamen då så! Då är det ju helt ok. Framgick inte riktigt.

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av Lennart Carlsson, Monday, August 21, 2017, 20:39 (2411 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Min mor, född 1919 och uppvuxen i Sala, berättade flera gånger om Krylbo-smällen. Hon hade då flyttat hemifrån, men var hemma i Sala på besök, och skulle hälsa på släktingar i Krylbo. Hon och en av systrarna klev av tåget i Krylbo några timmar efter smällen. Passagerarna slussades skyndsamt ut från stationen, och kunde inte se mycket, men en kusin passade på att låna returbiljetten, för att kunna komma in och se.

Min mors faster bodde på andra våningen i ett hyreshus. Hon hade stått överst i trappan när smällen kom, och slungades ned i farstun nedanför. Ingenting brutet eller så, men hon var omskakad och mörbultad.

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av Anette H., Sunday, November 05, 2017, 08:41 (2335 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Bör vara Mats Lange du skriver om? Hans pappa (min farfarsfar) hette Carl Gustaf Lange och arbetade som lokförare i Krylbo. Carl Gustaf kom ursprungligen från Östergötland där han hade arbetat som dräng. Han ansökte till Livgardet i Stockholm på 1880-talet där han arbetade i fyra år. Under de åren passade han på att byta efternamn från Johansson till det lite ”finare” Lange. Fram till 1900 var det nämligen fritt fram för alla att ta sig vilket efternamn som helst utom ett adligt. Efter de fyra tjänstgöringsåren i Livgardet bosatte han sig i Krylbo och började först jobba som eldare på loken och därefter blev han lokförare. Han och hans fru Jenny fick ganska så många barn varav Mats var en av dem. Georg var en annan av sönerna som dog väldigt ung i TBC och det var min farfar. Min pappa, som var utomäktenskaplig son till Georg, pratade ganska ofta om Krylbosmällen under min uppväxt och förutom att han själv som 11-åring låg och tittade på förödelsen bakom en husknut med sina kompisar så sade han att det var två personer som hjältemodigt drog undan loket och den brinnande vagnen men det var bara en av dem som fick utmärkelse för detta hjältedåd och det var en person som stod högre i rang än den andre. Pappa rös alltid när han sa det för han avskydde sådana orättvisor. Nu kan jag inte hävda att min pappa hade rätt om den saken men det var så han själv mindes det. På den tiden var alla mer eller mindre plågsamt medvetna om vart man själv och alla andra befann sig i samhällshierakin. Jag har skrivit om det förut men jag vet att den enda som skadades (i benet) också tillhörde familjen Lange i Krylbo och den mannen befann sig över en kilometer från stationsaområdet när en granatskärva plötsligt kom flygande och satte sig i hans ben. Han fick en liten ekonomisk ersättning läste jag i SÄPO-rapporten. Men han kom aldrig att utvandra till Amerika som hade varit hans stora dröm för han blev halt pga av skadan. Ett stort under att inte fler skadades/dog i smällen sade alltid min pappa som också i hela sitt liv var helt övertygad om att Krylbosmällen var orsakad av sabotage vilket han sade med viss belåtenhet. Min pappa föredrog säkert den teorin framför andra, eftersom tysktågen avskyddes innerligt av de flesta som bodde i Avesta- Krylbo. Malcolm Munthe (SOE) tog ju senare på sig dådet och själv ser jag nog ingen anledning att tvivla på den uppgiften. Har inte fått en bild av Malcolm Munthe genom litteraturen att Munthe var den typ av man som var i behov av att skrävla. Det var ju en släkting till Munthe som skrev här i tråden för rätt lönge sedan som som bidrog med lite information dessutom. Själv hoppas jag att någon snart gör en film om Munhtes spännande person och liv!

Krylbosmällen 1941: ja jag var med

av Lennart Petersen, Sunday, November 05, 2017, 22:45 (2335 dagar sedan) @ Anette H.

Bör vara Mats Lange du skriver om? Hans pappa (min farfarsfar) hette Carl Gustaf Lange och arbetade som lokförare i Krylbo.

Javisst var det Mats Lange som åsyftades. Vi jobbade tillsammans på posten PK Solna1 ett antal år. Och rätt nära för jag var värdebiträde åt Mats som var värdeexpedient så vi bildade team. Samarbetet gick alltid bra och Mats var en mycket försynt och trevlig person. På slutet hade jag avancerat till chef över Mats men det gick precis lika bra och problemfritt. Men med lite otur hade han alltså kunnat bli ett offer för smällen, en godsvagnsbuffert som kommer flygande tål man nog inte.
Och det gjordes alltså heroiska insatser av lokförare som kopplade isär tågsättet och växlade undan vagnar med ammunition förödelsen hade nog blivit långt värre annars. Tror mig minnas en historia om en av förarna som efter smällen fick sådana psykiska problem att han aldrig jobbade mer. I stället för belöning blev det att ta sig fram på en blygsam sjukpension resten av livet.