Nohab-GM loket i Finland och Sverige (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, August 21, 2017, 12:16 (2412 dagar sedan)

Till Distriktschefen Luleå 8/2 1960

Förhyrning av ett st diesellok

Järnvägsstyrelsen har från Nohab förhyrt ett st 1950 hk Nohab-GM lok med elektrisk kraftöverföring och försett med 16-cylindrig EMD-motor typ 567C. Loket har axelanordningen A1A-A1A och ett största axeltryck av 18,5 ton och är avsett för linjerna Bastuträsk - Skelleftehamns Ö samt Slind - Boliden. Loket som f n befinner sig i Torneå skall genom Eder försorg transporteras till Notviken så snart pågående omställning av lokets spårvidd är genomförd, vilket beräknas vara klart fredagen den 5/2 1960. Loket kan om så befinnes lämpligt framföras med egen kraft varvid det bör köras av inspektör Mårtenson, Nohab, som medföljer loket.
Lokets bromsrörelse kommer att justeras i Notviken varefter det besiktigasav representant från Järnvägsstyrelsen. Loket torde kunna sättas in i sin ordinarie tjänst omkring den 11/2 1960.


29/2 1960 beordras Notviken att sätta upp malmtågsbroms på Nohab-GM loket.

16/11 1960 till Nohab

Nohab-GM hyreslok
Styr har mottagit Edert brev 3/11 1960 och har inget att erinra mot att loket återlämnas senast 28/11 1960.
........
Malmtågsbromsen nedtages.
300000 km. Rev kostn skall gäldas.
Rev utföres hos NSB.

23/8 1961

Nohab-GM hyreslok
Tillryggalade 270000 km i Finland
Tillryggalade 58000 km i Sverige

[size=large][b][msg=152122]Nohab VD Odelberg skrivelser[/msg]

[link=http://s25.photobucket.com/user/bengts/library/Nohab/Odelberg?sort=3&page=0]Odelbergs reseberättelser[/link][/b][/size]