GM demonstrationslok typ G12 (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, August 21, 2017, 10:09 (2434 dagar sedan)

Till Distriktschefen Luleå 23/8 1956

GM demonstrationslok typ G12

Järnvägsstyrelsen har den 21/7 1956 undertecknat köpekontrakt på det GM diesellok typ G-12 som sedan en tid använts på V distriktet. Loket skall genom Eder försorg åsättas litt T5 och nr 105. Mbr underrättas då omlittereringen verkställts.
En kopia av köpekontraktet bifogas för kännedom och en kopia har tillsammans med avskrift av denna överlämnats till 20 miö.
Som framgår av köpekontraktet ingår i totalpriset även en del reservdelar och verktyg m m som är upplagda i Boden med undantag av reservboggin som f n är i Tyskland och efter nytillverkning av ramverk kommer att sändas till 20 ms.
Med denna förteckning på "spare parts, hand tools and supplys". Kopia har även sänts till 20 ms.
På 20 ms nu befintliga reservdelar skall inventeras och uppgift lämnas till Mbr om vilka reservdelar som finns i lager. Hur kostnaden för reservboggin skall bokföras kommer att meddelas senare. Kostnaden för verktyg bör föras som inventarier på 20 ms. Detta gäller även tillbehören.
Utöver det pris på 145000 $ som loket betingar inkl reservdelar tillkommer en kostnad av 13682:- som är NOHAB:s kostnader under lokets användning i Sverige för resemontör, smör- och drivmedel m m.
Dessa kostnader kommer att påföras Edert driftkonto.

A. Ahlström

[size=small]Loket hade antagligen kört sönder en boggi i samband med ett missöde när Henschel skötte provkörningarna.

Såg den boggin i lokstallet i Boden ca 1970.[/size]

GM demonstrationslok typ G12 - reservboggin

av Bertil Bengtsson, Tuesday, August 22, 2017, 13:01 (2433 dagar sedan) @ BD

De boggier som satt under loket från leverans var dåliga. Efter svetsning hade man i Kanada sedan "slipat bort" svetsfogarna, min far hade visat de dåliga fogarna för John Singelton. Det var nästan hål genom rambalkarna vid en del svetsfogar.
Vid revision hos Henschel undersattes loket därför två nytillverkade, likadana boggier.
De borttagna boggierna blev kvar hos Henschel. När SJ köpte loket, ingick i priset en reservboggi, "som befann sig i Tyskland". EMD tänkte sig nog att reparera en av de hos Henschel kvarblivna boggierna. Men se - det gick inte, för Henschel hade, tydligen utan att kontakta EMD, skrotat de två boggierna!
Så EMD fick ett problem på halsen. Man var av kontraktet med SJ tvungna att leverera en likadan boggi. Men varken i USA eller Kanada byggde man sådana boggier längre, EMD hade övergått till gjutna boggiramar även för exportloken (därför hade den första G12:an till Norge svetsade boggier, och den andra gjutna boggier). Så man fick leta efter någon annan som kunde leverera en likadan, svetsad, boggi. Efter tydligen litet "om och men" åtog sig NoHAB att bygga boggin. NoHABs plåtverkstad var överhopad med jobb, så SJ fick inte sin efterlängtade reservboggi förrän 1959. Den var precis likadan, men sandlådorna var avfasade så de inte skulle sticka ut bredare än loket i övrigt. Ja - och så var den målad ljusgrå, inte svart.
Det hade ju i och för sig gått utmärkt att sätta loket på en svetsad och en gjuten boggi. Men jag vet inte viktförhållandena, det hade kanske varit olämpligt av viktskäl.
Berra