Spårvagnen i Stockholms innerstad gick ur tiden för exakt 50 (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Saturday, September 02, 2017, 16:40 (2421 dagar sedan)

Spårvagnarna i Stockholms innerstad gick ur tiden i natt för 50 år sedan, exakt på datum och veckodag. Linje 7 på kan tyvärr på grund kontaktledningsnedrivning ej genomföra minnesfärden från Bellmansro. Håll i stället en tyst minut.

Spårvagnen i Stockholms innerstad gick ur tiden för exakt 50

av Mr H, Saturday, September 02, 2017, 19:39 (2421 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Spårvagnarna i Stockholms innerstad gick ur tiden i natt för 50 år sedan, exakt på datum och veckodag. Linje 7 på kan tyvärr på grund kontaktledningsnedrivning ej genomföra minnesfärden från Bellmansro. Håll i stället en tyst minut.

Du påminner mig! Exakt denna tid för 50 år sedan så befann jag mig på A25 440 som sista vagn på linje 6! Usch vilket trist minne speciellt när resenärerna började plundra vagnen!

Mr H

Spårvagnen i Stockholms innerstad gick ur tiden för exakt 50

av Lennart Petersen, Saturday, September 02, 2017, 23:07 (2420 dagar sedan) @ Mr H

Spårvagnarna i Stockholms innerstad gick ur tiden i natt för 50 år sedan, exakt på datum och veckodag. Linje 7 på kan tyvärr på grund kontaktledningsnedrivning ej genomföra minnesfärden från Bellmansro. Håll i stället en tyst minut.


Du påminner mig! Exakt denna tid för 50 år sedan så befann jag mig på A25 440 som sista vagn på linje 6! Usch vilket trist minne speciellt när resenärerna började plundra vagnen!

Mr H

Nu var jag inte själv med och snodde något men jag har uppfattat det som att det var mer eller mindre sanktionerat att folk skruvade bort skyltar när vagnarna rullade på sin sista tur ? Alla visste ju att det var skrot som väntade.
Hade det varit någon skillnad nu om dom kommit till slutpunkten helt intakta ?
I och för sig kan man väl tänka sig att skyltar och nostalgiföremål tagits tillvara och sålts t.ex hos spårvägsmuseum.

Spårvagnen i Stockholms innerstad gick ur tiden för exakt 50

av 53 Wadsten, Sunday, September 03, 2017, 06:41 (2420 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Stockhholms himmel gräääät! stort den natten.
Sista 4-an gick sin gamla väg nedför Sibyllegatan.

Spårvagnen i Stockholms innerstad gick ur tiden för exakt 50

av Mr H, Sunday, September 03, 2017, 11:21 (2420 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Spårvagnarna i Stockholms innerstad gick ur tiden i natt för 50 år sedan, exakt på datum och veckodag. Linje 7 på kan tyvärr på grund kontaktledningsnedrivning ej genomföra minnesfärden från Bellmansro. Håll i stället en tyst minut.


Du påminner mig! Exakt denna tid för 50 år sedan så befann jag mig på A25 440 som sista vagn på linje 6! Usch vilket trist minne speciellt när resenärerna började plundra vagnen!

Mr H


Nu var jag inte själv med och snodde något men jag har uppfattat det som att det var mer eller mindre sanktionerat att folk skruvade bort skyltar när vagnarna rullade på sin sista tur ? Alla visste ju att det var skrot som väntade.
Hade det varit någon skillnad nu om dom kommit till slutpunkten helt intakta ?
I och för sig kan man väl tänka sig att skyltar och nostalgiföremål tagits tillvara och sålts t.ex hos spårvägsmuseum.

Jodå personalen tittade bort så länge som inte någon höll på att åstadkomma kortslutning! Men det spelar ingen roll en fullt fungerande spårvagn slits sönder av souvenirjägare, stoppknappar, skyltar förstås, säten, ledstänger (!), papperskorgar. Naturligtvis så kändes det vemodigt. Själv så fick jag turnummerbrickan av föraren!

F.ö så har jag ett par lådor med grejer från Mustangerna som inköptes och skruvades loss när vagnarna stog hos AB Demonteringar i Högdalen för nedskrotning! Räddas vad som räddas kan!

Mr H

Spårvagnen i Stockholms innerstad gick ur tiden för exakt 50

av Björn Öman, Sunday, September 03, 2017, 22:39 (2419 dagar sedan) @ Mr H

Och jag har en plåt-sjua från en av vagnarna på den sista turen. Lördagnatt. Sjuan gick från Djurgården genom stan över Norrmalmstorg och Söder ner över den låga bron under Skanstullsbron som väl mest fanns till för att spårvagnarna skulle kunna ta sig mot hallarna i Johanneshov. Spårvagnen med släpet var full till sista ståplats av ungdomar. Där någonstans i Johanneshov gick vi av, jag och min kompis Lars-Erik som nu är styrelseledamot i SJK. Vi gick genom Stockholms innerstad den sista natten med vänstertrafik. Jag tog mig hem till Stocksund på något sätt, kanske nattbuss från Jarlaplan. Klockan 04.50 till 05.00 var all biltrafik i Sverige avstängd. Strax efter fem såg jag den första bilen köra i högertrafik utanför vårt hus. Det var en taxi. Sen gick jag och lade mig.

Spårvagnen i Stockholms innerstad gick ur tiden för exakt 50

av 53 Wadsten, Monday, September 04, 2017, 08:59 (2419 dagar sedan) @ Björn Öman

Vi kom från landet på Dyvik norr om Åkersberga på lördagen och fick parkera i Ropsten och fick ta den nyöppnade tunnelbanan hem till Karlaplan, stan var avstängd för privat biltrafik.

Spårvagnen i Stockholms innerstad tog en paus för exakt 50

av Överkörmästaren, Monday, September 04, 2017, 10:13 (2419 dagar sedan) @ Björn Öman

Och jag har en plåt-sjua från en av vagnarna på den sista turen. Lördagnatt. Sjuan gick från Djurgården genom stan över Norrmalmstorg och Söder ner över den låga bron under Skanstullsbron som väl mest fanns till för att spårvagnarna skulle kunna ta sig mot hallarna i Johanneshov.

Nåja. Skansbron, som den heter, fyller ju alltjämt en viktig trafikuppgift för den lokala trafiken mellan Södermalm och södra hammarbyhamnen (bland annat busslinje 74 trafikerar bron), så den har i alla fall inte firat 50 år som onödig bro nu i helgen!

Men du syftar kanske på spåren över bron. Då kanske man behöver komma ihåg, att även om Skanstullsbron öppnades 1946, så gick spåren på den bara raka vägen genom tunneln till Slussen och tillbaka. Resterande delen av innerstadens och de övriga förorternas spårsystem kunde bara nås via Skansbron. Så det var en livlig trafik med spårvagnar över den med in- och utgående trafikvagnar till gamla Enskedehallen (fram till 1956), verkstadskörningar till Hammarbyhallen, verktåg till och från banförrådet m m.

En lite intressant grej är att den år 1956 öppnade Söderhallen nu i sommar har lagts ned och ersatts med en stor depå i Fredriksdal. Så från och med nu, så går återigen en stor del av innerstadslinjernas in- och utgående vagnar återigen varje dag över Skansbron!

(Jag ändrar lite i rubriken också, för sedan mer än halva tiden är ju spårvagnarna faktiskt tillbaka i innerstan, om än i begränsad utsträckning än så länge!)