Östra station Norrköping (Järnväg allmänt)

av FFL, Tuesday, August 22, 2017, 15:42 (2436 dagar sedan)

Hej
Jag arbetar på Fredriksson arkitektkontor i Norrköping vi
håller på med en antikvarisk utredning om Östra station i norrköping. Vi är på jakt efter historiska bilder främst på hur stationen sett ut inuti, men även övrigt material kring stationen, har letat i samlingsportalen men där förefaller det inte finnas så mycket. Är det någon som har material som ni vill dela med er eller tips om vart vi kan söka så vore vi tacksamma

Med vänliga hälsningar

Felix Lotz

mejla på felix(snabella)fredrikssonarkitektkontor.se

Östra station Norrköping

av Granis, Tuesday, August 22, 2017, 18:37 (2436 dagar sedan) @ FFL

Konstigt att det inte finns mer på Samlingsportalen. Järnvägarnas Museiförening i Linköping borde i varje fall ha en del, och deras samlingar tillhör ju nu mera Järnvägsmuseum. Men skanningen hinner självklart inte med allt... Nån Norrköpingstidning hade häromåret ett reportage om stationen, och jag vill minnas att det då fanns interiörbilder från den flotta trafikchefsbostaden när Tc Johnson bodde där på 30/ 40-talet kopplat till hur det såg ut i nutid/ dåtid. Pröva att "googla" helt enkelt, kanske?

/ L G

Östra station Norrköping

av Leif B, Tuesday, August 22, 2017, 21:01 (2436 dagar sedan) @ FFL

Hej
Jag arbetar på Fredriksson arkitektkontor i Norrköping vi
håller på med en antikvarisk utredning om Östra station i norrköping. Vi är på jakt efter historiska bilder främst på hur stationen sett ut inuti, men även övrigt material kring stationen, har letat i samlingsportalen men där förefaller det inte finnas så mycket. Är det någon som har material som ni vill dela med er eller tips om vart vi kan söka så vore vi tacksamma

Med vänliga hälsningar

Felix Lotz

mejla på felix(snabella)fredrikssonarkitektkontor.se

På Tomas Einborns hemsida om Vikbolandsbanan finns några bilder. Inte minst beskrivs hur gamla Östra station låg i förhållande till nya.

Kanske går det också att kontakta Tomas och få mer informationen?


Även på historiskt kan du hitta lite om Östra station.

Östra station Norrköping

av 53 Wadsten, Wednesday, August 23, 2017, 06:19 (2436 dagar sedan) @ Leif B

Vacker byggnad, en dylik skulle passat bra på Stockholm Ö(Öst).